Podobne jako u 3d tiskarny vzal Prusa neco, co existuje (v tomto pripade jen v prapodivne verzi, ktera nic neprinasi a prulomovy objev je opravdu od te indky) a dela si tim reklamu. Jen se divim panu Sedlakovi, ze mu na to skace... Jak on sam priznava - myslenka superkondenzatoru je cizi, myslenka spojeni s mobily je cizi. On jen ukazal na kondenzatorech, ze to jde a problem stale pretrvava - prakticke vyuziti neni zadne - jen ma pan Prusa reklamu. :)))
http://www.phonearena.com/news/Student-develops-a-c... ...
http://www.novinky.cz/internet-a-pc/hardware/30... ...
Omlouvam se, uz to tu je. I kdyz omluvit by se mel spis ten, kdo napsal tento clanek 😀
jaj tak tohle mi pripomelo moje stare casi z klasickimi AA nabijecimi baterkama do walkmanu a diskmanu komu by se chtelo cekat 3-4hodiny nebo pri pomalem nabijeni 14-18hodin :-/ trafo usmernovac cc 15voltu jednosmernych do jednoho clanku 1.2v 😀 za par sekund byly obe baterky nabite o teplotach pri tak drsnem nabijeni ani nemluve srovnatelne se sporakem 😀jen bych jeste jaksik chttel demonstrovat ze takto dobijet jakychkolyv tip nabijecich bat. je explozeHAZARD :-O a nemluvetu otom ze baterky jiz nenabijtete tisickrat ale spis petkrat 🙁
Hmmm, to jste mne tedy posadili na zadek!:Není vám to povědomé?Mobilní revoluce: školačka přišla na způsob, jak nabít telefon za 20 sekundhttp://www.novinky.cz/internet-a-pc/hardware/30... ...
Nic proti panu Průšovi, ale dosud má zkušenost je, že kde se objeví jeho jméno, tak je to vždy dělání z komára velblouda.Hrát si k kondenzátory si umí i zvídavý kluk na základní škole a přidat k tomu spínaný zdroj (patrně zapojený podle datasheetu) není žádný kumšt. Divím se, že se vůbec chlubí takovým bastlem. A co jsem měl příležitost vidět jeho 3D tiskárny, tak na nich nic převratného není. Pokud ho to baví, tak mu to ze srdce přeji, ale nemůže se to rovnat solidnímu výzkumu(možná článek o něm by byl zajímavější).Poprosil bych redakci, aby nedávala tak bulvárně zavádějící nadpisy.
Oni neumí nabít mobil za čtyři minuty. Oni umí nabít ty svoje kondenzátory, ty ale nejsou součástí toho mobilu. Takže mají pěkně velký a těžký externí zdroj k mobilu který možná ani nemá stejnou kapacitu jako baterka uvnitř mobilu, ale jde nabít za čtyři minuty.Což mi připomíná jeden vousatý vtip o pánovi s nesmírně chytrými hodinkami a dvěma těžkými kufry.
Co je na tom nějak revolučního že to tady má článek? Tohle je tak na úrovni nějaké vědecké soutěže na druhým stupní základní školy a to by tam chtělo ještě nějakou hezkou eletroniku na řízení nabíjení/vybíjení a ne pár součástek ve vzduchu...
ale hned to neodsuzuj, když je to několikaměsíční bádání celého teamu "odborníků" 😀
S tím druhým stupněm základní školy bych byl opatrný. Vidím to na první.
Jsem rád, že máme takové šikovné techniky, co umí nabít kondenzátor! 😀 Tato zpráva mi vzala dech. To už opravdu začala okurková sezóna, tedy (šéf)redaktoři jsou na dovolené a nebo je příčinou momentální vedro!?Zprávou by bylo, že Češi umí vyrobit superkondenzátor, který se alespoň vejde do mobilu místo akumulátoru a jehož náboj bude ekvivalentní alespoň kapacitě současné baterie. Nedovedu si představit mobil (co nejmenší a nejlehčí) připevněný gumičkami ke kondenzátorové baterii a jak s ním utíkám od zásuvky k zásuvce. Domnívám se, že laboratoře nebo firma co to myslí se svým vývojem a výrobky vážně, nebudou pouštět do světa takovéto zprávy.
Laboratoř, to mne pobavilo. I když to bastlení na koleni můžou děti na ZDŠ tak nazývat.
Zajímalo by mě co je na tom tak objevného, vzít 5 supercapů přidat za to spínaný zdroj a napájet s tím mobil. To snad nemůže ani zaujmout v prvním ročníku elektro průmyslovky. A co při tom dělal nějaký team mě fakt nenapadá. A to provedení je tak hnusné až je mi blivno. Proč to nemůže být napájené alespoň na zkušebním plošňáku? I zapojení v nepájivém poli by bylo hezčí...
Zajímavého na to není naprosto nic. Baterky jsou nahrazovány kondenzátory v základních deskách kolik ? Přes deset let ? Princip i realizace je již dávno známá.Nicméně z toho lze sesmolit článek s parádním titulkem, tak proč ne. Jestli toto byla výzva, mám další. Je potřeba těch pět velkých žlutých věcí dostat do velikosti té jedné malé černé. Zvedne Průcha research vhozenou rukavici ?
S prominutím, tohle jsou hrozný sr**ky... tohle jsme dělali na střední a to ještě super kondenzátory nebyly, tak jsme je poskládali z klasických kondů... tohle neumí jenom Průša Research, ale experimentuje se s tím daleko déle... zase bych nepsal novinku z každýho prdu... vybíjecí charakteristika superkondenzátorů je taky výborná 😉
edit: vážně 2 TISÍCE F ???
Hele stejne je jednodusi si koupit dva 12V 7Ah gelaky (http://olovene-baterie.heureka.cz/baterie-alarmguard-12v-7ah/)... coz vyjde pri nejhorsim na 1000kc, pak 5V(2A) stabilizator, 2x 100n kondiky a usb samice, slozime dohromady a mame univerzalni USB nabijecku.Jeden gelak nechame doma na nabijecce a druhy tahame sebou na cestach, s SGS2 vydrz tyden neni problem + mam 2dny na interni baterku, velikost je menci nez tenhle "zerg" kondiku (hmotnost bude asi trochu vetsi) a nemusim se hrabat v telefonu (staci mi microusb USB).Kdyz jeden gelak chcipne tak staci vymenit za druhy ktery je udrzovany v nabijecce.PS: neni to nic pro denni pouziti ale na cesty/pobyt v mistech bez elektriny je to pomerne dobre reseni.
2,6 kg baterie? To musíš na ten pobyt bez elektřiny jet autem :)
Na kolo i do ruky v pohode, a pokud ti jde o hmotnost tak si kup drazzsi a lehci lipol tam se dostanes k 0.6Kg
A co tam aspon dat nejaky step-down convertor? Na 5V stabilizatoru se ti ztratí cca. 60% energie, a to uz je dost...
Zdravim, dohromady tech 5 mega flasek ma 2Wh. Samozrejme tam jsou nejake ztraty u boost convertoru ale je mozne telefonovat okolo 3 hodin 😉
to uz clovek rovnou muze vozit benzinovy generator 😀
Jako cestovní battery pack třeba na kolo ideální.Stačí to na čtyři minuty nechat na pumpě nebo v kempu v zásuvce a za chvíli můžete vyjet. Velikost a váha nic moc, ale výměnou za funkční mapy a gps dobré
Ale houby. Kondiky se samovybiji je to nepouzitelne.
Koukám, že někdo objevil Ameriku! Tohle je technika, kterou používají letadloví modeláři už několik let.Až zvětšíte hustotu energie kondenzátorů aspoň desetkrát, tak mě probuďte, pro telefony zatím nic použitelného. Leda by si chtěl nějaký Jouda nabíjet telefon každou půlhodinu.. 😁
A jak presne to letovi modelari pouzivaji?Protoze ja o tom nevim...
Hocikde predávajú helikoptérky za 15-50 EUR, ktoré majú miesto batérie kondenzátor.
A o tom slyším poptvé...
My jsme už předloni rozbili dvě...
S kondenzwtorem?
Ja teda modelarim a stavim si sve modely. Objednavam hlavne ze zahranici. Ale taky jsem neslysel o nejakem kondiku jako pohon.
NO TO ZNAMENÁ, ŽE JSI SLYŠEL MÁLOA NEBO NEUMÍŠ ČÍST CIZOJAZYČNĚ .... .
Vy zase neumíte „mluvit“ potichu nebo jste píp píp.
prosim vas, helikopterky za 15-50 EUR nemaji nic spolecneho s leteckou modelarinou...
Majú.Je to "vstup" do leteckého modelárstva. Ak to kúpite na narodeniny dieťatu, možno ho to chytí a bude chcieť viac a viac ...
Ak je to veľké pre mobily, aké veľké kondenzátory by sme potrebovali pre autá? V autách je dosť veľká rezerva. Dnešné batérie sú veľké a ťažké. Kondenzátory sú ľahké a podľa všetkého aj menšie. A hlavne lacnejšie.Mojím snom je mať auto - hybrid, s malým tichým spaľovacím motorom, ktorý bude dobíjať nejaké takéto superkondenzátory a auto bude poháňané elektromotorom (jedným alebo pre každé koleso zvlášť).Generátor pobeží na konštantné otáčky a teda v ideálnom režime. Energia sa bude postupne ukladať. Už žiadne straty pri rozbiehaní, brzdení a voľnobehu na križovatkách. Žiadne zahrievanie studeného motora v zime.Elektromotory sú výkonné s obrovským krútiacim momentom, nepotrebujú toľko prevodov, čím sú účinnejšie a samotná premena elektrickej energie na kinetickú má účinnosť takmer 100%.Všetko by sa to dalo samozrejme dobíjať zo zásuvky v garáži.Aký je v tom zádrhel?
Nekdo uz to zkousel... http://www.youtube.com/watch... nevyhoda je samovybijeni, ale pro styl jizdy jak rikas by to bylo idealni.. Ocividne zvedne na zacatku tu baterii lehce jednou rukou, takze by mohla byt velika bateri kondenzatoru treba pod podlahou a ani by to moc nevazilo (v porovnani s LiPo), cena je taky lepsi... Tak proc ne?
No tohle je sice zajimave ale jedna se jen o vymenu oloveneho akumulatoru za kapacitory pro ucely startovani auta... oproti akumulatoru to ma velmi nizkou kapacitu (nedovedu si predstavit ze bych sedel 20 minut v aute, poslouchal radio pri cekani na nekoho a pak v klidu nastartoval a odjel) ... tuzdiz s provozem hybridu bych si tak uplne jistej nebyl... rozjdezd treba na dalnici by s tim slusne zamaval...
"oproti akumulatoru to ma velmi nizkou kapacitu" - to by som rád vedel, koľkokrát nižšiu. V druhom videu má menšiu verziu (asi lepšie kondenzátory). Batéria váži 30 libier, prvá verzia 5 libier a druhá menej ako libru. Ako tu už bolo spomenuté, nie je problém to napchať do podlahy - jeden vedľa druhého.
Díky za tip.
Fisker Karma - tak se jmenuje automobil podle tvého konceptu. Ale místo superkondenzátorů jsou tam baterie.Obecně by byla baterie velmi přínosná pro elektromobily, protože nabít auto za 4 minuty je jistě přijatelné. Asi by to bylo kratší zdržení než to na pokladně zaplatit. Takže pokud by částka byla konstantní bez ohledu na "dobité kWh" pak by člověk zaparkoval, připojil nabíječku, šel zaplatit a než by se vrátil, bylo by nabito. Ale kondenzátoru nejsou menší jak píšete, právě naopak jsou o dost rozměrnější, což je právě asi problém který brání masovějšímu nasazení.
Čo sa týka rýchlosti nabíjania, tam som skeptik. To by sme museli mať doma prípojku 200A, nie 20A. A neviem, či by boli "dobíjacie stanice" niekde takto pripojiteľné na sieť.Ak mám betériu len 100 Ah a 12V, tak je to 1200W, čo si pri napätí 230V a nulových stratách žiada 1200/230 = 5,21 A nabíjací prúd, ak to má byť nabité za hodinu. Pri plnom zaťažení 25A ističa to nabijem za štvrťhodinu. A to je len jedna batéria. V elektromobile je ich niekoľko kusov / desiatok kusov. To sa potom pretiahne na celú noc. A kondenzátor toto obmedzenie nezmení.Koľkokrát približne sú kondenzátory rozmernejšie ako batérie? Viete ako to myslím.
Ináč skoro úplne s tebou súhlasím ohľadom hybridného auta len asi akumulátory budú lepšou voľbou ako kondenzátory (kondenzátor bude obrovský). Predsa nabíjanie by tam bolo viac menej rovnakým pomerne nízkym prúdom - a vlastne akumulátor by slúžil len ako nejaký buffer. Neviem presne koľko energie sa dá získať z litra benzínu/nafty prípadne lpg a cng ale predpokladám, že plná nádrž sa rovná kamiónu akumulátorov.Ale odbočili sme od napájania mobilu kapacitorom ;)
Z Wikipedie:16 kWh = 6 litrov benzínu, teda 1 liter = 2,7 kWh. 60 litrová nádrž = 162 kWh.Batérie bežných rozmerov majú max. 240 Ah. S cenou však vyše 200 EUR za kus.162 kWh = cca 162 / 2,88 = 56 batérií (240 Ah) ... to do osobného auta nevlezie.Bežné elektromobily majú batérie s celkovou energiou 16-24 kWh s dojazdom cca 160 km pri úspornej jazde.Elektrogenerátor je efektívnejší ako spaľovací motor, lebo pracuje stále pri rovnakých otáčkach. Z litra benzínu tak dostaneme viac ako 2,7 kWh. Čo je ďalšia úspora.
Ak 2000F robí 2Wh, tak 6x2600F z videa robí 15,6Wh. Čo je pri rovnakej veľkosti ako autobatéria, alebo v druhom videu možno štvrtinovej, strašne málo, keďže batéria môže mať až 2880Wh.To je v ideálnom prípade cca 46x väčší objem pri kondenzátore ako pri batérii. A to je strašne veľa.
no bežný auto akumulátor je cca 55 Ah (dajme tomu od 44 - 100 Ah) ale zoberme ten 100 Ah to je 1,2kWh a to je ani nie pol litra benzínu (neberiem do úvahy straty pri nabíjani ani účinnosť premeny benzínu na energiu). Rozmer toho 100Ah akumulátora je cca 350x175x190mm a váhu pre istotu ani nezisťujem - voči pol litru benzínu (keď zoberieme účinnosť spaľovacieho motora tak dajme tomu liter)Vláčiť energiu v akumulátoroch je blbosť!
Baterie je o dost menší, však v článku to je pěkně vidět na jedné z fotografií. Tam je fotografie baterie a vedle v podstatě stejná velikost reprezentovaná superkondenzátory.Samozřejmě se nabízí možnost udělat jen menší baterie s menší kapacitou a nechat generovat proud přímo malým motorem (respektive samozřejmě přes generátor). A s baterií používat proud jen co je nad výkon generátoru. Jenže při malé kapacitě baterií by to taky mohlo znamenat že dojde k razantnímu spomalení těsně před vrcholem kopce. Můžete samozřejmě naddimenzovat generátor, ale pak bude neustále vyrábět nadlimitní množství energie a zbytečně zvětšovat spotřebu. Celé by to tedy znamenalo zvolit vhodnou kapacitu, tak aby baterie nebyli moc těžké (nebo superkondenzátory moc veliké) ale současně aby umožnili docela pružně zareagovat i na dlouhodobější přídání plynu na vyšší hodnoty a přitom nebylo nutné dělat zbytečně výkonný (a žravý) spalovací motor.Nejsem skeptik a určitě mi to přijde jako zajímavý projekt, ale je třeba si uvědomit i další věci. V létě je to celkem jedno, ale v zimě vám spalovací motor i topí, a ta spotřeba "nad limit" elektromotoru se projevuje právě tím teplem. V zimě by teda malý motor nemusel dokázat vytopit auto (i když taková zima snad není tak často 🙂 ). Navíc efektivita samotného generátoru také není nejlepší a na slušný generátor potřebujete i slušný výkon. Obecně asi pokud by spalovací motor měl být větší než 0,8l, pak je dost na zvážení jestli se to ještě vyplácí. Spotřeba proti nějakému Fordu s litrovým motorem nebude asi výrazně měnší a to i přesto že konstantní otáčky budou o dost úspornější a i šetrnější k samotnému motoru. Ale v autě nám vznikne spousta další hmotnosti, elektromotor(y), generátor, baterie, regulátor... hmotnost převodovky bude asi menší, protože tam bude jen nějaká maličká pro pohon generátoru.Obecně by to asi mohlo fungovat úsporněji a v případě potřeby více výkonu by se malý motor více roztočil aby generoval více proudu, ale pak klesne efektivita. Ale lepší než nedojed kvůli vybitým bateriím.Jinak ideální by možná byla kombinace obojího (baterie i Superkondenzátor). Baterie by se udržovali permanetně nabyté a používaly by se až v případě kdy opravdu chcete jet ale kondenzátory už jsou prázdné a generátor nechcete více zatížit. Kondenzátory by naopak sloužili na časté vybíjení a nabíjení, takže by tolik netrpěli baterie. Jak by se vybyl kondenzátor, tak by se trochu přidalo na generátoru aby vyráběl o něco více elektřiny a čím víc by se vybíjeli i baterie, tím víc by se přidávalo... Pro menší auto a menší výkony by to ani nemusel být zřejmě příliš výkonný generátor a tím i spalovací motor. na druhou stranu, uložit slušnou kapacitu do superkondenzátorů je IMHO zatím pořád předčasné, pokud nebudeme chtít jezdit autem které je relativně velké ale prostoru má relativně málo.
Su lolofoni, ktori to pouzivaju v normalnom aute na ulahcenie baterke pri startovani. Kondiky sa pocas statia nabiju a ked startujes, ide to primarne z nich, t.j. na baterku nie su take naroky. Ako koncept to do urcitej miery dava zmysel, ale netusim ake su s tym prakticke skusenosti...
Někdo už zase objevil Ameriku? No hurá! 😀
nedostala za to nedávno nejakú cenu mladá Indka (alebo niečo také?)
Indka pri Isefu dostala za realizaci super kondenzatoru. Media si domysleli story s telefonem. Kdyz jsem to cetl, hned jsem prohledal web a vsichni o tom jen mluvi, nikdo to ale neudelal. Tak jsme se do toho pustili u nas 🙂
Když se to nabije za 4 minuty, za jak dlouho se to při telefonování či jiných činnostech vybije? 😉
řekněme, že přibližně stejně za dlouho jako s klasickou baterií nebo přesněji spíše ještě později
Zkoušel jste to osobně nebo to jen tak odhadujete?
Odhaduji, ale v novějším komentáři přímo od tvůrce je to potvrzeno
5 superkapacitorů po 400F je nabyto při 2,7V celkovou energií cca 2Wh (každý 0.4Wh, je to na nich napsáno a sedí to s výpočtem 400*2.7*2.7/2/3600). Jedna LiIonka s kapacitou 1300mAh pojme cca 5Wh (3.8V*1.3Ah), takže by měly superkapacitory vydržet méně než poloviční dobu oproti běžné baterce. Zatím je kapacita superkondenzátorů příšerně malá a obávám se, že to o moc lepší nebude. Myslím, že by bylo vhodnější použít modelářské akumulátory, které se dají nabíjet velkými proudy a mají lepší poměr kapacita/hmotnost, než kondenzátory. Dají se například nabíjet třeba proudem 10C (některé i 15C) , to znamená, že se nabijí za 1/10 h=6 minut.
Myslis A123?
Mne by hlavne zajimalo kolik je tech 2000 F prepocteno na mAh ... protoze jevim jestli ty dva tisice mobil spali za minutu, za hodinu za den nebo za tejden... :-/
1 F je 1 As/V (ampérsekunda na volt).Takže pokud těch 2 kF je při 3,7 V, potom to odpovídá akumulátoru o kapacitě cca 2000 mAh.(2000 F * 3,7 V / 3600 s = 2,06 Ah)
Je to trochu méně - ty kondiky jsou na 2,7V, tedy v paralelním zapojení celkem 1,5Ah
to by bylo hezký.. tady jsou bohužel úplně jiná čísla: http://www.zive.cz/uploadedfiles/466998600.png... 2.7V a 0.41Wh na kondenzátor... tzn 2 Wh celkem, což při napětí 2.7V je jen 760 mAh.... opravte mě..upřímně doufám, že to není tak hrozné 😃
S těma Wh je to složitější, protože na kondiku při nabíjení konstantním proudem roste napětí lineárně podle (Q=C*U=I*t), kdežto na baterce je napětí téměř konstantní. Ty mAh jsou tedy odvozeny z proudu a času pro dosažení příslušného náboje. Při konstatním proudu bude tedy Wh v porovnání s baterkou cca 1/2.
To by zaujímalo aj mňa. Predbežne viem, že sa to tak jednoducho nedá povedať, pretože sa jedná o dve veličiny vyjadrujúce dve rôzne vlastnosti.Každopádne, chceme vedieť, aký silný kondenzátor potrebujeme, aby nám nahradil konkrétnu batériu.
Ono se to špatně počítá, kondenzátor se chová jinak než baterka. Na baterce je do vybití téměř konstatní napětí, kdežto na kondiku při vybíjení napětí klesá. Záleží tedy na kvalitě měniče, který bude za kondikem a určitě nepůjde využít celý náboj. Pokud tedy bude uvedených 5ks 2,7V kondiků zapojených paralelně, dá se očekávat, že to může být ekvivalent tak max 3,7V 500mAh.
V jakém poměru je asi samovybíjení u běžné baterie a baterie paralelně spojených kondenzátorů...
Každý kdo trochu zná princip kondenzátoru a baterie pozná, že je to velmi dobré a chytré řešení. Velikost je problém a nebude to taková sranda moc zmenšovat s ohledem na princip kondezátoru ale nové materiály se začínají prosazovat i zde. Jednoznačné výhody jsou: 1) Z pohledu baterií skoro neomezená životnost (dobíjení)2) Rychlé dobíjení3) V principu mnohem jednodušší než klasická li-pol baterie4) Tím pádem nízké výrobní náklady
Doplnil bych ještě možnost i rychlého vybíjení, neznám sice přesně parametry Superkondenzátorů, ale normální kondenzátory nemají problém s rychlým výdejem energice, což bateriím dost vadí. V mobilech by to asi jako výhoda moc nebylo, protože tam to asi není potřeba (pokud se někdo nerozhodne do mobilu integrovat nějaký paralizér 😀), ale v jiných aplikacích by to výhodné být mohlo.
No až "drobnost" a tou je nabíjecí proud. Pro 4 minuty uvedené v článku a paralelní zapojení, je potřeba nabíjecí proud 22,5A, nabíječka se tedy trochu pronese, při nabíjení z USB (0,5A) jsme na 3 hodinách jako u obyč baterky. Já tedy žádnou výhodu nevidím...
Ale oni pisou jen o USB, to opravdu neni omezeno na 0,5 A, to je jen typ konektoru...
Každopádně 22A přes USB konektor neprotlačíš
To take netvrdim :)
S tím sériovým zapojením jste si zcela jistí? Pět 400F kondenzátorů sériově má kapacitu 80F (1/C = 1/400 + 1/400 + 1/400 + 1/400 + 1/400). Už podle té fotky jsou zapojeny paralelně, tedy 5 x 400 = 2000F
Je to asi špatně vidět, ale na této fotce http://www.zive.cz/uploadedfiles/328977450.png... to opravdu vypadá jako sériové zapojení konektorů, tzn. plus z jednoho kondenzátoru na mínus dalšího kondenzátoru? Paralelně by to bylo plus na plus a mínus na mínus - viz např. http://fyzika.jreichl.com/main.article/view/234-spo... ... Tím sériovým zapojením se ovšem celková kapacita soustavy opravdu snižuje => zřejmě by se jim povedl opravdu jedinečný objev. Bylo by to možná první sériové zapojení kondenzátorů, které kapacitu zvyšuje podobně jako je to běžné u paralelního zapojení kondenzátorů? :-OKoneckonců, takové přelomové změny dosavadních fyzikálních poznatků se občas podaří. Např. někteří zelení politici v Německu prý mohou přehlasovat v parlamentu třeba Kirchhoffovy zákony. 😀
Zřejmě protože jsou v sérii je potřeba menší napájecí proud, tím se opět ta životnost prodlužuje. Jinak řečeno ta skutečná kapacita těch kondenzátorů je pořád stejná ať je zapojíte sériově nebo paralelně, jen jednou máte tolik voltů a takové "mAh" a podruhe jsou to jiná čísla ale v přepočtu třeba na odvedenou práci zařízení tím napájené by to mělo být +/- stejné.
Doufám, že myslíš kapacitu jednoho kondiku, v celkové je sakra rozdíl jestli jsou sériově (80F) nebo paralelně (2000F), viz vzoreček výše.
Kapacita jako veličina pro kapacitor (ve Faradech) se samozřejmě změní, ale energetická kapacita (tedy kolik Wh to pojme) je na způsobu zapojení nezávislá (alespoň dokud s tím nebude dělat někdo psí kusy, ale zapojí to alespoň trochu rozumně)
Jo to byl asi pokus se sériovým zapojením. Ale netuším, proč by to dělali. Tedy pokud to není banda amatérů, co jen tak zkouší, co to udělá (což by podle toho prasáckého zapojení a olepatkání tavným lepidlem odpovídalo).Na této fotce je ale na 100% paralelní zapojení:http://www.zive.cz/uploadedfiles/320624162.png...
Názor byl 1× upraven, naposled 19. 6. 2013 14:28
Takže je to spíš nepřesnost (chyba) v popisech pod prvními dvěma obrázky:"Pět superkondenzátorů zapojených do série se přes čip zapojuje přímo do mobilu.""Průšův tým v současné době umí sériově propojit 5 superkondenzátorů a přes sestavený „převodník“ s čipem jimi pak napájet telefon Nokia 100".Protože těch 5 kondíků se zapojuje do série jen pro nabíjení. Aby se to zapojilo přímo do mobilu, tak se to musí po nabití rozpojit a zapojit paralelně. Proto to zapojení konektorů vypadá tak, jak to vypadá. :-/
??
Rád bych sem dal nějakou myšlenku aleredakční systém mi odmítá příspěvek zpochybňující paralelní zapojení. (už 2x)
nneí vidět druhá strana konektoru. A je problém udělat zvyšující měnič z 2.5V
už to mám. Pájecí špXXXX jsou sprostá slova.
Asi je nutné v těchto diskuzích používat pájecí očka (=> trafopájku), to by snad mohlo projít. 😀Každopádně to přepojování nabitých superkondezátorů ze sériového zapojení na paralelní by mohla být relativně nebezpečná operace pokud by se někdo nevhodně dotkl kladného a záporného pólu současně a kondenzátor by se tím rychle vybil. Mohl by to být nezapomenutelný pocit a zážitek snad i na celý zbytek života.
Snad by bylo možné použít v diskuzi i pájecí hroty místo pájecích š p i č e k ?
Už to mám, správný obchodí název jsou "kolíky". Pájecí hrot je na páječce a to je něco jiného (takže nelze použít, došlo by k záměně). Pájecí očka je stejný případ.Tak mám pocit, že jsme si nerozumněli co přesně je pro mně to živácké sprosté slovo 😉
Test: Pájecí špičky.
"Paralelně by to bylo plus na plus a mínus na mínus"při paralelním spojení elektrolytů je jedno jestli se dá +na + , nebo - na +. Oboje funguje stejně (když už se tu bavíme "odborně" ) :)
Jo? tak to pak bude mít jeden z teh elitu moc velkou radost az privedes napajeni... To ktery to bude, bude zelezet na polarite toho napajeni..
.. tak nevim no. Ze skoly si pamatuju o paralelnim spojovani elektrolytickych kondenzatoru ze je jedno jak se radi, kapacita se scita tak i tak. Co na to rika ten "prepolovanej" nevim, ale kdyz jsem delal nejaky jednoduchy bastly tak jsem to tak i nekdy pouzival a funkce se nijak nezmenila. Kapacity se proste sectou at se zapoji poly stejne nebo obracene.Mozna mi to tu nekdo vysvetli :)
tak to se vrať na základní školu a zopakuj si to 🙂paralelně se kapacita sčítá, seriově se taky sčítá ALE 1/C = 1/C1 + 1/C2...na polaritě sakra záleží, třeba takový tantaly se zahřejí a a pak jsou z toho oslavy silvestra... to, že to fungovalo neznamenalo, že to je to jedno... + a - není pro srandu králíkům 😉
Nabijeli jsme je v seriovem zapojeni (13.5V ) ale pouzivali v paralelnim (2.7V).
Tak to už smysl dává. Ale chtělo by to v článku opravit, je to tam popsáno dost podivně.
Nabíjet superkondenzátory zapojené sériově (stejně tak i obyčejné kondenzátory a akumulátory) podle mě není moc vhodné. Ne nadarmo se používají balancery apod.
proboha lidem snad nevadi ze muzou nechat mobil na nabijecce pres noc, ale to ze jim nevydrzi ani jeden den.. Informace o vydrzi jaksi v clanku neni, takze to je zatim nepouzitelny balast..
LOL. To je takovy problem pochopit, ze kdyz se mi baterie nabije do plna za 4 minuty, je mi uplne, ale uplne ukradene, ze mobil vydrzi den? Mam vybitou baterii? Nevadi, dam do nabijecky, zapalim cigaretu a za chvilku mam opet plne nabity mobil...
Ano třeba mě to dělá problém pochopit.
uklidni se, nadechni se a podivej se do článku.. až zapojíš mozek a shrneš si nevýhody a výhody, možná pochopíš proč jsem napsal, že je to zatím nepoužitelný balast.. (všimni si, že tam opravdu není informace o výdrži, takže to třeba nevydrží ani ten jeden den..).. píšeš o tom, jako by to byl hotový výrobek a přitom je to jen koncept, tak kdo je tady lol? :)
mozna by ses sam moh uklidnit a vyhledat si na internetech vyznam slova balasta mozna taky popremyslej o tom, jestli ta tvoje objevna myslenka, ze je to v praxi nepouzitelne neni totalne obvious...I mean, dik zes nam to prozradil, to by vazne nikoho nenapadlo. You save another day, captain!
Uklidni se sam. Ja reagoval na tento tvuj blabol:"proboha lidem snad nevadi ze muzou nechat mobil na nabijecce pres noc, ale to ze jim nevydrzi ani jeden den.. "
To neni blábol, ale pravda ty blábole.
Jak rikam, a vy si to uvedomte take. Nikomu nebude vadit, ze mobil pri beznem pouzivani vydrzi den, kdyz budete schopni ho nabit za 4 minuty.
No, mě vadí, že mi mobil vydrží nějakých 10 dní a příště kupuju mobil s výdrží alespoň dvojnásobnou.Nutnost každodenního (nebo snad ještě častějšího) nabíjení kdejakých krávovin považuju za výrazné zhoršení kvality života.
Hledal jsem sice jen chvilku, ale nikde na netu jsem info o výdrži na jedno nabití nenašel. A proto musím nesouhlasit. Teda to se dá i s tím Vaším výrokem samotným. Ať už vydrží mobil napájený pěti superkondenzátory hodinu hovoru nebo celý den, rozhodně to není rozumná alternativa k akumulátorům, protože stále je tu krátká výdrž. A jestli vydrží na jedno nabytí jeden den a nabije se za 3 hodiny nebo 4 minuty, zatím co já spím, je úplně nesměrodatné.A s čím nesouhlasím na tomto: "Nikomu nebude vadit, ze mobil pri beznem pouzivani vydrzi den, kdyz budete schopni ho nabit za 4 minuty."Představte si, že jedete na výlet, kde tím integrovaným pseudofotoaparátem v telefonu chcete pořizovat fotodokumentaci výletu, pár krátkých videí a sem tam využít GPS navigaci. S takovou ten mobil vydrží cca polovinu běžné doby, tedy dejme tomu 4-5 hodin a nabíječku nezapojíte v lese nikam. Leda tahat další baterii, solární nabíječku (která je při horším počasí na nic) nebo jiné další zbytečné závaží. Stejný problém může nastat i ve městě u pracovně vytížených lidí, kteří nemají čas někde laborovat s nabíječkou. Typicky manažeři, obchodní zástupci, revizoři v hromadné dopravě atd.Objektivně vzato prostě není kamenem úrazu mobilních zařízení ani tak doba nabíjení, jako spíš výdrž. Ostatně jestli budete nabíjet jednou za týden 8 hodin přes noc akumulátor s životností 1000 nabíjecích cyklů, nebo pětkrát denně 4 minuty superkondenzátory s životností 10tis. nabíjecích cyklů je taky poněkud rozdíl. 🙂 Určitě si zvládnete sám vypočítat jaký to je rozdíl a co je skutečně výhodnější. 😉
a s bezdratovym nabijenim by to dostavalo jeste dalsi rozmer. Kdyz jsem pouzival tablet a mobil s bezdratovym nabijenim, tak jsem je mel nabite prakticky porad.. tohle by bylo jeste lepsi
Mno jo, ale pak uz budes potrebovat nabijedku od Nissanu a ne od Nokie 😃 prece jen bezdratove tahat pres 80W to uz budou muset byt radne indukcni civky :)
vidite, to me nenapadlo 😃 ale v budoucnu se urcite popereme i s tim :)
Bohužel, obávám se, že fyzikální zákony budou platit i v budoucnu... 😉
mam pocit, ze v clanku se vubec nehovori o nabijeni stavajiciho akumulatoru, ale o NAHRAZENI baterie superkondenzatory a o nabijeni SUPERKONDENZATORU za 4min!staci kdyz se pochopi uvod clanku "... superkondenzátory. Umí jimi nahradit tradiční baterii v mobilních telefonech a nabít je za 4 minuty".
Tak to je potom nadpis clanku TOTALNE MIMO."Češi umí díky superkondenzátorům nabít mobil za 4 minuty"Protoze to neni nabijeni mobilu superkondenzátory, ale jeho napajeni superkondenzátory...
taky jsem si to puvodne myslel... holt zive.cz
To už tu ale dost slovíčkaříme, ale teoreticky to teda mimo není... Mimo je samotný pojem "nabít mobil" ten se nenabíjí, nabíjet v něm můžu baterii (nebo kredit 😝). Pokud bych ale za "nabití mobilu" považoval nabití jeho napájecího akumulátoru, pak, pokud jako napájení použiju superkondenzátory, tak to můžu považovat také jako nabití mobilu.Je samozřejmě pravda, že rozdíl mezi baterií a superkondenzátorem je velký. IMHO ty kondenzátory zvládnou i vyšší vybíjecí proudy. Takže tam kde potřebuju baterii rychle nabít a současně předpokládám i slušné vybíjecí proudy, tak může být tato volba daleko praktičtější, než konvenční baterie, ať už jakéhokoliv typu. Obzvláště pokud mi tolik nezáleží na velikosti. napadá mě některé případy v modelářství. Ne vždy je nutné mít baterii co nejmenší. Na druhou stranu, tak jak je to dnes postavené by se baterie nikam nevešla bez úprav, ale jinak často mají modely v sobě spoustu nevyužitého místa.
Vy asi nepoužíváte chytrý mobil, že?Když vyrazím do práce s plně nabitým mobilem, tak když si cestou budu přehrávat hudbu, ve vlaku si pustím FB nebo nějakou hru a dál po cestě si zapnu GPS a web a shodím pár portálů ve hře Ingress, tak do práce dorazím s baterkou na 15%.Právě pro hráče Ingressu je takové zařízení jako dělané. Hard core hráči už dávno nějaké externí battery packy používají. A hodit se to může také fotografům, či turistům hledající kešky.
Ano, mohu potvrdit ze ingress je na baterku mor.... vcera jsem jel do prace na kole a s ingressem (zhruba 10 hacknutych portalu + nejaka "udrzba" a linkovani) a baterka o 40% dole... dneska jsem jel taky ale protoze jsem zaspal tak jsem se na ingress vyprdnull... zapnuty jsem mel jen trackovani pres endomodno a paterka padla o 3% 😀
Zdravim, tech 5 mega flasek mame pro to aby jsme meli stejnou vydrz jako puvodni baterie. U nokie 100 to znamena par tydnu stand by a nekolik hodin hovoru. Necha se pouzit i pouze jeden a mit kompaktni reseni.
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.