Uznávám - nápad(pokus) vypadá zajímavě. Jenže zase očekávám, že rychle tento zápal vyhasne a až bude nějaká katastrofa, budeme spolíhat na baterky, které po pár hodinách kleknou. Avšak nevím s jakou určitostí to tak dopadne, ale na má slova dojde. 😃
Jako pěkné. Ale že by třeba nasadili IPv6 to né. IPv6 od nich není ani na nově zřízené optické přípojce (na síti CETIN který IPv6 umí). Ale chápu na statických veřejných IPv4 se dá lépe rejžovat.
Dron a rizeni hezky, ucesany, profi udelany. Ale ten bastl s Mikrotikem v dodavce TM, kabely napnuty z okna, prodluzka z OBI .. dost ostuda :)
To je TEST ....chápeš?
Ale z toho testu si robia promo - tak fakt to mohlo vyzerať lepšie.
Test s naslednou reportazi = muzeme to zprasit? Fajn, nemam dalsich otazek 🙂
Jen se zvyšuje uhlíkové stopa...
..... se divím, že pro takové typy jako Vy TM nenapsal, že baterie byla nabita ze solárů .....A víte, že když nebudete používat elektroniku a psát příspěvky, že také zmenšíte vaši uhlíkovou stopu? To Vám nevadí?
Názor byl 1× upraven, naposled 13. 2. 2025 10:49
záznam letu: https://www.flightradar24.com/2025-02-09/09:...Z/3910167cP.S.: Nevíte kdo byl tohle? https://www.flightradar24.com/2025-02-09/09:...T/390fea80
Názor byl 1× upraven, naposled 13. 2. 2025 10:25
Očekával jsem dron a ono je to vlastně letadlo. Určitě to je pěkně drahé.Myslím, že nemá význam upředňostňovat maximální rychlost a dolet.Spíše je asi důležitá minimální rychlost a doba provozu ve vzduchu.Předpokládám, že to má kroužit na oblastí. Když to má rádius 2,5 km, tak to bude kroužit v kruhu průměru max 1 km.Zrovna pro Jizerské hory rádius 2,5 km nic moc.Asi to potřebují při závodech otestovat.Jinak levnější asi je rolbou vytáhnout mobilní BTS na nějaké vyvýšené místo.
To si trosku pletete pojmy - dron je hovorovy nazev pro bezpilotni letoun - a je jedno jestli je v podobe plosniku (letadla), nejakeho (vice)rotoroveho stroje.
V češtině už ne. Tam má slovo dron trochu jiný význam než v angličtině. Dron má prostě vrtulky, a klidně může být pilotovaný. Taky z toho nemám radost.
To možná u Vás doma :) Zcela běžně se označení dron i v ČR používá pro označení nejen všech typů UAV, ale třeba i bezpilotních či autonomních námořních plavidel :) Ale běžný člověk asi zná z TV akorát tak ty drony a vrtulkama, tak má pocit, že nic jiného dron není...
Asi tazko, neplette si slova pojem s dojem. To ze to vsetky media takto prezentuju neznamena, ze je to spravne. A ani ten stroj s vrtulkami nie je dron. Je to quadrokoptera (hexa, okto, atd.) teda pokial to nie je schopne autonomneho letu. Nesplnaju to vsetky.
Myslím, že je to fakt skvělé řešení pro české podmínky, které může opravdu pomoci. Když v Česku trvá stavební povolení 5–10 a více let, mohou být drony použity tam, kde je potřeba komunikační věž, ale současně nejsou povolení ani v dohledu. Je to velmi dobré řešení, které zajistí uživatelům komfort použití i v podmínkách neschopné české byrokracie.
Názor byl 1× upraven, naposled 23. 1. 2025 13:50
Ne, tohle není náhrada za pevné BTS, tohle je čistě pro dočasné použití.Náklady na hodinu provozu by v dlouhodobém provozu nikdo nezaplatil. Pro nouzové nasazení nebo při sportovních/kulturních akcích se náklady ztratí.
myslim, ze tu kopcu ludi unika sarkazmus a su schopni minuskovat aj evidentne sarkasticky prispevok kritizujuci cesku stavebnu byrokraciu, kedy zatial co v Cine behom 1-2 rokov sa rozhodnu a postavia celu novu linku metra, tu za ten cas nedostanu ani potrebne peciatky
Názor byl 1× upraven, naposled 24. 1. 2025 10:13
Ale když už je to vyrobené a koupené, tak nemá význam, aby to někde stálo v hangáru. Mělo by to být co nejvíce v provozu.
Jako, že to bude 5 - 10 let létat nad budoucím developerským projektem ?
Ano, mezinárodní kartel odsávající z Česka miliardy jako dividendy pro německé seniory na Ibize závislé na kokainu a prostitutkách, vám natvrdo řekne, že tu a tu a tu a tamtu vesnici v pohraničí pokrývat nebude, protože se mu to nevyplatí. A co jeho společenská zodpovědnost? A pak vyhodí takový strašný prachy za tohle letadýlko káně, které bude stejně zaparkované někde ve skladu a snad ho jednou za rok vytáhnou na Jizerskou padesátku, kdy tisíce duševních mrzáků masakrují přírodu v nejcennější části CHKO na umělém sněhu.
Pobývám poměrně často v DE a tam je to pokrytí teda ještě horší. Ty vymyté mozky pověstmi o miliardách na dividendách ukradených pro německé seniory ot je tedy taky něco. Fakt bychom měli něco udělat se základním vzděláním v oblastech finanční a ekonomické gramotnosti obyvatel.
To by mohlo byt zajimave v pripade, ze by slo o moderni konstrukci s modernim pohonem. Treba v takove africe, kde nejsou vysilace, ale smazi tam slunce jak das, tak by mohlo nabijet dron a soucasne stanice na zemi. Cili, mohl by byt ve vzduchu dron 12h a stridat se s dalsim, ktery se mezitim nabije na zemi A na zemi by se soucasne nabijela solarni baterie. Takze by to letalo prakticky zadarmo. Pokud teda neni delsi dobu spatne pocasi, pak by musela byt stanice napajena kabelem a ten, pokud tam jeste neni, by se musel zakopat. Nicmene, pokud jde o inet, slo by vyuzit kratkovlne vysilacky a vysilat tam sum (modemovy prenost), ktery pro hlasovou komunikaci odfiltruje. (jako, pro strazce v rezervaci nosorozcu)
vzducholod by davala daleko vacsi zmysel a mala vyrazne nizsiu spotrebu na udrzanie sa vo vzduchu nez tento nezmysel, jedine vyhoda tohto je rychla preprava na miesto urcenia, ale ak nie je zasiahnuta nejaka extremne velke oblast tak staci uplne aj vzducholod
Vzducholoď je extrémně citlivá na počasí (zejména vítr) a extrémně drahá, protože helium začíná být silně nedostatkový plyn. V roli mobilního vysílače se zkoušely, ale je to slepá ulička.
Vzducholod je nesmysl (jeste vetsi nez tohle). Ale v nekterych pripadech je dobrym resenim aerostat.Nicmene nic proti experimentum.
Názor byl 1× upraven, naposled 23. 1. 2025 19:42
Vzducholodě jsou ale aerostaty. Aerostaty jsou balóny a vzducholodě.
Existuju aj male vzducholode, trebars tie ktore vy nazyvate aerostat.
To je dobra zelena utopie. Spalovaci motor pouzili ze zjevnych duvodu - s baterii na 12h letu by se to neodlepilo od zeme a solarni panel na kridlech by to stejne nezvladl dobijet.
Moze mi prosim niekto vysvetlit aky je rozdiel medzi bezpilotnym lietadlom a bezpilotnym dronom? V opacnom pripade mi unika preco niekto cpe vsade slovo dron, ktore maju ludia asociovane skor s urcitym typom zariadenia s horizontalnymi vrtulami na sposob helikoptery a naopak lietadlo s niecim co ma kridla a vertikalne vrtule.To co je na obrazkoch v clanku mi pride jednoznacne ako bezpilotne lietadlo a nie dron.
Názor byl 1× upraven, naposled 23. 1. 2025 13:09
Jde o to, že v angličtině je dron synonymem bezpilotního letadla (respektive bezpilotního prostředku obecně, nemusí být létající). V laické češtině je význam mírně posunutý, protože se začal používat jako synonymum multikoptéry (přičemž někdo se nezdráhá ho použít ani ve spojení pilotovaný dron (= pilotovaná multikoptéra)).Nicméně z hlediska oficiálního jazyka a předpisů je (i v češtině) dron a bezpilotní letadlo totéž. Pro laiky je to někdy matoucí, ale už to tak prostě je. A buďme rádi, protože alespoň nebude takový zmatek při překladech.
Realne jde jen o nejednoznacne pouziti tech vyrazu v praxi.
Bezpilotní dron je bezpilotní bezpilotní letadlo.
Také jsem myslel, že je to dron a ono je to letadlo, letadýlko.
A nebyl by lepší (a jednodušší) balón s napájením ze země?
skor vzducholod aby sa to udrzalo na mieste, kabel je otrava
Kabel je otrava, která zajistí nepřetržité napájení vysílače.
tak ono to nie je na nejake stale pouzitie, len na nejake nudzove situacie, kde staci ked sa budu striedat 1-2x za den a kde beztak nemate po okoli, kde to pripojit ked tam skolabovala infrastruktura z dovodu zemetrasenia, tak vam tam bude kabel na dve vecido vzducholode ale dostanete dostatocne mnozstvo paliva/baterii a moze sa tam vznasat a stat na mieste s jednym malym motorom nevyzadujuc narocny staly pohyb ako v clanku uvadzane bezpilotne lietadlo, ktore mi pride ako blbost pre taketo nudzove pouzitie, vzducholod by bola sice o cosi pomalsie na mieste, ale nasledne by dokazala operovat omnoho dlhsie na jedno nabitie/natankovanieonehda som ostatne cital dost zaujimavy napad s pouzivanim cargo vzducholodi na dopravu od dveri k dveram, clovek usetri kopec casu s prekladkou, zapchami, atd., dost zaujimava myslienkahttps://www.elidourado.com/p/airship-industries
Pokud by šlo o nouzové využití, vždy je snaha zajistit elektřinu. Jenže ta elektrocentrála nemusí lítat ve vzduchu.
On ten kabel hlavne zajisti, ze ta vzducholod nebude kvuli rozmarum pocasi polovinu casu stovky kilometru od spravne lokace. ;o)
Vzducholoď by byla nejlepší.Ale je to otázka ceny a nákladů.Vzducholoď je už složitější zařízení a už by tam asi musel sedět pilot. A kde je pilot, už je tam plno bezpečnostních prvků, což prodražuje.U bezpilotní vzducholodi hrozí nebezpečí, že při letu na Vídeň může skončit ve Varšavě.
Upoutaný balon ano, ale proč napájení ze země ?Balon unese hodně, baterií může být hodně.Nebo tam může mít elektrocentrálu.
Asi bolo. Ale toto sa da velmi dobre pouzit v pripadne nejakej katastrofy, poziaru a.t.d. ked na zemi nemusi byt ziadne spojenie. Toto zariadenie (nie je to dron) by dokazalo zabezpecit spojenie ludom v ohrozeni. A tu je to vyuzitie OK.
.
Názor byl 3× upraven, naposled 13. 2. 2025 10:30
Dost odvážné tvrzení, protože snaha o UAV jakožto komunikační uzly, ELINT, ... už tu byli. Naposledy to zkoušeli s hybridem vodíkového a solárního pohonu pro výšky 65 000 stop s užitečnou zátěží (přístrojové vybavení) 200 kg a nebyl to jen Zephyr (Airbus), nebo PHASA35 (BAE). Není to dokonce ani první počin od T-Mobile, protože už v roce 2020 použili pro 4/5G na UAV-HAPS (High-Altitude Pseudo-Satellite) s vodíkovými články. Nemluvě o Thales/Alenia a jejich Stratobus.
-UAV není automaticky dron, obzvláště pokud je řízen operátorem.-BTS v oblacích je záležitost desítky let zpět...No zase jsme světový..
"An unmanned aerial vehicle (UAV), or unmanned aircraft system (UAS), commonly known as a drone, is an aircraft with no human pilot, crew, or passengers onboard."https://en.wikipedia.org/wiki/Unmanned_aerial_vehicleV anglictine este pochopim ludove pouzivanie pojmu drone, ale v cestine/slovencine je pre to jednoznacny pojem "bezpilotne lietadlo" pouzivany desiatky rokov nez dosli drony do mody a ktore maju v Cesku/Slovensku (podla mna) iny vyznam a ludia si predstavia skor nieco na sposob helikoptery so 4 rotormi. Je to asi ako rozdiel medzi skutrom (kolobezka) v anglictine (scooter) a skutrom v cestine/slovencine (motorka s podlahou na polozenie noh), obe zneju rovnako ale maju iny vyznam, tak ako podla mna anglicky drone a cesky dron maju iny vyznam (nehovoriac uz o bilione, ktore znie uplne rovnako, ale deli ich zopar nul).Ze bezpilotne znamena bez pilota vnutri (ale stale na zemi) bolo kazdemu vzdy jasne, asi ako bezkontaktne platby vyzadujuce dotyk karty s terminalom. 🙂 (alebo hoverboard, ktory sa v skutocnosti nevznasa ale jazdi na dvoch kolesach)
Názor byl 2× upraven, naposled 23. 1. 2025 13:20
...commonly known as a drone... Asi jako běžní uživatelé jednou empétrojka říkají digitální skladbě, jindy přehrávači. A tak obojí může být terminologicky blbě. Aby ten prostředek byl dron musí mít nějakou úroveň samostatnosti. A tím řízení operátorem ze země , nebo z jiného letadla není. Většina "dronů" jsou právě UAV, protože automatiku nemají větší než staré autopiloty v letadlech. Někdy ani to a jsou odkázané jen na fulltime řízení operátorem.Mimo víte, že drom může být ponorka nebo čtyřnohý "robot"?
Názor byl 2× upraven, naposled 23. 1. 2025 13:52
Tohle mohlo platit do roku 2020, kdy to slovo nemělo v češtině pevně zakotvený význam a to co popisuje se dá dovodit z toho, jak se používá v angličtině, respektive z původního významu slova. Od roku 2021 kdy platí nové evropské pravidla pro bezpilotní letadla je černé na bílém zakotveno, že dron je totéž co bezpilotní letadlo.
tak ako ludia nazyvaju bezpilotne lietadlo s kridlami a jednou vrtulou v slovencine alebo cestine naozaj (zatial este) neurcuju nejake europske pravidladron = nema kridla, ma 4 a viac vrtulibezpilotne lietadlo = ma kridla, ma 1-4 vrtuletak by som asi najjednoduchsie popisal zakladny rozdiel medzi tymito zauzivanymi terminmi v nasich jazykoch
Proč by dron nemohl mít křídla? A musel mít čtyři a víc vrtulí? Nepleteš si ho s multikoptérou, zejména typickými kvadrokoptérami?
Nevím jak je to na Slovensku, tak se omezím pouze na Česko a češtinu:Technicky vzato to evropské pravidla neurčují, nicméně způsob jakým slovo používají odborníci a úřady má obvykle přednost. Například nikdo vám nebrání nazývat trolejbus autobusem, ale to ještě neznamená, že je to správně. V případě pojmu dron je nejvyšší českou autoritou ÚCL a evropskou EASA, a obě používají dron jako synonymum bezpilotního letadla. Samozřejmě to neznamená, že s takovým výkladem souhlasí všichni, v minulosti se proti tomu například ohrazoval SM/KLeM, v jehož zájmu je udržet hranici mezi "drony" a "modely", ale kdyby přišlo na nejhorší a výkladem slova se z jakéhokoliv důvodu měl zabývat soud, autorita ÚCL by téměř určitě převážila. Ohledně pojmu bezpilotní letadlo jste s prominutím zcela mimo a pletete si pojmy. Ať už chápete pojem dron jakkoliv, zcela určitě vždy patří do množiny (bezpilotních) letadel, stejně jako sem patří vrtulníky, paraglidy nebo vzducholodě. Pojem se kterým to zaměňujete je "letoun", slovensky "letún" či "letúň". V běžné češtině se sice používá málo a ve slovenštině jsem ho sice snad ještě ani nikdy neslyšel, ale významově je to zcela bezpečně zakotvený pojem.
bavime sa o tom co pouzivaju bezni ludia ci clanok, nie o technikaliach, ze vy najdete v nejakom predpise EU ze rajciny su podla nich ovocie alebo balon lietadlo
Takže když lidi používají nějaký termín blbě, tak je nemáme opravovat a naopak se jim přizpůsobit? Promiňte, ale to je cesta do pekel, to si za chvíli nebudeme vůbec rozumět. U slova dron dejme tomu ještě můžeme připustit nějakou diskuzi, protože je v češtině nové. Ale u dvojice letadlo-letoun opravdu není o čem diskutovat, ta slova jsou desítky let jasně definované a jejich záměna je pouze znakem nedostatečných znalostí.Mimochodem, nevím jak v Evropě, ale v zámoří je soudní precedent na to, že rajčata jsou jak ovoce, tak zelenina a záleží na kontextu 😉
Dcera tomu říkala autobus s tykadlama.
> Mimo víte, že drom může být ponorka nebo čtyřnohý "robot"?to sice moze, ale nie je to v Cesku a na Slovensku zauzivane, u nas dron = 4 a viac vrtuli bez kridiel, ak to ma kridla a menej vrtuli, tak je to (bezpilotne) lietadlo
Nevim jak na slovensku, ale v cesku je letadlo vsechno co lita. To co ty nazyvas letadlem je v cesku nejspis letoun.
takze balon je lietadlo? helikoptera je lietadlo? takuto definiciu som v zivote nepocul
Přesně, balón je letadlo, ornitoptéra je letadlo, helikoptéra je letadlo. A samozřejmě letouny jsou letadla.Asi sis nikdy nedělal piloťák, terminologie je docela jasně definovaná.
ale my sa tu nebavime o definicii v zakonoch, ale o tom ako ich pouzivaju bezni ludia pre ktorych balon rozhodne nie je lietadlo, tak ako rajciny pre nich nie su ovocie
Názor běžných lidí mě nezajímá, budou říkat, že delfín je ryba, bambus je strom nebo žlutá je oranžová…
https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Letadlo
Ten stroj je samozrejme autonomni, rizeni pilotem je pouze zaloha pro pripad nouze.
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.