Češi rozumějí notebookům: 66% se považuje za experty

Češi využívají své notebooky na pokročilé úrovni, průměrně mají spuštěny čtyři aplikace a vzdali by se pro ně třeba i kávy.
Češi rozumějí notebookům: 66% se považuje za experty

Intel si nechal zpracovat velmi zajímavý průzkum, který zjistil vztah českých uživatelů k notebookům. Průzkum probíhal v prosinci 2007.

Z výzkumu mimojiné vyplynulo, že tuzemští spotřebitelé by se vzdali navigace, myčky nádobí nebo pití kávy raději, než svého notebooku. Pro uživatele je při výběru notebooku nejdůležitější výdrž baterie, energetická úspora a kvalitnější multimediální funkce. Více než tři čtvrtiny dotázaných přemýšlejí o tom, co o nich jejich počítač řekne a jak podpoří jejich vlastní image.

„Průzkum ukazuje, že co se týče technických schopností, si uživatelé vcelku věří. Lidé používají notebook stále častěji, stává se nepostradatelným prvkem každodenního života,“ uvedl Martin Drdul, manažer pro rozvoj trhu společnosti Intel. „Pro mnoho Evropanů jsou přenosné počítače součástí jejich životního stylu – reflektují uživatelův styl a dotvářejí jeho image,“ dodal Martin Drdul.

Čeští uživatelé notebooků věří svým technickým znalostem

Ve všech zkoumaných zemích si uživatelé v používání notebooků věří. Ani Česká republika není v tomto ohledu žádnou výjimkou. Pouhá dvě procenta českých respondentů sama sebe klasifikují jako „začátečníky“, zatímco 66 procent si myslí, že patří spíše do kategorie „pokročilý“ nebo „expert“.

Klepněte pro větší obrázek

„V souladu s evropskými výsledky si čeští muži v technických schopnostech věří více než ženy. Tři ze čtyř mužů sami sebe řadí do kategorie ‚pokročilý‘ či ‚expert‘, zatímco takto vysoko se hodnotí jen dvě ze čtyř žen,“ shrnul výsledky průzkumu Martin Drdul. Hodně si v používání notebooků věří lidé středního věku. A i když generace lidí, jimž je nyní 34 až 55 let, nevyrostly ve světě, v němž by počítače byly součástí běžného života, pouhých osm procent dotazovaných z této věkové skupiny se považuje za začátečníky.

Přenosné počítače vyjadřují životní styl

Průzkum rovněž ukazuje, že notebooky jsou nedílnou součástí životního stylu svých majitelů. Necelých 85 procent českých respondentů uvažuje o tom, co o nich jejich počítač řekne. Dále respondenti a respondentky vyžadují praktické počítače a upřednostňují jejich profesionální vzhled.

Klepněte pro větší obrázek

Technicky zdatní uživatelé spoléhají na své počítače v řadě každodenních činností – od používání elektronické pošty a hraní počítačových her až po stahování hudby a nákupy prostřednictvím internetu. „Majitelé notebooků často souběžně provozují více úloh. V průměru mají čeští uživatelé vždy najednou spuštěny alespoň čtyři aplikace,“ doplnil Martin Drdul ze společnosti Intel. K nejpopulárnějším aktivitám patří surfování po internetu, práce a komunikace s přáteli. Češi řadí práci mezi aktivitami na první místo, to je následováno komunikací s ostatními. „Až 92 procent českých vlastníků notebooků své počítače využívá k návštěvě webových stránek, komunikaci s ostatními e-mailem nebo blogy alespoň jednou denně,“ dodal Martin Drdul.

Po čem „notebookáři“ touží?

V rámci průzkumu bylo zjišťováno, co je pro uživatele přenosných počítačů nejdůležitější. „Češi při výběru notebooku upřednostňují životnost baterie, energetickou efektivitu a multimediální funkce,“ řekl Martin Drdul.

  • Životnost baterie – Pro nadpoloviční většinu tuzemských respondentů je výdrž baterie hlavním faktorem při výběru přenosného počítače. Tři z pěti uživatelů si přejí delší životnost baterie také ve svých stávajících noteboocích.
  • Energetická efektivita – Podle průzkumu preferují čeští uživatelé energeticky úsporné notebooky. Celých 86 procent respondentů tvrdí, že je pro ně tato vlastnost důležitá.
  • Lepší multimediální funkce – Celkem 74 procent českých respondentů ve svých počítačích upřednostňuje HD-DVD či Blu-ray mechaniku pro přehrávání filmů ve vysokém rozlišení.

Češi se vzdají kvůli svému notebooku třeba i kávy

Počet vlastníků a obliba přenosných počítačů stále rapidně rostou. U českých zákazníků dokonce natolik, že se čtvrtina respondentů nedokáže se svými miláčky rozloučit ani během dovolené. 

V průzkumu padla také otázka, kterých produktů a jakých potěšení by se uživatelé byli ochotni vzdát, aby si mohli nechat svůj přenosný počítač. „Téměř třetina všech respondentů by si pro notebook byla ochotna odepřít čokoládu a sladkosti na celý rok. Sladkostí by se vzdalo více českých mužů než žen“ doplnil Martin Drdul, manažer pro rozvoj trhu společnosti Intel.

Klepněte pro větší obrázek

Celkově 86 procent respondentů řeklo, že by bylo ochotno vzdát se kvůli svému notebooku alespoň něčeho – ať už by šlo o roční vysílání oblíbeného televizního programu, satelitní navigaci nebo třeba myčku nádobí – jen proto, aby jim zůstal jejich přenosný počítač.

O průzkumu

Společnost Intel pověřila přední výzkumnou firmu Loudhouse, aby zjistila trendy a postoje panující mezi uživateli přenosných počítačů v devíti zemích Evropy: České republice, Francii, Německu, Itálii, Polsku, Rusku, Španělsku, Švédsku a Spojeném království. Za použití on-line metody bylo v průběhu prosince 2007 dotazováno celkem 2700 uživatelů notebooků – 300 zodpovězených dotazníků v každém ze zmiňovaných států.

Každé pohlaví mělo poloviční zastoupení a odpovědi přicházely z následně rozdělených věkových skupin:

  • 18–24 let: 38 procent
  • 25–34 let: 40 procent
  • 35–44 let: 14 procent
  • 45–54 let: 5 procent
  • 55 a více: 3 procenta

Poznámka: grafy v článku jsou vztaženy pouze na vzorek uživatelů z ČR

Diskuze (89) Další článek: AT&T chce blokovat některý obsah na internetu

Témata článku: Notebooky, Dotázaný uživatel, Energetická efektivita, Střední věk, Hlavní fakta, Průzkum, Nedílná součást, Martin, Zajímavý průzkum, Životnost, Poloviční zastoupení, Český respondent, Martini, Hlavní faktor, Nepostradatelná funkce, Pokročilý výzkum, Pití kávy, Spojené království, Notebooky na Mall.cz


Určitě si přečtěte

České Rajče je stále plné dětských nahotin. Student pomocí A.I. analyzoval miliony fotek

České Rajče je stále plné dětských nahotin. Student pomocí A.I. analyzoval miliony fotek

** Rajče.net má odjakživa problémy s choulostivými fotkami dětí ** Student zlínské univerzity analyzoval jeho katalog ** Neuronová síť doposud prozkoumala 6 milionů snímků

Jakub Čížek, Filip Šedivý | 73

Pozor, na Česko v těchto dnech útočí falešné Tesco, Penny Market a Lidl

Pozor, na Česko v těchto dnech útočí falešné Tesco, Penny Market a Lidl

** Máme tu další českou phishingovou vlnu ** Podle průzkumů máme stále problém s kybernetickou gramotností ** Nebezpečím jsou děti, které opouštějí rodiče

Jakub Čížek | 37

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte, co šíleného se objevilo na Street View

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte, co šíleného se objevilo na Street View

Google stále fotí celý svět do své služby Street View. A novodobou zábavou je hledat v mapách Googlu vtipné záběry. Podívejte se na výběr nejlepších!

redakce | 7

Nejlepší notebooky do 10 000 korun: Co koupit a čemu se raději vyhnout

Nejlepší notebooky do 10 000 korun: Co koupit a čemu se raději vyhnout

** Do deseti tisíc korun lze dnes koupit slušné notebooky ** V nabídce ale i tak převládají zastaralé a pomalé modely ** Poradíme, jak dobře vybrat i s omezeným rozpočtem

David Polesný | 112



Aktuální číslo časopisu Computer

Test 9 bezdrátových reproduktorů

Jak ovládnout Instagram

Test levných 27" herních monitorů

Jak se zbavit nepotřebných věcí na internetu