Podle výroční studie americké organizace Pew Research je Česká republika zemí zaslíbenou pro sociální sítě a mobilní telefony. těch je tu relativně nejvíce ze všech zkoumaných zemí.
Česká republika se do nejrůznějších specializovaných výzkumů ze zámoří příliš často nedostane, o to větší pozornost si ale zaslouží zpráva Pew Global Attitude Project – Social Networking Popular Across Globe respektovaného think-tanku Pew Research Center z Washingtonu.
Jeho členové si tentokrát položili otázku, jak na tom je přístup lidí k sociálním sítím napříč světadíly, a do testovacího vzorku si vybrali 21 zemí z celého světa – typické zástupce co do počtu obyvatel, ekonomické síly i geopolitické polohy. Na seznam se ze středoevropského regionu dostalo vedle Německa také Polsko a Česko.
Pew Global Attitude Project zjišťuje údaje na základě klasického dotazníku, data tedy nepocházejí třeba od lokálních statistických úřadů, OSN, OECD a dalších organizací. V případě České republiky šlo o dotazování starších osmnácti let voláním na náhodná česká telefonní čísla letos na jaře. Statistický vzorek čítal 1 000 respondentů, tedy stejně, jako třeba v mnohonásobně větší Francii.
A na co statistici přišli? První dotaz byl vcelku jednoduchý: Používáte nějaké sociální sítě? Nejčastěji slyšeli kladnou odpověď ve Velké Británii (52 %), Spojených státech (50 %), Rusku (50 %) a světě div se v České republice, kde odpovědělo „Ano“ 49 % respondentů.
Sociální sítě jsou u nás v oblibě, na nejpopulárnějším Facebooku ale najdete mnoho duplicit i falešných účtů. Podle studie Josefa Šlerky a Elišky Hutníkové to zároveň skřípe se skutečnou aktivitou členů sítě.
Hluboko za námi skončila Francie (39 %), Itálie (38 %) a také Německo (34 %). Pakliže jsou data dostatečně reprezentativní (studie pro Česko uvádí možnou chybu do 3,4 %), patříme spíše k těm zemím, které lační po nových technologiích a na internetu jsme jako doma. Tento předpoklad může potvrdit i fakt, jak se u nás před rokem volalo po otevření tehdejšího Android Marketu pro české vývojáře, kteří zde nemohli dlouho prodávat své aplikace. Jejich vzdor byl velmi hlasitý, Google se s něčím podobným v zahraničí nesetkal a i to nakonec pomohlo.
Popularita sociálních sítí v testovaných zemích (Zdroj: Pew Research)
Na stranu druhou, přes pozitivní přístup k novým technologiím jsme přeci jen stále malý trh a obchodní a legislativní hranice se bohužel promítají i do zdánlivě otevřeného internetu. Posledním nepěkným příkladem je uzavírání se dříve velmi populárního webového on-demand rádia Last.fm, které už nebude podporovat posluchače z České republiky.
Podle studie Pew Research máme vřelý vztah k sociálním sítím i v různých věkových skupinách. Ve věkové skupině nad padesát let je Česko se svými 25 % dokonce druhé v pořadí. Velmi dobře na tom jsme pak ve střední skupině 30-49 let (57 %). Nejhůře jsme na tom v nejmladší dospělé skupině 18-29 (87 %), poněvadž mnoho ostatních zemí překoná 90procentní hranici.
Suma sumárum, podle washingtonského think-tanku zde jsou sociální sítě jako doma – v našem případě to bude asi především Facebook. Pokud jsme však podle Pew Research v něčem opravdu první, tak je to vlastnictví mobilního telefonu. Při této otázce odpovědělo kladně 99 % českých respondentů. Mobilmaniaky najdete také ve Španělsku (95 %), Jordánsku (93 %), Číně (93 %) nebo třeba ve Velké Británii (92 %).
Vlastnictví mobilního telefonu (Zdroj: Pew Research)
Mobilní telefon není žádnou vzácností ani v mnoha relativně chudších zemích. Opět vše souvisí s tím, jestli lidé žijí hlavně v městech (v Egyptě to ani jinak nejde) aj. Chytrý mobilní telefon s Twitterem byl zároveň jedním ze symbolů revolucí, které se loni prohnaly severní částí afrického kontinetu.
Celou studii můžete nalézt na tomto webu (PDF) a v diskuzi pod článkem se můžete podělit s názorem, jestli takto popsali statistici i vás, nebo je vše špatně výsledky nejsou vůbec reprezentativní.