CES 2004: Comdex vymazán z mapy

Kapitáni počítačového světa přesedlali na spotřební elektroniku. A navíc, o oblíbené Las Vegas taky nepřišli.

Není potřeba zvláštního důvtipu, abychom zjistili, proč se veletrhy tak často konají v Las Vegas a ne třeba v Detroitu; k veletržním akcím patří zábava a té umí město kasín a nočních podniků nabídnout habaděj. Po letech, kdy veletrh Comdex představoval povinnou zastávku pro všechny manažery počítačových firem, jejich zákazníků i novinářů, se pozornost celého světa přesunula jinam – na CES (Consumer Electronics Show), která právě v Las Vegas skončila (8.-11. ledna).

Comdexu možná trošku křivdíme: stalo se z něj „nudné“ setkání oblasti business-to-business, zatímco CES je veletrhem, kde se malují příští hranice digitálního světa, a to je samozřejmě nesrovnatelně atraktivnější. Na CESu se v hlavních přednáškách (keynote) opět vystřídaly hlavní celebrity světa počítačů, elektroniky a zábavy, a hovořily… o tom, že se postupně všechny tyto světy spojují v jednu obrovskou kouli digitální zábavy.

CES prezentoval zřejmě největší záplavu nových, různorodých produktů v celé své historii. To je stejně atraktivní jako varující: není možné, aby se uchytily všechny tyto produkty, je to výsledek neřízeně, spontánně a velice rychle se vyvíjejícího trhu, který velmi brzy potká konsolidace. Můžeme klidně předvídat prasknutí bubliny a bude to hra na jistotu: tak jako v internetovém rozmachu v letech 1998-2000, kdy vznikaly stovky firem s různými produkty a tvrdily, že budou všechny úspěšné, že budou všechny „lídry trhu“, i nyní prezentuje své aspirace mnoho set výrobců nejrůznějších gadgets. (Poučný je v tomto směru už překlad slova gadget do češtiny: udělátko/serepetička). Přesto CES prezentoval několik silných trendů a řadu produktů, které jen tak nezaniknou. Zkusil jsem z nich vybrat to nejzajímavější.

Bude díky počítačovým firmám levnější elektronika? Počítačové firmy se houfně vrhají do spotřební elektroniky – Dell a HP dělají nebo budou dělat televize, audiopřehrávače a podobně. Konkurence se zvýší a ceny půjdou dolů: počítačové firmy jsou zvyklé operovat na až několikanásobně nižších maržích než firmy v oblasti spotřební elektroniky, což znamená, že u výrobků, do kterých půjdou počítačové firmy, může dojít o snížení obvyklých cen o 15-20%. Nejžhavější produkt, kde se bude nejvíce válčit: televizor s LCD obrazovkou. Čekejte úžasné pády cen – bohužel ale s tak velké výšky, že ještě pár let to nebude pro normální lidi.

Bill Gates říká… ale to přece už víme. Gatesův projev byl samozřejmě pečlivě sledován, reprodukován i hodnocen, ale „geekům“ neřekl mnoho nového a „nerdům“ už vůbec ne. Konvergence je konečně tady – no, je, jasný. Všechno bude digitální – však už skoro je. A tak dál. Přesto ale má to, co hlavní „architekt“ Microsoftu říká, velký význam: jedna věc je technologicky dokázat, že to jde, a druhá to zavést do každodenní praxe, pro každého uživatele. Microsoft je skutečně mistrem komoditizace nových technologií, a málokdo to dokáže dostatečně ocenit – on totiž ten, kdo dělá „obyčejné produkty pro obyčejné lidi“ bývá daleko častěji zesměšňován než obdivován.

Televize přebírající „signál“ z počítače. Předvedl to Philips a brzy to bude zcela běžné: na počítači spustíte přehrávání filmu (hudby, zobrazení fotek atd.) a data „namíříte“ na televizi v jiném místě pokoje – ta se přehrávání ochotně chopí. Samozřejmě, data jdou vzduchem. Paradoxní je, že přes všechny technologické vymoženosti nezměníme uspořádání obývacího pokoje – televize bude tam, kde je, filmy se budou promítat na ní a ne na počítači, který je někde v koutě nebo v malé pracovně. Mohammed k hoře nepřijde, tak přijde hora k Mohammedovi – a nakonec je to i jednoduché.

Zadrátovaný antivirus? Jak může být něco tak neustále proměnlivého, jako je souboj virů s antiviry, zadrátovaného do procesoru? Přesto, může, i když půjde jen o částečně úspěšnou zbraň: AMD i Intel budou do svých čipů dávat (v Athlon 64 to už je, Intel to dá do čipu Pentium „Prescott“) hardwarovou ochranu proti zneužití přetečení bufferu, což je jeden z nejčastějších triků autorů virů. Hardwarová ochrana má tu výhodu, že je nezničitelná a absolutní; viry ovšem mají i jiné cesty, jak proniknout na počítač.

HP licencuje iPod od Apple. Není to ovšem technologický průlom, spíše podnikatelské překvapení: hlavní producent PC se náhle přátelí se svým (teoreticky) největším nepřítelem. Ale spíše je to chytrý, pragmatický krok od HP: iPod je totiž mimořádně povedený výrobek a iTunes zatím nejzdařilejší online prodejna hudby na světě. Pochvala patří oběma firmám, málokdy konkurenti dokáží graciézně zakopat válečnou sekeru a dohodnout se na řešení, které potěší především zákazníky.

Plaťte se zavřenou peněženkou. Nejde ani tak o pohodlí, jako o bezpečnost: Philips a Visa chtějí vyvinout platební karty, které budou fungovat na principu bezdrátového přenosu dat s krátkým dosahem, tj. které budou schopné komunikovat s platebním terminálem, aniž vyjmete peněženku s kartou z náprsní tašky. (Riziko ovšem je, že jen tak projdete okolo nějaké pokladny a hned budete o pár tisíc lehčí…).

Dalo by se zmínit ještě dvacet dalších trendů, sto produktů – pokud ale bychom měli vybrat a vyzdvihnout jediné slovo, které letošní CES symbolizovalo, tak je to video. Právě zde totiž nastává největší pokrok; digitální hudba či fotografie už jsou několik let poměrně „přízemní“ realitou, ale video je oblast, která je technologicky podstatně náročnější, ale také vděčnější. Zatímco je těžké si představit v hudbě něco naprosto přelomově lepšího, než co už existuje, ve videu pracuje fantazie na plné obrátky: k třicet let starým telestěnám Raye Bradburyho se zatím stále jen blížíme a přesto si je dovedeme dobře vysnít. Letošní CES k nim ale udělal docela viditelný krok.

Diskuze (10) Další článek: Podpora Windows 98 končí v pátek

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,