Červnový Internet: překvapivě ztráceli někteří velcí

Audit velkých serverů českého Internetu přináší pár změn; červen byl pak jako počasí – střídavě oblačno.

Letní měsíce obvykle nejsou pro hodnocení trendů českého Internetu moc významné, protože prázdninová sezóna obvykle nikomu neprospěje, ale servery postihne velice různě. Je to zkrátka období vymykající se normálu: všichni netrpělivě čekají na „baterii“ silných měsíců září-říjen-listopad, kdy se ukáže, jak se kdo nachystal na přicházející komerční sezónu.

Červen přinesl několik novinek do hodnocení Auditu (tzv. „packy“ jdou do zvláštní kategorie, některé servery nechtějí být zveřejňovány, některé zajímavé přibyly). Vcelku lze říci, že až na pár výjimek byly vzestupy a růsty tak malé, že je těžké je nějak vyzdvihovat – pár procent plus-mínus může být dáno statistickými vlivy, několikahodinovými výpadky, prostě běžným kolísáním, ze kterého nelze na nic usuzovat.

Přesto je ale pár věcí zajímavých. Především ztráceli velcí, i když malinko – to je neobvyklé. Ztratil Atlas Můjweb, Email.cz i Post.cz; celkově ztratil i „balík“ Seznamu a jenom Centrum maličko vzrostlo, ale to ještě dobíhala jeho reklamní kampaň. Atlas.cz nebyl hodnocen kvůli „technickým problémům“; přeloženo do češtiny to může znamenat, že firma a) zabordelila log soubory, b) neposkytla je záměrně. Obojí je poměrně neodpustitelné, uvidíme za měsíc.

Novinkou, dříve zamotanou mezi vlastní servery, jsou tzv. „packy“. Jde o trend známý zvenku: o soupeření jednotlivých firem, které provozují více serverů a které chtějí být hodnoceny z pohledu celkového tržního podílu – některá volí cestu jediného velkého serveru (portálu), jiná pak prstence menších serverů, ovšem vždy to je „firma proti firmě“. Toto je postup, který je na Západě už skoro převažující.

V „paccích“ (packách?) se pak především hodnotí, jaký počet lidí firma svými weby zasáhne. Pro nás (Computer Press) je příjemné, že jsme v celkových součtech měsíčních IP adres (= počtu lidí navštěvujích servery) druzí za Seznam.cz; ovšem s výhradami: Atlas nebyl hodnocen, v době psaní článku nebyl do packů zařazen slibovaný Mobil Server, „nepackuje“ se MIA, která by byla asi před námi a naše hodnocení poněkud snižuje Hyperlink, tj. freewebová služba (byť nesrovnatelná s Můjwebem Atlasu, už jenom přísnou eliminací porna a warezu a takřka neexistencí zahraničních účastníků).

Pojďme dál: máme zde několik červnových hrdinů. O 63 % vzrostl Autokatalog.cz – okamžitý impuls zařazení do sítě a odkazů nového vlastníka (MaFra) je vidět. Prudce vzrostly i Čulíkovy Britské listy, ale ty jsou pověstné svými výkyvy. Stále stabilně roste iHned a Meteopress: žádný ze serverů nemá nikde velkou propagaci, ale oba jsou jednoduše kvalitní. Gigantický skok učinil Neviditelný pes, v počtu stránek přeskočil tři své konkurenty. Skok ale nastal jenom v počtu stránek, nikoli v počtu návštěvníků, takže to lze připsat pouze změně navigace Psa.

(Neviditelný Pes se ale skutečně zlepšil. Vedle pověstných Neffovin je zde úžasný Moby Dickův deníček, skvělá satira, která je božsky vtipná a přitom dokonale trefná – to se málokdy stane; myslím, že se v ní pozná 99 % českých firem. Přílohy Psa jsou stále jednak o hodně horší a jednak příliš schované, ale už se stabilizují).

Dalším „hrdinou“ je asi Seznam Dnes, který má nárůst o 146 % - „asi“ píšu proto, že zde prakticky nedošlo ke změně a tak vysoký nárůst je těžko pochopitelný, proto toto opatrné tvrzení.

Nadále se daří herním serverům, přesněji řečeno časopisům o hrách: naše Doupě skočilo o hezkých 27 % ve stránkách a 37 % v návštěvnosti, konkurenční Bonusweb dělal +8/-1 %. Ostré soupeření svědčí oběma…

Pár nováčků: provider Worldonline je „nic moc“, spíše ukázal, že přes velkou reklamu si zatím nezískal významný podíl. Fotbal2000 jistě těžil z Eura 2000; bojím se, že příští měsíc bude sešup. Jan Vaňhara si nechal auditovat svoje nové a sympatické „fazulky“: 300 000 stránek je pěkných, ale jenom 600 IP denně je bída – znamená to, že server je využíván sice intenzivně, ale velice malým počtem lidí. To už je z pohledu počtu lidí na tom podstatně líp nová Sféra.cz.

U velkých mediálních webů nebyl významný vývoj, s výjimkou zmíněného Psa; ostatní drží trendy z minulých měsíců (postupný vzestup Živě a Mobilu, kolísání Namodro, Novinek a Trafiky). O další tendenci Českých Novin (zatím setrvalý pokles) můžeme jenom spekulovat, neboť si nepřejí být zveřejňovány – pravděpodobně ze stejného důvodu, z jakého nechtějí být registrovány na WebSpy: aby o nich nevěděli ani čtenáři, ani inzerenti. Jako další krok v této ukrývací strategii doporučuji přeregistraci na doménu http://fgh1.mvlggz.bh/cn a pak zaheslování titulní stránky.

Audit pravidelně končí reklamními sítěmi. Plynule rostou komerční sítě Linxe i agentury MIA (více než 20 % za měsíc), vcelku nečekaně klesla další komerční síť IP Netvertising, a rovněž reklamní software Seznamu, což je asi dáno vypouštěním reklamních bannerů z některých míst. Billboard.cz nebyl ve zprávě, kterou jsem měl k dispozici v době psaní článku, zahrnut, ale dá se čekat, že své absolutní vedení v počtu prohozených reklamních odkazů neztratil.

Určitě si přečtěte

Články odjinud