Byl jsem v Černobylu v roce 2013, dva dny a jednu noc. Můžu říct že je to zážitek na celý život. Promluvit si s místními lidmi, co žijí v okolí, někteří se vrátili do svých vesnic a domů, na zapřenou, jen tři roky po havárii, večer se projít po Černobylu, opít se vodkou, poklonit se hrdinným hasičům kteří mají poblíž bloku památník. Podívat se na místní, stále fungující požární stanice, rozmístěné po celé oblasti a jejich speciální techniku. Projít si pamětní uličku se jmény opuštěných a se zemí srovnaných obcí. Jsem velký kluk, ale když si na to i teď po letech vzpomenu a představím si ty lidi a ten zmar co je potkal, chce si mi brečet.
Koho zajímá jak to vypadá v zóně, tak se podívejte na Badcat na YouTube. Chodí tam každou chvíli, spí v různých domech a panelákách, je to fajn atmosféra.
Likvidace elektrárny - náklady budou enormní.To zaplatí až naši potomci, my můžeme být v klidu. Až na ně dopadnou všechny naše dluhy, ti se budou divit B-]
vpodstate to bolo vždy tak. Na druhej strane si treba uvedomiť, že väčšina škôd je v dôsledku priemyselného rozvoja a ten stojí niečo. Pokiaľ by ten rozvoj nebol (v tomto prípade to ale tak nie je), naši potomkovia by žili podobne ako my, ako neandertálci ...Takže, aj keď nie je dobré ich zaťažovať nekonečne, zasa až tak zlé to s nimi nebude ... Ostane im omnoho viac pozitívneho ako negatívneho z našej a predošlých dôb ...
To je ale zásadní otázka. Budou pozitiva stále převažovat? Nezničí nakonec půrmyslová revoluce celé lidstvo a neučiní z planety neobyvatelnou poušť?Pokud ano, pak by možná ti nikdy nenarození potomci rádi vyměnili svoji neexistenci za prostý život neandrtálce B-]
Dnes platí, čím průmyslověji vyvinutá země, tím se znovu lepší příroda. Náš jediný nástroj je defakto mozek, tak jej musíme používat k přežití. V jeskyních bychom nepřežili.
Díky. Je potřeba maximálně osvětlovat vše, co se tématu týká. Zřejmě nás čeká stavba mnoha reaktorů, protože jiný rozumný zdroj prostě nemáme a uhlí už moc dlouho udržet nepůjde. Veřejné mínění bude důležité. Jen u nás to vidím na dalších 6 velkých reaktorů, ve světě možná tisíc, během dalších padesáti let.
to by bylo super, ale vetsina lidi jsou hlupaci, takze z toho maji strach a budou proti vystavbe klidne i protestovat. nehlede na ruzne dobroserske zbytecne organizace.
Většina ne. Alespoň u nás se uvádí podpora jádra stabilně kolem 70%.
To je pořád o 29,9% méně, než co bych očekával...
Myslím, že to je velmi dobré číslo když se podíváte na volební výsledky...
absolútny súhlas s tým, čo ste napísali ...Možno iba toľko, že reaktory by už nikdy nemali byť postavené aj ako vojenské reaktory ... V JE boli síce aj alebo najmä civilné havárie (alebo skôr havárie nevyvolané vojenskými aktivitami), ale táto dodnes tvrdo utajovaná vojenská akcia vedúca k tejto katastrofe ukázala, ako sa nedokáže proces udržať pod kontrolou, keď sa plnia vojenské zadania ...
1. Na radaru Duga neni tajemneho vubec nic. Viz ostatne Wiki.2. Evakuace Pripjate sice byla hodne divoka, ale z evakuovanych na nemoc z ozareni pochopitelne nezemrel VUBEC NIKDO! Z tech, kdoz se (zejmena v prvnich dnech) podileli na likvidaci havarie, onemocnelo touto nemoci cca 240 osob, z toho cca 30 na ni nakonec zemrelo. neni snad potreba opakovat davno vyvracene hoaxy, ne? Obzvlast kdyz jde o takhle vaznou vec.
Počet předčasných úmrtí vypadá zhruba takto:- Sovětské zdroje té doby: 2-31- IAEA: 4000- Greenpeace: 93,000 - 200,000https://en.wikipedia.org/wiki/Deaths_due_to_the_Ch... ...
Verit greenpiss statistikam.. pravda bude niekde uprostred, problem je v tom, ze sa nepreukazal statisticky vyznamny suvis medzi zvysenou radiaciou pozadia po vybuchu a zvysenou rakovinou..Ina vec je zamerne prehananie a skreslovanie vysledkov, aby boli peniaze.. v tom su greenpiss odbornici!
žeby tých 4000? Ja tiež tak nejako viem a za tých 35 rokov sa to ustálilo na asi tom čísle.Treba si uvedomiť, že aj v ua a ru greenpeace sú ako všade inde v ost bloku potomkovia boľševických nomenklatúrnych kádrov a tí s pravdou majú spoločné asi to, že tvrdo pretláčajú leninovu "poučku", že pravda je relatívna alebo lenino-goebbelskovskú "stokrát opakovaná lož sa stáva pravdou" ...
ale proč byla Duga dražší, než jaderný reaktor fakt nechápu ...
Dej si filmy s deformovanými dětmi a knížku se svědectvími přímých účastníků.https://www.databazeknih.cz/knihy/modlitba-za-cernoby... ... https://www.youtube.com/watch... https://www.youtube.com/watch... A pak se můžeme bavit o "hoaxech". A věrohodnosti sovětských "statistik".
vtedy som samozrejme počúval hlas ameriky a rodičia viedeň. Oba zdroje vyhodnotili evakuáciu na ruské pomery ako veľmi dobre zorganizovanú. Síce oneskorenú, ale to nebolo problémom prípravy evakuácie, ale zločinného bagatelizovania havárie na všetkých úrovniach politického vedenia od dola až hore ...Nerozumiem preto, čo vedie boľševických novinárov k takýmto skresľovaniam. Podobne aj na rtvs včera večer, že sarkofág urobili zle a nevedeli, že ho urobia zle. Je to nezmysel. Od prvopočiatku sa vedelo, že prvý "stály" sarkofág (boli tam už aj predtým akési pokusy liať betón z vrtuľníkov, čo malo za následok dramatické zníženie rádioaktivity a samozrejme smrť mnohých pilotov) nevydrží veľa. Dokonca ako si matne spomínam, jeho životnosť sa v skutočnosti veľmi prekročila a dokonale splnil svoju smutnú úlohu ...Naozaj si myslím, že z úcty k obetiam, ktoré tam šli zachraňovať nezachrániteľné by sa nemalo klamať a skresľovať realitu okolo tohto a konečne napríklad povedať pravdu, prečo k havárii došlo. Ide to z nich ako z chlpatej deky, že načo tá elektráreň slúžila, že to bol vlastne vojenský objekt, že sa nejednalo o žiadnu zhodu nešťastných náhod ale o vedomú výrobu vojenského plutónia, ktorá je z princípu vysoko nestabilná ...
Celkem mě překvapuje, kolik lidí tady pořád fandí jádru. Byl to právě Černobyl, který tohle odvětví komplet zaříznul.Je moc fajn, že na papíře dokážeme vyprojektovat bezchybný zdroj elektrické energie. Postavit a provozovat ho ale nedokážeme, což jsme si bohužel dvakrát ověřili.Jádro jako technologie dosáhlo vrcholu v roce 1986...
Cernobyl byl v klidu, to byla blba konstrukce a blba obsluha (z pohledu toho, ze nedodrzeli postup a pravidla). Mne spis jako zasadni rana jaderne energetice minimalne v Evrope prisla Fukusima, driv se o tom odklonu a nutnosti je nahradit tolik nemluvilo.
Konstrukcia nebola blba, blby bol test (resp. ludia, co ho vykonavali), pretoze sucastou testu bolo odpojenie vsetkych kritickych ochran reaktora! Inak by ochrany nedovolili nestabilny stav a xenonovu otravu, po ktorej nasledovala najvacsia chyba operatorov - vytiahnutie VSETKYCH riadiacich tyci z aktivnej zony reaktora (to sa za normalnej prevadzky nedalo urobit, vzdy bol urcity pocet tyci v zone, urobili to manualne, kedze vypnute ochrany uz neblokovali vytiahnutie).. navyse boli odpojene aj cerpadla chladiacej vody, takze ani voda nebrzdila prudky narast neutronov..Uz studenti prveho semestra jadrovej fyziky vedia, ze pri nadbytku xenonu v reaktore sa neda nic robit, iba cakat a ist na pivo (obrazne)! Datlov bol operator z jadrovej ponorky (kde prezil tiez havariu reaktora a dostal slusnu davku radiacie), stlacal gombiky, ako mu povedali, ale nechapal preco a co sposobia jeho ciny..
Blba konstrukcd byla v tom, ze ty bezpecnostni mechanismy sly obejit a ze nedostatek chladici vody stepnou reakci urychloval, u dnesnich typu ji brzdi.Datlov nejspis vedel co technicky dela, ale mel pocit, ze nad tim ma kontrolu. Tehdy holt plneni planu bylo dulezitejsi nez bezpecnost.
Kazda ochrana sa da vypnut, po Cernobyle je to uz tazsie, ale neexistuje system, ktory sa neda odstavit! Nebola chyba konstrukterov, ze soudruzi priviedli reaktor do takeho stavu, do akeho by sa nikdy v normalnej prevadzke nedostal!Soudruh Datlov bol blbec, ktory nevedel, co dela - vytiahnut VSETKY riadiace tyce v stave xenonovej otravy by neurobil ani student prveho semestra jadrovej fyzyky! A vytiahnut ich mohol IBA vdaka odstavenym ochranam, tie by mu to ani nedovolili..
Promiňte, ale nedá mi to a musím reagovat alespoň na 2 věci- ta konstrukce reaktoru byla tak špatná/nebezpečná , že by ji v té době nikdy na západě nelicencovali, i odborníci z SSSR nepovažovali RBMK za příliš bezpečné (chyběla tlaková nádoba, chyběl kontejnment, grafit je hořlavý, kladný dutinový efekt, kvůli kanálovému typu větší možnost poruchy chlazení atd.) , původní projekt Černobylské elektrárny počítal s jiným typem reaktorů, bohužel RBMK byly levnější i rychleji postavené-Djatlov nebyl žádný hloupý operátor z ponorky, naopak na těch ponorkách zabudovával a testoval reaktory, v Černobylu byl největším odborníkem a proto u toho testu musel být, bohužel tehdy selhal, pravděpodobně si byl příliš jistý a i přes porušení předpisů myslel, že tu xenonovou otravu zvládne (xenon postupně "vyhoří" díky neutronům)
Názor byl 1× upraven, naposled 27. 4. 2019 22:06
RBMK nebol urceny na export a bol do znacnej casti vojenska zalezitost - preco asi boli reaktory RBMK iba na uzemi ZSSR (hoci VVER boli bezne exportovane do krajin socbloku)? Konstrukcia bola ekvivalentna americkym reaktorom v Hanforde a inde, ktore produkovali (a produkuju) plutonium.. RBMK nebol cisto civilny projekt. Ano, chybal kontainment (hoci si myslim, ze pri sile tej explozie by rozmetal aj ten), ostatne pripomienky su nepodstatne.Datlov sa spraval ako idiot, pretoze dopustil nepripustny stav reaktora - ze najvacsi odbornik? Dobre dristy, asi mu ta radiacia v ponorke obslahla mozog.. ked bol taky genius, tak velmi dobre mal poznat charakteristiku aktivnej zony RBMK reaktora, a aj to, ze 20 MW tepelneho vykonu je velmi nestabilny rezim, ktory sudruh riesil vytiahnutim VSETKYCH riadiacich tyci a velmi sa potom cudoval, ze co sa udialo behom par minut..Cital som tu jeho zlataninu zo zaciatku 90. rokov, kde obvinuje vsetkych okolo seba (a konstrukterov reaktora, ktorych nikdy nenapadlo, ze by nejaky blbec mohol tak experimentovat s reaktorom), len nie vlastnu blbost a neschopnost!Mimochodom, ten test sa niekolkokrat uspesne urobil pred 26. 4. 1986 (a ukazoval, ze zotrvacnost turbin nestaci na dostatok energie z generatorov).. lenze to robili kvalifikovani ludia, ktori tomu rozumeli, nie cvicene opice!
To že se ve světe používají grafitem moderované reaktory pro výrobu zbrojního plutonia neznamená, že byl RBMK bezpečný, zejména pro civilní použití. No a označit kladný dutinový efekt, kvůli kterému se reakce utrhla z řetězu a hořlavý grafit, který výrazně přispěl k šíření radionuklidů za nepodstatné, tak to asi promiňte nemá smysl dál debatovat.
Takze tie ostatne grafitove reaktory vo svete su tiez nebezpecne (kedze maju z principu kladny koeficient)? Reakcia sa "utrhla z retezu" kvoli debilite a blbosti soudruha Datlova, ktory nevedel, co je xenonova otrava a vytiahol vsetky tyce (a pracoval na urovni cvicenej opice), kladny koeficient uz len "pomahal", alebo si naozaj myslite, ze v pripade zaporneho koeficientu by pri takom nestabilnom stave v aktivnej zone to skoncilo inak?!V normalnom rezime (ked nejaky kreten nestrka svoje pracky do niecoho, comu nerozumie a neodpaja vsetky ochrany a snimace systemu.. aj ked mu to ukrajinski sudruhovia prikazali) je RBMK reaktor bezpecny.. jasne, ze z navrhoveho hladiska je tlakovodny reaktor bezpecnejsi (hoci ma nizsiu ucinnost a ine nevyhody).Nabuduce aspon nepiste kraviny a nieco k veci..
Ano v případě záporného koeficientu reaktivity by to skutečně skončilo jinak, to je právě ten rozdíl a nejde jen o koeficient reaktivity, ale třeba i o Wignerovu energii a i když bylo možno RBMK provozovat bezpečně, neznamená to, že byl bezpečný. Nicméně klidně si myslete že RBMK jsou bezpečné, předkládat fakta je stejně zbytečné, protože je ignorujete. Končím debatu, tím spíš, že se uchylujete k urážkám.
Názor byl 1× upraven, naposled 30. 4. 2019 18:19
P.S. najdite si prepis vypovede Datlova pocas vysetrovania hned po explozii, tam taky geroj nie je ako neskor v tej svojej zlatanine.. tam len krotko opakuje, ze "on netusil, ze reaktor moze byt v nestabilnom stave, ze mu vsetci tvrdili, ze sa to nemoze stat".. ano, nemoze sa to stat, pokial nie su odpojene ochrany.. tolko k jeho "odbornosti"! Znova opakujem, student prvych semestrov jadrovej fyziky inzinierskej fakulty by mal lepsie vedomosti..
Data ukazují že na vyrobenou jednotku energie je jaderná energie nejbezpečnější a nejčistší. Solárkům to kazí instalace na střechách a ohromné množství těžko recyklovatelného odpadu. Protržení vodních přehrad netřeba komentovat a uhelné elektrárny uvolňují víc radiace do ovzduší než jaderné i se započítáním havárií. Havárie jaderných elektráren jsou mediálně vděčné, podobně jako pády letadel, a lidi pak nevidí, kolik lidí umře na kole.
Moc nechápu, proč spojujete přehrady s výrobou elektřiny? Jako určitá zajímavost se vám dále může jevit, že po většině přírodních katastrof můžete poškozenou lokalitu do týdne znovu osídlit.
Protože některé přehrady slouží k výrobě elektřiny.
vy to delate schvalne nebo jste opravdu tak natvrdly?
Ono to na první pohled nemusí být úplně zřejmé, ele více dní elektrárna opravdu souvisí s výrobou elektřiny.
... ale vodní...
Ne a ne a ne.Jde o přežití. Abychom si zachovali současnou životní úroveň a množství obyvatel, potřebujeme mnoho energie. Při troše zjednodušení je právě energie to jediné, co nás limituje.A jádro ji dokáže poskytnout škálovatelně, stabilně a levně. Krom toho se domnívám, že je statisticky nejbezpečnější, byť pro to nemám žádné podklady. Kolik lidí zemře v důsledky dýchání spalin z fosilních elektráren? Kolik lidí zemře v důsledku neekonomického plýtvání OZE? U přehrad už víme, že při jediné havárii zemřelo více lidí, než při všech jaderných haváriích v historii.Také mi nepřijde právě ekologické zastavovat obří plochy solárními panely, stavět hlučné větrníky nebo pálit řepku.Jak kdosi řekl: "Lepší štěpit atom nežli pálit mrkev."
reaktor sám nevybuchne jen ta pára v něm jako v tlákáči, nové reaktory s roztavenou solí by to vyřešily navěky
no ty jsi material😁👍🏾
No nevím. Já bych tam dobrovolně nelezl. Co vím z jaderné chemie, tak bezpečná dávka záření neexistuje. S nižší dávkou zářením se jen snižuje pravděpodobnost vzniku rakoviny. Na radioaktivitu se nedá zvyknout. Jen je možné mít štěstí, že částice/foton zasáhne nevýznamnou část buňky nebo tělo zvládne zmutované buňky zlikvidovat, což zpravidla zvládne, pokud není buněk moc, tělo není oslabené nebo tělo buňku včas nerozpozná jako poškozenou.
A tu tvou "jadernou chemii" sis nastudoval z dětského leporela nebo odkud? Asi tě trochu vyděsím, ale nízkou dávku ionizujícího záření dostáváš každý den, záleží na tom kde bydlíš. A co teprve takový let letadlem nebo dokonce rentgen u doktora. Zkus se někdy podívat, kolik do Zóny jezdí ročně turistů.
Má samozřejmě pravdu. Mezi zářením a rizikem defektů buněk existuje vazba. I to, co považujeme za pozadí, se podílí na vzniku těchto defektů, i když v relativně zanedbatelné míře.
Zbytečná verbální agresivita Vestora. Škoda že i na VTM už pronikli lidé, kteří neumějí diskutovat. 🙁
Názor byl 1× upraven, naposled 27. 4. 2019 19:47
nemáte pravdu, v té zóně je toho záření prostě víc jak jinde, cokoli navíc je velké riziko, rentgen samozřejmě taky, až poslední dobou se ukazuje že některé orgány - zejména štítná žláza, jsou na toto velice citlivé - podívejte se na obrovský nárůst v posledních letech, může za to jak častější rentgenování při každé příležitosti tak prý taky fukušima
Nie, v tej zone toho ziarenia viac nez inde proste nie je.
neni, ale zareni tam je!
Ako vsade.
To je problém specializace, já zas studoval biologii a vím, že buňky dokáží určitou míru poškození opravit. Dokonce některé studie naznačují, že celkové poškození se s dávkou záření snižuje do určité hranice. Tedy mírně zvýšené záření stimuluje enzymy, aby se více věnovaly opravám DNA (a opravují i chyby, které by jinak zůstaly bez povšimnutí), nicméně od určité (značně individuální) hranice už opravné enzymy přestanou stíhat a mutace se začnou rychle hromadit. Zrovna ve střední Evropě je tolerance obyvatel k záření celkem vysoká (pravděpodobně kvůli adaptaci na vyšší koncentraci radonu v půdě), takže pro většinu místních má občasné mírné zvýšení radioaktivity pozitivní vliv na zdraví. Naopak třeba Japonci jsou na radioaktivitu obzvláště citliví, asi se ještě nestihli adaptovat po druhé světové válce a Fukušimě.
Ano, myslím, že tohle je stále tématem výzkumů. Poškození buněk (ať už je způsobeno čímkoliv) vyburcuje imunitní systém k akci a často se tím uzdraví záněty, které nestačily na spuštění imunitní reakce. Tuším v Lázních Jáchymov se tím zabývají. Co o tom vím, tak je problém s dávkováním a s aktuálním stavem organismu. Nicméně stále se o tom málo ví a principiálně je každý zásah zářením neselektivně destruktivní. Jde jen o to, jak se zásah projeví a jak to tělo zvládne. Proti radioaktivitě jako takové jsme úplně bezbranní, protože tělo funguje na úrovni chemických reakcí (fyzika elektronového obalu) a na jaderné jevy nemáme žádné detektory a mechanismy na obranu.
Malicko bych pripomel ze velka cast latek vyskytujicich se okolo jadra je dost jedovata...
Možná ani nevíte, kolik už jste dostal třeba z radonu. Klidně to můžou být i násobky co by jste dostal běžem život v "zóně".
Tam si musím zajet.
Což o to - tam se nějak dostanete 😀
Ve stejný den a měsíc ne rok mám narozeniny 😁
takhle jednou bude díky magorovi inženýrkovi Milouši Zemanovi a dalším jako je Klaus, Grégr atd, vypadat okolí Temelína a celého JČ kraje, zmrđi, podivejte se že to samý se vyrábí v solárních panelech po celé republice a navíc se neustále elektřina vyváží a stojí 2x více na hlavu než v rakousku, proč asi . .
Platime tolik, protoze priplacime za nesmyslnnou zelenou energii jako treba ta solarni energie, i pres to ze je vetsinu dni v roce na obloze sediva deka a slunce pres to ani neni videt. To je jak ty vetrniky, bud fouka hodne nebo nefouka skoro vubec, bud mam prebytek energie nebo mi chybi kdyz zas vetsinu roku zatazeno a vitr nefouka, jasne muzeme narvat prebytky do baterii ktere za par let zas hezky ekologicky vyhodime az ztrati kapacitu, jo to je ta prava zelena energetika.
hej, to musi byt matros ten chci. jamajka?
Jak dále po stávce za klima? http://www.osel.cz/10442-jak-dale-po-stavce-... ... ---Pokud se však nepodaří realizovat stavbu nových jaderných bloků, bude Česko následovat vývoj v sousedním Bavorsku. Zde i po obrovském tlaku a finančních nákladech produkují větrné zdroje pouze okolo 2 % elektřiny a fotovoltaické něco přes 10 %. Bavorsko tak po odchodu od jaderné energie bude dominantně záviset na fosilních zdrojích (plynových) a dovozu větrné elektřiny ze severu Německa. I proto se zde připravuje výstavba nových velkých plynových bloků. Místo snížení emisí při výrobě elektřiny v Bavorsku dojde k jeho zvýšení. Navíc je třeba počítat s produkcí skleníkových plynů vznikajících při těžbě použitého zemního plynu. U nás by to navíc znamenalo daleko delší využívání uhelných zdrojů. Příklad Bavorska názorně ukazuje nereálnost takových koncepcí, jako je „Energetická [r]evoluce” Greenpeace.
Pokud nechceme mít krajinu zdevastovanou povrchovými doly na vzácné prvky, otrávenou jedy a chemikáliemi používanými při průmyslové těžbě a zpracování surovin a zastavěnou kouřícími fabrikami na výrobu solárních panelů. Tak holt musíme dát přednost přírodě šetrné variantě v podobě jaderných elektráren.
co? jste sileny!! vubec to nechapete
To samé se fakt v FVE nevyrábí.Ano, mají podobný instalovaný výkon, ale energie vyrobí 9x méně....
Ty jsi dobře ujetej. 😀
Krmič prasat by se neměl vyjadřovat k problematice jaderné energetiky, protože není schopen pochopit rozdíl mezi konstrukcí reaktoru v Černobylu a v Temelíně...
Názor byl 1× upraven, naposled 26. 4. 2021 13:19
Lidi se moc bojí. Černobyl měl funkci (reaktoru) jakou měl, přece, kdyby jej obsluhovali lidé s odborností, místo se stranickou příslušností, nic by nestalo ani zde. Jaderná energie je jedna z nejčistších, nejstabilnějších, nejbezpečnějších (díky velmi přísným normám a kontrolám), kdy do tohoto provozu zahrnuji i následnou likvidaci a trvalé uložení vyhořelého paliva. Pochopitelně budu radši, až se prosadí fúze, nicméně tam je cesta k ekonomickému provozu, ještě velmi dlouhá. A i tak bude zatížena mizernou účinností, indukce padla, zbývá jen přenos parovodní / sodíkový, což je mizérie. Na elektřinu se přemění pár % získané energie._Poznámka: Ohledně radiace, to si lidská tělíčka budou muset začít zvykat, chceme do vesmíru a tam je záření běžný stav, přičemž ještě mnoho staletí, nebudeme schopni zajistil "dokonalou" ochranu před ním, riziko / následky, si musí každý srovnat sám.
Tahle oblast je nyní plná života(fauna i flóra) a já si jen říkám, aby ekoteroristé tyhle zkušenosti nevyhodnotili tak, že nejlepší pro záchranu Světa, je jaderná válka, která vyhubí veškeré lidstvo. O Bikinách se také říkalo, že se tam život navrátí až v roce 127000, a jaká je skutečnost.
No četl jsem článek, že nečekali tolik života, ale že asi zafungoval přirozený výběr a kusy s vývojovými vadami nepřežijí, tudíž se ty vady nešíří geny na další generace. A skutečná úroveň radiace už asi skoro nikde není taková aby zabíjela při dlouhodobém pobytu.
Snad to podobně zafunguje i se zemandrtálci.
Cernobylska zona je rozlohou srovnatelna s Luxemburskem ;) a taky rusaci 30 let zonu cistili a vetsinu extremne radioaktivnich veci odvezli.
Většinu extrémně radioaktivních věcí odvezli?Kam???
Do nemocničního sklepa. (skladují tam zaprášení ochranné obleky)
Dokonce se tam strhavala hlina v tom celym pasu, kudy to nejvic proslo. Je to cely vycisteny.
To hlavně proto, že ti živočichové nemají dozimetry. Právě nemožnost pobytu lidí (ovšem pár obyvatel tam také je, i když to zní neuvěřitelně, nepodařilo se tehdy donutit k evakuaci všechny) přírodě velmi pomáhá. V zásadě vyhubení listva by přírodě velmi prospělo, ale nezůstal by nikdo, kdo by to ocenil.
" ... kdyby jej obsluhovali lidé s odborností, místo se stranickou příslušností ..."Ale oni jej obsluhovali lidé s odborností. Bohužel stranické kádry vydávaly příkazy obsluze.
Ukrajinske sudruzske politbyro v Kyjeve zavelilo, ze sa musi skuska turbin posunut o dva dni.. takze vyskolena partia operatorov, jadrovych a elektro inzinierov odisla domov (malo sa to robit v utorok ci stredu), skusku zacali robit podla navodu dvaja operatori v noci z piatka na sobotu (velmi dobry cas na taky experiment, naozaj), ktori tomu h..no rozumeli a nevedeli, co robia!!A kedze nechceli prist o premie a byt j..bani, tak to tak aj dopadlo..
Ale test bol nariadený pri 700 MW, nie pri 30, kedy test reálne nariadil A. Djatlov aj napriek nesúhlasu inžinierov vo velíne
Sucastou testu bolo znizenie vykonu reaktora na cca 200 MW (minimalna este stabilna hladina) tepelneho vykonu.. potom vypnutie primarneho okruhu vody (pumpy) do separatorov, aby prestala ist para do turbin a tak vyskusat, ci staci zotrvacnost na vyrobu elektriny, kym nabehnu dieselgeneratory.Problem bol v tom, ze operatori znizovali vykon prilis rychlo, takze vytvorili velku oblast xenonu (ktory ma velky prierez neutronovej absorpcie) a vykon im klesol az na 30 MW - co bolo velmi nebezpecne, nasledovne vytiahnutie vsetkych riadicich tyci bol najvacsi pruser - sice na chvilu stupol vykon na cca 200 MW, no po par minutach zacal prudko stupat.. a ked bol vykon v aktivnej zone asi 100x vacsi ako nominalnych 1500 MW tepelnych), tak to buchlo.. odletela masivna betonova platna (2000 ton) s biologickym stitom nad reaktorom, taky tam bol pretlak! Vnikajuci vzduch okamzite zapalil horuci grafit (za normalnej prevadzky bol reaktor hermeticky uzavrety v dusiku), voda sa rozlozila na vodik a kyslik a tiez pekne buchala.. ucastnici opisuju uzasny svietaci modrozeleny stlp ionizovaneho vzduchu od radiacie nad reaktorom, ako svietil do nebies prve hodiny po explozii (bolo to v noci, takze dobre vidiet).. ako mimozemska hviezda.Vinu nesu nielen ti dvaja operatori (ti nicomu nerozumeli, iba stlacali gombiky ako cvicene opice, ako im povedali), ale cele ukrajinske vedenie, ze dovolilo taky nebezpecny test robit nekvalifikovanej obsluhe.. ale neboli prvi ani posledni, taka fuserina sa robila a robi vsade po svete, lebo terminy, premie..
A este treba zdoraznit - nebola to chyba konstrukcie ani koncepcie, pretoze proti vedomemu odpojeniu ochran (ktore by vobec nedovolili taky stav reaktora, ani tych 200 MW) sa ziadna konstrukcia nedokaze branit! S pozitivnym koeficientom sa ratalo od samotneho zaciatku..RBMK grafitove reaktory funguju stale bez problemov v Kursku, Leningrade a Smolensku.. vacsina z nich ma povolenie do 2030 (aj viac).
Mno, když muž se sekerou presekne lano, nesmí dojít ke zvýšení výkonu.
Ona ta zkouška měla v té době být už několik měsíců hotová.Co se týče obsluhy, tak ta ale podle všeho zase až takovou roli nehrála. Spíš to vypadá, že být to jen na nich, tak by k nehodě nedošlo, protože při prvním problému zcela v souladu s předpisy požadovali okamžité odstavení reaktoru. Na nátlak vedoucího směny ale byli nuceni pokračovat. Nicméně ačkoli za to byl Ďatlov odsouzen, taky to asi nebylo uplně fér, jelikož i přes všechna pochybení bohužel nemohl předpokládat, že nouzový vypínač je za určitých okolností spíše "odpalovací tlačítko". Bohužel to byl prů.er v mnohem vyšších kruzích a části dokumentace ze které by to s ohledem na svoji odbornost a kvalifikaci jistě bez obtíží zjistil, v té době podléhala utajení, a personál elektrárny s těmito kritickými specifiky nebyl vůbec seznámen. Takže házet to na obsluhu není tak uplně místě. Ti s tím bohužel skutečně nic moc dělat nemohli, jelikož podle informací které měli k dispozici k tomu vůbec dojít nemohlo ani kdyby to chtěli udělat schválně.
Bohužel politická odbornost byla té technické nadřazená a tak to dopadlo.Ono ten jejich experiment měl být podle rozboru zastavený už na počátku, ale i kdyby nebyl, tak tam je několik klíčových momentů, které měly zásadní dopad. Kdysi jsem četl oficiální zprávu o té nehodě, dalo se to někde stáhnout.Prostě soudruzi si hráli s atomovým ohněm a dopadlo to atomovým požárem.
bazen poznavam, ten byl Call of Duty: Modern Warfare ne ? :)
Look at this place... Fifty thousand people used to live in this city. Now it's a ghost town... I've never seen anything like it. Move.
Slysel sem ze ted uz tam krom novinaru poustej i turisty. Byl tam nekdo? By me zajimalo kam vsude vas vezmou nebo pustej? Na tom skokanskym mustku toho bazenu by byla dobra fotka 😀 Co ten radar - asi se na nej neleze? 30 let stary zelezo rusky vyroby bez udrzby... Hadam ze ty fotky sou z dronu?
Před měsícem jsem tam byl. Samotnýho tě do Zóny nepustí, musíš jet s cestovkou. Jezdí tam i nějaká česká, my jsme jeli s ukrajinskou z Kyjeva. Vozí tě mikrobus a průvodce tě vždycky někam dovede a nechá tě se trochu kouknout kolem. V Pripjati projdeš třeba nemocnici, pár škol a školek, stadion. Záleží na průvodci, my jsme v bazénu nebyli. Na druhou stranu jsme vlezli i do nedokončenýho 5. bloku. Radar Duga trochu zklamání, nahoru se už neleze, jen kolem, je to prostě obrovskej železnej "plot". Prohlídka elektrárny je 100 USD, ale doporučuju. Vezmou tě do 3. bloku: velín, pár dalších řídících místnosti. Obejdete chodbama kolem reaktoru, nějaká místnost pro návštěvy a pak oběd v kantýně elektrárny. Rozhodně doporučuju, jet tam na 2 dny s přespáním v Černobylu (město v širší 30 km zóně).
Pustia Ťa k Slonej nohe?
ano, da se na to i sednout
Především jsou dvě cesty do zóny - officiální guided tour, ta vám dá možnost nahlédnout do elektrárny (za příplatek), ale uvidíte v podtatě jen golden coridor, velín jednotky 2 a cirkulační pumpy jednotky 3, v zóně samotné je pak skoro všechno zakázané - chodit jen po betonu, nechodit do budov (stejně se nedodržuje), nelézt na Dugu, nepřespávat a drony jsou zakázané. Pak je druhá možnost a to je jít s místními Stalkery (oni se nejmenují podle hry, hra se jmenuje podle nich). To jsou průvodci kteří vás za cca 400-500USD vezmou do zóny ilegálně a ukázou vám místa o kterých se guided tours ani nezdá a samozřejmě žádné zákazy. Pokud chcete nejlepší foto/video a trochu dobrodružství tak celkem dobrá alternativa, prý s nima byl jednou i filmový štáb :) Jestli máte zájem pošlu odkazy na offiko i na Stalkery :)
Pokud umíte polsky, tak doporučuji knižní sérii S.T.A.L.K.E.R.https://kurwaczytaj.wordpress.com/tag/stalker/...
Pletete se ve dvou vecech. Dobrou polovinu guided tours delaji byvali stalkeri, takze znaji zonu docela dobre. Otazka je, co vsechno se odvazi Vam ukazat pri oficialni navsteve.Hra i kluci co behaji do zony jsou pojmenovani podle stare ruske knizky, puvodne vydane jako Piknik u cesty, ale pozdeji znova vydane pod jmenem Stalker. Na zaklade knihy vziknul i film Stalker (1979) ;)
Chronologie byla: knížka (nesouvisející s Černobylem) -> Stalker film (nesouvisející s Černobylem) -> Stalker lidi vandrující do Černobylské zóny -> Stalker hra o lidech vandrujících do Černobylské zóny. Proto píšu že hra je pojmenovaná podle těch lidí a ne obráceně. To že guided tours dělají často bývalí Stalkeři je fakt. Netvrdil jsem že ne...
Piknik u cesty pak film Stalker pak výbuch v Černobylu pak se to všechno smontovalo dohromady a všichni si začali myslet že stalker je z černobylu
Knihi Piknik u cesty vydali bratri Strugacti tusim v roce 1971. Film je pak z roku 1979. Sam jiste uznate, ze to je "par let" pred nehodou v elektrarne.Ostatne kniha / film neodkazuji na jadernou nehodu, ale na uplne jine udalosti.Dohromady to zacali motat vicemene az v prvni hre Stalker (a pak v jejich pokracovanich). Nu a jestli si nekdo necha rikat stalker ... to uz je jeho vec. Alternativa "nelegalni turisticky pruvodce" nicmene nema ten spravny sound, to se da pochopit. ;o)
Je to teda docela dost palka hlavne tam na tom konci sveta nic neni takze bysme tam leteli jen kvuli tomu no ale uvidime treba na pres rok. Jeste takova technicka vec - dys clovek neumi parusky taxi to tam asi moc neuzije co? Anglicky ofiko pocitam tak max osekana brozurka a neofiko '500 amerikansky money, gut, let's go...' 😀
Průvodci umí anglicky a jezdí tam i slovenská tour. Stalkeři umí anglicky, alespoň v rámci možností - ona tour za 5kilo amerikanskych děngů opravdu není určená pro místní.
A jak je to s davkou, kterou clovek dostane kdyz pujde takhle neoficialne? :) dostane clovek dozimetr nebo ho pak na hranicich EU/Ukrajina odvlecou v protichemickych oblecich pac bude zarit a bude jim rvat cidlo 😃
Cestou letadlem dostanete mnohem vetší dávku, než za celou dobu v Prypjati. Izotopy jodu se dávno rozpadly a i když zbývá stroncium s cesiem, mají relativně dlouhou dobu rozpadu, takže se není čeho bát. Navíc i kdyby se vám tyto prvky dostaly do těla, tak stroncium se vylučuje močí a cesium je usazené max tak v kostech zvířat, takže pokud nežerete kosti jak pes....
Diky moc za odpoved. Takze dozimetr na pamatku nebyl? :)
Za zdaleka největší riziko bych teď považoval plísně v budovách. Jak se vám dostanou do těla, budete se jich těžko zbavovat.
je ještě horší je pokud jsou jejich spory radioaktivní 🙂
Vždycky když vidím zarostlé město Pripjať, tak si říkám jak mi můj zbožňovaný Fallout vešel bulíky na nos...
Ve Falloutu došlo... k falloutu 😀 Tady byl "pouze" jediný výbuch, který nebyl ani jaderný a příroda si s radiací poradit dokáže.
Fallout, neboli spad, v tomto kontextu radioaktivní spad, bylo právě to, čeho v okolí Černobylu bylo více než dost. Resp, s ohledem na fakt, že nešlo o jaderný výbuch, ale tlakový výbuch jaderného reaktoru, tak tam toho spadu bylo více, než při jaderné explozi 😉Ty jsi měl patrně na mysli tlakovou vlnu, která v černobylu byla jen taková "aby se neřeklo" ve srovnání s jadernou pumou, kterých ve Falloutu doapdlo, jen v okolí Las Vegas, 77. (byť to byly "malé" taktické hlavice cca 200-700kt ) B-]
vzdy ked vidim zarostle pripjat, tak si hovorim ze ta bratislava na tom nieje az tak zle.
To same Mad Max. Ale kde byla poust predtim, byla by asi i potom. Je ale fakt, ze po jaderne zime a znovuustanoveni vodniho rezimu, by oblasti s vodou byly zelenejsi nez dnes.
Který Fallout? 1,2, 3 NV, kde po pár letech od katastrofy vybudovali funkcní města a infrastrukturu tam kde se to dalo, nebo Fallout 4, kde už 200 let žijou lidi v neudržovaných troskách a např. ženská má obchod v přívěsu i s mrtvolama, protože je za 200 let ještě nikdo nedokázal uklidit (btw: FO4 = worst fallout ever; fo76 není fo, ale toddův zvrácený vlhký sen)
Jenže Fallout se odehrává v jižní kalifornii a dvojka vysloveně na poušti, tam bude i dneska jiná flóra než ve východní Evropě 🙂
V Černobylu jsem byl teď před měsícem, včetně prohlídky elektrárny, můžu jen doporučit. Akorát díky prodloužené zimě byl všude ještě sníh, hlavně v Pripjati.
To jsem teda netušil, že ostatní bloky elektrárny byly i po katastrofě funkční... Nebyla tam velká radiace? Nebo to řídili na dálku?
Na tohle se na v exkurzi ChNPP, taky pár lidí ptalo - říkali že jednotku 4 odstínili ve finále tak, že ve velíně jednotky 3 bylo jen pár μS (srovnatelně např s dávkou co dostane za šichtu pilot letada) a obsluha dostala nabídku 100 000 USD/rok pokud se do elektrárny vrátí. Reaktor č 2 odstavili v r 91 protože při odstávce došlo k motorizaci turbogenerátoru a výbuchu vodíku, kterým se chladí vinutí TG. Zbytek odstavili snad až někdy okolo r. 2000.
Názor byl 3× upraven, naposled 26. 4. 2018 18:54
Tak ono se to neprovozovalo po katastrofe ani tak kvuli te elektrine co to vyrabelo jako forma natlaku na zbytek sveta. Tim, ze provozovali po takove katastrofe sousedni reaktory, ktere mely uplne stejne chyby jako ty, ktere zpusobily havarii postizeneho bloku, vydirali zbytek sveta o vypalne. Kdyby tam nebylo riziko dalsiho prusvihu, tak by vyspele staty nikdy nedaly miliardy dolaru na sanaci a reseni problemu ukrajinskeho energetickeho sektoru.
Uplne stejne chyby maju podobne reaktory v USA, ktore su doteraz v prevadzke (vyroba plutonia).. a keby nebola idiotska obsluha (a ukrajinski partajni sudruhovia v Kyjeve, ktori prikazali odlozit planovanu skusku, lebo ukrajinske politbyro prikazalo, takze ju vykonali o dva dni neskor v noci z piatka na sobotu neskoleni a nepripraveni operatori namiesto skoleneho personalu), tak by ziaden problem nebol..Ta skuska zotrvacneho momentu turbin (pri ktorej sa odstavil reaktor, aby sa zistilo, ci zotrvacny moment turbin dokaze vyrobit dostatok elektrickej energie, kym nabehnu zalozne dieselgeneratory) sa robila niekolkokrat predtym, ale skolenymi operatormi a inziniermi pre jadrovy reaktor aj turbiny.. a vtedy reaktor nevyletel do vzduchu, ktovie preco!Pozitivny koeficient bol znamy od sameho zaciatku konstrukcie grafitovych reaktorov a riadiace systemy aj ochrany s nim pocitali.
Fakt? Prosimte, kde presne v USA provozuji varny reaktor, ktery je moderovan grafitem?
A kde tam předřečník píše o varném reaktoru?
Rusky RBMK, pouzity v Cernobylu, je varny reaktor, moderovany grafitem:https://cs.wikipedia.org/wiki/RBMK... Tento typ varneho reaktoru provozuji jen Rusove, protoze byl sice levnejsi nez jine varne typy, ale taky nebezpecnejsi.Staci takto?
Tím konkrétním problémem který vedl k černobylské havárii trpí výhradně RBMK reaktory které můžeme najít:Rusko: 4 nedokončené, 9 funkčních, 2 odstavené a 2 stále v plánuUkrajina: 1 zničený, 3 odstavené, 2 nedokončenéLitva: 2 odstavené, 1 nedokončený, 1 nerozestavěnýUSA provozuje téměř výhradně typy PWR a BWR. Reaktor typu LWGR (tedy lehkovodní grafitem moderovaný reaktor, tedy podobný jako ty RBMK) je v USA celkem 1, a byl odstaven v prosinci 1986 (schválně jestli uhodneš proč)Ergo ne, v USA skutečně nemají podobné reaktory a už vůbec ne v provozu.
3.6 roentgen, not great, not terrible...
To se už ví od samého začátku, potřebovali elektřinu aby mohli směrem na evropu posílat radioaktivní počasí aby to nešlo k nim. Proč se o té ohromné soustavě antén nikde nemluví ? Ta byla první a i na internetu se dočtete, že prý misto odposlechu omylem nad evropou měnil Ruský Datel počasí prý dělal mlhu a nemohli tak odposlouchávat. Proč asi nemohli vypnout před testem proud, to všecko stále tají a lžou i v tom filmu, kde údajně vyšetřovatelkou zavřou k vůli nesmyslu s těhotenstvím. Jo Tesla ten to měl v hlavě dobře spočítaný.
Myslím, že návštěva psychiatra by ti udělala dobře 🙂 To je pěkná snůška blábolů... O té soustavě antén se normálně mluví, nevím kde jsi byl zalezlý, že sis toho nevšimnul 🙂
Od samého začátku se ví, že systém Duga je uplně obyčejný OTH radar, kterých jsou na světě minimálně desítky. A nevím kde jsi přišel na to že se o něm nemluví, když je to asi nejznámější OTH radar vůbec.
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.