Černobíle: Plusy a mínusy Google+

Třetí pokus Googlu o vstup na sociální sítě prozatím vypadá nejschopněji. Na Google+ už je 20 milionů lidí a na podzim se dočkáme ostré verze. Uspěje?

Google+

Jakub Čížek: Před několika týdny vstoupil do světa sociálních sítí konečně i Google. Můžete namítnout, že je to přeci nesmysl, vždyť je tu už drahně let třeba Orkut, toho ale Google pouze koupil. Google+ není koupený, je to služba „made in Google“ a jde to poznat. Kloubí v sobě totiž principy, které nikdo jiný nemá. Google+ je sice v podstatě sociální síť jako každá jiná, zároveň je to ale i pojítko všech doposud rozházených služeb Googlu. Nepoužívali jste Picasu? Najednou dává smysl. Nevoněl vám GTalk? Najednou v něm objevíte nové kontakty. Nepoužívali jste kontakty Googlu v Gmailu? Najednou se budou ze sociální sítě synchronizovat až do mobilu. Připadla vám geolokační služba Latitude podivná? Najednou ji můžete používat podobně jako Facebook Places.

Co je ale nejdůležitější, i když vás ani jedna z těchto drobností neosloví, přesto G+ nabídne něco nového. Kloubí v sobě totiž výhody tradičního komunitního webu à la Orkut a Facebook a také sofistikovanějšího Twitteru. Neuzavíráte zde svazující dvoustranná přátelství. Naopak sledujete druhé, aniž by oni museli udělat totéž. Připadá vám to příliš odtažité? Založte si takzvaný kruh pro úzký okruh přátel a rodinu a sdílejte fotky a informace naopak pouze s nimi.

Síla Google+ spočívá v jeho šíři možností využití. Náročnější získají nový Twitter, druzí si zase mohou vystačit s použitím jako na Facebooku. Těch scénářů je zde skutečně mnoho. Nemusíte být geek, abyste propadli kouzlu G+.

googleplus.PNG

Řeknete si, no dobrá, ale oni jsou všichni stejně na Facebooku. Ano, jsou. Stejně jako byla před pár lety celá Amerika na MySpace. Internet se v posledních několika letech natolik proměnil, že si nemůže být nikdo jistý, a to včetně Facebooku. A navíc, Facebook nemá lokální pobočky rozeseté po celém světě a nemá ani prostředky ke globální marketingové kampani. Všimli jste si reklam na Chrome a vyhledávač Google? Je v podstatě jisté, že jednou bude pražské metro vytapetováno i plakáty na sociální síť kruhů a kruhy proniknou i do reklamních spotů na Nově. To dokáže Facebook jen stěží.

Google-

Jan Sedlák: Odhadovat, zda některá internetová služba výrazněji uspěje a porazí své dosavadní konkurenty, je ohromně těžká věc. I z tohoto důvodu nebudu nijak divoce predikovat, zda Google+ do roka porazí Facebook, ale spíše shrnu několik svých poznatků.

Tak předně si nemyslím, že by sociální síť od Googlu byla přímou konkurencí pro Facebook. Ten totiž vyrostl na určité zvědavosti lidí. Každý z nás se aspoň trochu zajímá o nějaké ty drby, minimálně ve formě, s kým se oženil jeho spolužák, kdo je teď s kým ve vztahu, kdo se s kým na sociální síti začal kamarádit a kdo byl na lepší dovolené. Facebook toto všechno nabízí zcela otevřeně a je na tom postaven celý jeho úspěch, kdežto Google+ žádné takové funkce nemá a je otázka, zda mít bude. Nezobrazuje se tam, koho jste si zrovna přidali do kamarádů nebo s kým je ten a ten aktuálně ve vztahu.

Google+ osídlili geekové a prozatím se tam běžná masa příliš netlačí. Jak už jsem zmiňoval, nemá k tomu důvod. A zároveň si nemyslím, že by je právě současné osazenstvo G+ na tuto síť nalákalo. Obyčejní lidé, kteří řeší vztahy a další běžné životní strasti, se nebudou chtít mezi geeky nijak usazovat. Navíc si myslím, že běžný uživatel internetu je tvor líný a nechce si nijak organizovat své kontakty do kruhů. Málokdo si skutečně organizuje fotky, videa či kontakty a už vůbec to nebude dělat se sociální sítí. Facebook ke všemu také své kruhy má, kontakty si můžete organizovat do skupin. V současnosti to sice není vyřešeno úplně nejlépe, divil bych se ale, kdyby Zuckerberg a jeho tým právě pod nátlakem Google+ tuto možnost nevylepšili.

Google+ (a především ten český) aktuálně osidlují geekové a značná část osazenstva Twitteru. Spíše Twitter by se měl začít bát. Google nedávno Twitter odstranil z real-time vyhledávání a je téměř jisté, že v nové verzi začlení vyhledávání v informacích na Google+. Je ale otázkou, zda Twitter skutečně zaznamená určitý odliv uživatelů do Google+ a zda v současné době nejde pouze o jakési prvotní poblouznění. Navíc kouzlo Twitteru je v jeho 140 znacích, pročítat sáhodlouhé komentáře k nějakému odkazu mě prostě nebaví a nemám na to ani čas.

Dvacet milionů uživatelů do začátku je pěkné číslo, ale jak ukazují poslední statistiky, už tolik neroste a navíc klesá spent-time, tedy čas strávený na stránce. Navíc, pokud se podívám do mých kruhů na lidi, které sleduji, skutečně jich publikuje pouze malá skupina, ostatní jen nečinně přihlížejí a nejspíše vyčkávají, co se bude dít. A sociální síť je o obsahu, který lidé tvoří.

Na trhu nejspíš pro Google+ místo bude, rozhodně ale nikoho neporazí. Navíc má před sebou ještě hodně dlouhou cestu. Například musí zpřístupnit API, aby mohly vznikat aplikace pro všechny mobilní platformy. Mobily hrají v případě Facebooku a Twitteru zásadní roli.

Diskuze (46) Další článek: Photofly: Vytvořte si 3D model s běžným kompaktem

Témata článku: , , , , , , , , ,