Gartner Group poprvé přišel s čísly a ta jsou šokující. Skutečně se všechna verbež světa přestěhovala na Síť?
Takzvaný „fraud“, tedy finanční podvody postavené zejména na krádežích čísel kreditních karet a jejich zneužití pro další nákupy, je věc, jíž se určitě obává každý nakupující, který má kreditku – ať už ji předává z ručky do ručky prodavači v obchodě nebo číšníkovi v restauraci, nebo z ní před počítačem opisuje čísla a posílá kamsi do internetové temnoty. To, že dochází ke zneužití v Internetu i mimo něj, je samozřejmě dobře známo; jak časté a velké jsou tyto podvody, se zatím příliš nepublikovalo.
Nejnovější průzkum od GartnerG2 konečně přichází s čísly, která můžeme bez váhání označit za šokující. V přepočtu na velikost nákupů došla firma k závěru, že v loňském roce byly tyto ztráty devatenáctkrát vyšší na Internetu než v kamenném světě: jinými slovy, při placení kreditkou na Internetu máte devatenáctkrát vyšší šanci, že vám někdo číslo kreditky vyzobne a zneužije je. V celkových číslech situace tak drastická není: tímto podvodem lidé přišli o 700 miliónů dolarů, tedy 1,14 % z celkového obratu na Internetu, který loni činil 61,8 miliardy dolarů. Jednoprocentní ztráta není tragická – tragické ale je, že v kamenném světě je devatenáctkrát nižší, tedy už skoro zanedbatelná.
Zpráva bohužel potvrzuje to, co vědí, ale obvykle veřejně neříkají internetoví podnikatelé: když se setkávají, ptají se navzájem: také máš pocit, že se všechna verbež přestěhovala na Internet? Bohužel. Je zde enormní možnost anonymizace na Internetu, je zde šance páchat zločin v USA odněkud z Volgogradu nebo Harrare, je zde jistota, že mě v okamžiku páchání zločinu nikdo nezatkne, jelikož sedím doma za svým počítačem, je zde nebývalá a lákává pestrost technologických zbraní i protizbraní, evidentní fakt, že policie je zatím mírně pozadu za zločinci (neboť oni mají stále prostor rychle vynalézat nové a nové triky, v kamenném světě tomu tak není). Kdybyste tuto imaginární zem vylíčili šéfovi chicagské policie z doby prohibice, určitě vám řekne, že se nemůže stát nic jiného, než že se do tohoto města stáhnou všichni zločinci z okolí, protože je zde snazší páchat zločin a nebýt dopaden než kdekoli jinde. Internet je navíc ideální školičkou zločinu. Mladý adept nejdříve z freemailu někomu vynadá, pak o něm udělá anonymně vulgární stránky – a nic se nestane. Pak se začne vydávat v diskusních fórech za někoho jiného a urážet kolegy; pak provede objednávku v internetovém obchodě za deset tisíc na dobírku na adresu člověka, kterého zrovna nemá rád. A nic se nestane. Pak hackne web a některé internetové magazíny jej pochválí jako hrdinu; pak začne vykrádat čísla kreditek.
Ne vše je samozřejmě tak špatné. Především nikdo není nucen dávat čísla kreditek, většinou jsou možnosti i jiné, a kartářské firmy konečně reagují. Visa uvádí do života svůj systém „Verified“, EC/MC nazývá podobný postup „Universal Cardholder Authentication Field“. Jedná se o poměrně jednoduché ochrany, které kryjí údaje na kartě heslem; tento druh ochrany chce podle výzkumu Gartnera v nejbližší době začít používat 18 % nakupujících. Gartner upozorňuje na zajímavou skutečnost: jiná schémata ochran, byť mnohem dokonalejší, jako je například kryptování s využitím veřejného/privátního klíče, si nezískávají podporu prostých uživatelů a zřejmě zůstanou doménou „high-end“ ochrany dat. Zákazník chce bezpečnost, ale není ochoten jí příliš obětovat – to je známá pravda, a proto se neujímá ani hodně bezpečný, ale hodně komplikovaný SET (Secure Electronic Transactions).
Gartner upozorňuje ještě na jednu věc. Kartářské firmy sice přicházejí s těmito možnostmi ochran, ale současně příliš neponoukají obchodníky, aby je implementovali, například snížením poplatků. Naopak Internet je stále ještě pořád vysoce penalizován proti kamennému obchodu: internetoví obchodníci platí v USA průměrně 2,5 % poplatku kartářské firmě, kamenní 1,5 % – uvádí Gartner.