Ceny za internetovou reklamu klesají, příjem stoupá: jak se to rýmuje?

Objem proinzerovaných peněz v Internetu roste, ale pomaleji, než dříve. A jak si stojí český Internet?
Americká firma AdKnowledge uvádí, že průměrná cena za tisíc „impresí“ čili pohledů na reklamní banner meziročně klesla z 37.21 dolarů na 36.29 dolaru, tj. o sice zanedbatelná, ale přesto překvapivá 2.4%. Analytici to odůvodňují tím, že ceny byly na začátku nepřirozeně vysoké, protože se jednalo o novou a atraktivní nabídku, a že nyní růst nabídky přesahuje růst poptávky. Zároveň se očekává další pokles těchto cen, ale současně také jejich velice širokou variabilitu podle webu, na kterém jsou – například nejnižší (a dále klesající) ceny mají všeobecná média či vyhledávací centrály (díky přílišnému „rozptylu“), nejvyšší pak oblíbené weby cílené na určitou lukrativní komunitu – typicky se uvádějí turistické servery prodávající ubytování v hotelích v zámoří atd.

Živě komentuje: prodej inzerce je samozřejmě jednou z prvních starostí každého tvůrce mediálního webu, kterých je i u nás už mnoho desítek. Americká cena „za pohled“ činí v přepočtu korunu za banner, u nás to je asi 35 haléřů: jak tyto poměry hodnotit? Na rozdíl od mých kolegů z některých jiných médií se domnívám, že je i u nás příliš vysoká a že zejména její další zvyšování není oprávněné. Jaké mě k tomu vedou důvody:

  • prvním je prostá velikost kapsy internetového spotřebitele: ta je pouze zlomkem americké, ne více než její pětinou. Navíc, český občan není stále zvyklý nakupovat přes Internet, proto se mu i na první pohled atraktivní reklama dostává hůře pod kůži
  • druhý je obdobně prostý: i zde nabídka dramaticky (nesrovnatelně více než v USA) přesahuje nabídku. Pokud vezmeme jako základní výchozí bod audity firmy DCCI, pak jen u 35 serverů, které firma audituje, bylo zobrazeno za říjen dvacet šest miliónů stran. Zřejmě lze s určitou tolerancí odhadnout, že DCCI audituje 70% českého inzertního prostoru; pak bylo v tomto měsíci shlédnuto 37 miliónů stran. Při průměrném počtu dvou bannerů (někde jen jeden, obvykle jsou zde ale další reklamní buttony, minibannery atd.) na stránce po 35 haléřích to znamená teoretický inzertní prostor pro 26 miliónů Kč. Současně ale tvrdí Marko Zekič – a opět si myslím, že je blízko pravdě – že celkový obrat za rok 1998 v internetové reklamě dosáhne třiceti mil. Kč, tedy 2.5 mil. měsíčně. Sečteme-li si jedna a jedna, pak vyjde, že na českém webu je placený každý desátý banner!
Desetiprocentní inzertní nasycenost je samozřejmě u běžného média nepřípustná, obvykle silně prodělečná. Časopisy i noviny mají limity (25-50% objemu), při jejichž překročení už přidávají nové strany; televize má limity absolutní, neboť délku dne nafouknout nelze, a podobně je na tom třetí velký trh, billboardová síť. Průměrnou naplněnost těchto médií neznám, ale odhaduji ji na desítky procent až na 100% (v sezóně, atraktivních časech, na atraktivních místech atd.). Pokud navíc je meziroční celkový nárůst přečtených stran na českém Internetu 100%, roste i u nás inzertní nabídka podstatně rychleji než poptávka – a vzhledem k tomu, že v řadě oborů u nás už existují konkurenční weby, očekávám mezi nimi spíše cenové války známé z tištěných médií. To ale není pro vlastníky internetových médií velká škoda, protože vzestup návštěvnosti je patrný a podstatná je hlavně naplněnost inzercí, nikoli cena, kterou server za shlédnutí inkasuje.

Váš názor Další článek: Oprava pro Windows 95 běžící na AMD K6-2 nyní dostupná zdarma

Témata článku: Internet, Reklama, Tolerance, Běžný občan, Klesající cena, Celkový nárůst, Průměrná cena, Česká televize živě, Překvapivá cena, Cena, Sto, Příjem, Velká variabilita, Banner

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Zachraňte nefunkční Windows

Jak nakupovat a prodávat kryptoměny

Otestovali jsme konvertibilní notebooky

Velký test 14 herních myší