Ceny pamětí ve vývrtce

Diskuze čtenářů k článku

Vaclav Kotesovec  |  30. 05. 2001 11:38

Windows 98/ME pracuji bez problémů do 768 MB RAM.

Mám 1024 MB (1GB) a systém se nenastartuje. Problém je v kolizi s grafickou kartou (v nouzovém režimu lze překročit i mez 768MB)

Odstranění problému :  v souboru SYSTEM.INI je třeba deklarovat v sekci [386Enh]
MaxPhysPage=30000 (což odpovídá hexa hodnotě 30000000h pro 768 MB)


Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Vaclav Kotesovec  |  30. 05. 2001 15:34

Díky za dobrý tip! Použil jsem omezení 512MB

[vcache]
MaxFileCache=524288

Po této úpravě (bez nutnosti předchozího omezení celkové velikosti paměti) mi chodí WindowsME nebo 98 s plnou pamětí 1024 MB !

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pavel  |  30. 05. 2001 22:16

Skromný dotaz. K čemu Ti to je? Opravdu si myslíte, že 1GB paměti má v běžném počítači na práci cenu? Na serveru samozřejmě ano, ale takhle?

 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ivan  |  31. 05. 2001 09:39

Možná stříhá video ve formátu HDTV . . .

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Vaclav Kotesovec  |  31. 05. 2001 10:50

Příkladů bych mohl uvést několik. Ale (pro mě) ten nejdůležitější. Při řešení šachových úloh se používají tzv. hash tables (program si pamatuje pozice co už řešil). Rozšířením těchto tabulek se výrazně zrychlí řešení. Díky rozšíření paměti na 1GB jsem takto přezkoušel několik šachových úloh, které byly jinak časově nesmírně náročné.

Samozřejmě i jiné aplikace jsou rychlejší. Ano, i při zpracování videa je to znát.

A například je možno vytvořit RAM disk, na který se vejde celé CD.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ivan  |  31. 05. 2001 11:22

To mne zajímá - šachy - : jaký používate šachový program?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ivan  |  31. 05. 2001 12:31

A také by mne zajímalo jaké šachové úlohy řešíte. Chcete snad řící, že to jsou šachové úlohy při nichž při např. 128MB RAM počítač neustále swapuje na disk, anebo čte/zapisuje databáze? Sám jsem úspěšně řešil několik úloh a hodnotil pozice (např. koncovky, nalezení nejlepšího tahu u partii velmistrů atd.) na PC s 64 MB RAM na programech Chessmaster 5500 a Fritz 5 a nějakou velkou práci s diskem jsem nepozoroval...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Spectre  |  31. 05. 2001 14:20

No, pokud mate na systemu s 64 MB RAM nastaveny hash tabulky na 32 MB, tak to asi swapovat nebude, pokud nastavite 64 MB hash, tak to pochopitelne swapovat bude.

Pokud chcete propocitat nejakou slozitejsi pozici (obeti, nejasna koncovka, vicetahovy takticky obrat, apod.), tak potrebujete hluboky propocet, napr. 15-20 polotahu. Zkuste si nastavit nejakou pozici ve stredni hre, kde chybi minimum materialu, nastavte hash na 32MB a pustte analyzu do 20. polotahu. Asi se nedockate.

Jinak pro informaci, engin Fritz 5.32 dokaze vyuzit max. 256 MB hash-table, Deep Fritz az 1GB (pod WinNT/2k).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ivan  |  01. 06. 2001 12:33

Nikdy se hash tabulky nenastavoval (zas tak moc na počítači nehraji). Zajímala by mne praktická stránka - tedy reálné použití a reálný užitek takové paměti u šachových programů pro normální šachovou hru (třeba i na vysoké úrovni) a pro analýzu reálných šachových partii. O kolik se zvedne výkonnost počítače s původně 64MB, případně 128MB když ho rozšířím na 1GB? Mám před sebou tabulku SSDF RATING LIST (měla by to být tabulka ekvivalentu ELO pro počítače) a tam má Deep Fritz s 128MB na procesoru K6-2 450 MHz hodnotu ELO - 2650. Kdybych použil procesor na frekvenci 1GHz (PIII/Athlon) tak bych mel jeste vyšší hodnotu. Podívám-li se na tabulku ELO pro hráče z ČR  tak nejvyšší ELO má velmistr Movsesjan - 2629. Takže tento program na této sestavě (s 128MB RAM) by měl být na úrovni velmi dobrého velmistra - toto někomu pro hru s počítačem, či analýzu reálných partií nestačí??   

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Spectre  |  04. 06. 2001 06:49

ELO pocitacoveho programu zavisi nejen na sile procesoru a velikosti RAM, ale take na tempu hry. Napr. u Deep Fritz je pri tempu 5min na partii (bleskovka) na PC Pentium III cca 500MHz a pouhych 32 MB hash odhadovana sila hry pres 2800 ELO. Pri tomto tempu nema vetsi hash-table smysl, protoze by ji program ve vymezenem case nestihl zaplnit. Cim je cas na partii delsi, sila pocitacoveho programu klesa, protoze se vice a vice projevuje mala efektivita brute-force algoritmu. Pro normalni hru 2h/1h/30min je doporucena max-velikost hash tabulek cca 128 az 256 MB. Pokud vsak chcete provadet detailni/hloubkove analyzy, kdy program pocita jednu pozici i nekolik desitek minut (nebo hodin), tak velka pamet pro hash tabulky srazi cas potrebny na propocet do urcite hloubky treba na polovinu.

SSDF ELO listinu je nutne brat s velkou rezervou, protoze ELA jsou vypoctena na zaklade partii sehranych vyhradne mezi programy navzajem, nikoli podle partii s clovekem.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Spectre  |  31. 05. 2001 14:25

Aha, tak jsem zjistil, ze p. Kotesovec se venuje problemovemu a skladebnimu sachu, takze asi bude pouzivat jine programy, nez Fritz, Shredder, apod.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Vaclav Kotesovec  |  31. 05. 2001 18:18

Je to přesně tak, používám specializované programy (včetně vlastního). Zájemci se o nich mohou něco dozvědět na mojí stránce
http://web.telecom.cz/vaclav.kotesovec/
v sekci "Programs" (links page). Je zde popsáno i jak se dělá "Hashování".

Nejnáročnější šachová úloha, kterou jsem v poslední době řešil byla tato:
http://web.telecom.cz/vaclav.kotesovec/27hours.jpg
Řešení tohoto pomocného matu trvalo přes 27 hodin a program (ve verzi pod DOSem) využil 991MB RAM. Odhaduji, že s "jen" 512 MB by to trvalo tak 35 hodin. A naopak, pokud by bylo paměti více, mohl by se čas ještě zlepšit (s 2 GB odhaduji tak 20 hodin).

A ještě z podobného oboru - Ken Thompson při generování databází 6-ti kamenových koncovek potřeboval počítač tuším s 8 GB RAM.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ivan  |  01. 06. 2001 12:18

Šachy jsem hrál několik let závodně (jako žák a mladší junior) ale výraz "problémový šach" jsem snad zachytil jen párkrát (tuším, že se něco psalo v ČS Šachu).  Teprve Vaše stránky mi přinesly bližší informace . . . Je mi to však příliš vzdáleno a moc tomu nerozumím - sestavovat abstraktní problémy ("počty řešení na prstencové šachovnici", "pomocný mat" apd.) a pak zapnout počítač nechat ho několik desítek hodin tento problém řešit . . . je to taková zábava jako je např. hledání co největšího počtu desetinných číslic čísla Pí. O tom svědčí i Vámi uváděný problém - nemohl se nikdy v reálné partii stát - ať je na tahu bílý anebo černý tak v každém případě v tomto anebo dalším tahu černý matuje bílého a navíc ten trojpěšák... Apropó ten zápis u toho problému je nějaký divný - buď je to nějaký zvláštní standard (jak může černá dáma v druhém tahu brát figurku na h2 ??), anebo patří k jiné partii (evidentně se přímo netýka dané pozice).

V podstatě je možné vymyslet problém - třeba najít pomocný mat do 200-tého tahu - to pak samozřejmě nebude při plném hashování stačit ani 1000TB paměti . . . Myslím, že hashování je věc která je zařaditelná do kategorie BrutalForce - tedy velká síla, ale malá inteligence - cílem by mělo být (i když je to samozřejmě x-krát náročnější) vytvořit programy s plnou inteligencí, se schopností se učit, např. na bázi neuronových sítí atp.

Pro mne byly šachy hrou, živou hrou plnou vzrušení - kdo hrál šachy jistě si vzpomene na chvíle, kdy v důležité partii, při povinném zápisu oboum hráčům "visí" praporek a přestávají psát, a už jenom s potem oroseným čelem myšlenkami hypnotizují šachovnici, "bijí" do hodin a okolostojící se přicházejí dívat na nadcházející šachové drama . . .  (hra s šachovými programy je dobrá spíš pro trénink)

Každopádně Vaše problematika je zajímavá a mnozí čtenáři Živě by Vám byli vděčni, kdybyste přinesl nějaký shrnující článek o těchto problémech, o hardware, o software, o výkonu, ladění, návrhu programů atd. - je to vlastně z určitého hlediska příklad extrémního nasazení počítače PC.


 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
lemba  |  01. 06. 2001 07:45

Autodesk Inventor - doporučená RAM pro sestavy s více jak 10 000 součástí - min.512MB. Pokud se chce s takovou sestavou pracovat v realtime, musí být celá v RAM.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
lemba  |  30. 05. 2001 11:08

Zkuste to někdo rozvést více. Jakým způsobem a spolehlivě narvat do mašiny s Win co nejvíc paměti.

Je onen problém s víc jak 512MB jenom v max. velikosti vcache?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Spectre  |  30. 05. 2001 11:48

Muze to byt problem take MB, prip. BIOSu, ktere nezvladnou tak velkou pamet. Nicmene, co se tyce Windows 95, 98, 98SE, ME, tak Microsoft oficialne priznal chybu techto systemu v pripade HW konfigurace s vice nez 512 MB RAM. Podrobnosti viz Microsoft KB Q253912.

Jenom strucne: jde o to, ze Windows 32-bit cache ovladac (vcache) si pri inizializaci rezervuje pametovy prostor (ne skutecnou pamet), ktery je velky jako maximalni mozna velikost cache. Tim je pozdeji mozne skutecne vyuzitou pamet cache zvysovat az do teto maximalni velikosti. Pametovy prostor se alokuje v rozmezi adres 0xC000000 az 0xFFFFFFFF, coz je prostor o kapacite 1GB, tz. systemova oblast. Do tohoto prostoru se take mapuji ruzne drivery (VXD), dale Virtual Machines (dosove aplikace, konzolove aplikace), a v neposledni rade take AGP Aperature. V pripade, ze velikost cache pameti neni omezena vyse uvedenym zpusobem (popsanym v Microsoft KB), muze si na stroji s napr. 768 MB RAM modul vcache naalokovat treba 700 MB, AGP 128 MB a v systemovem 1GB prostoru zacina byt dost tesno.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
net  |  30. 05. 2001 03:57

Ja je tam teda uz delsi dobu nemam a teda bylo by to prekvapeni. Kde (v jake casti instalace, spousteni), kdy se to projevi a jak to odstranit ??

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Spectre  |  30. 05. 2001 06:09

Samozrejme je to nesmysl, sam mam 640MB a W98. Je ovsem nutne omezit velikost Windows Cache polozkou MaxFileCache v sekci [vcache] v souboru SYSTEM.INI napr. na hodnotu 131072 (v kB):

[vcache]
MaxFileCache=131072

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tomáš Holčík  |  30. 05. 2001 10:34

Tento trik ale není stoprocentní, existuje spousta uživatelů, kterým ani toto nepomohlo.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor