CeBITu se daří dobře a chce expandovat do Ameriky

Poprvé za řadu let poklesl současně jak počet návštěvníků, tak vystavovatelů a obsazená plocha; přesto je CeBIT jednoznačně úspěšný.
Stesky na klesající význam i úroveň veletrhů jsou věčnou písničkou nejen v českých médiích; hovoří se o tom, že veletrhy jsou pro technicky orientovaného návštěvníka, tedy „fanouška“, stále méně zajímavé a že stejně všechno lze najít z pohodlí vlastního křesla na Internetu. S tím souhlasíme, a přesto se veletrhům po právu daří stále dobře. Internet přináší na váš stůl nebývalé informační bohatství; veletrh pak dělá byznysy – zdá se, že tomu tak bude i nadále.

Nedávno skončený CeBIT zaznamenal nemalý propad v počtu návštěvníků: Deutsche Messe uvádí „okolo“ 700 000 (loni 849 252), počet vystavovatelů klesl jen o něco (7962 vs 8093), stejně tak obsazená plocha (424 173 vs 431 875 čtverečních metrů). Naopak polepšení bylo zaznamenáno v procentu zahraničních návštěvníků, dokonce i z Ameriky postižené stagnací přijelo více návštěvníků než loni. Veletržní správa uvádí, že výrazně stoupl podíl návštěvníků z vedení firem, z 18,1 % na 20,9 %; to ale znamená, že v celkovém počtu jich přijelo méně. Uvedená čísla jsou v souhrnu spíše negativní – poklesy či dokonce výrazné poklesy. Z čeho tedy nabýváme dojmu, že se „CeBITu daří dobře“?

Roky 2000 a 2001 byly ve znamení enormního boomu oblasti IT díky „internetové bublině“. Růst v těchto letech – který se projevil i na veletrzích – byl dán zejména cizími investicemi do této branže. Ty vyschly, a je tak rozumné brát tyto dva roky jako určitý exces a letošní jako návrat k normálu. K tomu připočtěme ještě jednu důležitou skutečnost: evidentní zpomalení růstu hlavních světových ekonomik, jak americké, tak velkých západoevropských. Počet návštěvníků rostl ve dvou uplynulých letech skutečně dramaticky: v roce 1999 jich bylo necelých 700 000, tedy podobně jako loni, o rok později 782 tisíc a o další rok později 849 tisíc. Za dva roky si tedy CeBIT připsal 150 000 návštěvníků – více než za devět předchozích roků (!).

I podle vlastních slov chtějí organizátoři směřovat veletrh stále více do „manažerského veletrhu“. To znamená – bohužel pro technické nadšence – opět „víc pánů v kravatách, víc uzavřených stánků se zasedačkami na pozvání, méně produktů k prohlížení a vyzkoušení“. Je to ale realita, která reflektuje právě na vývoj Internetu. Produkty se budou prezentovat na Internetu – na webech ve stovce jazyků, s podrobnými fotografiemi, důkladnými recenzemi, testy, názory uživatelů, cenovými a výkonnostními porovnáními. Je to levnější a zcela jistě to osloví více zájemců než veletrh: pokud bychom například zkusili spočítat, kolik návštěvníků vezme do ruky na CeBITu konkrétní produkt, například mobilní telefon, dojdeme k číslu, které je srovnatelné s počty čtenářů článku o tomto telefonu jen zde například na MobilManii, v jedné malé zemičce. Podobnou cestou se ostatně vydává také Invex, ať se nám to líbí nebo nelíbí, a neúspěchy „technicky orientovaných výstav“, které se čas od času u nás objeví, bohužel ukazují, kudy vede (a nevede) cesta.

CeBIT chce navíc příští rok expandovat v USA; už nyní je pořádán každoročně též v Istanbulu, Šanghaji, Sydney a jako specializovaná výstava v Long Beach (tj. ne jako CeBIT). Útok německých pořadatelů na Ameriku přichází v době, kdy jsou američtí pořadatelé veletrhů oslabení – poklesy jsou tak velké, že oba nedávné Comdexy byly podle odhadů analytiků ztrátové. Americký CeBIT se bude konat příští rok v červnu „drze“ v New Yorku a je to rozhodně odvážný podnik; mateřský CeBIT je ale nepochybně natolik výdělečný, že šéfové Deutsche Messe jsou ochotni do etablování v USA něco investovat.

Poznámka: Podrobná návštěvnická data za celý vývoj CeBITu jsou zde.

Váš názor Další článek: Porovnání AGP 4x vs. AGP 2x vs. AGP 1x

Témata článku: , , , , , , , , , , , ,