Čas pro Evropu

Zlatá éra pro elektronickou komerci v Evropě začíná právě nyní... jenomže jak pro koho.

Podle významné analytické a konzultační firmy Morgan Stanley Dean Witter nastává právě teď ta pravá chvíle pro oblast internetové komerce na evropském kontinentě. Firma vydala zprávu nazvanou „The European Internet Report“, ve které se snaží dokázat, že Evropa je právě nyní před jakýmsi velkým skokem vpřed v internetové komerci, zhruba tam, kde byla Amerika před dvěma až třemi lety. Pochází to jednak z faktu, že Evropa skutečně je za USA pozadu zhruba o tuto dobu; jednak také z daleko větší dostupnosti technologií než dříve, ze zvýšené víry firem, že e-komerce má smysl a může přinést zisky, a z nadějně rostoucího lidí užívajících Internet – opět hlavně s výhledem na růst v nejbližších letech. Firma dále vyvozuje další závěry:

  • v roce 2003 bude v Evropě 100,3 mil. uživatelů Internetu (skoro dvakrát více než dnes v USA!), tedy 35 % obyvatel Evropy. Nezapomínejme, že do Evropy se počítá i Rusko a Ukrajina.

  • 9 % obyvatelstva, tedy skoro dvacet miliónů domácností, bude mít k dispozici tzv. širokopásmový Internet (nepřetržité připojení), považovaný za nezbytný k pokročilému, profesionálnímu a rutinnímu využívání Internetu

  • bude přes 15 mil. Evropanů s mobilním připojením k Internetu

  • enormně vysoké bude připojení k Internetu na pracovištích

  • firma uvádí, že kritická masa pro okamžik, kdy se začne e-komerce nezadržitelně valit „dolů kopcem“, je jedna třetina obyvatelstva připojená k Internetu.
Živě komentuje: Celý report má skoro čtyři sta stran (!!) a je volně přístupný v PDF formátu na Internetu. K přečtení doporučuji každému, kdo se seriózně zabývá internetovým podnikáním, protože se jedná zcela určitě o první zprávu této míry detailu určenou pro evropský kontinent; navíc se hodně zabývá finanční stránkou věci (firma MSDW se zabývá především financemi), a návratnost internetových investic dnes zajímá dnes každého podnikatele nejvíce. Nápadů je spousta, ale které z nich přinesou profit?

Jinak lze s hlavním závěrem zprávy, tedy s tím pravým časem pro e-komerci v Evropě, souhlasit. Samozřejmě to znamená, že je ještě brzo na profity z e-komerce, ale současně to znamená, že se to už nedá zanedbat. Firmy musejí počítat s určitou dobou investic (ztrátovosti), ale vybudují si tím pozici pro dobu, kdy to začne peníze nést. Bohužel ovšem platí, že čím je země internetově slabší, tím později doba opravdového internetového boomu přijde – proto můžeme počátek e-komerčního boomu u nás ještě o něco, možná o rok, možná o dva, posunout.

Určitě si přečtěte

Články odjinud