Canon DM-XM 1 - Funkce a vlastnosti

Expoziční...

Expoziční režimy

Přestože je Canon DM-XM 1 deklarovaná jako poloprofesionální videokamera, začínají expoziční režimy od úplné automatiky. V módu tzv. zelené zóny může kameru používat i naprostý laik, jelikož je zde povoleno pouze zoomovat a mačkat spoušť. Vše ostatní je v režii automatiky. Poučený amatér pak využije druhý automatický režim. Ten je již typu „shift“, což znamená, že automaticky nabízené hodnoty lze uživatelsky ovlivňovat.
Další polohy na kruhovém voliči jsou již tím pravým ořechovým pro profíky - expozice s prioritou clony, s prioritou času závěrky a plně manuální řízení. Co víc si přát? Je tu ještě něco navíc. Kamera disponuje dvěma motivovými programy: Písek a sníh a Bodové osvětlení. Věřím, že pro rychlé akce často využije tyto programy pro konfliktní osvětlení i leckterý náročný kameraman.

K mání je samozřejmě také posun expozice s aretací, a z profesionálních modelů převzetý efekt Zebra, indikující v hledáčku šikmými pruhy přeexponovaná místa. Přeexpozici může také zabránit vestavěný neutrálně šedý filtr, i když jeho použití je spíše pro možnost menšího clonění - snížení hloubky ostrosti.

Záznam zvuku

Zvuk je pořizovaný pomocí pevně vestavěného stereofonního mikrofonu, lze ale také využít připojení mikrofonu externího. Volit lze obvyklý 16ti bitový, dvoukanálový záznam nebo čtyřkanálový 12ti bitový, s možností dodatečného ozvučení (při dvoukanálovém nahrávání 12ti bitového zvuku).
Už samotná konstrukce s mikrofonem na konci rukojeti dává záruku, že zvukový záznam nebude rušený vlastním chodem kamery a skutečnost to jen potvrzuje. Větrný filtr v menu nalezneme, co však chybí, je možnost ručního řízení hlasitosti zvuku. Škoda, u poloprofesionální kamery by se jeden ovladač navíc snesl, a užitná hodnota by tím přece jenomo kousek stoupla.

Vyvážení bílé

Kamera sice disponuje kromě automatiky i dvěma přednastavenými hodnotami vyvážení bílé. Pro profesionální použití je však nejdůležitější manuální kalibrace. Její aktivace samostatným tlačítkem naprosto vyhovuje nárokům na operativní použití, není proto důvod k nespokojenosti.

Softwarové ostření a barevný posun

Jedná se o funkce, které patří spíše do amatérské oblasti, ale zvláště barevný posun najde své opodstatnění i v profi branži, zejména tam, kde vyvážení bílé „nestíhá“. I když pro úplnost je třeba dodat, že takové situace jsou spíš vyjímkou. Obě funkce se ovládají v menu, jelikož není předpoklad jejich častého použití.

Zaostřování, stabilizace obrazu

Rozepisovat se o přesnosti automatického zaostřovacího systému Canonu je dozajista plýtvání místem. Musí se jednat o hodně malý kontrast, aby dostal zaostřovací systém do nesnází, a přinutil obsluhu sáhnout po ručním ostření. Pouze rychlost autofocusu bych uvítal o maličko vyšší. Extrém, kterým je přeostřování z jedné krajní polohy do druhé, je už na záznamu znatelný.

O nepříliš povedeném řešení manuálního ostření jsem již psal v části Konstrukce a ovládání, zde dodávám příjemnější aspekt funkce. Kdykoliv totiž při aktivovaném autofocusu sáhnete po prstenci na objektivu, kamera preferuje manuálního ostření. Jakmile skončíte, automatika opět začne pracovat. Řešení je to dobré, i když více se mi líbilo provedení vyššího modelu XL-1, které naopak při manuálním ostření donutíte stisknutím tlačítka Push AF dočasně aktivovat autofocus. Tak se mi zdá, že konstruktéři zkoušejí, které řešení se lépe ujme.
Stabilizace obrazu je optická, ztráta obrazových bodů snímače tedy nehrozí. V optickém rozsahu objektivu je funkčnost vynikající, v zóně digitálního zvětšení samozřejmě klesá, ale to je zcela normální jev.

Fotorežim

Je sporné, jestli je samotný fotorežim u videokamer s nízkým rozlišením CCD prvku skutečným přínosem nebo jen určitou kosmetickou výhodou. To však není předmětem této recenze, tudíž ať je skutečnost jakákoliv, pojďme k funkčnosti fotorežimu.
Podstatné je, že statické záběry je možné pořizovat v neprokládaném režimu. K tomu slouží prakticky umístěný přepínač pod fotospouští - viz. Konstrukce a ovládání. Ve stejné části recenze jsem již také popisoval možnost připojení externího blesku nebo absenci samostatného výstupu pro statické záběry.

Efekty

Přestože profíky nechávají možnosti efektů pořízených se záznamem chladnými, disponuje XM1 pěti digitálními obrazovými efekty. V podstatě jako jediný použitelný bych zvolil pouze efekt stmívání/roztmívání.

Preview funkce

Základní reprodukční funkce lze ovládat pomocí tlačítek v rukojeti kamery, pokročilejší pak pomocí IR dálkového ovladače, který je součástí standardního vybavení. Spíše jako nefunkční bych pak nazval dvě tlačítka na horní levé straně kamery, sloužící k vyhledávání místa na pásku v režimu natáčení. Uznávám, že dobré, když vyhledávání funguje po jednotlivých snímcích, ale když pominu, že je to hrozně pomalé, pak nechápu, proč se pásek nikdy nezastaví na zvoleném místě.
Vraťme se ale ke skutečným reprodukčním funkcím. Zatímco ovladače v rukojeti poslouží „nahrubo“ např. v terénu, dálkový ovladač umožní přesné zacházení se záznamem. Krokování je samozřejmostí, stejně jako zpomalené nebo zrychlené přehrávání. Bez dálkového ovladače se neobejdeme ani při vyhledávání poslední scény nebo statických záběrů na pásku. To stejné platí i pro inzertní střih, jako jedinou střihovou funkci, kterou videokamera obsahuje.
Samostatnou kapitolou je propojení XM1 s videorekordérem. Kamera disponuje LANC konektorem, což jistě přivítají náročnější uživatelé. Ostatní pak mají možnost použít bezdrátové infračervené synchronizace. Ta je dostupná pro několik konkrétních typů videorekordérů, přičemž hodnoty zpoždění toho kterého videa lze navíc přesně nastavit v menu kamery.

Energetická náročnost

Energetická náročnost XM1 není ani tak palčivou otázkou, jako je problémem standardně dodávaný akumulátor s kapacitou 1500mAh. Zkrátka a dobře - pro delší natáčení v exteriéru se bez dostatečné energetické zásoby neobejdeme, a zmíněný akumulátor se dá brát pouze jako záložní „pro strýčka příhodu“.

Funkce a vlastnosti - hodnocení

Jelikož jsem nešťastně provedené manuální zaostřování již hodnotil v části Konstrukce a ovládání, a nízkou kapacitu akumulátoru neopomenu zdůraznit v sekci Standardní vybavení, nezbývá mi kromě absence ručního řízení záznamu zvuku nic podstatného, co by se na XM1 dalo najít. Kamera všechno potřebné (tedy kromě toho zvuku), co by přístroj této kategorie měl mít, navíc je dobře připravená i pro laické uživatele. Hodnocení je proto blízké maximu.


 VideoměrkaKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
 Produkt: Canon DM-XM1
 Funkce a vlastnosti: 18 bodů (max. 20)
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Úvodní část recenze
Konstrukce a ovládání
Standardní vybavení
Obrazová a zvuková kvalita
Cena
Technické parametry

Váš názor Další článek: Krotitelem zvěře

Témata článku: Canon, Skutečný přínos, Operativní použití, Barevný efekt, Funkce, Push, Dálkový ovladač, Dobré ovládání, Can, Vestavěná kamera, Profesionální střih, Rychlý střih, Profesionální použití, Dálkové ovladače, Páska, Manuální řízení, Blízký parametr, Vestavěný mikrofon, Ruční řízení, Samostatná recenze, Časté použití, Použitý ovladač, Stabilizace, Kameraman, Dobrá stabilizace

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Jak rychlé je nabíjení bez drátů?

Test 11 sluchátek pro hráče

Aplikace, které vám zachrání dovolenou

Kompletní přehled datových tarifů