Canon DM-XL1 - Konstrukce a ovládání

Canon DM-XL1

Už první pohled na kameru dává...

Canon DM-XL1

Už první pohled na kameru dává tušit, že tentokrát bude konstrukce a design z trochu jiného soudku, než jsme u videokamer běžně zvyklí. Ani velikost není na běžné nošení s sebou, což se týká i těch, kteří jsou zvyklí vláčet se s rozměrnou videobrašnou. Na XL1 si holt budete muset pořídit transportní kufřík, který Canon dodává jako volitelné příslušenství.

Canon DM-XL1

Canon DM-XL1

Celkový design videokamery je z velké části podřízený modulární koncepci. Výměnný je objektiv - tím si kamera drží prvenství ve své třídě, vyměnit lze i mikrofon a do třetice všeho dobrého také hledáček. Nedivte se, jsme v profi oblasti, tudíž ona modularita je zcela na místě. Byla-li v úvodu řeč o velikosti, pak je smutný paradox, že kamera je vlastně malá. Sklopná opěrka v zadní části těla jednak neumožňuje posadit kameru na rameno, nýbrž se pouze opírá někde v oblasti klíční kosti. To by samo o sobě ani tak nevadilo jako fakt, že veškerá hmotnost přístroje leží před opěrkou. V praxi to neznamená nic jiného než nepříjemnou skutečnost, že nakonec stejně držíte celou váhu v rukou. Máte-li takto tvarovanou kameru používat celý den jako takříkajíc výrobní nástroj, pak brzy zjistíte, že se pěkně pronese. Se základním zoomem se totiž jedná o dobrá tři kila živé váhy.
Dvě pogumované mezikruží na objektivu představují manuální ovladač zoomu a zaostřování. Na tomto místě bohužel musím být “zlej“. Celá věc funguje trošku kostrbatě. Kroužky totiž neovládají optické členy objektivu přímo-mechanicky, ale předávají informace servomotorkům, které ostření a zoomování provádějí. Samo o sobě by na tomto řešení nebylo nic špatného, kdyby ovládání fungovalo lineárně. Bohužel tomu tak není. Reakce motorků na pohyby mezikruží nejsou okamžité, v některých polohách je znatelné zrychlení nebo zpomalení, zkrátka průšvih. Ani jeden kroužek navíc nemá doraz, takže vlastně nikdy přesně nevíte, „na čem jste“. Naštěstí jsou obě funkce vyřešené i alternativně a navíc kvalitně. Zoomování lze provádět obvyklým tlakově citlivým kolébkovým ovladačem - nefunkční kroužek na objektivu budiž zapomenut, a manuální zaostřování? Zde dokonalá náhražka není, avšak to, co popíšu dále, vám jistě spraví chuť.

Ovládací prvky na objektivu

Na levé boční straně objektivu se nachází několik ovládacích prvků. Nám jde v tomto případě o tlačítko PUSH AF a s ním související přepínač AF/MF. Představte si následující situaci: jste nevěřící Tomáši a vynikající autofocus Canonu vás nepřesvědčí. Přepnete tedy na manuální ostření ale máte potíže se špatně funkčním mezikružím na objektivu. Zkrátka se vám nedaří přesně doostřit na požadované místo (na čemž mimochodem nese také svůj podíl viny barevný hledáček). Co tedy uděláte? Zmáčknete tlačítko PUSH AF, které po dobu stisknutí aktivuje automatické zaostřování. Optika spolehlivě doostří a vy se zase můžete vrátit k ručnímu ovládání, například pro přeostření z detailu na polocelek bez změny výřezu. Není to geniální?
Jen v krátkosti o významu zbývajících dvou přepínačů na objektivu. Objektiv má vestavěný neutrálně šedý filtr, pro jehož aktivaci a deaktivaci slouží jeden přepínač, druhý pak ovládá obrazový stabilizátor. Ten je pochopitelně v duchu Canona optický.

Jak již bylo uvedeno, XL1 si drží primát jako jediná miniDV videokamera s výměnnou optikou, a v této souvislosti si dovolím uvést jednu perličku. Kromě objektivů pro tuto kameru konstruovaných, lze přes adaptér použít i jakékoliv „sklo“ ze široké řady kinofilmových objektivů EF. Vzhledem k rozměrům snímacího čipu(ů) oproti políčku kinofilmu se však jejich ohnisková vzdálenost násobí koeficientem 7,2. Z běžné portrétní “stopětatřicítky“ se tak rázem stává objektiv o ohniskové vzdálenosti bezmála 1000mm, což už je pěkné „dělo“. No a nasadíte-li na XL1 kinofilmový teleobjektiv...
Odstavec o ovládacích prvcích na těle objektivu již jemně naznačil celkovou koncepci ovládání videokamery. Nejrůznějších tlačítek, přepínačů a koleček je na těle více než dost.

Ovládací prvky kamery Ovládací prvky kamery

Co tato přehršel znamená pro kameramana? Bude to znít možná trochu paradoxně, ale znamená to zjednodušení a zrychlení práce při natáčení. Jestliže má totiž více než 95% funkcí svůj jedinečný ovládací prvek, lze podle potřeby takřka okamžitě měnit parametry i během záznamu, což u přístrojů, které mají většinu funkcí schovaných v menu dost dobře nejde. Není ani třeba mít obavy z množství „čudlíků“. U této kamery se předpokládá intenzívní nasazení, což s sebou přináší rychlý návyk na jednotlivé ovládacími prvky. Po krátké době už prsty běhají po těle poslepu a s jistotou nacházejí potřebný ovladač. Nejsem profesionální kameraman, ale tento způsob ovládání se mi velmi líbí a nemohu jej hodnotit jinak, než kladně.

Kamera umožňuje také komfortní manuální řízení úrovně záznamu zvuku. Samozřejmě že se využívá všech možností dvou- nebo čtyřkanálového nahrávání, tudíž i počet potenciometrů a přepínačů zapuštěných v provozním stavu pod plastovými dvířky působí úctyhodně.

Ovládací prvky nastavení zvuku

Pro kontrolu zaznamenávaného audio signálu slouží černobílý grafický LCD displej pod rukojetí. Volitelné podsvícení platí stejně tak pro audio displej jako pro stavový LCD na boku kamery.

Audiodisplej

Rukojeť neslouží pouze ke snadnému přenášení kamery, nýbrž v sobě skrývá také některé ovládací prvky.

Ovládací prvky v rukojeti

Pod krytkou jsou vtipně ukrytá tlačítka ovládající základní funkce pro přehrávání záznamu. Pro pokročilejší ovládání reprodukce (krokování apod.) pak slouží IR dálkové ovládání s nezbytným Jog dial kolečkem. Jen doplňuji, že je součástí základní výbavy.
V přední části vidíme zdublovanou spoušť, fotospoušť a miniaturizovanou kolébku pro zoomování. K čemu je to dobré? Čtěte následující odstavec.

Kamera nemá LCD displej. To je do jisté míry také punc profesionality. Aby však bylo možné natáčet i z žabí perspektivy a jiných poloh, vyžadujících hledáček vzdálený od oka, vybavili konstruktéři hledáček přepínačem Eye point selector.

Eye point selector

Přepínač mění zaostření optiky hledáčku tak, že v jedné poloze vidíme obraz ostrý s okem přitisknutým k očnici, ve druhé poloze je naopak nutné mít oko vzdálené od okuláru, jinak je obraz neostrý. Nyní je tedy asi dostatečně zřejmé, k čemu jsou zdvojené ovladače na rukojeti kamery.

Stejně jako disponuje XL1 velkým množstvím ovládacích prvků, tak i konektorů nalezneme na těle přístroje požehnaně.

Konektory v zadní části kamery Konektory na boku kamery
Konektory v rukojeti kamery

Všimněte si provedení AV výstupu, jehož konektory jsou typu CINCH neboli RCA jack, přičemž audio výstup je z výše uvedených důvodů zdvojený. Ostatní je obvyklé, samozřejmostí u profesionální kamery je Fire Wire v obousměrném provedení a za zmínku stojí potenciometr pro regulaci hlasitosti příposlechu ze sluchátek.
Nenajdeme ale samostatný výstup pro statické záběry, které kamera umožňuje - pochopitelně neprokládaně. Osobně to nepovažuji za zásadní chybu, jelikož rozlišení čipu(ů) je malé a navíc bude kamera využívaná primárně pro natáčení videa a ne pro pořizování digitálních fotografií webového rozlišení. Ke kameře lze sice připojit i externí systémové blesky Canon, ale pořád je to jako foťák poněkud drahý špás.

Konstrukce a ovládání - hodnocení

Naprosto vynikající je ovládání pomocí samostatných prvků na těle kamery. Opakuji, že zde nemám připomínek. Hloupě nefunkční okruží zoomu a ostření na objektivu sice nevrhají nejlepší světlo, ale výše popsané „zástupné prvky“ tato negativa částečně zmírňují. Dobrý je Eye point selector spolu se zdublovanými spouštěmi a zoomovou kolébkou na rukojeti, takže jediná podstatná výhrada je k celkové koncepci. Kamera na rameni nedrží a mít ji celou “šichtu“ v rukou je pěkná zabíračka. Jelikož je XL1 určená pro intenzivní používání, bodová ztráta kategorie Konstrukce a ovládání musí patřičně odpovídat.


 VideoměrkaKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
 Produkt: Canon DM-XL1
 Konstrukce a ovládání: 22 bodů (max. 30)
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Úvodní část recenze
Funkce a vlastnosti
Standardní vybavení
Obrazová a zvuková kvalita
Cena
Technické parametry

Váš názor Další článek: Nový virus pro Windows 2000 pochází z České republiky

Témata článku: Canon, Objektivy, Ramen, Obvyklá funkce, Manuální řízení, Kameraman, Celkové zrychlení, Cinch, Can, Základní prvek, Konstrukce, Požadovaná vzdálenost, Zadní sklo, Jedinečný parametr, Sluchátka s ovládáním hlasitosti, Profesionální kamera, Objektivy canon, Ovládání, Samostatná recenze, Ruční ovládání, Vzdálené místo, Drahý špás, Potřebný ovladač, Celkový obraz, Push

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Jak rychlé je nabíjení bez drátů?

Test 11 sluchátek pro hráče

Aplikace, které vám zachrání dovolenou

Kompletní přehled datových tarifů