Cambridge Analytica profilovala uživatele Facebooku podle jejich oblečení

Cambridge Analytica profilovala uživatele Facebooku podle jejich oblečení

Už osm měsíců uplynulo od skandálu analytické firmy Cambridge Analytica, která získala data od 87 milionů uživatelů Facebooku. Stále přitom vyplouvají na povrch nová fakta, jak firma pracovala a jak uživatele analyzovala. Christopher Wylie, který stál u zrodu celé kauzy, tento týden prozradil, že klíčovou roli hrálo i oblečení uživatelů.

Nešlo tedy jen o stránky, které lidi měli oblíbené nebo obsah, ke kterému se vyjadřovali. Cambridge Analytica hodnotila, jestli lidé budou volit Donalda Trumpa, podle oblečení, které měli na sobě. Podle firmy šlo o důležitou metriku, která odhalila, jak moc jsou lidé konzervativní a vycházely z ní dokonce celé algoritmy.

Wylie to prozradil na konferenci Business of Fashion, která se konala v Británii. Praktiky firmy zná dobře, protože to byl právě on, kdo informace o fungování Cambridge Analytica vynesl za dveře firmy. Profilování dle oblečení podle něj fungovalo skvěle proto, že určití lidé mají tendenci preferovat určité značky.

Například pokud lidé měli tendenci přiklánět se k americkým značkám L.L. Bean nebo Wrangler, šlo o nich říci, že vyznávají konzervativní hodnoty. Pokud ale měli rádi například evropskou značku Kenzo, byli liberálnější a Trumpa by nevolili. „Jedna z věcí, které si Cambridge Analytica všimla při extrahování dat z Facebooku, bylo, že značky oblečení byly opravdu hodně užitečné při výrobě algoritmů o myšlení lidí,“ řekl Wylie.

Že existuje vztah mezi politickými názory a oblečením, které lidi nosí, není moc překvapivé. Mnoho studií vzniklo o tom, jak například osoby smýšlející krajně pravicově mají tendenci inklinovat k určitým značkám. Ukazuje to ale, že i když nebude člověk na sociálních sítích nijak extra aktivní, stačí pár fotek v košili konkrétní značky a už o vás sociální síť bude vědět, koho byste asi tak mohli volit.

Jak celá kauza kolem Facebooku a Cambridge Analytica vznikla:

Určitě si přečtěte

Články odjinud