Business 3.0

Americký magazín Business 2.0 patřil k výkladním skříním internetového boomu. Nyní jeho vydávání převzal mediální konglomerát AOL Time Warner.
Business 2.0 odstartoval v červnu 1998 a byl přesně takový jako celá „nová ekonomika“. Ještě před rokem přetékal inzercí a pošťák se pěkně prohýbal pod 500stranovým měsíčníkem. Pak se z měsíčníku stal dokonce 14deník s prodaným nákladem 350 000 výtisků.

Šel na trh byznysových magazínů vymezený tradičním Fortune s Forbesem, ale nechával za sebou dostatečně daleko technologie. Ty byly a jsou doménou časopisů Red Herring nebo Industry Standard. Jinak řečeno, Business 2.0 píše o „podnikání v ÉŘE Internetu“, zatímco Red Herring zajímá „podnikání v Internetu“.

Loni poprvé dosáhl Business 2.0 ziskovosti. Za účetní rok 2000 ohlásila americká edice provozní zisk 15 milionů z příjmů 66,8 mil.USD. Většina příjmů šla z inzerce a prodeje magazínu čtenářům. Asi 5 procent generoval web a konference pořádané pod značkou časopisu.

Přechod na 14deník ale výrazně zvednul náklady – časopis musí uživit 150členný tým redaktorů a obchodníků! Po krachu internetových firem navíc rok 2001 přinesl i podstatné škrtání inzertních rozpočtů. Problémy hlásí každý vydavatel a Business 2.0 šel dolů radikálně. Z 400-500stránkového časopisu se stal „sešitek“ o stovce stran.

Došlo ke zhoršení ziskovosti a od letošního roku začal Business 2.0 prodělávat. Vydavatelská firma, britská mediální skupina Future Publishing, postižená problémy i v Evropě, se rozhodla pro prodej svého prvního čistě amerického titulu. Ten tvořil v minulém roce skoro pětinu jejích příjmů.

Future Publishing přímo podniká ve Velké Británii (43,6 % příjmů), USA (38,9 % příjmů), Francii, Itálii, Německu a Polsku. Specializuje se na tituly o počítačích a počítačových hrách a zasahuje do oblasti životní stylu. Vyvinula mj. u nás v licenci vydávaný T3 nebo třeba Total Film (ten v Česku skončil).

Operace skupiny v kontinentální Evropě jdou ale do minusu. Německá pobočka se zavírá úplně, když loni hospodařila se ztrátou 20,5 mil. marek a zaznamenala příjmy 22,5 milionu. Pozavíraly se všechny evropské edice Business 2.0, které startovaly teprve vloni. V Británii vyšlo poslední číslo v květnu, v Německu v červnu.

Skupina už dříve oznámila, že omezuje investice do internetového publikování o polovinu. Nadále se chce na Internetu zaměřit na „vývoj s nízkými náklady“. Chce také omezit rizikové uvádění nových magazínů a příležitosti hledat především na trhu herních titulů.

Asi docela logicky se kupcem časopisu Business 2.0 stává AOL Time Warner, vydavatel tradičního Fortune. Ten je se svým asi 2,5krát tak velkým prodaným nákladem zatím nedostižným konkurentem „ze staré ekonomiky“.

Za 68 mil. USD v hotovosti a tantiémy vyplácené po následujících 5 let v případě ziskovosti se prodává značka Business 2.0, která zahrnuje tištěný časopis, web a konferenční aktivity. Prodej ještě musí schválit mimořádná valná hromada akcionářů; očekává se, že bude hlasovat pro.

Od září se 550 000 společných předplatitelů časopisů eCompany a Business 2.0 může těšit na kombinovaný titul pod značkou druhého z nich. AOL totiž považuje název eCompany za překonaný a domnívá se, že „Business 2.0“ je výmluvnější a trvalejší i do budoucna. Zatímco čistě internetové podniky zkrachovaly, „nová generace byznysu“ vykonávaná za pomoci technologií má prosperovat.

Jack Haire, prezident vydavatelské skupiny Fortune v rámci AOL Time Warner, uvedl pro New York Times, že očekává ziskovost nového titulu už v roce 2002. Tedy o několik let dříve, než se počítalo u samostatného eCompany.

Váš názor Další článek: Motorola představila procesor DragonBall MX1

Témata článku: , , , , , , , , ,