Technika | Bezpečnost | Automobily

Budoucnost silničářů: auta s LiDARem poznají, jak moc mají solit

Budoucnost silničářů: auta s LiDARem poznají, jak moc mají solit

Myslíte, že se dá vymyslet něco nového v oblasti zimní údržby silničních komunikací? V americkém městě Knoxville využívají silničáři nejmodernější techniku v podobě LiDARu. Cílem projektu je nejen ušetřit peníze, ale také životní prostředí.

LiDAR je jednou z komponent, která se v poslední době prosazuje především v autonomních vozidlech. Jedná se o zařízení, fungující podobně jako radar, které k mapování prostoru kolem sebe používá laserový paprsek. Získává tak poměrně podrobný obraz světa kolem sebe.

Silničáře v Knoxville zima nepřekvapí

Na tuto zimní sezónu dostali silničáři v Knoxville novou výbavu, kterou pro ně vyvinuli odborníci z oddělení energetiky Národní laboratoře Oak Ridge a University of Tennessee. Kombinuje LiDAR a analýzu „velkých dat“ k výpočtu optimálního množství solanky, používané jako prostředek proti námraze.

Celý postup spočívá v rozdělení komunikací do padesát metrů dlouhých úseků, pro které počítač vyhodnocuje „index zranitelnosti cesty“ (Road Vulnerability Index). Při jeho výpočtu se bere v potaz sklon vozovky, rozptyl odraženého slunečního záření, rychlost větru, teplota vzduchu, rosný bod, množství srážek a doba od posledního sněžení.

Tyto informace jsou následně spojeny s daty z LiDARu a využívají se pro předpověď hladiny solanky, potřebné k postřiku vozovky. Vedoucí vědecké skupiny Olufemi Omitaomu uvádí, že: „Data z LiDARu konkrétně pomáhají odhadnout sílu slunečního ozáření pro každý segment komunikace.“

Individuální solení úseků

Například rovný úsek, na který svítí slunce, je z hlediska rizika námrazy relativně bezpečnější než segment v kopci, který je zakrytý stromy nebo budovami. Je na něj tedy vhodné použít rozmrazovací prostředky podle lokální situace.

Omitaomu tvrdí, že se stejným, nebo dokonce nižším množství solanky lze díky moderní technologii dosáhnout lepších výsledků. V praxi by to mělo znamenat sjízdnější a bezpečnější komunikace.

Během této zimy bude chytrá technologie používána pouze v jedné městské části Knoxville. Pokud se ukáže z hlediska nákladů jako efektivní, přičemž hodnocen v tomto směru bude i počet nehod, počítá se s jejím nasazením na dalších místech.

Diskuze (3) Další článek: Přesně před rokem vyvrcholila bitcoinová horečka. Jeden bitcoin stál 20 tisíc dolarů

Témata článku: Technika, Bezpečnost, Automobily, Komunikace, Městská část, Nízké množství, Celý postup, Moderní technologie, Velká data, Dobrý výsledek, Autonomní vozidlo, Rosný bod, Solení, Chytrá technologie, Životní prostředí, LIDAR, Dlouhý úsek, Data, Úsek, Silniční komunikace, Námraza, Zimní sezóna, Podrobný obraz, Poslední doba, Nová výbava


Určitě si přečtěte

Čína si věří: „Naše hypersonické střely potopí americké letadlové lodě“

Čína si věří: „Naše hypersonické střely potopí americké letadlové lodě“

** Číně roste sebevědomí ** Nedávno uvedla, že její nové hypersonické střely mohou potopit velké letadlové lodě US Navy ** Podle komentátorů Čína nejspíše takové střely má, i když není jasné kolik

Stanislav Mihulka | 64

Aprílové vtípky: Výběr toho nejlepšího kolem počítačů, internetu a techniky

Aprílové vtípky: Výběr toho nejlepšího kolem počítačů, internetu a techniky

** Výběr nejlepších aprílových vtípků 2019 ** Článek postupně aktualizujeme

redakce | 29

Vědci vytvořili jazykovou neuronovou síť, která se přibližuje člověku. Je tak dobrá, že se ji bojí zveřejnit

Vědci vytvořili jazykovou neuronovou síť, která se přibližuje člověku. Je tak dobrá, že se ji bojí zveřejnit

** Naučilo se to číst ** Naučilo se to rozebírat text ** A nakonec se to i naučilo psát fiktivní články na libovolné téma

Jakub Čížek | 40



Aktuální číslo časopisu Computer

Test 9 levných notebooků

Jak na digitalizaci fotek

Otestovali jsme chytré osobní váhy

Ohebné displeje: budoucnost či slepá cesta?