Technika | Bezpečnost | Automobily

Budoucnost silničářů: auta s LiDARem poznají, jak moc mají solit

Myslíte, že se dá vymyslet něco nového v oblasti zimní údržby silničních komunikací? V americkém městě Knoxville využívají silničáři nejmodernější techniku v podobě LiDARu. Cílem projektu je nejen ušetřit peníze, ale také životní prostředí.

LiDAR je jednou z komponent, která se v poslední době prosazuje především v autonomních vozidlech. Jedná se o zařízení, fungující podobně jako radar, které k mapování prostoru kolem sebe používá laserový paprsek. Získává tak poměrně podrobný obraz světa kolem sebe.

Silničáře v Knoxville zima nepřekvapí

Na tuto zimní sezónu dostali silničáři v Knoxville novou výbavu, kterou pro ně vyvinuli odborníci z oddělení energetiky Národní laboratoře Oak Ridge a University of Tennessee. Kombinuje LiDAR a analýzu „velkých dat“ k výpočtu optimálního množství solanky, používané jako prostředek proti námraze.

Celý postup spočívá v rozdělení komunikací do padesát metrů dlouhých úseků, pro které počítač vyhodnocuje „index zranitelnosti cesty“ (Road Vulnerability Index). Při jeho výpočtu se bere v potaz sklon vozovky, rozptyl odraženého slunečního záření, rychlost větru, teplota vzduchu, rosný bod, množství srážek a doba od posledního sněžení.

Tyto informace jsou následně spojeny s daty z LiDARu a využívají se pro předpověď hladiny solanky, potřebné k postřiku vozovky. Vedoucí vědecké skupiny Olufemi Omitaomu uvádí, že: „Data z LiDARu konkrétně pomáhají odhadnout sílu slunečního ozáření pro každý segment komunikace.“

Individuální solení úseků

Například rovný úsek, na který svítí slunce, je z hlediska rizika námrazy relativně bezpečnější než segment v kopci, který je zakrytý stromy nebo budovami. Je na něj tedy vhodné použít rozmrazovací prostředky podle lokální situace.

Omitaomu tvrdí, že se stejným, nebo dokonce nižším množství solanky lze díky moderní technologii dosáhnout lepších výsledků. V praxi by to mělo znamenat sjízdnější a bezpečnější komunikace.

Během této zimy bude chytrá technologie používána pouze v jedné městské části Knoxville. Pokud se ukáže z hlediska nákladů jako efektivní, přičemž hodnocen v tomto směru bude i počet nehod, počítá se s jejím nasazením na dalších místech.

Diskuze (3) Další článek: Přesně před rokem vyvrcholila bitcoinová horečka. Jeden bitcoin stál 20 tisíc dolarů

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,