Při příležitosti uzavření dohody společností Compaq Computer ČR a Autocont CZ na českém trhu jsme se zeptali generálního ředitele Compaqu Rudy Kozaka.
Při příležitosti uzavření dohody společností Compaq Computer ČR a Autocont CZ na českém trhu jsme se zeptali generálního ředitele Compaqu Rudy Kozaka:
Computer: Z jakého důvodu jste si zvolili prodejní síť AutoContu? Možností se přece nabízí víc.
Rudy Kozak: Síť AutoContu považujeme za další rozšíření našeho prodejního kanálu. Musím však dodat, že Compaq nikdy nešel cestou kvantity prodejních míst. Naší snahou je v České republice nastavit a vyladit správný distribuční kanál pro naše produkty tak, aby byl co nejvhodnější pro koncový segment trhu a zároveň byl výnosný. S AutoContem budeme spolupracovat jak na poli tzv. „volume business“, tak „enterprise“.
Computer: Jakým způsobem hodláte konkurovat malým domácím firmám? Domníváte se, že „servis“ jako přidaná hodnota je to, co český zákazník vyhledává?
Rudy Kozak: Domácí výrobci počítačů vždy měli a budou mít místo v celkovém prodeji počítačů na trhu. V západní Evropě drží „no name computers“ stále desítky procent podílu, byť je tento podíl vzhledem k pozici značkových počítačů minoritní. U nás to je pořád ještě naopak. Proto musíme vymýšlet stále nové, výhodnější a jednodušší koncepty prodejního modelu na dané segmenty trhu. Nabídka servisu na PC je jenom jednou z přidaných hodnot. Možnost nákupu kdekoliv, kdykoliv, od kohokoliv, v jakémkoliv business modelu, přes Internet přímo od Compaqu nebo od partnera – to vše dohromady nazýváme celkovou zkušeností při nákupu – bude rozhodujícím prvkem pro spotřebitele.
Computer: Jaký očekáváte trend ve vývoji počítačových sestav? Zdá se, že zjednodušování počítačů je přínosem nejen pro výrobce (nižší náklady), ale i pro kupujícího (vyšší funkčnost). Hodlá Compaq přesměrovat svoji výrobu právě na tyto typy počítačů?
Rudy Kozak: Co se týče vývoje v PC sestavách, věřím, že je bude diktovat náš koncový zákazník. Ať už je jím rodina s jedním osobním počítačem nebo velký koncern, který se neobejde bez počítačů pro kancelářské potřeby. Od těchto potřeb se budou vyvíjet počítačové sestavy, ať již „jenom“ přístupová zařízení na Internet, grafické stroje pro návrháře a designéry, nebo malé kapesní komunikátory, doplněné obrazem a telefonem, které nás budou propojovat všude po světě nejnovějšími zprávami.
Computer: Kolik procent prodeje tvořil v minulém období internetový prodej? Dá se cena počítače prodávaného přes Internet stlačit pod úroveň ceny sestaveného počítače i s výhodou servisu a dopravy až do domu? Nemáte v plánu „kopírovat“ model prodeje Dellu?
Rudy Kozak: V České republice užíváme moderní a úspěšné prostředky k prodeji PC – zejména do segmentu „SMB“ (Small Business), a to Internet a Call Centrum. Při kombinaci s naším rozsáhlým prodejním kanálem jsme od začátku tohoto roku dokázali vygenerovat asi o 10 % více obratu, než by tomu bylo bez těchto prostředků, a s větším potenciálem do budoucna. Spokojenost zákazníka s tím, že si může nejprve sám (v pohodlí svého bytu či kanceláře) nakonfigurovat počítačovou sestavu, a teprve poté nás kontaktovat a zajistit si produkt, dovoz, instalaci, následný servis nebo jenom holý stroj „před dveře“, se určitě ukáže na vzrůstající poptávce po našich produktech. V Česku jsme dokázali využít jak Internetu, tak našeho prodejního kanálu, aby byl koncový zákazník obsloužen, náš prodejní kanál spokojen a Compaq si udržel vedoucí pozici na trhu. Internet jsme používali již od konce roku 1998 a v minulém roce jsme registrovali přes Internet objednávky v hodnotě 300 milionů korun.
Computer: Zkusíte si tipnout sestavu, která bude standardem za 2 roky? Jaká bude podle vás běžná frekvence procesoru, obvyklé množství paměti a normální kapacita pevného disku?
Rudy Kozak: Co se týče konfigurace počítače za 2 roky? Nemyslím si, že paměť a pevné disky budou nějak závratně růst. Již nyní konfigurace docela dobře uživateli stačí. Ale spíše se tu bude ukazovat vyprofilování oněch různých zařízení pro různé užití – a ta pak budou mít velmi rozdílné parametry. Dokáži si představit procesor s 1GHz frekvencí. Obrazovky by měly do 2 let přejít na stranu TFT (plochých plazmových). K pokroku dojde i v oblasti napájení notebooků. Třeba pouhé „datlování“ na klávesnici bude zároveň napájecím „zdrojem“ pro váš notebook…
Za časopis Computer se ptali Michal Politzer a Petr Bubeníček
Právě vyšlo
nové číslo
časopisu Computer.