Budoucnost internetových tržišť: čistka, opevnění a nakonec usmíření

Zatímco pojem B2B je příliš obecný až nicneříkající, začíná se více hovořit o elektronických tržištích čili eMarketplaces. Mají smysl, ale přežijí jenom nemnozí.
Pozoruhodnou studii vydal Forrester na téma elektronických tržišť (eMarketplaces). Zatímco často zneužívaný pojem „B2B“ je velice vágní a lze si za ním představit prakticky cokoli, co se týká firemního segmentu, je eMarketplace docela jasný pojem: jedná se o vytvoření centrálního místa, kde se obchoduje (mezifiremně) se vším, co spadá do určitého segmentu. EMarketplace je něco, co chce zbourat pravidla hry, která dnes platí: nyní každý primární dodavatel (výrobce, distributor) usiluje o vytvoření svého trhu, své pyramidy, kde na vrcholu stojí on a pod ním jeho odběratelé, a žádný konkurent mu jeho skvostnou stavbu nenabourává. Tvůrci eMarketplaces ale zvyšují pyramidu o jedno patro: říkají, že nahoře budou oni coby páni a vládci celého eMarketplace, a pod nimi už bude divoká řežba distributorů a dealerů, ze které budou oni profitovat, díky inkasování provizí.

Tvůrci eMarketplaces nejsou jediní, kteří tento chtějí koncept: stejně tak o něj totiž usilují i zákazníci v základně pyramidy („dealeři“, prodejci). Ti si díky těmto tržištím polepší, protože budou mít lepší přístup k více distributorům, budou si moci vybírat a lépe vyjednávat: je zde tedy zákaznická potřeba vzniku těchto tržišť – a ona vzniknou.

Ve skutečnosti o jejich vytvoření už dnes usilují tisíce internetových firem po celém světě a Forrester tvrdí, že to je neúnosně mnoho: právě povaha těchto tržišť je předurčuje k tomu, aby v každém segmentu bylo jedno až dvě dominantní, ostatní nemají šanci přežít. Forrester říká, že na celém světě jich přežijí maximálně dvě stovky a že budou probíhat tři fáze. V letech 2000-2001 bude „čistka“, během níž rychle zmizí hráči, kteří nebudou mít šanci na vítězství. V letech 2001-2 pak má proběhnout „opevňování“, během něhož budou zbývající silní usilovat hlavně o standardní podnikatelský růst, o „zdravá čísla“, obraty, zisky. A konečně v letech 2002-3 má nastat „usmíření“ se světem mocných průmyslových gigantů, kteří do té doby budou vnímat tato tržiště jako podniky, které jim spíše nabourávají jejich podnikatelské modely: může například jít o vznik různých tichých či veřejně deklarovaných aliancí mezi průmyslovými giganty a tržišti.

Zmíněný plán je zajímavý hlavně svou rychlostí, která je vysoká i na internetová měřítka. Dnes tento trh prakticky neexistuje – pouze pár firem se o cosi začíná pokoušet (asi nejdále je Vertical.Net v USA) – a analytici již předpokládají, že během pouhých tří let dojde hned k několika vývojovým fázím, včetně vyčištění trhu, stabilizace a ještě i integrace s velkými průmyslovými hráči. Zdá se nám, že firmy v různých průmyslových oblastech jsou „notoricky konzervativní“: nevrhají se do nevyzkoušených dobrodružství, pozorují po očku jedna druhou („až tam půjde náš hlavní konkurent, půjdeme tam možná i my“) a především díky svým „strukturám“ jsou dobře známy svými velmi pomalými rozhodovacími procesy. Bez aktivní účasti průmyslu žádná eMarketplaces nevzniknou – a byť samozřejmě internetoví podnikatelé budou schopni jít dopředu expresním krokem, bude je pomalost kamenného světa brzdit.

Váš názor Další článek: StarOffice si prorazila cestu i k významným assemblerům pécéček

Témata článku: , , , , , , , , , , , ,