Budoucnost internetových tržišť: čistka, opevnění a nakonec usmíření

Zatímco pojem B2B je příliš obecný až nicneříkající, začíná se více hovořit o elektronických tržištích čili eMarketplaces. Mají smysl, ale přežijí jenom nemnozí.
Pozoruhodnou studii vydal Forrester na téma elektronických tržišť (eMarketplaces). Zatímco často zneužívaný pojem „B2B“ je velice vágní a lze si za ním představit prakticky cokoli, co se týká firemního segmentu, je eMarketplace docela jasný pojem: jedná se o vytvoření centrálního místa, kde se obchoduje (mezifiremně) se vším, co spadá do určitého segmentu. EMarketplace je něco, co chce zbourat pravidla hry, která dnes platí: nyní každý primární dodavatel (výrobce, distributor) usiluje o vytvoření svého trhu, své pyramidy, kde na vrcholu stojí on a pod ním jeho odběratelé, a žádný konkurent mu jeho skvostnou stavbu nenabourává. Tvůrci eMarketplaces ale zvyšují pyramidu o jedno patro: říkají, že nahoře budou oni coby páni a vládci celého eMarketplace, a pod nimi už bude divoká řežba distributorů a dealerů, ze které budou oni profitovat, díky inkasování provizí.

Tvůrci eMarketplaces nejsou jediní, kteří tento chtějí koncept: stejně tak o něj totiž usilují i zákazníci v základně pyramidy („dealeři“, prodejci). Ti si díky těmto tržištím polepší, protože budou mít lepší přístup k více distributorům, budou si moci vybírat a lépe vyjednávat: je zde tedy zákaznická potřeba vzniku těchto tržišť – a ona vzniknou.

Ve skutečnosti o jejich vytvoření už dnes usilují tisíce internetových firem po celém světě a Forrester tvrdí, že to je neúnosně mnoho: právě povaha těchto tržišť je předurčuje k tomu, aby v každém segmentu bylo jedno až dvě dominantní, ostatní nemají šanci přežít. Forrester říká, že na celém světě jich přežijí maximálně dvě stovky a že budou probíhat tři fáze. V letech 2000-2001 bude „čistka“, během níž rychle zmizí hráči, kteří nebudou mít šanci na vítězství. V letech 2001-2 pak má proběhnout „opevňování“, během něhož budou zbývající silní usilovat hlavně o standardní podnikatelský růst, o „zdravá čísla“, obraty, zisky. A konečně v letech 2002-3 má nastat „usmíření“ se světem mocných průmyslových gigantů, kteří do té doby budou vnímat tato tržiště jako podniky, které jim spíše nabourávají jejich podnikatelské modely: může například jít o vznik různých tichých či veřejně deklarovaných aliancí mezi průmyslovými giganty a tržišti.

Zmíněný plán je zajímavý hlavně svou rychlostí, která je vysoká i na internetová měřítka. Dnes tento trh prakticky neexistuje – pouze pár firem se o cosi začíná pokoušet (asi nejdále je Vertical.Net v USA) – a analytici již předpokládají, že během pouhých tří let dojde hned k několika vývojovým fázím, včetně vyčištění trhu, stabilizace a ještě i integrace s velkými průmyslovými hráči. Zdá se nám, že firmy v různých průmyslových oblastech jsou „notoricky konzervativní“: nevrhají se do nevyzkoušených dobrodružství, pozorují po očku jedna druhou („až tam půjde náš hlavní konkurent, půjdeme tam možná i my“) a především díky svým „strukturám“ jsou dobře známy svými velmi pomalými rozhodovacími procesy. Bez aktivní účasti průmyslu žádná eMarketplaces nevzniknou – a byť samozřejmě internetoví podnikatelé budou schopni jít dopředu expresním krokem, bude je pomalost kamenného světa brzdit.

Váš názor Další článek: StarOffice si prorazila cestu i k významným assemblerům pécéček

Témata článku: Budoucnost, Čistka, Dealer, Zdravý pár, Vznik, Stabilizace, Šance, Rozhodovací proces, Pyramid, Různé segmenty, Celý svět

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Jak rychlé je nabíjení bez drátů?

Test 11 sluchátek pro hráče

Aplikace, které vám zachrání dovolenou

Kompletní přehled datových tarifů