Budou provideři vydělávat – a na čem?

I Amerika, „zaslíbená země paušálu“ předpokládá další podstatný vzestup příjmů u poskytovatelů Internetu.
Internet se ukázal být zlatým dolem zatím pouze pro firmy, které dodávají technologické zařízení pro jeho provoz; pro výrobce síťové infrastruktury a zařízení řídících síťový provoz, pro firmy pokládající internetová propojení, pro společnosti vytvářející servery, počítače a software. Pro zbytek světa je Internet zatím spíše prodělkovou záležitostí (e-komerce, e-média, e-služby), ale právě zde existuje natolik prudký růst, že naděje, že se ziskovost Internetu přesune právě sem (tj. z „technologií“ do „obsahu“), se zdají být oprávněné.

Hodně se v této situaci hovoří o profitabilitě providerů. Čím „holejší“ bude providerství, tím hůře bude provider získávat zákazníky a tím hůře z nich bude tahat peníze; trh providerů se navíc postupně segmentuje, na providery oslovující koncové zákazníky (kupř. America Online, u nás např. Czech On Line), na firmy vlastnící páteřní spoje a pronajímající je ostatním providerům (obvykle různé telekomunikační společnosti) a na providery poskytující spolehlivé, kvalitní a také draze placené služby především podnikům (kupř. UUNet, u nás Eunet).

Často platí, že podle vývoje v USA se dá dobře odhadovat – s přihlédnutím k místním specialitám – jak se bude vyvíjet Internet i jinde. V USA vzrostly příjmy providerů v loňském roce o stále téměř neuvěřitelných 67 % (přičemž ceny i zde už prudce klesají!), a letos mají vzrůst rovněž, a to o 29 %. To je sice velice viditelný pokles růstu, ale tak jako tak vysoké číslo, které jakoby dává zapomenout na to, že Internet bude zadarmo. Nezapomínejme na to, že v USA je už nyní tak vysoká penetrace Internetu v domácnostech i firmách, že už zkrátka není prostor pro další stoprocentní růsty čehokoli rok co rok: dnes je připojena polovička amerických domácností a velká většina amerických firem, takže růst příjmů o 30% za rok 2000 je každopádně dost oslňující číslo.

Podobně ohromující je i celková částka: provideři všech druhů mají letos v USA utržit 23 miliard dolarů; co je ovšem rovněž velice významné, je to, že se o tuto sumu v podstatě rozdělí dvě společnosti – už zmíněná AOL (konzumenti) a UUNet (byznysy). Podle průzkumu IDC (z jeho čísel čerpá celý tento článek) je tržní podíl AOLu větší než dvaceti dalších ISP dohromady, a UUNet je v každém byznysovém segmentu, ve kterém působí, nejméně dvakrát tak silnější jako nejbližší konkurent. (Jinými slovy: v obsluhování koncových, jednotlivých uživatelů je dominance, ba téměř praktický monopol AOLu úplný; v byznysu je UUNet silný, avšak nikoli dominující, protože je to velice pestrý trh, kde se neustále budou moci prosazovat šikovné lokální či specializované firmy).

Jak vypadá česká realita přes „americký dalekohled“? U nás nikdy nevznikla tak dominantní společnost jako je americký AOL, přesto se však konzumentský Internet také jednoznačně koncentruje do několika dodavatelů: nejvýše je nyní Czech On Line (vol.cz, volny.cz), za ním IOL (= dnes stále ještě patřící Českému Telecomu). Objevují se další kandidáti, jako je například worldonline.cz, který se stal „oficiálním druhým“ providerem, který nabídl služby zadarmo. Dále je zde několik desítek „reziduujících“ providerů obsluhujících koncové uživatele ze setrvačnosti (své i jejich); ti mohou přetrvat, ale situaci na trhu to neovlivní. Udrží se v Čechách boj tří-čtyř silných (on ještě někdo přijde) nebo dojde k dominanci á la AOL? Lze očekávat silnou konsolidaci: vůbec nebuďme překvapeni, když se jednoho dne spojí dva včerejší nesmiřitelní konkurenti, třebas i tržní jednička a dvojka. AOL zatím příliš nedefinoval svoji strategii do „nějakých zemiček“: vítězí v USA a má aliance v největších západoevropských zemích. Bude-li chtít postupovat na východ, někoho koupí – kapitálu má díky své šílené burzovní valuaci dost.

Podobně jako v USA se bude zřejmě vyvíjet i „byznysový“ segment internetového providerství: jeden silný a několik soupeřů, především pak specializace. Někdo bude dělat lépe pevné linky bez dalších služeb; jiný bude naopak těžit ze špičkových služeb, což může jít až k outsourcování firemních činností (komunikační systémy, e-komerce). I zde budou nepochybně probíhat akvizice, už proto, že „globální byznys“ zasahuje i naši republiku – většina velkých podniků bude patřit do nadnárodních celků, a ti budou upřednostňovat ve všech svých operacích jednoho providera, stejně jako dnes upřednostňují jednu reklamní agenturu.

Rozhodně je však dobrou zprávou to, že je zde stále velký prostor pro zvyšování příjmů providerů: pokud bereme ČR jako trh, jehož velikost bývá obvykle někde mezi 0,2-0,5% trhu amerického, tak zde máme potenciál v několika miliardách korun ročně v tržbách za veškeré podoby internetového providerství, dosažitelný během několika let.

Diskuze (8) Další článek: Microsoft uvede Visual Basic for the Web

Témata článku: , , , , , , , , ,