Budou Beatles zdarma a legálně? Provoz ve výměnných systémech stoupá a další novinky z fronty

Uplynulé tři týdny ve světě digitálních médií opět přinesly nemálo zajímavého – to nejdůležitější naleznete v dnešním souhrnném materiálu.

Budou slavné kapely z šedesátých let v Evropě zdarma? Evropské právo autorské ochrany v oblasti hudby je jedno z nejmírnějších na světě: hudební dílo je volně k použití již po padesáti letech. Nikoli ovšem od smrti autora, jak tomu bývá u děl literárních (také však prodlouženo na 70 roků), ale od zveřejnění díla. Znamená to, že zatímco před pár lety byl takto „free“ z největších osobností moderní hudby pouze Elvis Presley (a ovšem plejáda vynikajících nahrávek skvělých jazzmanů z té doby, např. od Milese Davise, Johna Coltrane, Theloniouse Monka, Charlese Minguse atd., též vynikajících bluesových tvůrců), nyní se pomalu posouváme do šedesátých let: to už se na svět drala nesmrtelná díla od Beatles, Rolling Stones, Boba Dylana nebo Byrds.

Nastává tedy zásadní rozpor mezi americkým autorským právem a tím, které platí v evropských zemích: po kolika letech a zda od zveřejnění díla nebo smrti autora smí být dílo už k dispozici? Bohužel ale není jisté, že se z této evropské výhody budeme těšit nadlouho – američtí vydavatelé totiž mocně lobbují u Evropské unie, aby se i v tomto směru zavedla direktiva směřující k úpravě autorského práva u hudby – pochopitelně směrem k prodloužení ochranné lhůty.

Chystané nové album U2 ukradeno… míří na web? Zpěvák Bono, z jedné z legendárních rockových kapel U2, oznámil, že mu bylo ve Francii ukradeno album, které kapela chystá až na listopad. Není zatím známo víc: zda některý z fanatických přívrženců chce mít nahrávku pouze pro sebe, či zda ji umístí na web. V tom druhém případě by se jednalo zřejmě o největší předčasný únik nahrávky v historii hudby vůbec: kapela vydává své řadové desky zřídka (poslední v roce 2000), každá novinka je okamžitým bestsellerem s milionovými prodeji. Aby byly tržby ještě vyšší, U2, stejně jako mnoho jiných kapel, vypouští své nahrávky ve žhavé předvánoční sezoně – protože tehdy se prodávají právě „zaručená jména“, neboť pro obdarovávající je to snadný výběr dárku. Kapela i její vydavatel by únikem desky na web nepochybně přišli o obrovské peníze – zejména tehdy, kdyby se ukázalo, že nová deska není tak dobrá.

Výměnné sítě používá rekordní počet lidí. Poslední výzkumy firmy s názvem Big Champagne tvrdí, že počet osob využívajících výměny souborů přes internet stále stoupá, bez ohledu na probíhající (a „přitvrzující“) právní postup RIAA proti těm, kteří sdílejí autorsky chráněné materiály bez povolení – a také přes růst legálních downloadů. Big Champagne říká, že počty současně připojených osob k těmto systémům se v letošních měsících pohybují průměrně okolo 9 milionů (mezi 8,8 – 9,5 mil.), zatímco loni to bylo zhruba o dva miliony méně.

Je ale nutné zmínit, že skutečný počet osob vyměňujících si tyto soubory je daleko vyšší. Agentura sleduje uživatele jen tam, kde je lze sledovat, tedy ve velkých a známých výměnných sítích. Neumí sledovat uživatele, kteří využívají Usenet; nelze rovněž sledovat výměny mezi uživateli kanálů IRC. Stejně tak jsou nevysledovatelní ti, kteří si vytvářejí uzavřené kroužky v rámci svých sítí (například na univerzitách), kteří nejsou viditelní ostatnímu světu (za firewallem) a kteří si vyměňují data mezi sebou na vysokorychlostních sítích takovou rychlostí, že jim mohou běžní uživatelé jen tiše závidět („pálím přímo ze sítě“).

Kdo krade filmy před premiérami? Filmy, které kolují po internetu před svým oficiálním uvedením v kině nebo na DVD, jsou pochopitelně ve výměnných sítí těmi nejžádanějšími – už z principu, každý je chce mít doma, i kdyby ho daný film vůbec nezajímal nebo nestál za nic. Výzkumné laboratoře firmy AT&T vyhotovily nedávno analýzu, dle které 77 % všech těchto „předpremiérových“ filmů unikne vinou tzv. industry insiders, zaměstnanců studií, odborníků, kteří dostanou film (jako tzv. screener) k předběžnému zhlédnutí, a firem, které disky DVD vyrábějí.

Za nejcitlivější místo, z něhož filmy unikají nejčastěji, označuje výzkum digitální střižnu – zde se s filmem provádí mnoho úprav dlouhou dobu a pracovníci střižen jsou v podstatě počítačoví hračičkové… a už jsme doma. Analýza dále uvádí, že v průměru se film ve výměnné síti objeví 83 dní předtím (!), než je oficiálně vpuštěn do distribuční sítě na DVD; přitom jen malá část těchto filmů jsou tzv. kinoripy, filmy nasnímané ruční kamerou při sledování v kině. Nicméně po uvedení filmu na DVD je opět rozkódován a znovu umístěn na internet – „předpremiérové“ verze jsou totiž často méně kvalitní nebo odlišné od výsledné podoby.

KaZaA je už třetí, vede překvapivě BitTorrent. Dle firmy CacheLogic, která se zabývá zkoumáním paketového provozu v internetu, vede ve výměnných sítích dosud u nás málo známý BitTorrent. Ještě před rokem jasně vedoucí KaZaA se rychle propadla na třetí místo, druhý je eDonkey. BitTorrent je údajně zodpovědný za 53 % veškerého provozu (!!) ve výměnných sítích, eDonkey za 24 % a KaZaA pouze za 9 %. Více zde.

Popularita BitTorrentu může spočívat rovněž v tom, že se v něm mohou uživatelé cítit (těžko říci zda právem) dobře skrytí před případnými slídivými zraky agentur RIAA nebo MPAA. Výměna totiž probíhá vždy v malém kroužku osob (jednotky až desítky), které se virtuálně „sejdou, vymění a rozejdou“; na jejich sledování by zřejmě bylo nutné vynaložit enormní úsilí a finance. Rovněž BitTorrent je výhodnou aplikací k výměně velkých souborů (typicky filmů), dnes nejrychleji rostoucího obsahu, který je ilegálně vyměňován.

Propad sítě KaZaA, který bude zřejmě následovat až do úplného zapomnění, má ještě jeden zajímavý důsledek. Předně ukazuje, že podnikání jako tzv. provozovatelů těchto systémů – tou formou, že firma do software nastrká spyware a nasouvače reklam – nefunguje; uživatelé se vzepřou a odcházejí jinam. Šiřitelé software KaZaA, australští Sharman Networks, tvrdili, že jejich záměrem je síť přepracovat na komerční, nabízet downloady legálně za peníze. Pravděpodobnější ale je, že odejdou ve velmi krátké době zcela ze scény a již se na ni nevrátí.

Dá se říci, že souhrn zpráv za poslední dobu potvrzuje to, co tvrdíme – a nejen my – již několik let. Tzv. pirátství (software, hudby či videa) je nesprávné a škodící, je však technickými či právními prostředky nezastavitelné; vítězství v protiakcích je dočasné (než se najde technický prostředek, který dokáže opatření obejít) a kazí vydavatelům pověst. Filmový i hudební průmysl musí najít jinou cestu, aby si získal zpět přízeň lidí, kteří dnes jen „vyměňují“. Jak to má ovšem udělat, je těžší část otázky.

Diskuze (24) Další článek: Soubory: Slovíčka – trpaslík, který naučí

Témata článku: Software, Usenet, Stones, Výměnná síť, Champagne, Kazaa, Poslední výzkum, Provoz, Elvis, Bono, Sto, Rolling Stones, Dylan, Rekordní počet, Elvis Presley, Výsledné dílo, Výměnný systém, Nová deska, Bestseller, Hudební dílo, Předběžný název, Beatles, Nutná úprava, Ruční úprava, Třetí svět


Určitě si přečtěte

Aprílové vtípky: Výběr toho nejlepšího kolem počítačů, internetu a techniky

Aprílové vtípky: Výběr toho nejlepšího kolem počítačů, internetu a techniky

** Výběr nejlepších aprílových vtípků 2019 ** Článek postupně aktualizujeme

redakce | 29

Porno insider: Jak virtuální realita vstupuje do filmů pro dospělé

Porno insider: Jak virtuální realita vstupuje do filmů pro dospělé

** Pornografie údajně představuje třetinu internetové obsahu a je technologický tahounem ** Do erotického obsahu postupně zasahuje i virtuální realita ** Kromě vizuálního vjemu se pracuje také na virtuálním uspokojení toho hmatového

Jan Dudek | 34

Při tragické nehodě Tesly Model 3 byl zapnutý autopilot. Neudělal nic, ukázalo vyšetřování

Při tragické nehodě Tesly Model 3 byl zapnutý autopilot. Neudělal nic, ukázalo vyšetřování

** V březnu došlo k tragické nehodě Tesly Model 3 ** NTSB vydala předběžnou vyšetřovací zprávu ** V okamžiku havárie jel vůz v režimu Autopilota

Karel Kilián | 120



Aktuální číslo časopisu Computer

Velký test Wi-Fi mesh

Nejlepší hodinky pro všechny aktivity

Důležité aplikace na cesty

Jak streamovat video na Twitch