Bude se chtít Microsoft učit u Linuxu?

Bazar nebo katedrála? Dva pohledy na tvorbu software, přísně organizovanou a "otevřenou" získávají zastánce právě oné otevřené cesty... z firmy Microsoft?
Počítačový svět má zase jednu pěknou aférku. Na Internetu se objevil dokument, podle data pojmenovaný jako "The Halloween Document" (což jej samozřejmě zase mírně znevažuje a předstírá mystifikaci, asi jako kdyby se u nás použilo spojení "Aprílový dokument"); jeho celé znění můžete najít zde.

Ze začátku nebylo jasné, zda není dokument podvrhem - poněkud pracnou legráckou někoho neznámého, který si chce trošku vystřelit z pověstné studené rétoriky Microsoftu; firma však později přiznala jeho pravost. Dokument je autorstvím analytika firmy Microsoft, který rozebírá model používaný freewarovou komunitou (GNU projekt, Linux a další). Je kuriózní, kolik pozornosti dokument, který neprobírá nic neznámého, vyvolal; ponechejme to nyní stranou.

Dokument tvrdí, že by Microsoftu velice pomohlo, kdyby tento druh softwarové tvorby, ve které mají vývojáři volný přístup ke kódu a mohou jej bez tvrdých regulí modifikovat a obohacovat, také využil (používá se roztomilé slovo "modeloval"; to se mně líbí, budu jej taky používat, když budu chtít vyjádřit "opsal, oprášil, okopčil" a nebudu to chtít říct naplno). Byť má Microsoft slušně propracovanou integraci svých produktů, uvnitř firmy to údajně nefunguje - jednotlivé týmy jsou "státy ve státě", nekomunikují a je prý skoro nemožné docílit, aby se mohly simultánně ovlivňovat při vývojářské práci. Ukazuje se prý, že freewarové komunity skutečně zvládají něco, co se zdá na první pohled nemožné - bez jasného vedení a hierarchie týmu, bez jasných termínů, úkolů atd. Výsledkem je, že se těmto komunitám daří vytvářet lepší software a rychleji, a díky tomu, že (například) Linuxová komunita sílí, znamená přímou finanční hrozbu pro Microsoft, uzavírá zpráva.

Živě komentuje: domnívám se, že u Microsoftu se velice přesně ví, jak freewarové vývojářské komunity fungují a nepotřebují k tomu psát sáhodlouhé dokumenty, které pak ještě navíc nějak záhadně prosáknou ven. Navíc si jsem jistý, že i Microsoft o podobném druhu tvorby software uvažuje, a že to dřív nebo později použije zejména u svých internetových aplikací - jakýmsi skromným pokusem je třeba technologie ActiveXu, kde se u appletů sdílí hodně kódu a kde jakási podobná vývojářská komunita, která funguje paralelně a vzájemně se obohacuje, existuje. Nicméně je nutné říci ještě jednu věc: programování je druh umění (alespoň zčásti) a bude vůbec velice obtížné jej kdy směstnat do komerčních škatulek, do pracovních dob "od-do", do přísné hierarchie, výkazů, plnění atd. Freewarová komunita nesmírně přitahuje špičkové mozky; svět Microsoftu také přitahuje špičkové mozky, a není to jen penězi, ale tím, že se zde "mění svět". Nicméně z hlediska intelektuálních kapacit jsou oby tyto "soupeřící armády" velice silné - a velice vyrovnané.
  

Váš názor Další článek: Windows NT: tip pro fanoušky příkazového řádku

Témata článku: Software, Microsoft, Volná tvorba, Lin, Přímý pohled


Určitě si přečtěte

Apple: naše mapy budou nejlepší na světě. Tajně jsme na nich pracovali několik let

Apple: naše mapy budou nejlepší na světě. Tajně jsme na nich pracovali několik let

** Apple odhalil své plány na zcela nové mapy ** Několik let pracuje na nových mapách, které by měly předběhnout konkurenci ** Objeví se s příchodem iOS 12 pro vybrané státy

Karel Javůrek | 50

Alan Turing: Genius, který matematicky stvořil počítač

Alan Turing: Genius, který matematicky stvořil počítač

Řešením matematického problému se dostal k modelu teoretického stroje, který nese jeho jméno a je základem logiky univerzálních počítačů.

Pavel Tronner | 56

Porno insider: Jak virtuální realita vstupuje do filmů pro dospělé

Porno insider: Jak virtuální realita vstupuje do filmů pro dospělé

** Pornografie údajně představuje třetinu internetové obsahu a je technologický tahounem ** Do erotického obsahu postupně zasahuje i virtuální realita ** Kromě vizuálního vjemu se pracuje také na virtuálním uspokojení toho hmatového

Jan Dudek | 28

Sex a rozmnožování při mezihvězdné cestě: Kolik lidí je potřeba pro let k Proximě Centauri?

Sex a rozmnožování při mezihvězdné cestě: Kolik lidí je potřeba pro let k Proximě Centauri?

** Vědci spočítali, jak velká by musela být posádka pro vícegenerační let k nejbližší hvězdné soustavě ** Proxima Centauri se nachází 4,3 světelných let od nás ** Za současných technologií bychom k ní letěli 6300 let

Petr Kubala | 53

Šmírovačka kamerami Googlu: Koukněte se, co nového zachytily na Street View

Šmírovačka kamerami Googlu: Koukněte se, co nového zachytily na Street View

Google stále fotí celý svět do své služby Street View. A novodobou zábavou je hledat v mapách Googlu vtipné záběry. Podívejte se na výběr nejlepších!

redakce | 44


Aktuální číslo časopisu Computer

Velký test 18 bezdrátových sluchátek

Vše o přechodu na DVB-T2

Procesory AMD opět porážejí Intel

7 NVMe M.2 SSD v přímém souboji