Neobvyklý produkt má šanci zahýbat trhem středních ekonomických systémů u nás.
Akvizice dánské firmy Navision Microsoftem, od které uplynul rok a sedm měsíců nemálo „rozechvěla“ mysli ostatních dodavatelů ekonomických systémů střední velikosti, ať již české nebo zahraniční provenience. ERP systémy jsou sice něco jiného než Windows, ale Microsoft má v podnikové (enterprise) oblasti zásadní plány a na rozdíl od konkurentů může do vývoje, marketingu i podpory obchodu investovat podstatně více peněz. Poměrně dlouhou dobu se však dělo jen velmi málo – na trh přicházely inkrementální verze Navisionu, vytvářené nepochybně ještě původním týmem a jím rozpracované ještě před koupí, a první významnou novinkou bylo uvedení verze „Navision Standard“, celosvětově šířeného produktu, který už prozrazoval marketingově-obchodní taktovku Microsoftu. Navision Standard je poněkud zjednodušený a také funkčně ořezaný Navision (největším omezením je max. 10 uživatelů a zákaz některých operací v účetnictví), a jeho hlavní vlastností je cena – měl by podnik přijít zhruba na polovinu jako „velký“ Navision.
Nejzajímavější zprávou nového roku je příprava „českého Navisionu“, tedy upraveného Navision Standardu, který vyvinula česká firma Cígler Software ve spolupráci s AutoContem a jejíž uvedení do prodeje se připravuje na přelomu ledna a února. Úpravy tentokrát spočívají v rozšíření: čeští autoři vyvíjí tzv. add-on modul „Ready to use“ (v hantýrce Navisionu je add-on jakýmsi doplněním funkčnosti). Tento add-on vnáší do Navisionu řadu funkcí a přednastavení, které standardní produkt neobsahuje a které mají vést ke zjednodušení implementace.Ta u ekonomických systémů bývá obvykle dražší než vlastní software. Cígler Software je zřejmě největší domácí výrobce účetnictví, ovšem pro jinou cílovou skupinu – jeho program Money stojí od 200 Kč (verze „Start“, omezená počtem dokladů, ale jinak bez problému použitelné mini-účetnictví) po řešení v řádu desítek tisíc Kč. Typická cena je 4000 za produkt pro malou firmu. To je hodně daleko od miliónu korun, kde střední ekonomický systém obvykle začíná; Cígler Software ale má rozsáhlé zkušenosti s tím, co české podniky od účetně-ekonomického systému potřebují z hlediska vedených agend (účto, fakturace, objednávky, mzdy, majetek, sklad, pokladna…) a také funkcí, které využívají. Po technologické stránce patří tato firma k oblíbencům Microsoftu –s oblibou využívá nejnovější microsoftí technologie, dokonce i tehdy, když ještě nejsou příliš zralé… Druhý z partnerů, AutoCont, patří k největším implementátorům Navisionu u nás a do verze „Ready to Use“ dodal své zkušenosti z mnoha nasazení, vývojářské kapacity a své vyvinuté moduly.
Upravený Navision budou (zřejmě) nabízet jak všichni stávající partneři, samozřejmě též jeho hlavní autor (Cígler Software), který tímto nakračuje od účetnictví za dvě stovky do těžké váhy ekonomických systémů. Pro oba autory bylo vytvoření systému podnikatelským rizikem – verzi „Ready to use“ připravili ve své režii a budou mít provize z prodejů tohoto systému.
Obě firmy uvádějí, že takto upravený Navision by zákazníka měl stát „od 400 do 800 000 Kč“. To je docela slovo do pranice, protože běžná implementace velkého Navisionu se zřídkakdy dostává pod 2 mil. Kč (máme na mysli to, co nasazení systému výsledně skutečně stojí. Když se zákazník přemlouvá, hovoří se také o zhruba poloviční částce, ale tak to nikdy nedopadne). Podle názorů představitelů Cígler Software dostane zákazník samotný software asi za polovinu ceny, než jakou by musel zaplatit u velkého Navisionu, a co je důležitější, v implementačních pracích, které u autorizovaného partnera stojí obvykle mezi 1000-1500 Kč na hodinu programátora, konzultanta, analytika atd. by měl ušetřit celé tři čtvrtiny ceny vzhledem k tomu, že produkt je víceméně hotov. Pokud bychom jako střední hodnotu brali částku 600 000 Kč, je to skutečně velmi konkurenční cena, kterou Microsoft může dosti pohnout poměry na trhu. Vinou omezení na max. 10 uživatelů nebude produkt atraktivní pro větší firmy, nicméně počet „menších středních“ společností, které by mohly být produktem s takovouto cenou úspěšně osloveny, se pohybuje ve stovkách.
Názory konkurenčních dodavatelů[1] však zmiňují, že za takto nízkou cenu nelze kvalitní, na míru šitý ekonomický systém implementovat, neboť každá firma je postavena naprosto jinak a implementace musí její podnikatelskou strukturu dokonale vystihovat, musí dávat managementu dokonalý pohled o jejím podnikání – jinak je to jen příliš drahé účetnictví. Na druhou stranu ovšem české podnikatelské prostředí něco jako „levný špičkový ekonomický systém“, jakkoli je to poněkud protimluv, velmi potřebovalo, neboť firmy jsou kontinuálně rozvrstveny od nejmenších až po obří korporace, ale v softwarové oblasti pro ně existovaly buď jen jednoduché účetní programy za pár tisíc, nebo pak až ekonomické systémy startující od miliónu výš; mezi tím prakticky nic není.