Meta

Buď zaplatíte 240 Kč, nebo vás budeme šmírovat. Meta podle Evropské komise porušuje DMA

  • Evropská komise došla k předběžnému závěru ohledně Mety
  • Meta porušuje Digital Markets Act a má teď možnost se bránit
  • Facebook a Instagram musí být poskytovány i s necílenou reklamou

Meta loni v listopadu v Evropě spustila předplatné svých sociálních sítí. Za 240 Kč měsíčně si můžete užívat Facebook nebo Instagram bez reklam a bez sledování. Vybrat si můžete také bezplatnou variantu, kterou dotují cílené reklamy. Evropská komise si myslí, že tím Meta porušuje legislativu.

Přístup, kdy buď zaplatíte, nebo produkt nuceně používáte s personalizovanými reklamami, odporuje principům Digital Markets Act (DMA), tedy nařízení o digitálních trzích. Evropská komise v březnu zahájila vyšetřování digitálních gigantů Alphabet, Apple a Meta právě kvůli podezření, že nařízení porušují.

Předběžný verdikt pro Metu není pozitivní. Má právo provozovat službu, která vydělává na uživatelích a uživatelkách zobrazováním reklamy, jen ona reklama nesmí být vynuceně cílená. Pro cílení reklamy je potřeba vyžádat si souhlas se sběrem dat, jenže musíte mít právo cílení odmítnout. Meta takovou volbu nabízí, ale za platební bránou.

ek meta porusuje dma.png
Buď zaplatíte, nebo vyjádříte souhlas s cílenou reklamou

Podle Komise binární volba předvedená Metou není v pořádku. Měla by nabídnout Facebook a Instagram také s necílenou reklamou, aby měl každý možnost se svobodně rozhodnout, jestli firmu nechá zpracovávat svoje data. Meta má nyní možnost uplatnit právo na obhajobu. Vyšetřování Komise ukončí do 25. března 2025.

Metě hrozí pokuta do výše 10 % jejích globálních příjmů. V případě opakovaného porušení mohou může přijít až o 20 % příjmů. V extrémním případě může Komise Metě nařídit, aby některé své služby prodala.

Pravidla pro velké platformy ve třetí kapitole nařízení popisuje druhý bod článku 5:

Strážce přístupu nesmí:

a) zpracovávat pro účely poskytování online reklamních služeb osobní údaje koncových uživatelů využívajících služby třetích stran, které využívají hlavních služeb platforem strážce přístupu;

b) kombinovat osobní údaje z příslušné hlavní služby platformy s osobními údaji z jakýchkoli dalších hlavních služeb platforem nebo z jakýchkoli dalších služeb poskytovaných strážcem přístupu nebo s osobními údaji ze služeb třetích stran;

c) používat osobní údaje z příslušné hlavní služby platformy křížovým způsobem v dalších službách poskytovaných strážcem přístupu samostatně, včetně dalších hlavních služeb platforem, a naopak; a

d) přihlásit koncové uživatele k dalším službám strážce přístupu s cílem kombinovat osobní údaje,

ledaže byla koncovému uživateli předložena konkrétní možnost volby a on udělil souhlas ve smyslu čl. 4 bodu 11 a článku 7 nařízení (EU) 2016/679.

Proč vlastně bylo pravidlo o nutnosti získat uživatelský souhlas k cílení reklam velkým platformám uloženo? Kvůli velikosti služeb jako Facebook stojí jejich provozovatelé nad uživatelkami a uživateli v silnější pozici a mohou si dovolit ve velké míře sbírat osobní data.

Díky tomu mají výhodu nad případnými menšími platformami, která obdobný přístup k osobním datům lidí nemají. Meta se tím pádem dostala do pozice, které je značně obtížné konkurovat.

Zdroje: tisková zpráva Evropské komise

Diskuze (47) Další článek: Skvělý stojan a zajímavý puk. Test 4K monitoru pro kreativce BenQ PD2706UA

Témata článku: , , , , , ,