G1mp
24. 2. 2025 • 9:34

Mam elektromobil Hyundai Ioniq, najeto 91k. Pri posledni servisni prohlidce mi rekli, ze desticky jsou na 90% (samozrejme puvodni). Nerikam, ze kdyz budete jezdit s petisetkonovou teslou brzda plyn, ze to nebude horsi jak standardni spalovak, ale rekuperace se z me zkusenosti postara o vetsinu brzdeni elektromobilu.

jsyrovat
23. 2. 2025 • 0:24

Sorry, ale EV logicky využívají rekuperaci na maximum možného. Za 2 roky s EV použiju brzdy tak jednou za měsíc, a to ještě úmyslně, aby úplně nezrezly. Zato spalovák musí ty brzdy použít vždy, když potřebuje zpomalit rychleji, než to jde motorem. Ty studie jsou mimochodem údajně tak staré jak svět EV.A když už by byla řeč o výfukových plynech, tak možná to všichni neví, ale EV lokálně žádné emise neprodukuje. A to se primárně týká měst, kde je s naprostou převažující většinou EV najednou čistý vzduch a ne smrad, jako u nás.

Marian Vitoul (MarosV4)
Marian Vitoul (MarosV4)
22. 2. 2025 • 20:14

Úplně nejlepší bude, když necháme dojet GreenFall do detailů ad Absurdum, vrátíme se do jeskyní, budeme sbírat kořínky a ořechy a budeme trestat ty, kteří si zapálí oheň. Budeme pak všichni grýn, eko a byjo šťastni!

JP77
JP77
22. 2. 2025 • 18:57

Z článku jsem se nedozvěděl jestli elektromobily mají celkově větší emise brzdových destiček díky větší váze, nebo menší díky rekuperaci. To mě přijde jako velká závada článku, který už v nadpisu řeší elektromobily.

Michal Ficus
Michal Ficus
22. 2. 2025 • 15:12

Pokud tohle žvanění a lži, nějaké medium pustí ven jako seriózní informaci, měl by přijit trest. Karel Kilián bude zrejmě nějakej nick.( možná po skutečnem Karlu Kiliánovi, to byl taky žvanil a trochu zlomyslník)
A tenhle kilián by měl za svý hlouposti co píše, dostat co mu patří.

Henry Ford
22. 2. 2025 • 11:43

Co před lety absolventi vysoké školy života vydávali jako nadsázku, tak psycha dovedli do reálného strašení a je jen otázka času kdy z toho udělají šikanu na lidi. Studie je první stavební kámen, který to má ospravedlnit.

David Ondrejkovič (Ondrejkovič)
22. 2. 2025 • 9:59

Vzhledem ke skutečnosti, že moderní elektromobily brzdí nejméně v 90% případů rekuperací a jejich brzdy reznou kvůli jejich nepoužívání (vlastní zkušenost - mám elektromobil rok a najeto s ním mám 35 tisíc km po celé Evropě), je článek celkem silným argumentem PRO přechod na elektromobilitu.

Názor byl 1× upraven, naposled 22. 2. 2025 10:00

Tomáš Bednář
22. 2. 2025 • 9:56

Ne nejbezpecnejsi jsou hlupaci co tytp pitomosti vymysli.

jvvj
jvvj
22. 2. 2025 • 8:59

Je pravda že elektrovéhikly jsou schopné zpomalovat rekuperací, z denního ježdění ale vidím že vzhledem k jejich stylu jízdy k tomu nedochází, alespoň po městě, tak často. Prostě brzdí brzdama jako každej.

ACHERON Productions (acheron.pro)
ACHERON Productions (acheron.pro)
22. 2. 2025 • 7:28

Nechápu, proč se pořád tolik řeší osobní doprava. Tedy ano, je to zdroj příjmů. Ale jinak znečištění ovzduší zvládne 10 tankerů, co sem vozí kraviny z Číny, úplně stejně jako všechna auta na světě. Tam bych začal. Z vývoje za posledních 20-30 let mám ale pocit, že to prostě nikoho nezajímá. Fakt smutné - a dělá to ze všech těch EKO věcí leda terč výsměchu. No, aspoň se člověk pobaví. Legrace ovšem končí tam, kde začíná moje peněženka.

Antonín Novák (xtonda)
22. 2. 2025 • 0:25

No tak návrat k bubnovým brzdám.

FrSaSo
21. 2. 2025 • 23:14

A proto bude všude 30km/h, ať si ten prach z destiček všichni v klidu užijou...

Pavel Hruška (PavelHruska)
21. 2. 2025 • 23:11

Pisatel Kilián -Téměř polovina veškeré mědi ve vzduchu, který dýcháme, přitom pochází právě z opotřebení brzd a pneumatik. (Takže měď už se uvolňuje i z pneumatik?) To jsou ale věci, to jste vyzkoumal osobně že?

Názor byl 1× upraven, naposled 21. 2. 2025 23:12

Miroslav Kašpar (dyckyblues)
21. 2. 2025 • 22:43

Zachovejte klid, přátelé, brzdění bude brzy zakázáno, což má i další ekologické výhody: když už jsme jednou dali tolik energie do zrychlení, není nejmenší důvod ji vzápětí zase promrhat bohapustým bržděním 🙂

Jozef Lenin
21. 2. 2025 • 19:29

Konecne… EU zakaze brzdove desticky, pneumatiky a konecne se bude chodit pesky. Tim se zaruci hospodarsky rust a takovy ekonomicky uspech jako nikdo nikdy nevidel.

trader-krakra
21. 2. 2025 • 19:14
Jan Lukáš
21. 2. 2025 • 16:28

A co teprve Pražáci v metru. Ty se vdechujou takovej sajrajt, ani netuší jaký. Ale na to se žádné studie dělat nebudou, protože by už nebylo v Praze k hnutí.

Pindulin
21. 2. 2025 • 16:02

Kilian prosim te uz nemysli. Pises pak jednu hovadinu za druhou. Nejdriv o tech trucich, ted o tom, ze je ev tezsi a tudiz pri brzdeni produkuje vice brzdoveho prachu z desticek. Psalo ti to tu uz dost lidi, ale napisu to jeste jednou, protoze si facku zaslouzis. Elektromobil v 99% rekuperujes a brzda je tam jen na nouzove brzdeni. Cele tydny jezdim bez brzd a jedinkrat kdy je pouzivam, je naschval, abych je obrzdil. Ale mel jsem tezke 2.3tunove bmw a to zralo desticky jak kilian pudink.

MacPhenom
MacPhenom
21. 2. 2025 • 15:40

Na EV brzdy vydrží mnohem déle než na spalováku, protože brzdí rekuperací a tolik je nepoužívá.

Antracit
Antracit
21. 2. 2025 • 15:30
trent
21. 2. 2025 • 15:12

Tak jsou brzdy u EV vážný problém, tak jsem s námi ámen. Co na tom, že jeden cyklus výměny u EV jsou asi 3-4 u spalováku...

Martin Surman
21. 2. 2025 • 14:13

Pan redaktor by měl přispívat spíše do iDnes, u elektromobilů je s brzdami přesně opačný problém než opotřebení. Naopak reziví, protože se téměř nepoužívají. Současné elektromobily totiž dokážou rekuperací vyřešit téměř všechny situace, kdy auto vyžaduje zpomalení. Hydraulické brzdy se využívají jen při krizovém brždění, tedy minimálně. U emisí z otěru pneumatik to ale může být u elektromobilů naopak horší, protože mají vyšší hmotnost.

Názor byl 1× upraven, naposled 21. 2. 2025 14:15

radon
21. 2. 2025 • 14:06

ad) řešením by mohlo být vyvinutí nových typů brzdových destiček s nižším obsahem mědi nebo systémů zachycujících brzdový prach.Já jsem pro druhou možnost. Při každé výměně oleje by se jen vysál prach z brzdové jímky a vyřešeno. A brzdy přesunout na poloosy ...

Aleš Příhoda (Alex-22)
21. 2. 2025 • 13:01

Elektroauta samozrejme brzdy maji taky, ale diky rekuperaci je sjizdeji nasobne mene, nez bezne spalovaky. Nikdy nepochopim proc se media snazi to elektro takhle cilene hanit.

KRtek.tm
21. 2. 2025 • 12:45

Drtivá většina lidí neumí řídit auto, proto šlapou na brzdy i v případě, že by šlo zpomalit motorem při podřazení nebo ponecháním vozidla jízdou setrvačností. Otěr z brzdových destiček je zásadní, proto ho řeší EURO7 (akorát není žádná oficiální metodika ani kalibrované přístroje, aby se automobilky mohly připravit).

Jiri Vlcek
21. 2. 2025 • 12:31

Nevím, jak redakce přišla na tento titulek, zřejmě plyne z naprosté nezkušenosti s elektromobily.
V obou elektrikách máme nastavený one pedal driving a reálně celý týden na brzdu nemusíme šlápnout. S brzdami mám opačný problém: jsou příliš málo používané.

t3do3
21. 2. 2025 • 12:21

Ano, elektromobily taky mají brzdové destičky, ale s rekuperací brzdu prakticky nepoužívám, jen v urgentních případech tak 2x za měsíc. Takže podíl na emisích bude značně menší.

Net.Xtreme
21. 2. 2025 • 12:15

Stačí se naučit jezdit defenzivně a předvídatelně a pokud možno brzdit motorem a nelepit se na auto před sebou. Ušetřené destičky navíc šetří i peněženku.

Určitě si přečtěte

Články odjinud