Mam elektromobil Hyundai Ioniq, najeto 91k. Pri posledni servisni prohlidce mi rekli, ze desticky jsou na 90% (samozrejme puvodni). Nerikam, ze kdyz budete jezdit s petisetkonovou teslou brzda plyn, ze to nebude horsi jak standardni spalovak, ale rekuperace se z me zkusenosti postara o vetsinu brzdeni elektromobilu.
Sorry, ale EV logicky využívají rekuperaci na maximum možného. Za 2 roky s EV použiju brzdy tak jednou za měsíc, a to ještě úmyslně, aby úplně nezrezly. Zato spalovák musí ty brzdy použít vždy, když potřebuje zpomalit rychleji, než to jde motorem. Ty studie jsou mimochodem údajně tak staré jak svět EV.A když už by byla řeč o výfukových plynech, tak možná to všichni neví, ale EV lokálně žádné emise neprodukuje. A to se primárně týká měst, kde je s naprostou převažující většinou EV najednou čistý vzduch a ne smrad, jako u nás.
Smrad? S ústupem diselovejch komůrkáčů (byť jedničkovejch oktávek jezdí ještě hodně), s nástupem DPF a katalyzátorů se vzduch ve městech postupně hodně vyčistil. Teď mě spíš otravuje zvířenej prach než smrad z vejfuků (zvlášť když dlouhod neprší). A když už občas smrad, tak z adblue.
Úplně nejlepší bude, když necháme dojet GreenFall do detailů ad Absurdum, vrátíme se do jeskyní, budeme sbírat kořínky a ořechy a budeme trestat ty, kteří si zapálí oheň. Budeme pak všichni grýn, eko a byjo šťastni!
Z článku jsem se nedozvěděl jestli elektromobily mají celkově větší emise brzdových destiček díky větší váze, nebo menší díky rekuperaci. To mě přijde jako velká závada článku, který už v nadpisu řeší elektromobily.
Pokud tohle žvanění a lži, nějaké medium pustí ven jako seriózní informaci, měl by přijit trest. Karel Kilián bude zrejmě nějakej nick.( možná po skutečnem Karlu Kiliánovi, to byl taky žvanil a trochu zlomyslník)A tenhle kilián by měl za svý hlouposti co píše, dostat co mu patří.
Hať šíje Élon! Sláva mu! Trestat všechny co sou proti elektrovehiclistům!Zákaz, příkaz, nařízení! Trestat, danit, vyvlastňovat! Názory hlídat, cenzurovat! Grýn dýl až do smrti!
Názor byl 1× upraven, naposled 22. 2. 2025 16:31
Ty jsi druhej vemeno.
jojo, chyběj argumenty tak budeme nadávat 😁)))))))
Ale ty si fakt vemeno, tak do ti mel rict
Co před lety absolventi vysoké školy života vydávali jako nadsázku, tak psycha dovedli do reálného strašení a je jen otázka času kdy z toho udělají šikanu na lidi. Studie je první stavební kámen, který to má ospravedlnit.
Presne! Prestanme delat studie, abychom se nahodou neco nedozvedeli 😀
Ale tady se nikdo normální nic nového nedozvěděl.
Vzhledem ke skutečnosti, že moderní elektromobily brzdí nejméně v 90% případů rekuperací a jejich brzdy reznou kvůli jejich nepoužívání (vlastní zkušenost - mám elektromobil rok a najeto s ním mám 35 tisíc km po celé Evropě), je článek celkem silným argumentem PRO přechod na elektromobilitu.
Názor byl 1× upraven, naposled 22. 2. 2025 10:00
A protoze brzdy v elektromobilech nejsou potreba, staci tam dat levnejsi materialy: horsi ocel, horsi desticky s nizsi zivotnosti / vyssim oterem atd. Protoze vyhoda musi byt ve prospech vyrobce, nikoliv zakaznika.Je to samozejme konspiracni teorie, ale uplne od reality nebude.MP
No tak v tym připadku bych tam ty brzdy vubec nedával. Dyť je pitomosť je potom vozit sebou.
Ne nejbezpecnejsi jsou hlupaci co tytp pitomosti vymysli.
Je pravda že elektrovéhikly jsou schopné zpomalovat rekuperací, z denního ježdění ale vidím že vzhledem k jejich stylu jízdy k tomu nedochází, alespoň po městě, tak často. Prostě brzdí brzdama jako každej.
pitomost, jinak by jim v pripade, ze si to řidič neuvědomuje, tak nerezlykazdopadne je to docasny problem, auta se v budoucnosti ridit nebudou
To je pravda. Auta se zakážou, tedy nebude co řídit.
Zřejmě, podle výsledku vašeho pozorování, bude drobet přisleplej. Na to je dobré jít k očnímu. Na to ostatní pak psychiatr.
Zase nejakej, co diskutuje o necem, co nikdy neridil.
A jak to poznáš? :))) Silná rekuperace totiž spíná brzdové světlo. Nemáš jak poznat, jestli řidič v EV brzdí nebo jen rekuperuje energii. Jinak já zejména ve městech jezdím s EV pouze rekuperací a jen zcela výjimečně musím brzdit. A navíc, i když šlápneš u EV na brzdu, část brzdného účinku znovu převezme rekuperace.
Ty jsi Pepík jvvj. Prostě si vymyslíš lež a klidně to tady vybliješ veřejně a další Pepíci ti dají lajky. Achjo.Z denního ježdění víš úplný prd, protože samozřejmě brzdová světla svítí i když brzdíš rekuperací. To jsou věci co?Ty vehikle.
Nechápu, proč se pořád tolik řeší osobní doprava. Tedy ano, je to zdroj příjmů. Ale jinak znečištění ovzduší zvládne 10 tankerů, co sem vozí kraviny z Číny, úplně stejně jako všechna auta na světě. Tam bych začal. Z vývoje za posledních 20-30 let mám ale pocit, že to prostě nikoho nezajímá. Fakt smutné - a dělá to ze všech těch EKO věcí leda terč výsměchu. No, aspoň se člověk pobaví. Legrace ovšem končí tam, kde začíná moje peněženka.
Páč číňácké kontejneráče nezastavíš, ale sousedovic auto zakážeš snadno.
Ne neznečistí. Zkuste si spočítat kolik kamiónu by bylo potřeba k přepravě stejného nákladu z Číny, nemluvě o infrastruktuře.A hlavně i pro Tankery začínají platit emisní limity.A je rozdíl jestli auto vypustí emise v centrech nebo v blízkosti měst a nebo uprostřed oceánuTady je CO2...https://www.researchgate.net/publication/33...Miller.jpg
Názor byl 1× upraven, naposled 22. 2. 2025 09:01
Není pravda. A navíc se zde objevuje modifikovaná mantra élonistů: Nevidim komin elektrárny, tedy je eletrika čistá.Tu ale autor-ekologista píše: Dyť to sou mezinárodní vody, koho tam ty emise zajímaj?
Tak to vyvraťte!A ten komín elektrárny tu není jen k vůli BEV ,ale i k vůli spalovákům, to palivo netryská ze studánky za benzinkou. Jak těžba, tak zporacování i přeprava ropy je energeticky náročná.A hlavně BEV nemá(až na otěr pneu) žádné místní emise, narozdíl od spalováků který čoudí v centrech měst.
Vyvráceno! Elektřina je čistá! Čuchněte si k zásuvce! Hurá!Lithium padá z nebe! Netěží se, nepřeváží! Vůbec k jeho zpracování nejsou potřeba srčky! Sláva! Sláva! Sláva!
Lithium se vytěží jednou a následně se dá recyklovat.... A proti ropě jeho minimální množství...
Jojo, duhoví jednorožci... ale stejně sem rád že to těží někde jinde, lokálně šecko okej!https://www.hrot24.cz/clanek/ndonesi...d=69848356
Tak to by jste se měl co nejrychleji zbavit mobilu , NTB atd.... tam všude se též používá NIKL. A používá se i při výrobě běžných veěcí v domácnosti a dokonce i výrobě spalováku...
Ale mě to nevadí, akorát nikomu netvrdím že to je ekologický, nic nezakazuju, nic nedaním, nikomu nevyhrožuju, nic necenzoruju. Prostě nejsem Svědek Elonův.
Protože, co píšete je nesmysl vypuštěný do médií ropnou lobby a většina lidí je příliš líná na to, aby zjistili pravdu. Níže máte shrnutí. Nemáte zač.DLDR• Celkově vzato, lodní doprava je odpovědná za 2–3 % celosvětových emisí CO₂, zatímco silniční doprava (auta, kamiony, autobusy) tvoří ~15–20 %.Dopad CO₂ u aut ve srovnání s námořní dopravou se výrazně liší v závislosti na způsobu měření – zda podle tuny nákladu, na jednoho pasažéra, nebo podle vzdálenosti.Emise CO₂ podle způsobu dopravy 1. Auta (osobní vozidla) • Průměrné emise: 120–250 g CO₂ na km na auto (liší se podle typu motoru a efektivity). • Při průměrné obsazenosti 1,5 osoby: 80–170 g CO₂ na osobokilometr. 2. Námořní doprava (nákladní lodě) • Velké kontejnerové lodě: 10–40 g CO₂ na tunokilometr. • Hromadné nákladní lodě a tankery: 3–10 g CO₂ na tunokilometr. • Výletní lodě (na pasažéra): 250–1 200 g CO₂ na osobokilometr, což je mnohem více než u nákladní dopravy.Porovnání dopadu • Při přepravě nákladu je námořní doprava mnohem efektivnější než auta. Lodě přepravují obrovské množství zboží na dlouhé vzdálenosti s minimálními emisemi CO₂ na tunokilometr oproti silniční dopravě. • Při přepravě osob jsou auta obvykle efektivnější než výletní lodě, které mají vysokou spotřebu paliva kvůli luxusnímu vybavení a nepřepravují náklad. • Celkově vzato, lodní doprava je odpovědná za 2–3 % celosvětových emisí CO₂, zatímco silniční doprava (auta, kamiony, autobusy) tvoří ~15–20 %.Závěr • Pro přepravu nákladu je námořní doprava výrazně efektivnější než silniční doprava. • Pro osobní přepravu jsou auta efektivnější než výletní lodě, ale méně efektivní než hromadná doprava, například vlaky. • Snížení emisí je možné pomocí elektrifikace, zvyšování efektivity a využití alternativních paliv (např. zelený vodík, čpavek nebo biopaliva).
Názor byl 2× upraven, naposled 22. 2. 2025 10:40
Ja bych do toho vypoctu pridal jeste pomerovani mezi dopravou tankerem a trubkou v podobe plynu a ropy a jeste bych k tomu pridal vypocet premeny CNG na LNG a zpet.
Jojo, ropácká lobby a tendlencten... jak von se to... jo, Sörós za to můžou! Šici lžou žeprej se eletrika vyrábí i z uhlí, no věřili byste tomu? A žeprej se lithium těží kyselinama! Ať si nevymýšlej! Eletrika nesmrdí a basta fix!
A jak se asi těží a zpracovává ropa?
Jenže to platí pro zmiňované CO2 (pro přírodu prakticky neškodné). Úplně jiná pohádka je to o sloučeninách síry, která v automobilové dopravě klesá k nule, ale u lodí se prakticky neřeší.
Pokud si myslíte, zvyšující se úroveň CO2 v atmosféře není problém, je zcela zbytečné s vámi diskutovat. Klidně pojďme řešit i síru
Slouceniny siry jsou jeden z mala lidksych produktu, ktere vyznamne a prokazatelne bojuji proti globalnimu otepleni. Odsireni mazutu do velkych lodi zpusobilo obrovsky narust teplot nad oceanem.Neni to jednoduche a "jasna" a snadna reseni jsou ta z nejhorsich.MP
Protože lodě jsou někde daleko na moři a jejich pár. Ale auta jsou všude okolo a tak se dá lépe vybičovat strach a následně ospravedlnit šikanování, obírání o peníze řidiče.
Emise jedné takové lodě odpovídají tisícům aut. Ale lodě jsou daleko! Prdět na ně! Lithium se taky těží někde daleko. Prdět na to!Ó hosana Élon!
Neblábol
Určitě TAKY proto, že pro média je osobní doprava vždycky vděčný téma: vypustí článek, klidně i plnej blábolů (na kvalitě nezáleží), ale je tím zaručena rozsáhlá diskuze a tím pádem hodně zobrazení reklam.
No tak návrat k bubnovým brzdám.
A proto bude všude 30km/h, ať si ten prach z destiček všichni v klidu užijou...
Pisatel Kilián -Téměř polovina veškeré mědi ve vzduchu, který dýcháme, přitom pochází právě z opotřebení brzd a pneumatik. (Takže měď už se uvolňuje i z pneumatik?) To jsou ale věci, to jste vyzkoumal osobně že?
Názor byl 1× upraven, naposled 21. 2. 2025 23:12
brzd A pneumatik
Zachovejte klid, přátelé, brzdění bude brzy zakázáno, což má i další ekologické výhody: když už jsme jednou dali tolik energie do zrychlení, není nejmenší důvod ji vzápětí zase promrhat bohapustým bržděním 🙂
Konecne… EU zakaze brzdove desticky, pneumatiky a konecne se bude chodit pesky. Tim se zaruci hospodarsky rust a takovy ekonomicky uspech jako nikdo nikdy nevidel.
Pravě že vůbec. Extrémně se sníží HDP a lidi budou měnit boty jak na běžícím páse, že je ani nebudeme stačit pálit. Za léto se tu nahromadí tak velká hromada bot, že bude vidět až z měsíce... dost dnešních obchodů totiž neprodává boty na nošení, ale na občasné vycházky po hladkém povrchu. Ideálně mezi domovem, autem a zaměstnáním.
Pak by se mohla objevit vědecká studie, že částice z opotřebovaných bot jsou nebezpečnější, než plyny z trávícího traktu. A EU nařídi chodit naboso aspoň po čersvě pooraných polích zhruba jako v dobách, kdy Napoleonova armáda pochodovala pěšky z Francie do Ruska, a ručně šité boty byly drahé, a bylo nutné je takovým způsobem šetřit, aby déle vydržely. 😉
Pohlavnyorgan-in opät nesklamal: zase piiicovina 😃
Jako obvykle pohlavni organ nechape ironii…
Názor byl 1× upraven, naposled 22. 2. 2025 11:28
Cywe Lenine, kolik z toho clanku jsi dokazal prelouskat, ze ti uniklo, ktere staty zrovna tohle reguluji a ktere ne? 😉
Bože, to jsou zase kecy.
Dobrý den, četl jste článek, případně přímo citovanou vědeckou práci?
Ona vědecká studie nebyla prováděna na skutečných plicích, ale na nějaké náhražce.Což takhle zkoumat, kdo má onu „pseudohypoxická signalizace HIF“ a nestrašit co by kdyby.
A co teprve Pražáci v metru. Ty se vdechujou takovej sajrajt, ani netuší jaký. Ale na to se žádné studie dělat nebudou, protože by už nebylo v Praze k hnutí.
Jaký sajrajt? Krom chřipky a covidu? Ja se dusím v metru vždy po dešti. Vlhko z podzemí se nabalí na prach a jako alergika mě to solidně dusí.
aha a ty brzdy v Metru? To jako nic? 😝
Ta slitina kovů nebude uplně podobná brzdovejm destičkám, ale to asi při vašem blbnutí nemá žádnou váhu....
Názor byl 1× upraven, naposled 22. 2. 2025 15:05
Ano, stale se resi auta pro osobni dopravu, ale nikde nevidim, ze by nekdo resil treba lode, co prevazi zbytecne LNG a zbytecne potraviny z jizni ameriky, ktere muzeme produkovat i u nas ... a tato "uhlikova" stopa nikoho netrapí (a to nemluve, proc ty kecalkove o GreenDealu nemaji zakazane pouzivat letadla, hladne ty soukroma?)
Přesto, žádnou „pseudohypoxická signalizace HIF“ tam nikdo nemá.
Kilian prosim te uz nemysli. Pises pak jednu hovadinu za druhou. Nejdriv o tech trucich, ted o tom, ze je ev tezsi a tudiz pri brzdeni produkuje vice brzdoveho prachu z desticek. Psalo ti to tu uz dost lidi, ale napisu to jeste jednou, protoze si facku zaslouzis. Elektromobil v 99% rekuperujes a brzda je tam jen na nouzove brzdeni. Cele tydny jezdim bez brzd a jedinkrat kdy je pouzivam, je naschval, abych je obrzdil. Ale mel jsem tezke 2.3tunove bmw a to zralo desticky jak kilian pudink.
Ja mel x6 dva roky a zadny problem s destickami ty pohadkari…
a kolik si s tou x6 najezdil? Měl jsi leda tak hovno 😃 Moje měla když jsem jí prodával ve 145 čerstvě čtvrté destičky vepředu a sjeté druhé vzadu. Vzadu byl původní kotouč před výměnou a ve předu druhý v půlce životnosti. Nikdy jsem neměl auto, co by to tak žralo. Teď mám 40 tisíc na Tesla 3, která je sice o cca 400kg lehčí, ale ty destičky jsou ve stavu, že bych na třecí ploše nepoznal, že nejsou nové. Prej dva roky X6 😃😃 možná tak na plakátu ve skřínce, když ses převlíkal na směnu
Na EV brzdy vydrží mnohem déle než na spalováku, protože brzdí rekuperací a tolik je nepoužívá.
to ja taky brzdim "rekuperaci" na svem "benzinaku" ... ty za mnou vetsinou nechapou treba kdyz sjizdim z dalnice, ze nebrzdim 😀
Přesně tak. V servisu se vždy diví, ze asi vůbec nebrzdim. Stačí u řízení trochu myslet. Ale to je ted jedno. Myšlení není moderní. Jen agitka a nařízení.
Já naopak na technické kontrole po pěti letech sprdung, že Brázdim málo a hnali mne na výměnu všech 4 kotoučů (včetně destiček). Opotřebení sice nula nula nic ale oreznuto 20-60%.Mám brzdy před odstavením zahřát, aby z kotoučů oschla vlhkost.Takže před domem hrkám brzda-plyn jak trotl....Jo, a je to koncernová výroba (VW Caddy, 1,4 TSI Automat).
Na tom je asi nejvíc fascinující, jak dokážeš s tím 1.4 TSI v automatu brzdit. Já měl 1.5 v automatu a to spíš plachtí, než brzdí.
Prave, ze staci lehce prislapnout brzdu a nechat to zahrat a obrousit. Styl brzda plyn na konci jizdy nic nevysusi. Maximalne ty kotouce poskodi.
Představ si, že umím čarovat a uhádnu kde pracuješ a jak se jmenuješ... Zaměstnání: správce sítě/serverůJméno:
Tak to nám jistě i povíš jaké má zaměstnání a jméno vliv na opotřebení brzd u auta? Třeba když se někdo jmenuje Niki Lauda, tak je spotřeba brzd šílená..
Tak určitě.
Že by Rekuperace? Ano brzdy výrazně šetří! A to celkem zásadně. Nevíš neznáš nevěříš
Tak jsou brzdy u EV vážný problém, tak jsem s námi ámen. Co na tom, že jeden cyklus výměny u EV jsou asi 3-4 u spalováku...
jojo 😃 destičky už se asi měnily... ale koutouče mám ve 170 000 km ještě původní 😃
Pan redaktor by měl přispívat spíše do iDnes, u elektromobilů je s brzdami přesně opačný problém než opotřebení. Naopak reziví, protože se téměř nepoužívají. Současné elektromobily totiž dokážou rekuperací vyřešit téměř všechny situace, kdy auto vyžaduje zpomalení. Hydraulické brzdy se využívají jen při krizovém brždění, tedy minimálně. U emisí z otěru pneumatik to ale může být u elektromobilů naopak horší, protože mají vyšší hmotnost.
Názor byl 1× upraven, naposled 21. 2. 2025 14:15
ano i ne, rekuperace funguje pri rizenem zpomaleni, pokud dupnete na brzdy tak vetsi setrvacnost a "zrezle" desticky, kdo vi jak je to celkem...ja jsem zvedav jak vyresi parkovani v podzemnich garazich?? budovy se pod vahou nahybaji a hasicum se to vubec nelibi, nikdo nevi cos tim.
Otěr pneumatik je u elektromobilu menší právě dík plynulému zpomalování rekuperací.Ale smraďoši jistě najdou nějakou jinou hroznou vlastnost el.vozidel. Např. víří vzduch.
Pneumatiky se neopotřebovávají jenom bržděním. Nebo možná, kdybychom jezdili jenom rovně, ale bohužel v reálném světě jsou i zatáčky. Navíc auta taky zrychlují. Zrychlit, nebo projet zatáčku v autě, které má 1.8, nebo 2.5 tuny, je docela rozdíl.
Který elektromobil je těžší o 700kg než velikostně a výkonově srovnatelný spalovák?
Kdejaké EV má 2 a půl tuny. Žádná výjimka. A EV jsou až na Teslu prostě těžší, to je prostě fakt, který nikdo neokecá.
Kdejaký spalovák má více než dvě tuny. Hlavně v dnešní době kdy jsou v oblibě SUV apod...Kona elektromobil vs její spalovací verze je rozdíl v hmotnosti cca 200kg. To není nijak extrémní rozdíl.Nevím moc 2,5 tunových BEV mě nenapadá, moc jich není...
Názor byl 1× upraven, naposled 22. 2. 2025 16:55
Třeba Mercedes eqc vs glc 2500kg vs 1800kg. V podstatě stejný auta, rozdíl 700kg a to ani není full-size suv. A moc spalováků nad 2 tuny není zatímco u EV to je spíš nad 2t. Nechápu proč potřebujete vyvracet naprosto známý fakt, že EV jsou prostě těžší? Co je vaším cílem? Já proti EV nic nemám. Mám sice 2 benzínová auta, ale nad EV do budoucna uvažuji. Nevidím důvod proč bych nemohl uznat, že jsou těžší a budou víc opotřebovávat pneu a naopak s radostí vyvrátím mylné tvrzení článku o brzdách. Vám za to snad někdo platí, nebo o co vám jde?
Já si nemyslím, že hlavní problém, proč pneu na EV víc ubývají je hlavně hmotnost. Je to dáno taky dynamikou toho auta. Šlápnu na to a spalováky mizí ve zpětném zrcátku. A je to návykové. Tím se pneu nicméně více opotřebují. Na druhou stranu, brzdy u své Tesly používám minimálně.
EQC je luxusní auto který má minimální podíl na trhu prodeje elektromobilů... Srovnatelně výkonný GLC má hmotnost 2355kg , takže rozdíl minimální.Co se teď dívám tak z pěti nejprodávanějších BEV ani jeden nemá cca 2,5t
Moje Tesla model 3 váží 1684kg i s řidičem. A stejných tesel potkávám u nás v Brně desítky denně. Ostatní značky jsou skoro rarita, vč. Enyaqů, který váží 2300kg. Zato je tu spousta fosilních SUV o podobné hmotnosti jako Enyaq.
Když přičtete váhu trakční baterie a odečtete výfukový systém, palivový systém, převodovku a rozdíl mezi vahou spalovacího a elektrického motoru, tak jste na nějakých 300 kg. Konkrétně spalovací Škoda Karoq váží 1399 kg a vůz, který je skoro na centimetr stejně velký - Hyundai Kona electric 2. generace (SX2, model 2024) má v technickém průkaze uvedenu hmotnost 1615 kg. Takže rozdíl je 216 kg. Pokud si do Karoqu sednou k řidiči ještě dva stodesetikiloví chlapi, tak jsou těžší než ta elektrická Kona obsazená jenom řidičem.
ad) řešením by mohlo být vyvinutí nových typů brzdových destiček s nižším obsahem mědi nebo systémů zachycujících brzdový prach.Já jsem pro druhou možnost. Při každé výměně oleje by se jen vysál prach z brzdové jímky a vyřešeno. A brzdy přesunout na poloosy ...
Jedna věc je vyvinout a druhá věc dostat na auta. Jsou mraky lidí, co jsou schopni i tohle koupit na AliExpressu. Pak tu jsou klesající prodeje nových aut. Taky jsem tak dlouho vybíral, až jsem zjistil, že na trhu už asi není nic, co bych vlastně chtěl.
Tak to panečku takový Oltcit předběhl dobu! (včetně jeho dárce orgánů Citroen). Ten měl přední kotouče hned vedle převodovky.
Elektroauta samozrejme brzdy maji taky, ale diky rekuperaci je sjizdeji nasobne mene, nez bezne spalovaky. Nikdy nepochopim proc se media snazi to elektro takhle cilene hanit.
Drtivá většina lidí neumí řídit auto, proto šlapou na brzdy i v případě, že by šlo zpomalit motorem při podřazení nebo ponecháním vozidla jízdou setrvačností. Otěr z brzdových destiček je zásadní, proto ho řeší EURO7 (akorát není žádná oficiální metodika ani kalibrované přístroje, aby se automobilky mohly připravit).
Brždění motorem je už dnes značně problematické. Mám 1.2TSI s šestikvaltem. Našeptávač si představuje, že bych měl jet 50 km/h na 5, reálně to jezdím na 4, ale když jedu z prudkého kopce, tak i na 2 to auto zrychluje nad 50 km/h.Tohle je důsledek downsizingu. Tříválcové litry na tom budou ještě o chlup hůř. Máme míň bordelu ve výfuku a více bordelu u brzd.
Stačí si koupit auto s normálním motorem. Já podřazuji o 2-3 stupně (mám 7 stupňový automat), ale taky mám třílitr.
Nevím jak ty modernější, ale já mám tříválec 1.2 HTP ve Fabii z roku 2005 a brzdím motorem úplně normálně. Když to šlo se stodvacítkou, nevidím v tom úplně rozdíl.
Názor byl 1× upraven, naposled 22. 2. 2025 13:15
Ony se pasivní odpory motoru zmenšily, proto to méně brzdí.
Aha děkuju, to mě nenapadlo (už dlouho jsem neřídil něco novějšího).
Nevím, jak redakce přišla na tento titulek, zřejmě plyne z naprosté nezkušenosti s elektromobily. V obou elektrikách máme nastavený one pedal driving a reálně celý týden na brzdu nemusíme šlápnout. S brzdami mám opačný problém: jsou příliš málo používané.
Ano - i ja na technické kontrole po pěti letech dostal pěkný sprdung, že naopak brzdím málo a hnali mne na výměnu všech 4 kotoučů (včetně destiček). Opotřebení sice nula nula nic ale oreznuto 20-60%.Mám prý brzdy před odstavením zahřát, aby z kotoučů oschla vlhkost.Takže před domem hrkám brzda-plyn jak trotl....Jo, a je to koncernová výroba (VW Caddy, 1,4 TSI Automat).
Ano, elektromobily taky mají brzdové destičky, ale s rekuperací brzdu prakticky nepoužívám, jen v urgentních případech tak 2x za měsíc. Takže podíl na emisích bude značně menší.
Stačí se naučit jezdit defenzivně a předvídatelně a pokud možno brzdit motorem a nelepit se na auto před sebou. Ušetřené destičky navíc šetří i peněženku.
Vzhledem k tomu, kolik lidí to neumí, a z těch, co to umí, kolik to nedělá, je to čistá utopie.Naopak něco může dělat systém. Třeba snažit se o co nejplynulejší dopravu, a zbytečně ji neblokovat. Ale zdá se mi, že v tomto jde přesně opačným směrem.
Brzdit motorem u spousty moderních aut prakticky nejde. Nějaký litrový motůrek s dvěma turby prostě prakticky nebrzdí. Jinak bych se hodil do klidu, tohle je jen palebná příprava na podporu euro 7. Když už není olovo v benzínu, a ve všem je katalyzátor, tak se musí najít nějaký další způsob jak lidem omezit individuální dopravu. Dokud se bude brzdit třením - což bude na světlech i ten elektromobil, vždycky bude od gum a brzd něco odcházet ven.
A hlavne kdo by si to kupoval v manualu
Já naopak na technické kontrole po pěti letech dostal pěkný sprdung, že brzdím málo a hnali mne na výměnu všech 4 kotoučů (včetně destiček). Opotřebení sice nula nula nic ale oreznuto 20-60%.Mám prý brzdy před odstavením zahřát, aby z kotoučů oschla vlhkost.Takže před domem hrkám brzda-plyn jak trotl....Jo, a je to koncernová výroba (VW Caddy, 1,4 TSI Automat).
Tak bylo by to ideální. Ale současné výzkumy opravdu ukazují, že elektroauta zatím generují víc polétavých částic z brzd než klasická auta.
Názor byl 1× upraven, naposled 21. 2. 2025 13:10
To hraničí se zázrakem, vzhledem k tomu, že se v elektrických autech brzdy opravdu neopotřebovávají :) Takže: můžu poprosit o zdroj těch výzkumů?
Nějak mi to nekoresponduje s tím, že nečastější příčinou proč elektroauto neprojde technickou jsou rezavé kotouče.
Když brzdí brzdami, háček je v tom že elektroauta používají brzdy minimálně 😉
Nejvice oteru je z pneumatik a ty se u tezkych elektromobilu otiraji vice, nez u lehciho spalovaciho zarizeni s nizsi hmotnosti. Rez, lak a dalsi odpadavajii prach bude srovnatelny. S nastupem DPF je i v kouri tech pevnych castic malo (z relativne neskodnych sazi se za drahy penis vytvari zly CO2...)Sami se podivejte kolk kg pneumatik a kolik kg brzdoveho oblozeni sjedete za zivotnost automobilu.Takze ano, je to realne a ano, pneumatiky maji tvurci EURO 8 v rukavuMP
Názor byl 2× upraven, naposled 21. 2. 2025 13:52
Drahy penis???
peniz samozrejme. jen kontrola, zda prispevky nekdo cte. MP
Spalovak 1600kg, stejne velke elektro od jine znacky s vyssi vybavou 1750 kg. Zatim mam na elektru zimaky teprve druhy rok, ale hadam, ze ty ctyri roky a 120k to zimaky+letni daji jako u spalovaku. Tohle jsou zase pocty bez realnych zkusenosti nebo vypoctu.
To bohužel lidi dělají čím dál tím míň. Zrovna včera jsem si to říkal, když jsem jel za nějakým Touaregem a on brzdil i do kopce před kruháčem kde se dá krásně zpomalit i bez brždění motorem. Ale oni prostě jedou s nohou na plynu a pak 10m před kruháčem, nebo křižovatkou začnou brzdit. Přitom to stačí pustit 30 metrů před a v klidu to dojet.
Kdyz jsem delal autoskolu, byl za kazde brzdeni pojeb, ne-li pohlavek. Samozrejme s vyjimkami jako je zastaveni nebo zcela nouzoveho brzdeni, ale tam vesinou zabrzdil instruktor drive.MP
Blbost bohužel zakázaná není. A kvete nám tu více než řepka.
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.