Brýle místo monitoru. Ne hry, ale práce je to, co pomůže prosadit smíšenou realitu

Brýle místo monitoru. Ne hry, ale práce je to, co pomůže prosadit smíšenou realitu

Místo monitoru brýle se smíšenou realitou: to není budoucnost, ale současnost, kterou naplno ukázaly brýle Apple Vision Pro. Nikoli hry a zábava, ale každodenní práce bude tím, co požene toto odvětví vpřed.

Hry, zábava, maximálně virtuální porady. Taková byla vize všech výrobců headsetů pro virtuální realitu při její reinkarnaci na konci minulého desetiletí. S odstupem času můžeme říci, že se výrobci když ne přímo spletli, tak alespoň ne zcela přesně odhadli to nejdůležitější v každém byznysovém plánu: cílovou skupinu. Ukazuje se, že místo hraní ve virtuální realitě budou headsety a různé brýle vyhovovat spíše pracovnímu nasazení.

Slovníček pojmů

  • VR – Virtuální Realita (Virtual Reality) – obraz v brýlích je odstřižen od skutečnosti. Typické ve hrách.
  • AR – Rozšířená realita (Augmented Reality) – do skutečného světa se promítají digitální doplňky. Typickým příkladem je překlad jídelního lístku na displeji vašeho telefonu.
  • MR – Smíšená realita (Mixed Reality) – skutečný svět je snímán kamerou a co nejvěrněji promítán dovnitř headsetu, kde je doplněn o další, čistě virtuální prvky.
  • Eye Tracking – Sledování očí – headset dokáže rozpoznat, kam se díváte, což pomáhá při ovládání.

Po Half-Life Alyx nastalo ticho

V roce 2020 vyšla hra Half-Life Alyx, která byla po právu vnímána jako onen „gamechanger“, který způsobí masivní zájem o virtuální realitu, a která se výrobcům headsetů postará o pohádkové prodeje a tržby. O kvalitách hry není pochyb, na největších webech si odnáší hodnocení přes 90 %, na Steamu má 10/10. Jenže počet uživatelských recenzí je zhruba 76 tisíc, zatímco běžné hry, namátkou Cyberpunk, mají recenzí desetkrát více.

91519463-6bfd-43b8-9f8b-ad920ae6052a
Podle Google Trends se pojem „Virtual Reality“ nejvíce vyhledával v prosinci 2016. Dnes je zájem o toto téma zhruba na 15 % maxima. Ačkoli se každý rok vrátí zájem o toto téma v období listopadu a prosince, dlouhodobý trend je spíše klesající.

Half-Life Alyx jsem s virtuálním headsetem HTC Vive Pro dohrál, a i když mi několik věcí vadilo (nejvíce vlastně to nejpodstatnější – krkolomné souboje), užil jsem si to a VR prostředí se mi do paměti skutečně zarylo víc než běžná hra na monitoru.

Pokračování článku patří k prémiovému obsahu pro předplatitele

Chci Premium a Živě.cz bez reklam Od 41 Kč měsíčně

Určitě si přečtěte

Články odjinud