Doprava | Brno | GIS

Brno s jižní Moravou mají novou mapu, která ukáže, kam dojedete šalinou či vlakem třeba za 15 minut

Brno patří už roky k lídrům zveřejňování nejrůznějších městských mapových dat a nastavuje tak určitou laťku pro ostatní. Platí to i o zdejším dopravním podniku, který jako jeden z prvních začal zveřejňovat polohu všech svých vozidel městské hromadné dopravy.

Nyní jihomoravští kartografové připravili pro všechny fanoušky geografických informačních systémů další hračku: Mapu dostupnosti hromadné dopravy v Jihomoravském kraji.

Když jsem se pokusil dohledat něco podobného v ostatních oblastech Česka a v Praze, narazil jsem. Pokud tedy vaše město či kraj umějí to samé, dejte mi vědět v diskuzi pod článkem.

Klepněte pro větší obrázek
Kam dojedeme šalinou, autobusem, trolejbusem nebo regionálním vlakem z naší brněnské redakce za 55 minut

Mapový model na základě jízdních řádů z brněnského a regionálního systému hromadné dopravy vykreslí oblast, do které se z libovolné adresy dostanete pomocí šaliny, autobusu, trolejbusu nebo regionálního vlaku za určitý časový úsek. Výpočet samozřejmě můžete omezit na konkrétní den a čas.

Model počítá s třiceti sekundami na přestup a s rychlostí chůze 5 km/h k nejbližší vhodné zastávce.

Kam se dostanu z redakce za 5 minut

Když jako výchozí polohu nastavím adresu naší redakce na ulici Jakubská 5, zvolím středeční poledne a pětiminutový časový interval, mapa vyznačí plochu, která zahrnuje nejbližší okolí s poloměrem nejvýše několika set metrů. Tedy oblast, kterou za stejnou dobu obsáhnu i pěšky.

Klepněte pro větší obrázek
Dojezd hromadnou dopravou z centra Brna, pokud cestující dostane 5 minut. V praxi se tedy jedná spíše o pěší dostupnost, se kterou model také počítá (chodec o rychlosti 5 km/h).

Kam se dostanu z redakce za 15 minut

Když interval navýším na 15 minut, už to bude mnohem zajímavější, v mapě se totiž objeví i vzdálenější ostrůvky, které jsou v dosahu. Jedná se o okolí zastávek, kam podle aktuálního jízdního řádu brzy něco pojede, a tak tam budu dříve než v o něco bližší ulici, kde naopak nic nestaví.

Klepněte pro větší obrázek
Dojezd hromadnou dopravou z centra Brna, pokud cestující dostane 15 minut

Kam se dostanu za 3 × 15 minut 

Aby mapa nabízela co nejvyšší rozlišení a samozřejmě i geografické pokrytí pro celý kraj, zvolený časový interval mohu znásobit počtem pásem. Nejedná se o tarifní pásma/zóny, ale opravdu jen o násobek, volba desetiminutového intervalu proto odpovídá dvěma pětiminutovým intervalům apod. Ovšem s tím rozdílem, že budou v takovém případě obě plochy barevně oddělené, takže hned uvidíte, kam se dostanete za pět minut a kam za deset.

Klepněte pro větší obrázek
Dojezd hromadnou dopravou z centra Brna, pokud cestující dostane 45 minut

Kam se dostanu za 6 × 10 minut z periferie

Začínat v samotném srdci brněnské pěší zóny je ale příliš snadné a nespravedlivé. Pojďme to otočit a jako výchozí pozici stanovíme třeba pohraniční Břeclav a adresu výčepu, u kterého nejspíše právě teď postává náš redakční kolega z časopisu Computer Kuba Michlovský.

Klepněte pro větší obrázek
Dojezd hromadnou dopravou z centra Břeclavi, pokud cestující dostane 60 minut

Brno se rozsvítilo až při intervalu 2 × 60 minut

Břeclav leží na klíčovém mezinárodním železničním koridoru a Brno by tedy mělo být u mezinárodních spojů kategorie EC dostupné během několika desítek minut. Součástí krajského systému hromadné dopravy jsou ale nejvýše rychlíky, a tak se Brno v mapce zažlutí až po rozšíření intervalu na 2 × 60 minut.

Klepněte pro větší obrázek
Dojezd hromadnou dopravou od břeclavského nádraží, pokud cestující dostane 120 minut

Fanoušci městských a regionálních hromadných doprav tedy mají novou mapovou hračku, u které bez problému zabijí celou pauzu na oběd. Jistě zaujme i čtenáře z opačného koutu republiky, mohou si totiž porovnat, jestli na tom jsou podle vlastních zkušeností lépe, nebo naopak hůře. 

Nápověda k aplikaci

Aplikace modelující časovou dostupnost Jihomoravského kraje veřejnou hromadnou dopravou. Model pracuje vždy s aktuálním jízdním řádem, docházkovou vzdáleností do zastávek a přestupy. Aplikace má českou a anglickou mutaci, jejichž výběr závisí na nastavení jazyka vašeho prohlížeče.

Jak aplikaci používat

  1. V okně na pravé straně zvolíte počet časových pásem (1-9).
  2. Následně pro daná pásma zvolíte časové intervaly (5, 10, 15 … 60 minut).
  3. Vyberete datum a čas (konkrétní den, nebo obecně – např. středa).
  4. Vyberete místo, pro které se má časová dostupnost spočítat (zadáte adresu nebo kliknete do mapy).
  5. Vyberete, zda chcete vypočítat hodnotu „z“ nebo „do“ daného místa.
  6. Pokud vám nevyhovuje podkladová mapa, je možné si ji změnit v ikoně Podkladové mapy v pravém horním rohu aplikace.

Parametry vstupující do modelu:

  • Chůze (při přestupech či přemísťování na zastávku) je počítáno s rychlostí 5 km/h (83 m/min.).
  • Čas jízdy prostředkem hromadné dopravy odpovídá aktuálnímu jízdnímu řádu.
  • Prodleva při přestupu, nástupu nebo výstupu = 30 sekund. V případě, že je časový rozdíl mezi dvěma na sebe navazujícími spoji na stejné zastávce menší jak 30 sekund, model jej vyhodnotí jako nedostatečný pro přestup a je vybrán další nejbližší spoj.
  • Čas čekání na příchozí spoj

Model pracuje s dopravní dostupností pouze v rámci hranic Jihomoravského kraje a zároveň s maximální časovou hranicí tři hodin (s možností rozdělení až do devíti časových pásem).

Diskuze (8) Další článek: NASA věří, že Boeing Starliner jednou poletí. S lidmi to ale bude nejspíše až v roce 2023

Témata článku: Doprava, Česko, Brno, Praha, Kartografie, GIS, Mapa, Dostupnost, Aplikace, Dojezd, Šalina, Jižní Morava, Hromadná doprava, Jihomoravský kraj, Interval, Nová mapa, Jízdní řád, Česká republika, Břeclav



Přehled programů. Využijte naplno potenciál formátu PDF

Přehled programů. Využijte naplno potenciál formátu PDF

PDF je nejuniverzálnější dokumentový formát, přitom ne každý s ním umí pracovat. Když do něj úředníci skenují křivě vytisknuté dokumenty, popírají jeho smysl. Vybrali jsme šest aplikací, které vás naučí PDF využívat efektivně.

Stanislav Janů
PDFSoftware
Tohle nejsou Jedenáctky, ale Linux. Windowsfx 11 opisuje opravdu důkladně
Lukáš Václavík
Windows 11Operační systémyLinux
Recenze Windows 11. Microsoft nás opíjí rohlíkem a omezuje použitelnost

Recenze Windows 11. Microsoft nás opíjí rohlíkem a omezuje použitelnost

** Oproti Desítkám významně stouply hardwarové požadavky ** Windows 11 mají nový vzhled, ale výrazně narušují workflow. ** Potěší vyhledávání, multitasking i rychlejší aktualizace

Petr Urban
Windows 11Testy