Brno patří už roky k lídrům zveřejňování nejrůznějších městských mapových dat a nastavuje tak určitou laťku pro ostatní. Platí to i o zdejším dopravním podniku, který jako jeden z prvních začal zveřejňovat polohu všech svých vozidel městské hromadné dopravy.
Nyní jihomoravští kartografové připravili pro všechny fanoušky geografických informačních systémů další hračku: Mapu dostupnosti hromadné dopravy v Jihomoravském kraji.
Když jsem se pokusil dohledat něco podobného v ostatních oblastech Česka a v Praze, narazil jsem. Pokud tedy vaše město či kraj umějí to samé, dejte mi vědět v diskuzi pod článkem.
Kam dojedeme šalinou, autobusem, trolejbusem nebo regionálním vlakem z naší brněnské redakce za 55 minut
Mapový model na základě jízdních řádů z brněnského a regionálního systému hromadné dopravy vykreslí oblast, do které se z libovolné adresy dostanete pomocí šaliny, autobusu, trolejbusu nebo regionálního vlaku za určitý časový úsek. Výpočet samozřejmě můžete omezit na konkrétní den a čas.
Model počítá s třiceti sekundami na přestup a s rychlostí chůze 5 km/h k nejbližší vhodné zastávce.
Kam se dostanu z redakce za 5 minut
Když jako výchozí polohu nastavím adresu naší redakce na ulici Jakubská 5, zvolím středeční poledne a pětiminutový časový interval, mapa vyznačí plochu, která zahrnuje nejbližší okolí s poloměrem nejvýše několika set metrů. Tedy oblast, kterou za stejnou dobu obsáhnu i pěšky.
Dojezd hromadnou dopravou z centra Brna, pokud cestující dostane 5 minut. V praxi se tedy jedná spíše o pěší dostupnost, se kterou model také počítá (chodec o rychlosti 5 km/h).
Kam se dostanu z redakce za 15 minut
Když interval navýším na 15 minut, už to bude mnohem zajímavější, v mapě se totiž objeví i vzdálenější ostrůvky, které jsou v dosahu. Jedná se o okolí zastávek, kam podle aktuálního jízdního řádu brzy něco pojede, a tak tam budu dříve než v o něco bližší ulici, kde naopak nic nestaví.
Dojezd hromadnou dopravou z centra Brna, pokud cestující dostane 15 minut
Kam se dostanu za 3 × 15 minut
Aby mapa nabízela co nejvyšší rozlišení a samozřejmě i geografické pokrytí pro celý kraj, zvolený časový interval mohu znásobit počtem pásem. Nejedná se o tarifní pásma/zóny, ale opravdu jen o násobek, volba desetiminutového intervalu proto odpovídá dvěma pětiminutovým intervalům apod. Ovšem s tím rozdílem, že budou v takovém případě obě plochy barevně oddělené, takže hned uvidíte, kam se dostanete za pět minut a kam za deset.
Dojezd hromadnou dopravou z centra Brna, pokud cestující dostane 45 minut
Kam se dostanu za 6 × 10 minut z periferie
Začínat v samotném srdci brněnské pěší zóny je ale příliš snadné a nespravedlivé. Pojďme to otočit a jako výchozí pozici stanovíme třeba pohraniční Břeclav a adresu výčepu, u kterého nejspíše právě teď postává náš redakční kolega z časopisu Computer Kuba Michlovský.
Dojezd hromadnou dopravou z centra Břeclavi, pokud cestující dostane 60 minut
Brno se rozsvítilo až při intervalu 2 × 60 minut
Břeclav leží na klíčovém mezinárodním železničním koridoru a Brno by tedy mělo být u mezinárodních spojů kategorie EC dostupné během několika desítek minut. Součástí krajského systému hromadné dopravy jsou ale nejvýše rychlíky, a tak se Brno v mapce zažlutí až po rozšíření intervalu na 2 × 60 minut.
Dojezd hromadnou dopravou od břeclavského nádraží, pokud cestující dostane 120 minut
Fanoušci městských a regionálních hromadných doprav tedy mají novou mapovou hračku, u které bez problému zabijí celou pauzu na oběd. Jistě zaujme i čtenáře z opačného koutu republiky, mohou si totiž porovnat, jestli na tom jsou podle vlastních zkušeností lépe, nebo naopak hůře.
Nápověda k aplikaci
Aplikace modelující časovou dostupnost Jihomoravského kraje veřejnou hromadnou dopravou. Model pracuje vždy s aktuálním jízdním řádem, docházkovou vzdáleností do zastávek a přestupy. Aplikace má českou a anglickou mutaci, jejichž výběr závisí na nastavení jazyka vašeho prohlížeče.
Jak aplikaci používat
- V okně na pravé straně zvolíte počet časových pásem (1-9).
- Následně pro daná pásma zvolíte časové intervaly (5, 10, 15 … 60 minut).
- Vyberete datum a čas (konkrétní den, nebo obecně – např. středa).
- Vyberete místo, pro které se má časová dostupnost spočítat (zadáte adresu nebo kliknete do mapy).
- Vyberete, zda chcete vypočítat hodnotu „z“ nebo „do“ daného místa.
- Pokud vám nevyhovuje podkladová mapa, je možné si ji změnit v ikoně Podkladové mapy v pravém horním rohu aplikace.
Parametry vstupující do modelu:
- Chůze (při přestupech či přemísťování na zastávku) je počítáno s rychlostí 5 km/h (83 m/min.).
- Čas jízdy prostředkem hromadné dopravy odpovídá aktuálnímu jízdnímu řádu.
- Prodleva při přestupu, nástupu nebo výstupu = 30 sekund. V případě, že je časový rozdíl mezi dvěma na sebe navazujícími spoji na stejné zastávce menší jak 30 sekund, model jej vyhodnotí jako nedostatečný pro přestup a je vybrán další nejbližší spoj.
- Čas čekání na příchozí spoj
Model pracuje s dopravní dostupností pouze v rámci hranic Jihomoravského kraje a zároveň s maximální časovou hranicí tři hodin (s možností rozdělení až do devíti časových pásem).