Brněnská bezpečnostní společnost Safetica se po rychlé zahraniční expanzi rychle umírnila a její šéf Jakub Mahdal manažersky dospívá. Firma v loňském roce rostla o stovky procent.
O devětadvacetiletém podnikateli Jakubovi Mahdalovi a jeho společnosti Safetica Technologies se vždy psalo jako o jasném nástupci AVG a Avastu a jako o subjektu, který během krátké doby ovládne část světového trhu s bezpečností dat. Sám Mahdal mluvil o miliardové hodnotě Safetiky a snažil se řídit expanzi v 50 zemích. Brněnské firmě se skutečně daří růst, z jejího zakladatele už ale mluví větší zkušenosti.
„Safetica začala expandovat příliš brzy, nebo minimálně poměrně nezkušeně a přehnaně ambiciózně,“ shodují se někteří oslovení lidé z bezpečnostního trhu. „Na Jakubovi (Mahdalovi) občas bylo vidět, že se stal šéfem rozjeté společnosti poměrně mladý a ne vždy s ním byla komunikace úplně jednoduchá,“ navazují zástupci obchodních partnerů Safetiky.
Jakub Mahdal je v diskusi na toto téma poměrně hodně otevřený a s podobnými tvrzeními přichází často i on sám a manažerský růst popisuje třeba na onom zahraničním obchodě. „V té padesátce zemí, ve které jsme se v posledních měsících snažili uspět, jsme si především odladili různé způsoby prodeje a jednání. Nyní se orientujeme zejména na skutečně relevantní trhy,“ popisuje mladý podnikatel.
Další velká věc
Těch důležitých zemí pro brněnskou společnost je nyní 10, přičemž na 5 z nich je Safetica velmi aktivní. Jsou to zejména státy ve střední Evropě, na Blízkém východě a některé země v Asii. „Aktivní jsme také v České republice, kde náš byznys už jenom dolaďujeme a posléze ho budeme přes partnery tlačit do zahraničí,“ plánuje Mahdal.
Za loňský rok nám vyrostly tržby o stovky procent, říká Jakub Mahdal ze Safetiky.
Safetica se snažila svůj produkt pro ochranu před únikem dat z firem (DLP) prodávat jako samostatné řešení, to se ale neukázalo jako ideální cesta. Tou má být až úzká spolupráci s partnery a integrátory. Společnosti totiž často chtějí problematiku bezpečnosti vyřešit komplexně a ne pouze „lepit“ jednotlivé aplikace dohromady. Integrátor pracující za marži, který do společnosti kromě Safetiky zavede i další software a procesy, tak může být ideální cestou.
„Začali jsme se zaměřovat také na velké společnosti, ne jenom střední a malé podniky (SMB),“ navazuje Mahdal. To s sebou ale přináší několik dalších překážek. Třeba tu, že větší podniky jsou na svá data hodně citlivé a prosazují prověřené hráče. „Tito enterprise hráči se stále hodně dívají na různé žebříčky Gartneru, mají pro ně neustále velkou váhu, ale jasně jsme prokázali, že jsme v mnoha parametrech lepší než konkurence,“ popisuje Mahdal své zkušenosti. V odvolávání se na kvalitu je možné poukázat na vítězství a dobrá umístění v některých světových žebříčcích a poměrně příznivé reakce oslovených zákazníků.
Safetica proto soupeří i s giganty typu Symantec. Podle Jakuba Mahdala jsou to ale často mološi, kteří reagují pomalu a jejich produkty jsou komplikované. Brněnská společnost naopak chce dělat produkt co nejjednodušší. Na povrchu by měl být srozumitelný a jednoduchý k ovládání, zatímco na pozadí by měl technologicky excelovat.
„Prevence ochrany úniku dat je oblast kybernetické ochrany, která je stále v začátcích. Hodně firem stále žije v době antivirů. Osobně ale věřím v to, že právě DLP bude další velká věc,“ popisuje Mahdal. „A tuto velkou věc ovládne ten, kdo bude mít produkt jednoduchý na pohled a propracovaný na pozadí.“ Safetica i proto vydala odlehčenou verzi svého produktu, která má potenciální zákazníky s problematikou seznámit.
Růst tržeb o stovky procent
Safetica je podle mnohých dobře nastavena pro další růst, zbývá ho „jenom“ ukočírovat. Firma v roce 2013 zaznamenala nárůst tržeb o „stovky procent“. „Tempo růstu tržeb je vyšší než tempo růstu nákladů,“ upřesňuje Mahdal. Společnost aktuálně zaměstnává kolem 50 lidí a pro to, aby obsáhla globální trh, by jich údajně potřebovala až 200.
Dalším prodejům má mimo jiné pomoci i nová posila v podobě obchodníka, který měl na starost region Asie a Pacifiku ve slovenském ESETu. Velice důležitou roli by ale měl hrát manažerský posun samotného výkonného šéfa spoluzakladatele.
„V posledním roce se mi určitě hodně změnilo myšlení,“ popisuje Jakub Mahdal. Hodně v tom pomohl investor Ondřej Tomek (Centrum.cz a Mall.cz), který počátkem loňského roku do Safetiky vstoupil. „Ondřej nám pomáhá s jasným směřováním,“ navazuje Mahdal. Podle lidí z okolí Safetiky a Mahdala nicméně Tomek vedení společnosti „dostal zpátky na zem“.
Jakub Mahdal nyní o další investici nepřemýšlí a růst firmy by chtěl řídit organicky. V případně nutnosti ale nemá problém se vzdát části ze současného 59procentního podílu a v případě, že to bude dávat smysl, nějaké další peníze nabrat. Safetica má v současné době 6 podílníků. Kromě Mahdala (59 procent) a Tomka (23 procent) firmu vlastní 4 zbývající spoluzakladatelé.