Za měsíc to bude už pět let od chvíle, kdy se odmlčel let číslo 370 Malajsijských aerolinií a trosky velkokapacitního Boeingu 777-200ER s největší pravděpodobností dopadly na dno Indického oceánu.
Od té doby se vlády všech zainteresovaných zemí pokusily najít místo, kde by se mohl letoun nacházet, doposud však neúspěšně. Matematik Usama Kadri z Cardiffské univerzity nyní v článku pro časopis Nature nabízí další lokace, kde boeing možná dopadl na hladinu.
Vědci už dříve nabídli několik míst na základě analýzy dat z hydrofonů – podmořských mikrofonů, které zachytávají zvukové vlny šířící se masou oceánů na obrovskou vzdálenost. V Indickém oceánu takto poslouchají dění pod vodní hladinou především dvě klíčové základny poblíž mysu Leeuwin na jihozápadním okraji Austrálie a na britském atolu Diego García jižně od Malediv.
Americká vojenská základna na atolu Diego García:
Primárním cílem podobných hydrofonů je detekce případných testů nukleárních zbraní a to v rámci mezinárodní smlouvy o zákazu jejich používání CTBT. Stručně řečeno, kdyby chtěl někdo tajně kdesi uprostřed oceánu otestovat jadernou bombu, mikrofony to spolehlivě uslyší.
Snímače jsou přitom dostatečně citlivé na to, aby nedetekovaly jen podmořský výbuch ekvivalentu mnoha tisíců až milionů tun TNT, ale třeba i náraz dopravního letadla na vodní hladinu. Pomocí hydrofonů tedy vědci odhadovali možný náraz MH370 už před lety.
Nový výpočet z Cardiffské univerzity však model výrazně vylepšil o rázové vlny, které po dopadu letounu na vodní hladinou prošly celou masou až k mořskému, dnu, po kterém se šířily ke snímačům mnohem rychleji než ve vodě.
Světlé obdélníky v ose tyrkysových a fialových azimutů, ze kterých dorazil podezřelý zvuk, označují možné lokace dopadu MH370 podle nových výpočtů. Vše vychází z předpokladu, že let pokračoval buď spíše na jih (pravděpodobnější podle satelitních dat), anebo na jihozápad (oranžové trajektorie).
Vědci díky upravené rychlosti vln a času, kdy hydrofony mohly zachytit náraz, upravili původní časové okno a nově se podívali na mnohem širší úsek dat, ve kterém identifikovali několik nových zvuků, které tehdy dorazily ze zajímavých azimutů – zajímavých vzhledem k předpokládanému letu MH370.
Výsledkem jsou nové lokace, kde by se mohly na dně nacházet trosky trupu Boeingu 777-200ER, záleží však pouze na Austrálii, Malajsii a dalších zemích, zdali opět otevřou nákladné vyšetřování a průzkum v nových poměrně odlehlých oblastech Indického oceánu.