Britský matematik spočítal, kde by se mohly nacházet trosky tajemného letu MH370

Za měsíc to bude už pět let od chvíle, kdy se odmlčel let číslo 370 Malajsijských aerolinií a trosky velkokapacitního Boeingu 777-200ER s největší pravděpodobností dopadly na dno Indického oceánu.

Od té doby se vlády všech zainteresovaných zemí pokusily najít místo, kde by se mohl letoun nacházet, doposud však neúspěšně. Matematik Usama Kadri z Cardiffské univerzity nyní v článku pro časopis Nature nabízí další lokace, kde boeing možná dopadl na hladinu.

Vědci už dříve nabídli několik míst na základě analýzy dat z hydrofonů – podmořských mikrofonů, které zachytávají zvukové vlny šířící se masou oceánů na obrovskou vzdálenost. V Indickém oceánu takto poslouchají dění pod vodní hladinou především dvě klíčové základny poblíž mysu Leeuwin na jihozápadním okraji Austrálie a na britském atolu Diego García jižně od Malediv.

Americká vojenská základna na atolu Diego García:

Primárním cílem podobných hydrofonů je detekce případných testů nukleárních zbraní a to v rámci mezinárodní smlouvy o zákazu jejich používání CTBT. Stručně řečeno, kdyby chtěl někdo tajně kdesi uprostřed oceánu otestovat jadernou bombu, mikrofony to spolehlivě uslyší.

Klepněte pro větší obrázek
Spouštění hydrofonů v severním Atlantiku (Foto: Dave Mellinger/Oregon State University, CC BY-SA 2.0 )

Snímače jsou přitom dostatečně citlivé na to, aby nedetekovaly jen podmořský výbuch ekvivalentu mnoha tisíců až milionů tun TNT, ale třeba i náraz dopravního letadla na vodní hladinu. Pomocí hydrofonů tedy vědci odhadovali možný náraz MH370 už před lety.

Nový výpočet z Cardiffské univerzity však model výrazně vylepšil o rázové vlny, které po dopadu letounu na vodní hladinou prošly celou masou až k mořskému, dnu, po kterém se šířily ke snímačům mnohem rychleji než ve vodě.

Klepněte pro větší obrázek
Světlé obdélníky v ose tyrkysových a fialových azimutů, ze kterých dorazil podezřelý zvuk, označují možné lokace dopadu MH370 podle nových výpočtů. Vše vychází z předpokladu, že let pokračoval buď spíše na jih (pravděpodobnější podle satelitních dat), anebo na jihozápad (oranžové trajektorie).

Vědci díky upravené rychlosti vln a času, kdy hydrofony mohly zachytit náraz, upravili původní časové okno a nově se podívali na mnohem širší úsek dat, ve kterém identifikovali několik nových zvuků, které tehdy dorazily ze zajímavých azimutů – zajímavých vzhledem k předpokládanému letu MH370.

Výsledkem jsou nové lokace, kde by se mohly na dně nacházet trosky trupu Boeingu 777-200ER, záleží však pouze na Austrálii, Malajsii a dalších zemích, zdali opět otevřou nákladné vyšetřování a průzkum v nových poměrně odlehlých oblastech Indického oceánu.

Diskuze (11) Další článek: Čína si věří: „Naše hypersonické střely potopí americké letadlové lodě“

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,