Když Google v říjnu 2015 spustil Accelerated Mobile Pages, zkráceně AMP, zvedl tím zájem vydavatelů, ale také vlnu nevole. Na první pohled weby v tomto standardu připomínaly čtecí režim v prohlížečích. Není to náhoda. Speciální formát bez kudrlin vznikl s myšlenkou, aby se weby rychleji načítaly na mobilech. Tak to Google prezentoval.
Jenže AMP schytalo kritiku za to, že jde o uzavřený formát, nad kterým má silnou kontrolu Google. Od roku 2018 projekt přešel do režimu otevřené správy. Podobné, ale vlastní formáty prosazovaly také jiné firmy, zejména šlo o Facebook Instant Articles a Apple News.
Brave a DuckDuckGo končí s AMP
Menšího rozšíření AMP dosáhlo, v posledních letech však stagnovalo a před dvěma roky zažilo odliv vydavatelů. Negativní vývoj pokračuje. Brave nedávno oznámil, že stránky ve formátu AMP bude rovnou blokovat. Svá slova výrobce naplnil před koncem dubna s Bravem 1.38, a to jak na osobních počítačích, tak na Androidu. (Na iOS přijde řada později.) Vadí mu, že jde o nestandardizovaný formát prosazovaný Googlem.
V praxi podle něj posiluje monopol Googlu a umožňuje mu ještě větší dohled nad webem. Blokování AMP vnímá jako přínos pro soukromí uživatelů a uživatelek, pomůže tak i vydavatelům zachovat si nezávislost. Navíc se tím někdy zrychlí prohlížení, protože mnohé mobilní weby se rychleji načítají, tvrdí Brave.
V dubnu rovněž DuckDuckGo oznámil, že bude blokovat AMP. Načte místo něj obyčejnou webovou stránku. Poukazuje zejména na sledování, které technologie dává Googlu do rukou, také mu vadí posilování monopolu reklamního giganta prioritizací AMP ve výsledcích vyhledávání. Proti tvrzení se Google pravidelně ohrazuje.
DuckDuckGo technologii AMP blokuje jak ve svých prohlížečích pro mobilní zařízení a macOS, tak v doplňcích pro prohlížeče. Jak Brave, tak DuckDuckGo mají zanedbatelný tržní podíl. Druhý jmenovaný ale provozuje relativně populární vyhledávač a v USA se jeho tržní podíl pohybuje mezi 2–3 %.
Google AMP přenesl také do e-mailu. Formát umožňuje vytváření dynamických a interaktivních zpráv, jejichž obsah se může měnit, aniž by se musely posílat nové zprávy.
Zdroje: blog Brave (1, 2) | DuckDuckGo / Twitter | Statista