Autonomní vůz | CES 2020 | Bosch

Bosch příští týden ukáže vlastní lidar. Má být konečně levný a hlavně dostupný

Za dveřmi je CES a firmy už pilují své tiskové konference. Jednu z nich si tu odprezentuje i německý Bosch – jeden z největších polovodičových dodavatelů automobilových technologií.

V mnoha evropských vozech s prvky asistence najdete jeho radary, kamery a další drobnou elektroniku, na Consumer Electronics Show v Las Vegas ale příští týden ukáže i svůj lidar. Firma slibuje, že bude levný, a přitom určený jak k detekci překážek ve vzdálenosti několika metrů, tak těch na horizontu (stovky metrů).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Zleva radar se středním a velkým dosahem a optická kamera od Bosche na prezentační karoserii. Ve skutečnosti jsou všechny snímače skryté třeba za žebrovím chladiče apod.

Právě detekce ostatních účastníků provozu ve vzdálenosti alespoň 200-300 metrů je naprosto klíčová pro zavádění autopilota při vyšších rychlostech na dálnicích. Při jízdě nad 100 km/h totiž musí mít palubní počítač dostatek času, aby během několika milisekund zpracoval data z okolí, vypočítal nejlepší reakci a následně stačil třeba zabrzdit.

Souboj technologií: Lidar versus kamera

Zatímco Tesla před lety akvizicí několika startupů vsadila na detekci překážek pomocí analýzy obrazu z běžných kamer a Elon Musk věří, že právě kamery a počítačové vidění je budoucnost, ostatní výrobci zatím stále sázejí na relativně bezchybné lidary, tedy laserové dálkoměry, které při vysoké frekvenci změří vzdálenost k překážkám, a software pak během okamžiku vytvoří 3D model celé okolní scény.

Klepněte pro větší obrázek
Statický a miniaturní (MEMS) lidar Aeva. Chce jej používat třeba Volkswagen.

Lidary sice nemají takovou informační hustotu jako obraz z kamery, na rozdíl od nich ale zase fungují téměř za libovolných povětrnostních podmínek. Fungují v mlze i v noci. Jenže byly doposud poměrně drahé a ty rotační, které otáčením vytvářejí 360° model okolí, jsou také poměrně rozměrné a kvůli pohyblivým částem mají i potenciálně kratší životnost.

Proto se v posledních letech mluví o jejich nástupnické technologii – pevných a miniaturních (MEMS) lidarech integrovaných přímo do karoserie. Oproti těm rotačním jich vůz potřebuje pro pokrytí okolí mnohem více, nicméně by měly stát pakatel a díky rozměrům malé kamery nebo stávajících radarů jsou i mnohem estetičtější.

Bosch je připravený na sériovou výrobu

Bosch si zatím nechal pro sebe, o jakou technologii lidaru se bude přesně jednat, je už ale údajně připravená pro sériovou výrobu, což je klíčové. Bosch přece jen není žádný startup s nulovým dodavatelským řetězcem, ale výrobce, jehož součástky používají v různé míře téměř všechny velké automobilové koncerny. Společně s Nvidií ostatně vyvíjí technologie i pro ikonickou Teslu.

Nastupující dvacátá léta mají být ve znamení zavádění autonomních automobilových technologií do skutečného provozu – nejen toho experimentálního.

Ostatně, v průběhu tohoto desetiletí chce dát zelenou autopilotům i české ministerstvo dopravy, nakonec tedy půjde právě o to, komu se všechny potřebné next-gen technologie podaří vyrábět levně a na běžícím pásu, s čímž mají akademické startupy s převratnými nápady často velký problém.

Diskuze (1) Další článek: TikTok vydal zprávu o transparentnosti. Nejvíce obsahu chtěly ze sítě mazat Spojené státy a Indie

Témata článku: Technologie, Doprava, Elon Musk, Automobily, Kamera, Autonomní vůz, lidar, CES 2020, Volkswagen, Bosch, Tesla, Ministerstvo dopravy, Detekce, Start-up, Automobilová technologie, MEMS, Úhel záběru, Las Vegas, CES, Consumer Electronic show, HLA, FFA, Pakatel, Digitální kamery na Heureka.cz



Domácí síť bez kompromisů. Jak dosáhnout na maximální propustnost a dokonalé pokrytí

Domácí síť bez kompromisů. Jak dosáhnout na maximální propustnost a dokonalé pokrytí

Rychlost sítě omezuje ten nejpomalejší prvek po cestě. Poradíme vám, jak vybudovat síť s maximální propustností a dokonalým pokrytím domácnosti.

Antonín Trčálek
SíťRouter
Podrobný návod, jak zrušit SIPO. Nejsnazší je převedení plateb jinam

Podrobný návod, jak zrušit SIPO. Nejsnazší je převedení plateb jinam

**Než zrušíte SIPO, musíte platby převést jinam. **Neplatí to nutně pro poplatky veřejnoprávním médiím. **SIPO zrušíte osobně, elektronicky nebo se zruší automaticky.

Petr Urban
Česká poštaNávody
9 nejlepších českých webů, kde lze stáhnout filmy a seriály

9 nejlepších českých webů, kde lze stáhnout filmy a seriály

** Když selžou legální zdroje, můžete se zkusit obrátit na služby pro stahování souborů ** Ulož.to není zdaleka jediné, které nabízí videoobsah ke stažení ** Konkurenční služby nabízí levnější placené účty

redakce
TipyHudba, filmy, seriályWeb
Starlink překvapivě zlevňuje. I v Česku teď satelitní internet stojí o polovinu méně
Karel Kilián
StarlinkPoskytovatelé internetuPřipojení k internetu
Google ukázal, jak probíhal největší DDoS historie. Za jedinou sekundu musel ustát aktivitu jako Wikipedie za celý den

Google ukázal, jak probíhal největší DDoS historie. Za jedinou sekundu musel ustát aktivitu jako Wikipedie za celý den

** Síla DDoS začíná růst exponenciálně a také jejich počty ** Naše internetové štíty je ale zatím dokážou zastavit ** Nejvíce práce má Cloudflare, Google a Microsoft

Jakub Čížek
DDoSInternet
Rozluštili jsme infračervený signál a připojili starou stropní klimatizaci k internetu

Rozluštili jsme infračervený signál a připojili starou stropní klimatizaci k internetu

** Nedávno jsme si pohráli s mobilní klimatizací a Wi-Fi ** Ale co se starými kancelářskými kusy? ** Dekódujeme jejich IR signál a vyrobíme si Wi-Fi ovladač

Jakub Čížek
Pojďme programovat elektronikuProgramování
Tuto českou základnu plnou satelitů nesmíte vidět. V Mapy.cz je každá anténa pečlivě vyretušovaná

Tuto českou základnu plnou satelitů nesmíte vidět. V Mapy.cz je každá anténa pečlivě vyretušovaná

** Zapomeňte na rozčtverečkovaná místa, kterých si každý všimne ** Mapy.cz musely dokonale zakrýt desítky parabol ** Základnou se přitom na webu chlubí i její majitel. Kocourkov

Jakub Čížek
ČeskoMapy.czMapy