Za dveřmi je CES a firmy už pilují své tiskové konference. Jednu z nich si tu odprezentuje i německý Bosch – jeden z největších polovodičových dodavatelů automobilových technologií.
V mnoha evropských vozech s prvky asistence najdete jeho radary, kamery a další drobnou elektroniku, na Consumer Electronics Show v Las Vegas ale příští týden ukáže i svůj lidar. Firma slibuje, že bude levný, a přitom určený jak k detekci překážek ve vzdálenosti několika metrů, tak těch na horizontu (stovky metrů).
Zleva radar se středním a velkým dosahem a optická kamera od Bosche na prezentační karoserii. Ve skutečnosti jsou všechny snímače skryté třeba za žebrovím chladiče apod.
Právě detekce ostatních účastníků provozu ve vzdálenosti alespoň 200-300 metrů je naprosto klíčová pro zavádění autopilota při vyšších rychlostech na dálnicích. Při jízdě nad 100 km/h totiž musí mít palubní počítač dostatek času, aby během několika milisekund zpracoval data z okolí, vypočítal nejlepší reakci a následně stačil třeba zabrzdit.
Souboj technologií: Lidar versus kamera
Zatímco Tesla před lety akvizicí několika startupů vsadila na detekci překážek pomocí analýzy obrazu z běžných kamer a Elon Musk věří, že právě kamery a počítačové vidění je budoucnost, ostatní výrobci zatím stále sázejí na relativně bezchybné lidary, tedy laserové dálkoměry, které při vysoké frekvenci změří vzdálenost k překážkám, a software pak během okamžiku vytvoří 3D model celé okolní scény.
Statický a miniaturní (MEMS) lidar Aeva. Chce jej používat třeba Volkswagen.
Lidary sice nemají takovou informační hustotu jako obraz z kamery, na rozdíl od nich ale zase fungují téměř za libovolných povětrnostních podmínek. Fungují v mlze i v noci. Jenže byly doposud poměrně drahé a ty rotační, které otáčením vytvářejí 360° model okolí, jsou také poměrně rozměrné a kvůli pohyblivým částem mají i potenciálně kratší životnost.
Proto se v posledních letech mluví o jejich nástupnické technologii – pevných a miniaturních (MEMS) lidarech integrovaných přímo do karoserie. Oproti těm rotačním jich vůz potřebuje pro pokrytí okolí mnohem více, nicméně by měly stát pakatel a díky rozměrům malé kamery nebo stávajících radarů jsou i mnohem estetičtější.
Bosch je připravený na sériovou výrobu
Bosch si zatím nechal pro sebe, o jakou technologii lidaru se bude přesně jednat, je už ale údajně připravená pro sériovou výrobu, což je klíčové. Bosch přece jen není žádný startup s nulovým dodavatelským řetězcem, ale výrobce, jehož součástky používají v různé míře téměř všechny velké automobilové koncerny. Společně s Nvidií ostatně vyvíjí technologie i pro ikonickou Teslu.
Nastupující dvacátá léta mají být ve znamení zavádění autonomních automobilových technologií do skutečného provozu – nejen toho experimentálního.
Ostatně, v průběhu tohoto desetiletí chce dát zelenou autopilotům i české ministerstvo dopravy, nakonec tedy půjde právě o to, komu se všechny potřebné next-gen technologie podaří vyrábět levně a na běžícím pásu, s čímž mají akademické startupy s převratnými nápady často velký problém.