V Berlíně se konala výroční konference Bosch Connected World. Zajeli jsme se podívat.

V Berlíně se konala výroční konference Bosch Connected World. Zajeli jsme se podívat.

Vše se odehrávalo ve výstavním areálu STATION Berlin. Vzadu je zaparkovaný mercedes vybavený autopilotem, na kterém spolupracuje Bosch s Daimlerem.

Vše se odehrávalo ve výstavním areálu STATION Berlin. Vzadu je zaparkovaný mercedes vybavený autopilotem, na kterém spolupracuje Bosch s Daimlerem.

A už jsme uvnitř. Hlavní téma? Internet věcí a chytrá mobilita zítřka.

A už jsme uvnitř. Hlavní téma? Internet věcí a chytrá mobilita zítřka.

Generální ředitel Bosche Volkmar Denner a předseda Daimleru Dieter Zetsche jedou na úvodní keynote

Generální ředitel Bosche Volkmar Denner a předseda Daimleru Dieter Zetsche jedou na úvodní keynote

Poté, co z vozu vystoupí, převezme řízení automatický parkovací systém AVP, který díky lidarům a dalším senzorům na parkovišti sám zajede k volnému místu a spustí parkovacího asistenta. Samotný vůz tedy může být relativně hloupý – veškeré instrukce dostává od systému AVP na parkovišti.

Poté, co z vozu vystoupí, převezme řízení automatický parkovací systém AVP, který díky lidarům a dalším senzorům na parkovišti sám zajede k volnému místu a spustí parkovacího asistenta. Samotný vůz tedy může být relativně hloupý – veškeré instrukce dostává od systému AVP na parkovišti.

Bosch bude po roce 2020 nabízet pouze výrobky, které jsou „connected.“ Udělá tedy z hloupých vrtaček chytré.

Bosch bude po roce 2020 nabízet pouze výrobky, které jsou „connected.“ Udělá tedy z hloupých vrtaček chytré.

Hlavním tématem konference byla mobilita. Pohled na rodinný vůz se v blízké budoucnosti dramaticky promění. Vůz budeme využívat spíše jako komplexní službu, takže jej mnozí ani nebudou vlastnit. Už to začíná v rámci sdílených vozů, půjčoven nové generace atp. Autonomie a služby to vše posunou na další úroveň.

Hlavním tématem konference byla mobilita. Pohled na rodinný vůz se v blízké budoucnosti dramaticky promění. Vůz budeme využívat spíše jako komplexní službu, takže jej mnozí ani nebudou vlastnit. Už to začíná v rámci sdílených vozů, půjčoven nové generace atp. Autonomie a služby to vše posunou na další úroveň.

Autonomie řízení je prý už skoro hotová. Teď už mají automobilky jen dva úkoly. Naučit autopiloty jízdu ve městech a přinutit zákonodárce, aby legalizovali automobilovou autonomii nejvyšších úrovní L4/L5.

Autonomie řízení je prý už skoro hotová. Teď už mají automobilky jen dva úkoly. Naučit autopiloty jízdu ve městech a přinutit zákonodárce, aby legalizovali automobilovou autonomii nejvyšších úrovní L4/L5.

Automobil zítřka podle Daimleru má jméno CASE. Bude připojený do cloudu, elektrický, autonomní a napojený na hromadu nových služby

Automobil zítřka podle Daimleru má jméno CASE. Bude připojený do cloudu, elektrický, autonomní a napojený na hromadu nových služby

A kdo ví, takto bude třeba vypadat uvnitř

A kdo ví, takto bude třeba vypadat uvnitř

Takto vidí autonomní mercedesy díky radarům a dalším senzorům. Hromadu z nich dodává právě Bosch.

Takto vidí autonomní mercedesy díky radarům a dalším senzorům. Hromadu z nich dodává právě Bosch.

Bosch chce také elektrifikovat dopravu. Podílí se na hromadě projektů počínaje elektrokoly a konče elektrokamiony právě od Daimleru.

Bosch chce také elektrifikovat dopravu. Podílí se na hromadě projektů počínaje elektrokoly a konče elektrokamiony právě od Daimleru.

Bosch vyvíjí vlastní 50-300kW elektromotor E-Axle, který už dokázal dostatečně zmenšit.

Bosch vyvíjí vlastní 50-300kW elektromotor E-Axle, který už dokázal dostatečně zmenšit.

Bosch vyvíjí také systém pro energetickou správu elektrovozu a domu. Software poskytne veškeré údaje o automobilu třeba na vašem tabletu.

Bosch vyvíjí také systém pro energetickou správu elektrovozu a domu. Software poskytne veškeré údaje o automobilu třeba na vašem tabletu.

Stejně tak umožní nabíjet baterie vozu třeba ze solárních panelů na střeše domu

Stejně tak umožní nabíjet baterie vozu třeba ze solárních panelů na střeše domu

Jedním z partnerů Bosche je německá pošta DHL, která už loni společně s Nvidií ukázala autonomní poštovní dodávku

Jedním z partnerů Bosche je německá pošta DHL, která už loni společně s Nvidií ukázala autonomní poštovní dodávku

Německá pošta DHL ale vyvíjí mnohem více robotů. Třeba tady tuto poštovní schránku na kolečkách Postbot. Nelze než doufat, že na stejných technologiích dnem i noci pracuje také kybernetické oddělení České pošty.

Německá pošta DHL ale vyvíjí mnohem více robotů. Třeba tady tuto poštovní schránku na kolečkách Postbot. Nelze než doufat, že na stejných technologiích dnem i noci pracuje také kybernetické oddělení České pošty.

Kam zmizely Google Glass a další chytré brýle? Opět do DHL, která si s nimi hraje a zkoumá potenciál využití třeba ve skladech.

Kam zmizely Google Glass a další chytré brýle? Opět do DHL, která si s nimi hraje a zkoumá potenciál využití třeba ve skladech.

Součástí konference Connected World byl i obří hackathon několika set vývojářů. Jeden z týmů během dvou dnů vyvíjel A.I. hráče stolního fotbálku, který se hrou neustále zdokonaluje. Motorizovaná táhla dodal Rexroth, počítače další partneři.

Součástí konference Connected World byl i obří hackathon několika set vývojářů. Jeden z týmů během dvou dnů vyvíjel A.I. hráče stolního fotbálku, který se hrou neustále zdokonaluje. Motorizovaná táhla dodal Rexroth, počítače další partneři.

Nažeňte pár set vývojářů do obří haly, kupte jim colu a pizzu, no a oni prostě začnou tvořit. Takto vypadá hackathon po berlínsku.

Nažeňte pár set vývojářů do obří haly, kupte jim colu a pizzu, no a oni prostě začnou tvořit. Takto vypadá hackathon po berlínsku.

Bosch se přímo na pódiu pochlubil novými automobilovými radary s mnohem vyšší přesností. Auditorium tedy zaplnil dým a radar i tak správně detekoval motorkáře.

Bosch se přímo na pódiu pochlubil novými automobilovými radary s mnohem vyšší přesností. Auditorium tedy zaplnil dým a radar i tak správně detekoval motorkáře.

Srovnání výstupu původního a nového radaru (vpravo). Jeho data jsou mnohem přesnější.

Srovnání výstupu původního a nového radaru (vpravo). Jeho data jsou mnohem přesnější.

Šéf Bosche Volkmar Denner právě říká, že chce po roce 2020 vyrábět výhradně chytré produkty. Včetně vrtaček plných senzorů, které budou online.

Šéf Bosche Volkmar Denner právě říká, že chce po roce 2020 vyrábět výhradně chytré produkty. Včetně vrtaček plných senzorů, které budou online.

Skelet hypotetického autonomního vozu. Všechny černé krabičky na bílé konstrukci jsou buď ultrazvukové senzory, radary nebo kamery od Bosche.

Skelet hypotetického autonomního vozu. Všechny černé krabičky na bílé konstrukci jsou buď ultrazvukové senzory, radary nebo kamery od Bosche.

Černými senzory je hustě pokrytá i zadní část karoserie

Černými senzory je hustě pokrytá i zadní část karoserie

V interiéru je patrná obrazovka palubního počítače a pod ní modem pro připojení vozu k internetu

V interiéru je patrná obrazovka palubního počítače a pod ní modem pro připojení vozu k internetu

Radar se středním dosahem. Má větší úhel záběru, takže může detekovat blízké překážky v širokém okolí

Radar se středním dosahem. Má větší úhel záběru, takže může detekovat blízké překážky v širokém okolí

Ne, toto není 360stupňová kamera, ale radar s velkým dosahem. Je tu od toho, aby zaznamenával překážky „na horizontu,“ ke kterým vůz dojede i při vyšší rychlosti až za několik sekund.

Ne, toto není 360stupňová kamera, ale radar s velkým dosahem. Je tu od toho, aby zaznamenával překážky „na horizontu,“ ke kterým vůz dojede i při vyšší rychlosti až za několik sekund.

Celý vůz obklopuje sada kamer pro analýzu obrazu z bezprostředního okolí. Podobné kamery mohou analyzovat dopravní značky a vodící čáry na vozovce.

Celý vůz obklopuje sada kamer pro analýzu obrazu z bezprostředního okolí. Podobné kamery mohou analyzovat dopravní značky a vodící čáry na vozovce.

Nedílnou součástí detekce překážek je i ultrazvukový senzor. Zatímco radary snímají spíše vzdálenější objekty, ultrazvukový senzor ty naprosto nejbližší. Proto jej používají třeba parkovací asistenti.

Nedílnou součástí detekce překážek je i ultrazvukový senzor. Zatímco radary snímají spíše vzdálenější objekty, ultrazvukový senzor ty naprosto nejbližší. Proto jej používají třeba parkovací asistenti.

Senzory je prošpikované i samotné řízení. 5 – velmi přesný otáčkoměr/odometr, 6 – elektromechanický brzdící systém Bosch iBooster

Senzory je prošpikované i samotné řízení. 5 – velmi přesný otáčkoměr/odometr, 6 – elektromechanický brzdící systém Bosch iBooster

Proč je autonomní automobilismus důležitý? Nejde jen o pohodlí, ale také o bezpečnost, efektivnější řízení a ruku v ruce s tím i o nižší emise.

Proč je autonomní automobilismus důležitý? Nejde jen o pohodlí, ale také o bezpečnost, efektivnější řízení a ruku v ruce s tím i o nižší emise.

Daimler vyslal do světa mercedes s autopilotem. Snad proto, že německé dálnice jsou příliš dokonalé, takže se musí autopilot zocelit třeba v drsných podmínkách Jihoafrické republiky. Na české silnice je však jakýkoliv autopilot krátký.

Daimler vyslal do světa mercedes s autopilotem. Snad proto, že německé dálnice jsou příliš dokonalé, takže se musí autopilot zocelit třeba v drsných podmínkách Jihoafrické republiky. Na české silnice je však jakýkoliv autopilot krátký.

A to je on, autonomní mercedes. Z průměrného českého platu na něj asi nenašetříte, autonomní automobilismus by však měl během několika desítek let zasáhnout celý průmysl.

A to je on, autonomní mercedes. Z průměrného českého platu na něj asi nenašetříte, autonomní automobilismus by však měl během několika desítek let zasáhnout celý průmysl.

Toto vidí palubní počítač autonomního mercedesu díky hromadě senzorů, radarů a čerstvých mapových podkladů

Toto vidí palubní počítač autonomního mercedesu díky hromadě senzorů, radarů a čerstvých mapových podkladů

Bosch vyvíjí systém komunitního parkování. Vozy vybavené radary najdou při jízdě volné místo a tento údaj pošlou do mapy, kterou uvidí ostatní řidiči

Bosch vyvíjí systém komunitního parkování. Vozy vybavené radary najdou při jízdě volné místo a tento údaj pošlou do mapy, kterou uvidí ostatní řidiči

Jedno auto samo najde volné místo a jiné zaparkuje. I takto lze využít senzory pro autonomní mobilitu.

Jedno auto samo najde volné místo a jiné zaparkuje. I takto lze využít senzory pro autonomní mobilitu.

Panalpina spolupracuje s Boschem na real-time systému sledování zásilek.

Panalpina spolupracuje s Boschem na real-time systému sledování zásilek.

Logistický systém používá speciální bezdrátové senzory, které měří hromadu údajů o zásilce, a také úsporný e-inkový displej, který nahrazuje běžné papírové etikety s čárovými a QR kódy

Logistický systém používá speciální bezdrátové senzory, které měří hromadu údajů o zásilce, a také úsporný e-inkový displej, který nahrazuje běžné papírové etikety s čárovými a QR kódy

Senzor neustále měří teplotu a další údaje o zásilce

Senzor neustále měří teplotu a další údaje o zásilce

Druhý den na pódiu vystoupil Eugene Kaspersky, který varoval přítomné manažery před hackery. Ti nejlepší jsou prý z Ruska a jsou to kolegové z univerzit ostatních softwarových inženýrů.

Druhý den na pódiu vystoupil Eugene Kaspersky, který varoval přítomné manažery před hackery. Ti nejlepší jsou prý z Ruska a jsou to kolegové z univerzit ostatních softwarových inženýrů.

Vše se odehrávalo ve výstavním areálu STATION Berlin. Vzadu je zaparkovaný mercedes vybavený autopilotem, na kterém spolupracuje Bosch s Daimlerem.
A už jsme uvnitř. Hlavní téma? Internet věcí a chytrá mobilita zítřka.
Generální ředitel Bosche Volkmar Denner a předseda Daimleru Dieter Zetsche jedou na úvodní keynote
Poté, co z vozu vystoupí, převezme řízení automatický parkovací systém AVP, který díky lidarům a dalším senzorům na parkovišti sám zajede k volnému místu a spustí parkovacího asistenta. Samotný vůz tedy může být relativně hloupý – veškeré instrukce dostává od systému AVP na parkovišti.
41
Fotogalerie

Bosch Connected World: Každá vrtačka bude online a každý vůz autonomní

  • Bosch s partnery ukázal, jak budou vypadat vozy zítřka
  • A co všechno bude umět vaše vrtačka
  • V Berlíně se konala jeho výroční konference

I když tomu venkovní teploty příliš nenasvědčují, zima se pomalu blíží ke svému konci a to znamená, že před sebou máme šňůru jarních konferencí. V pondělí vypukne mobilní kongres v Barceloně, začátkem května se o zájem vývojářů a médií poperou Microsoft Build a Google I/O, no a měsíc poté své novinky představí i Apple.

Jeden velký dýchánek nicméně už stihli uspořádat i sousední Němci, tento týden se totiž sjely čtyři tisícovky byznysmenů, manažerů a vývojářů na berlínský Bosch Connected World. A jelikož je to po dálnici z Prahy do Berlína necelé čtyři hodiny, vyrazili jsme se podívat i my.

Každou technologickou konferenci otevírá na velkém plátně pečlivě připravená znělka. V případě Connected World vypadala takto:

Každá vrtačka bude online

Bosch. Co je to vlastně za firmu? Zná ji naprosto každý, nicméně drtivá většina čtenářů si ji nejspíše spojí jen s výzbrojí do dílen a snad automobilovým průmyslem, kde patří Bosch k největším dodavatelům senzorů a příbuzných technologií. Portfolio německého holdingu je ale mnohem rozsáhlejší, a tak má dnes Bosch s trochou nadsázky prsty skoro ve všem.

9b39f935-9e32-48c1-895c-dd3d842da336
Šéf Bosche Volkmar Denner ukazuje, jak firma promění hloupé vrtačky v ty chytré

Berlínská konference byla věnovaná internetu věcí, a tak jsme se hned na úvodní keynote dozvěděli, že počínaje rokem 2020 budou všechny nové produkty „connected.“ Představa chytré vrtačky, která posílá data kamsi do cloudu, je sice na první pohled úsměvná, když však zadáte „Bosch“ třeba do Play Storu, najdete tam už dnes několik desítek mobilních aplikací počínaje Bosch Toolbox, která pomocí kamery měří vzdálenosti třeba na stavbě, a konče ovládacími aplikacemi chytré domácnosti.

Ale zpět do Berlína.

Jak už jsem napsal výše, německý holding je silně spjatý především s automobilovým průmyslem. A jelikož se dnes prakticky všechny automobilky světa snaží vyvinout autonomní vůz, Bosch uzavírá jedno partnerství za druhým. Na loňské CES oznámil spolupráci s Nvidií a k jeho klíčovým partnerům přímo v Německu patří i Daimler.

AVP: Když obchodní dům zaparkuje za vás

Společně vyvíjejí hned několik autonomních technologií, přičemž jedna se dočkala premiéry právě na berlínské konferenci. Jedná se o autonomní parkovací systém AVP – Automated Valet Parking, který je unikátní především tím, že vůz samotný může být relativně hloupý. O vše se totiž stará jeho okolí.

Autopilot AVP v živé ukázce:

Co to znamená v praxi? Představte si třeba parkovací dům nebo podzemní garáž obchodního centra. Pokud by byly vybavené AVP, přijedete vozem na určené místo, vystoupíte a předáte řízení budově. Ta sama ví, kde je volné místo a díky hromadě pevně zabudovaných lidarů a dalších senzorů bude vůz bezdrátově řídit.

Automobil samotný tedy nemusí mít jediný radar a pod kapotou výkonný superpočítač – jen konektivitu a možnost softwarového ovládání řízení. AVP nenahrazuje plně autonomní vůz úrovně L5, ale spíše se jedná o další generaci parkovacích automatů, které budou fungovat pouze ve speciálních prostorách.

Co musí mít chytrý vůz s autopilotem

Bosch v hlavním auditoriu vystavil skelet vozu s rozmístěnými základními senzory pro autonomní jízdu. Podívejte se, jak vlastně vypadá automobilový radar a další čidla. Popis, na co se zrovna díváte, najdete po klepnutí na každou z fotografií.

auto01.JPGauto02.JPGauto03.JPG
auto04.JPGauto05.JPGauto06.JPG
auto07.JPGauto08.JPG

CASE: Takhle prý bude za 10-15 let vypadat váš mercedes

Ani v Daimleru a s přispěním Bosche nicméně nechtějí zůstat jen u parkovacích asistentů a vyvíjejí cosi, čemu říkají CASE – vizi připojeného (C), autonomního (A), sdíleného a službami propojeného (S) a především elektrického (E) vozu, který do ulic vyjede někdy v příštím desetiletí.

4e41037d-1dae-4164-b2b7-a68522137b5f
Proč vlastně vyvíjet autonomní vozy? Nejde jen o pohodlí, ale především o bezpečnost a efektivitu: časovou, emisní, i z hlediska spotřeby paliva.

Už teď se ale jejich Mercedes S Class bez řidiče prohání na několika kontinentech světa, kde sbírá data. Třeba v Jihoafrické republice nebo Austrálii. Proč zrovna tam? Nejde o legislativu, ale o klimatické podmínky.

Zatímco dopravní značku a vodící čáru na německé dálnici rozpozná kamera kdejakého automatu, právě v podobných exotických končinách mohou inženýři studovat, jak se autopilot popere třeba s rozbitou silnicí, jejíž vodící čáry jsou poprášené pískem.

aff98a86-68fb-46f5-9ca2-87aa019f7c526f4a534a-b66b-43f2-b245-57720160ac0febe15aae-449a-491a-bdab-56792cf6ee7e
Autonomní mercedes už nějaký čas křižuje několik kontinentů. V Německu se učí jezdit po kvalitní dálnici a v Jihoafrické republice zase po zaprášené hrbolaté cestě... Aby jednou zvládl řízení i na českých komunikacích.

Všechna data nakonec skoční v superpočítačích a simulacích třeba na mašinách DGX od Nvidie, která vyvíjí specializované superpočítače pro trénování autopilotů nejvyšší úrovně L5, kteří si se všemi těmito nástrahami budou muset poradit stejně jako člověk z masa a kostí.

Aby toto všechno bylo možné, musí jednotlivé země vytvořit právní rámec. A tady to zatím skřípe – především v Evropě. Lídrem zůstávají USA a stále více se do popředí dere Čína, zatímco situace v Evropě je spíše tristní – legální jsou v podstatě jen asistenční systémy do úrovně L2 z pětistupňové škály a situace se hlavně liší země od země (Německo až L3).

Takto vypadá ten nejrealističtější simulátor dálnice od Nvidie včetně nastavení libovolných klimatických podmínek. Autopilot se pomocí něj může učit ve VR:

Connected Parking, aneb šmírující radar, který najde ostatním místo

I z tohoto důvodu mnohé evropské automobilky testují své technologie v reálném nasazení v Kalifornii. Bosch se na konferenci pochlubil vizí širšího ekosystému Connected Parking, se kterým letos začne experimentovat třeba v San Francisku. Konkrétně s tzv. community-based parkováním.

d9aa055f-7b85-4b98-b7ba-ec9bd56099a1
Vozy vybavené senzory doslova vyčmuchají volné místo k parkování a pošlou údaj do mapy. Tu pak budou moci využít ostatní řidiči.

Oč se jedná? Vůz bude vybavený senzory, které nicméně nebudou sloužit k autonomní jízdě, ale k hledání volných parkovacích míst. Vůz tedy bude radarem neustále snímat kraj vozovky, a když narazí na dostatečně velkou mezeru vhodnou pro stání, odešle aktuální polohu do mapy, kterou budou moci sledovat další řidiči. Celé to vlastně připomíná principy Wazu, ovšem s tím rozdílem, že údaje do mapy nevkládá uživatel, ale automat.

Velkým tématem automobilové sekce na konferenci Bosch Connected World byla také elektrifikace. Ačkoliv alespoň veřejně mnozí šéfové automobilek (třeba italský Fiat) pochybují o tom, že elektromobily v dohledné době nahradí ty se spalovacím motorem a celkem pravidelně se strefují do Muskovy fabriky Tesla Motors, faktem zůstává, že ve střednědobých a dlouhodobých plánech koketují s úplně stejnými vizemi.

e671708b-d954-4a71-b0eb-12b1495ae4ca
Systém může volná místa zároveň klasifikovat podle typu rozpoznáním dopravní cedule. Rozřadí tedy místa ke stání třeba pro ty s kartou ZTP apod.

Elektromobily příštího desetiletí tak budou podle šéfa Daimleru samozřejmostí a po roce 2030 bychom se měli dočkat mety, kdy prakticky všechny nové vozy na trhu nevypustí do ovzduší ani gram oxidů uhlíku. Těžko říci, jestli je to reálné, ve světle emisní aféry z posledních let však lze podobná odvážná tvrzení vcelku pochopit – ať už se z nich vyklube cokoliv.

Anděl strážný a sledování zásilky v reálném čase

Bosch Connected World ale samozřejmě nebyl pouze o automobilech. Firma se tu pochlubila třeba službou Guardian Angel a její aplikací Vivatar. Pokud Waze propojuje řidiče na silnici, Vivatar vás v krizi spojí s přáteli a přivolá pomoc.

2d9c0d1a-a0f4-4457-8e2d-5dff45976a8f2dd580ea-e3ce-4adb-883e-8aa80473bcf41d9e6679-82cb-4801-8dea-9ca2ee1156de
Štítky na velkých balících nahradí dynamický e-ink a každou paletu bude sledovat senzor, který bude snímat a odesílat do ústředí nejen polohu, ale i teplotu a další fyzikální veličiny.

Zajímavou ukázku nakonec předvedla také švýcarská Panalpina, která s Boschem spolupracuje na real-time sledování zásilek. A to doslova, na paletě s balíkem je totiž připojený speciální senzor, který sleduje nejen polohu, ale také teplotu a další fyzikální veličiny. Všechna tato data posílá skrze bezdrátovou síť do centrály a klient jen sleduje puntík na mapě.

Součástí Bosch Connected World byl i obří hackathon několika set vývojářů. Jeden z týmů postavil fotbálek s A.I., která se postupně učí hrát proti lidskému soupeři:

Aby se zároveň zrychlily obecné logistické kroky, namísto papírového štítku s čárovým kódem byla na demonstrační paletě přilepená etiketa s e-inkovým displejem, který mohl všechny QR a čárové kódy překreslovat dle aktuálního stavu.

Nejlepší softwaroví inženýři jsou ti z Ruska. A nejlepší hackeři jsou jejich spolužáci

Dvoudenní šňůru přednášek uzavřel Jevgenij Valentinovič Kasperskij, který na pódiu a po armádě pečlivě ustrojených německých kravaťáků vypadal jako čiré zjevení a zvolal, že v Rusku jsou nejlepší softwaroví inženýři… A také hackeři píšící malware, protože to jsou jejich kolegové z univerzit. Vzhledem k loňské aféře přímo v Kaspersky Lab se zároveň nabízí otázka, kolik z nich zároveň pracuje pro ruskou vládu.

89c70337-3963-4d1b-b21a-2b582373a104
Eugene Kaspersky varuje před útoky hackerů z vlastní země

Zakladatel a šéf Kaspersky Lab v každém případě analyzoval několik útoků z minulosti na průmyslové systémy SCADA, a přestože by se mohlo zdát, že tím nejzajímavějším byl případ Stuxnetu útočícího na íránský jaderný program, Eugene Kaspersky zmínil spíše útok v antverpském přístavu.

Záškodníci zde obalamutili jeden z řídicích systémů na kontejnerové lodi. SCADA poté vyhlásila poplach a v nastalém zmatku zmizel z lodi jeden z kontejnerů, ve kterém jistá skupina pašovala drogy.

Bezpečnostní pásmo konference Bosch Connected World poté Kaspersky ukončil pragmatickou vizí, podle které lze nad hackery zvítězit jen tak, že bude úspěšný hacking velmi drahý. Tak drahý, že se útočníkům nevyplatí. Nástup mnoha IoT krabiček dneška s chabým zabezpečením však dává tušit, že ten čas jen tak nenastane.

Projděte si komentovanou galerii, kde se dozvíte další střípky z konference Bosch Connected World

Cestu redaktora na konferenci hradila společnost Bosch

Určitě si přečtěte

Články odjinud