V polovině května se v Berlíně konala výroční konference Bosch Connected World. Do A.I. a internetu věcí totiž neinvestuje pouze Google nebo třeba Microsoft, ale dnes už naprosto všichni. Jedna z hlavních atrakcí se nicméně nacházela ještě před samotným vchodem do haly Station Berlin – elektrický autonomní dron pro dvě osoby.

V polovině května se v Berlíně konala výroční konference Bosch Connected World. Do A.I. a internetu věcí totiž neinvestuje pouze Google nebo třeba Microsoft, ale dnes už naprosto všichni. Jedna z hlavních atrakcí se nicméně nacházela ještě před samotným vchodem do haly Station Berlin – elektrický autonomní dron pro dvě osoby.

Jmenuje se Volocopter a vývojáři jej zatím testují jen v Asii. V Evropě na něco podobného chybí legislativa.

Jmenuje se Volocopter a vývojáři jej zatím testují jen v Asii. V Evropě na něco podobného chybí legislativa.

Uvnitř je místo leda pro dvě osoby – jako v maličké helikoptéře nebo vírníku.

Uvnitř je místo leda pro dvě osoby – jako v maličké helikoptéře nebo vírníku.

Sada elektrických rotorů a lithiová bterie se postará o let v rámci města, volokoptéra se totiž ve vzduchu udrží jen pár desítek minut.

Sada elektrických rotorů a lithiová bterie se postará o let v rámci města, volokoptéra se totiž ve vzduchu udrží jen pár desítek minut.

Uvnitř haly Station Berlin. Dříve to bylo nádraží pro spoje na Drážďany a dnes konferenční prostor pro 5 000 návštěvníků Bosch Connected World. Konal se tu i loni.

Uvnitř haly Station Berlin. Dříve to bylo nádraží pro spoje na Drážďany a dnes konferenční prostor pro 5 000 návštěvníků Bosch Connected World. Konal se tu i loni.

Ačkoliv má dnes Bosch ohromnou šíři podnikání, především je to průmyslová korporace, a tak investuje do průmyslu 4.0. Vyvinula třeba ViPAS na fotografii. Jedná se o robotického kontrolora kvality.

Ačkoliv má dnes Bosch ohromnou šíři podnikání, především je to průmyslová korporace, a tak investuje do průmyslu 4.0. Vyvinula třeba ViPAS na fotografii. Jedná se o robotického kontrolora kvality.

Robotická ruka od Rexrothu dovnitř umístí výrobky.

Robotická ruka od Rexrothu dovnitř umístí výrobky.

Vnitřní mechanizmus vybavený sadou kamer pak výrobek po výrobku opticky zkontroluje a pomocí neuronové sítě porovná s předlohou. Člověk zvládne kontrolu zhruba za 16 sekund, stroj mnohem rychleji a klidně 24 hodin denně.

Vnitřní mechanizmus vybavený sadou kamer pak výrobek po výrobku opticky zkontroluje a pomocí neuronové sítě porovná s předlohou. Člověk zvládne kontrolu zhruba za 16 sekund, stroj mnohem rychleji a klidně 24 hodin denně.

Mottem konference byl propojený svět. Napojený tedy musí být i dělník na stavbě. 

Mottem konference byl propojený svět. Napojený tedy musí být i dělník na stavbě. 

A jelikož symbolem next-gen technologií jsou dnes i drony, i dělník na stavbě by měl mít kvadrokoptéru.

A jelikož symbolem next-gen technologií jsou dnes i drony, i dělník na stavbě by měl mít kvadrokoptéru.

Máte doma 3D tiskárnu? Rexroth Bigrep je o něco větší...

Máte doma 3D tiskárnu? Rexroth Bigrep je o něco větší...

Tisková hlava uvnitř právě vyrábí plastovou konsturkci s metrovými rozměry.

Tisková hlava uvnitř právě vyrábí plastovou konsturkci s metrovými rozměry.

Hotové dílo z Bigrepu může vypadat třeba takto – dvoumetrový model elektromotorky.

Hotové dílo z Bigrepu může vypadat třeba takto – dvoumetrový model elektromotorky.

60 kg plastu a prakticky identická tisková technologie jako u malých 3D tiskáren pro domácí kutily.

60 kg plastu a prakticky identická tisková technologie jako u malých 3D tiskáren pro domácí kutily.

Další poloautomatická jednotka s neuronovou sítí. Na první pohled je to kompletační pracoviště elektronika, který tu může výrobek složit dohormady.

Další poloautomatická jednotka s neuronovou sítí. Na první pohled je to kompletační pracoviště elektronika, který tu může výrobek složit dohormady.

Live Assist je ale u stropu vybavený kamerou a softwarem neuronové sítě, která může průběžně kontrolovat, jestli pracovník skládá vše dohormady, jak má a upozorní jej na chyby.

Live Assist je ale u stropu vybavený kamerou a softwarem neuronové sítě, která může průběžně kontrolovat, jestli pracovník skládá vše dohormady, jak má a upozorní jej na chyby.

Další chytrá krabice – APAS Inspector. Podobá se robotickému kontrolorovi z úvodu. Tentorkát má menší provedení.

Další chytrá krabice – APAS Inspector. Podobá se robotickému kontrolorovi z úvodu. Tentorkát má menší provedení.

Dovnitř strčíte třeba tento výrobek, APAS Inspector provede jeho analýzu a řekne, zdali je vše v pořádku.

Dovnitř strčíte třeba tento výrobek, APAS Inspector provede jeho analýzu a řekne, zdali je vše v pořádku.

Nejvděčnější jsou však automatické robotické vozíky, které přesouvají náklad po fabrice sem a tam, aniž by je musel řídit člověk. Podobné roboty najdete už i v některých českých závodech.

Nejvděčnější jsou však automatické robotické vozíky, které přesouvají náklad po fabrice sem a tam, aniž by je musel řídit člověk. Podobné roboty najdete už i v některých českých závodech.

Co by to bylo za technologickou konferenci, kdyby tam nebylo alespoň jedno autonomní autíčko. Toto je od Amazonu. Proč? Protože se naučilo řídit v cloudu na serverech Amazon Web Services (AWS).

Co by to bylo za technologickou konferenci, kdyby tam nebylo alespoň jedno autonomní autíčko. Toto je od Amazonu. Proč? Protože se naučilo řídit v cloudu na serverech Amazon Web Services (AWS).

Bosch měl na výstavišti také stánek s chytrou domácností, kde prezentoval některé systémy pro její ovládání – třeba pomocí virtuálního dotykového displeje projektovaného na libovolnou podložku – třeba na stůl v kuchyni. Princip technologie sice není nikterak nový, zatím se ale příliš neprosadil. Teď to tedy zkouší i Bosch.

Bosch měl na výstavišti také stánek s chytrou domácností, kde prezentoval některé systémy pro její ovládání – třeba pomocí virtuálního dotykového displeje projektovaného na libovolnou podložku – třeba na stůl v kuchyni. Princip technologie sice není nikterak nový, zatím se ale příliš neprosadil. Teď to tedy zkouší i Bosch.

Bosch vyvíjí také systémy pro alternativní elektrickou individuální dopravu. Chce připojit každé elektorkolo.

Bosch vyvíjí také systémy pro alternativní elektrickou individuální dopravu. Chce připojit každé elektorkolo.

Chytrý dělník na stavbě potřebuje dron...

Chytrý dělník na stavbě potřebuje dron...

Robotický kontrolor výrobku ViPAS.

Robotický kontrolor výrobku ViPAS.

Kamerový systém vyzbrojený neuronovou sítí pro detekci kouře a ohně.

Kamerový systém vyzbrojený neuronovou sítí pro detekci kouře a ohně.

Bosch Connected World

Bosch Connected World

Jmenuje se Volocopter a vývojáři jej zatím testují jen v Asii. V Evropě na něco podobného chybí legislativa.
Uvnitř je místo leda pro dvě osoby – jako v maličké helikoptéře nebo vírníku.
Sada elektrických rotorů a lithiová bterie se postará o let v rámci města, volokoptéra se totiž ve vzduchu udrží jen pár desítek minut.
Uvnitř haly Station Berlin. Dříve to bylo nádraží pro spoje na Drážďany a dnes konferenční prostor pro 5 000 návštěvníků Bosch Connected World. Konal se tu i loni.
26
Fotogalerie

Bosch Connected World 2019: Umělá inteligence v každé bezpečnostní kameře

  • V Berlíně se konala výroční konference Bosch Connected World
  • Nabídla vhled do trendů průmyslu 4.0 v Evropě
  • A také internetu věcí a propojené elektroniky

Nedávno se se svými novinkami pochlubily technologické společnosti Facebook, Microsoft a Google, přičemž za rohem je také výroční Apple WWDC, která vypukne už za dva týdny 3. června. Česko by se však mělo neméně zajímat i o velké konference v Evropě, které se nás mnohdy týkají mnohem více než stav umělé inteligence kdesi v Mountain View.

Jedna z těch největších v půlce týdne okupovala výstaviště Station Berlin v srdci německého hlavního města, kam se po roce sjelo na 5 000 manažerů, vývojářů a dalších expertů na již tradiční Bosch Connected World 2019.

Jelikož je Berlín z Prahy jen pár hodin cesty po dálnici a jelikož je Česká republika z hlediska struktury svého hospodářství a vzájemného obchodu do jisté míry opravdu 17. spolkovou zemí Německa, zajeli jsme se do Berlína podívat i my.

Bosch nevyrábí pouze vrtačky

Bosch a jeho dceřiné společnosti po celém světě zaměstnávají více než 300 tisíc lidí (z toho v Česku necelých 9 tisíc) a vedle malých i velkých strojů a robotiky třeba z fabrik jeho Rexrothu se jedná také o jednoho z největších výrobců drobných polovodičových čipů a dalších součástek pro automobilový průmysl

 Zapomenout nesmíme ani na energetiku a elektroniku pro domácnosti počínaje vrtačkami a chytrými pračkami a konče technologiemi třeba pro elektroskútry, elektrokola a nakonec i elektrokoloběžky.

c796099e-d183-4032-8795-cfa4715e1978
Každé městské elektrické kolo bude jednou připojené. Tedy alespoň v představách německého Bosche.

Ostatně, každý, kdo dnes vyrazí vozem do rozkopaného Berlína, který v tomto ohledu docela věrně připomíná dopravní past jménem Brno, brzy pochopí, proč je alternativní doprava v čele s jednostopými vozidly na elektřinu reálným tématem i pro korporace podobného kalibru. V Berlíně je totiž – s trochou nadsázky – více bicyklů než v Pekingu 70. let a pamatuje na to i tamní dopravní infrastruktura.

Všechno propojíme a basta!

Jak už napovídá název výroční konference, hlavním tématem byl internet věcí, průmysl 4.0 a obecně předzvěst propojování prakticky všeho. Jedním z nejvýmluvnějších artefaktů výstavní části tak byla figurína prostého dělníka ze stavby, který měl před sebou vyskládanou klasickou výzbroj v čele s lopatou a kladivem, ale stejně tak i dron. Byl to totiž dělník 2.0 napojený na hromadu informačních systémů.

75f0dbca-c9e0-48f2-9df9-586324a146f7
Každý dělník na stavbě bude jednou chytrý

V rámci úvodní přednášky se pak už šéfové Bosche chlubili přece jen sofistikovanějšími technologiemi – třeba experimentálním autonomním kontrolorem kvality ViPAS, který je další z mnoha ukázek, co nabídne příští generace průmyslové automatizace.

ViPAS je speciální skříň vybavená kamerami a výkonným počítačem s grafickými kartami. Jsou tu opravdu potřeba, využívá je totiž optická neuronová síť, která podle naučené předlohy porovnává, jestli hotový výrobek odpovídá zadání. Člověk u pásu to prý zvládne za 16 sekund, ale ViPAS je jen hrouda křemíku, plastů a slitin, může tedy pracovat celých 24 hodin bez přestávky a za zlomek času.

fc9d58d1-271e-40ec-bab2-f66c563d6ad8
Robotický kontrolor kvality ViPAS

Ke všemu není sám, spolupracuje totiž s dalším robotem – robotickou rukou Rexroth APAS. Ta mu může z palety předávat výrobek za výrobkem a dohromady za pár hodin zkontrolují celou produkci, aniž by muselo u pásu postávat hejno dělníků.

Průmysl 4.0 vytvoří nová pracovní místa

Přítomní experti na průmysl 4.0 nicméně publikum zároveň uklidňovali, nástup další generace digitalizace výroby totiž nemusí automaticky znamenat ztrátu zaměstnání. Ostatně mnoho techniků z oblasti IT přece už celé roky nahrazuje prostý outsourcing a přechod do cloudu, který je zpravidla mnohem úspornější na lidské zdroje než on-premise, tedy serverová infrastruktura přímo v podniku.

Namísto klubovny plné firemních správců sítě, poštovních serverů a zaseknutých papírů v tiskárnách tedy leckomu stačí jediný administrátor na Office 365 nebo GSuite. Poptávka po dobrých ICT expertech přitom nepolevuje.

Výrobci podobných technologií pro průmysl proto předpokládají, že automatizace a robotizace sice v rámci zefektivňování výroby leckomu sebere práci, ale stejně tak vytvoří nová místa na prozatím neexistujících pozicích nových ekonomičtějších podniků. Ostatně příchod internetu udělal to samé.

Finančníci už pojišťují i funkčnost algoritmů A.I.

Nástup digitálních technologií proměňuje také pojišťování rizik. Tomu se věnuje třeba skupina Munich RE – další z přednášejících –, která dnes firemní klientele umožňuje pojistit dokonce i funkčnost algoritmů neuronových sítí a obecně A.I.

Představte si například, že byste byli dodavatelem softwaru pro předpověď počasí a svým klientům byste platili drobnou pokutu, pokud by předpověď občas nevyšla a způsobila jim ztrátu.

S algoritmy neuronových sítí je to velmi podobné. Občas se prostě spletou. Munich RE umožňuje toto riziko chyby pojistit, což bude velké téma právě v příštích desetiletích s nástupem autonomních systémů – třeba v choulostivé dopravě, neboť i ty se občas spletou.

Bosch vsadil na blockchain. Říká mu DLT

Právě důvěra veřejnosti v nové autonomní technologie, kterým nerozumí, je pro jejich tvůrce ohromné obchodní riziko. Stačí vzpomenout na Uber a fatální srážku jeho robotického volva s chodcem na jaře loňského roku, která celý výzkum vrátila o několik let zpět a prozatím zhatila dnes už poněkud bláhové plány na spuštění robotického taxi Uberu v průběhu několika následujících let.

Pro Bosch je z hlediska důvěry v nové technologie nejdůležitější bezpečnost dat včetně jejich přenosu a obecně soukromí, a tak vsadil na blockchainové technologie, kterým říká DLT (Distributed Ledger Technology).

Základní princip blockchainové databáze spočívá v tom, že jednotlivé zápisy na sebe matematicky navazují. Když bychom tedy chtěli blockchain v určitém místě zpětně upravit, všechny novější (navazující) zápisy nebudou nadále matematicky odpovídat – databáze ztratí svoji integritu a my se dozvíme, že se na ni pokusil někdo zaútočit. Druhým klíčovým prvkem blockchainu je způsob jeho decentralizované distribuce skrze P2P síť.

Bosch chce obou principů využít jak pro vyšší zabezpečení dat přenášených skrze internet, tak jejich efektivnější distribuci. A možné aplikace? Třeba rychlý přenos transakcí v internetu věcí, ať už se bude jednat o vůz, který automaticky zaplatí u pumpy nebo dobíjecí stanice, případně o objednávkové systémy v mezinárodní logistice.

Stručně řečeno, DLT se má podle Bosche postarat o univerzální integritu a bezpečnost přenášených dat skrze internet.

Neuronové sítě v každé bezpečnostní kameře

O několik kapitol výše padla řeč na experimentální technologii ViPAS – tedy robotického kontrolora kvality s hromadou kamer. Právě průmyslové kamery jsou dalším tradičním výrobkem Bosche, který je postupně vybavuje automatikou.

Jeho kamery, které dnes najdete na mnoha evropských letištích nebo třeba na fotbalových stadionech, toho umějí mnohem více než jen pasivně nahrávat obraz. Postupem času přibyla detekce osob, ale i odhadování záměru v pohybu podle jeho vektoru.

Taková kamera tedy například nespustí alarm, pokud v záběru spatří osobu, ale jen tehdy, pokud osoba zamíří k chráněné budově a třeba se bude pokoušet přelézt plot.

84b1544b-8661-4513-9714-461e17847fe9
Nová generace detektorů požárů. Kouř a plamen rozpozná rovnou bezpečnostní kamera.

Bosch tuto optickou technologii postupně přenáší i do své tradiční senzorové elektroniky pro budovy. Krásným příkladem jsou optické protipožární detektory. Namísto teplotních a kouřových čidel plamen odhalí běžná optická/IR kamera, jejíž výpočetní jednotka pomocí neuronových sítí , jak vypadá oheň a právě kouř, čili je dokáže mnohem rychleji a hlavně i na větší dálku spolehlivě detekovat.

Klasický průmysl se tedy mění a v případě Bosch Connected World to dokládal i výčet partnerů konference. Vedle tradičně průmyslového Siemensu mezi těmi největšími figuroval Google Cloud, Microsoft (Azure), Red Hat, anebo geopoliticky momentálně poněkud kontroverzní Huawei.

Cestu redaktora na konferenci hradila společnost Bosch

Určitě si přečtěte

Články odjinud