Aktuální obrázek z nově otevřeného testovacího tunelu v Hawthorne. Všimněte si pomocných vodicích koleček 

Aktuální obrázek z nově otevřeného testovacího tunelu v Hawthorne. Všimněte si pomocných vodicích koleček 

Auto v tunelu vedou betonové mantinely

Auto v tunelu vedou betonové mantinely

Tesla vjíždí do tunelu...

Tesla vjíždí do tunelu...

...a už frčí. Zatím to zvládne rychlostí maximálně 70 km/h

...a už frčí. Zatím to zvládne rychlostí maximálně 70 km/h

Povrch tunelu není ideálně rovný a ve videoukázkých bylo vidět, jak se auto během jízdy docela silně otřásá

Povrch tunelu není ideálně rovný a ve videoukázkých bylo vidět, jak se auto během jízdy docela silně otřásá

Na konci tunelu je šachta s výtahem

Na konci tunelu je šachta s výtahem

Auto pak vyjede na povrch a teoreticky by mohlo pokračovat po silnici....

Auto pak vyjede na povrch a teoreticky by mohlo pokračovat po silnici....

...ale to až někdy v budoucnu, když budou pomocná kolečka integrována do podvozku a před vjezdem do tunelu se vysunou. 

...ale to až někdy v budoucnu, když budou pomocná kolečka integrována do podvozku a před vjezdem do tunelu se vysunou. 

Tesla ve výtahu

Tesla ve výtahu

Tesla ve výtahu

Tesla ve výtahu

Takto vypadala původní vize - namísto pomocných koleček autonomní platformy, na které by auto najelo. 

Takto vypadala původní vize - namísto pomocných koleček autonomní platformy, na které by auto najelo. 

Výjezd z tunelu je na stejných místech jako vjezd - stačí zaparkovat na plošině

Výjezd z tunelu je na stejných místech jako vjezd - stačí zaparkovat na plošině

Na základě platformy by mohly vznikat i speciální vozidla, napříkla minibusy pro cestující. 

Na základě platformy by mohly vznikat i speciální vozidla, napříkla minibusy pro cestující. 

Tunel v Hawthorne

Tunel v Hawthorne

Ražba tunelu podle The Boring Company - levně a rychle

Ražba tunelu podle The Boring Company - levně a rychle

Auto v tunelu vedou betonové mantinely
Tesla vjíždí do tunelu...
...a už frčí. Zatím to zvládne rychlostí maximálně 70 km/h
Povrch tunelu není ideálně rovný a ve videoukázkých bylo vidět, jak se auto během jízdy docela silně otřásá
18
Fotogalerie

Boring Company otevřela první zkušební tunel. Tesla v něm projíždí s pomocnými kolečky

Tunelářská firma Elona Muska otevřela první tunel určený pro veřejné testování. Nachází se v Hawthorne v Los Angeles, je dlouhý necelé dva kilometry a šéf firmy Elon Musk na něm nyní prezentoval svou vizi podzemní osobní dopravy v praxi. V Tunelu se proháněla Tesla Model X, načež najela na rampu výtahu, který ji vynesl na povrch.

V reálu to však zatím nefunguje až tak snově, jak by si asi i sám Elon Musk představoval. V původní vizi auta najížděla na autonomně řízené platformy, které by se v tunelech pohybovaly rychlostmi přes 200 km/h. Aktuálně to však fungovalo tak, že byla na přední kola Tesly Model X domontována pomocná konstrukce s bočními vodícími kolečky, která pak udržovala přední kola v jízdní dráze.

Vozidlo se tedy v tunelu pohybuje vlastní silou a po vlastních kolech. Jak je patrné z videoukázek, ke slovu silně přichází i odpružení vozidla, protože jízdní dráha tunelu je značně nerovná. Přesto Elon Musk uvedl, že již nyní se dá jezdit až 70 km/h a při doladění tohoto konceptu by byly dosažitelné rychlosti i přes 200 km/h. Zda tím definitivně odpískal nápad s platformami, na které by auto najelo, ovšem neuvedl.

Přihlížející návštěvník reaguje na twít Elona Muska, že auta budou moci plynule střídat jízdu v tunelu a po silnici. Za stávajícího stavu je to lež, protože pomocná konstrukce s vodícími kolečky je k autu pevně přimontovaná a na běžnou silnici by s ní auto nemělo vjíždět:

Ačkoli aktuální ukázka v praxi nakonec nepůsobí tak futuristicky, jako dříve uvedená prezentační videa s animacemi, Elon Musk udělal další hmatatelný krok k naplnění svého snu o podzemní osobní dopravě.

Určitě si přečtěte

Články odjinud