Boj Oracle o PeopleSoft: o několik kol dál a stále bez konce

Do zápasu o pohlcení firmy proti vůli managementů i části akcionářů jsou zatahováni zákazníci a státy americké Unie. Cena stoupá a jedno je již jisté: Larry Ellison tu firmu opravdu hodně chce.
Uplynul přesně měsíc od nikým nečekané (chce se říci „nevyžádané“) nabídky šéfa Oracle Larry Ellisona, že odkoupí konkurenční firmu PeopleSoft, která pro změnu o pár dnů později oznámila, tentokrát už na základě oboustranné dohody, že pohltí svého menšího konkurenta J.D.Edwards. Uplynul měsíc a PeopleSoft prodán není – cena mezitím stoupla z 5,1 miliardy dolarů na 6,3 miliardy, a ani ta nemusí být konečná.

Jako v profesionálním boxu bylo v uplynulém měsíci vybojováno několik kol, většinou s nejasným výsledkem, a stejně tak je ještě bůhvíkolik kol před námi – hraje se totiž na K.O., buď do ringu vhodí ručník Oracle a pokus o koupi vzdá, nebo PeopleSoft, a koupit se nechá. Hlavní spor mezi oběma aktéry je nezměněn: Oracle chce firmu koupit od akcionářů, a management PeopleSoftu je zásadně proti. Všem je jasné, že pohlcením by PeopleSoft (a asi i J.D.Edwards) zmizel z povrchu zemského jako firma, značka i softwarový produkt, a jen málo zaměstnanců firmy by si zachovalo místo – Oracle dává zřetelně najevo, že jeho cílem jsou pouze zákazníci a tržní podíl firmy. Není to v rukavičkách a není to žádný příklad citlivého a ohleduplného kapitalismu, ale Ellison je alespoň upřímný: mohl, když ptáčka lapat, hezky mu zpívat, ale on řekl na rovinu, co ho čeká.

Co se v uplynulých týdnech událo? Nejdříve se PeopleSoft dohodl s J.D.Edwards, že pozmění pravidla probíhající akvizice – z výměny akcií se stala kombinace akcií a peněz (870 mil. dolarů). To bylo hodnoceno jako pokus o „zahnání Oraclu“: když PeopleSoft vyplatí J.D.Edwards (který je na tom finančně nevalně) značnou hotovost, nebude již moci Oracle odmítnout tak snadno též akvizici J.D.Edwards, neboť by přišel o tyto peníze. To zřejmě způsobilo část vzestupu ceny za PeopleSoft. Do hry se dále vložili zákazníci: zpočátku se zdálo, že budou chtít od PeopleSoftu prchat, ale možná to byla přehnaná a zmedializovaná obava. PeopleSoft jim nabízí záruku vrácení peněz, pokud nyní zůstanou.

Protože nepřátelství mezi oběma stranami trvá, přicházejí na scénu též právníci a pálí se žalobami – to je v Americe povinná příloha každého korporátního sporu. Žalují ale tentokrát i státy americké unie – Connecticut, kde je PeopleSoft doma, ústy svého státního zástupce tvrdí, že Oracle porušuje státní i unijní antimonopolní právo, poškozuje ekonomiku, zhoršuje podmínky pro podnikání (redukcí konkurence), a tak dále. Oracle pak žaluje management PeopleSoftu (že brání akcionářům firmy přijmout nabídku), J.D.Edwards žaluje Oracle za ničení uzavírané fúze s PeopleSoftem, a PeopleSoft také pochopitelně žaluje každého. Kdybych na začátku odstavce uvedl, že každý žaluje každého, mohl jsem si ušetřit psaní.

Vzhledem k tomu, že akcionáři PeopleSoftu, kteří jediní mohou na obchod kývnout, nebo jej naopak odmítnout, doposud nekývli, Oracle zvyšuje cenu na 6,3 miliardy. Tento krok se čekal od začátku, respektive: „pokud to Oracle myslí vážně a neblufuje, bude muset cenu zvýšit“. Jde totiž o to, že při nabídkách na odkoupení se téměř vždy nabízí tzv. prémie, něco navrch nad současnou cenu firmy, odvozenou od akciového kurzu. Pokud jde o nepřátelské převzetí, prémie, toto „bolestné“, musí být ještě vyšší než obvykle. Ellison ale v prvním kole takřka žádnou prémii nenavrhl – zřejmě testoval, co to udělá s trhem; jistě ale byl připraven na to, že nabídku musí zvýšit. Akcionáři PeopleSoftu se navenek tváří znuděně, ale uvnitř se už jistě radují – ryba zabrala a háček je zaseklý hluboko, teď je těžko záměr odpískat. Praví tedy, že je to málo a že chtějí cenu „ještě slušně vysoko nad 20 dolarů“ (6,3 miliardy = 19,50 dolaru). Kolik tedy přesně? To se neříká – je na Oraclu, aby dal nabídku. To je ovšem v branži běžné - podobné obchody se uzavírají na třetí nebo čtvrtou nabídku.

Management PeopleSoftu i J.D.Edwards se nadále brání se stejnou vehemencí jako na začátku. Do hry jsou zatahováni zákazníci, kteří jsou bráni maličko jako rukojmí: „na vás nyní, záleží, aby…“. PeopleSoft rozesílá svým zákazníkům dopis, ve kterém je žádá, aby mu projevili podporu. Jistě, ovšem, morální podpora je hezká věc, ale lepší prý by bylo, kdyby si zákazníci přikoupili nějaké ty licence. To by bylo moc pěkné vyjádření podpory, praví PeopleSoft. Oracle opáčila, že to je vrcholně cynické, nicméně dává zákazníkům PeopleSoftu cukřík, když vyhlašuje, že bude produkty firmy podporovat ještě deset let, i když je nebude dále aktivně vyvíjet a prodávat. Oracle zároveň vyhlašuje, že tedy bere s PeopleSoftem i toho dříve nechtěného J.D.Edwardse, když se nebude nic jiného dát dělat a že, navíc, další akvizice jsou v plánu.

Jak moc do toho mají co mluvit zákazníci? Překvapivě více, než se na první pohled zdá: mohou totiž vyvolat vážné spory u antimonopolního úřadu, když budou usilovat do prokázání toho, že byli spojením obou (respektive všech tří) firem poškozeni. Případná prokazovaná škoda by mohla být dvojí: jednak tím, že se trh dramaticky zúžil (z pěti vyhovujících dodavatelů na dva), že se zúžil výběr, nabídka a tím pádem jdou nahoru ceny, a dále, že jsou či budou proti své vůli nuceni utrácet. Sice jim nikdo jejich software nesebere, ale asi nebude dále intenzivně vyvíjen, kdo ví jak dobře podporován a přechod na jiný systém, ať už od Oracle nebo třeba na SAP, je stejně nemine. Investice do ERP systému se počítají s návratností na deset a více let, proto změna v kratší době je nežádoucí a ztrátová. Státní zástupcové více než 30 států americké unie připravují, či v těchto dnech již realizují slyšení zástupců všech tří firem zúčastněných v souboji. Státy zastupují především „své lidi“: podniky, které na jejich území jsou, platí daně, které jsou zpravidla zákazníky některé z těchto tří firem a které se zavazují chránit před zneužíváním volného trhu. Protože zkoumání teprve začíná, je velmi předčasné cokoli předjímat.

V přestávce před dalším kolem boxu spatřila světlo světa zajímavá zpráva od Gartner Group, ve které si agentura klade otázku: má PeopleSoft šanci, aby jej koupil někdo jiný? Gartner si příliš neklade otázku, jestli může PeopleSoft fungovat dál samostatně – krátkodobě jistě ano, ale trh ERP systémů dlouhodobě neudrží hráče s několikaprocentními podílem na trhu, neboť z něj se nezbytné obrovské investice zaplatit nedají. Agentura dochází k závěru, že nikdo takový se nenajde, protože všem konkurentům současná situace vyhovuje, tj. „ať už je Oracle koupí nebo ne, vždy vyhrávají“. Rytíř na bílém koni, který přijíždí a zachraňuje v poslední chvíli, se tedy konat nemá. Mezi řádky zprávy jako bychom tušili, že PeopleSoft by si sice zasloužil jiného partnera než „řezníky“ z Oracle, ale nikdo takový zřejmě nepřijde.

Témata článku: Software, Oracle, Nečekaná situace, PeopleSoft, Povrch zemského, Connecticut

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

26 procesorů v důkladném testu

Zhodnotili jsme 18 bezdrátových reproduktorů

Jak fungují cash back služby?

Pohlídejte své děti na internetu