Blíží se reforma soukromí GDPR. Experti varují, že může způsobit problémy blockchainu i A.I.

Můj názor  |  zobrazit i odpovědi (trvale)  |  řadit od nejstarších Komentáře nyní řadíme od nejnovějších.
Tímto odkazem můžete řazení změnit.
 |  nových názorů: 38

Názory k článku

avatar
01. 03. 2018 08:43

1) Proč by proboha někdo osobní data (jméno, adresu, email apod.) ukládal v blockchainu ?
2) Požadavek na smazání se týká osobních dat a všech ostatních, ze kterých lze "vystopovat" danou fyzickou osobu. tzn. ostatní provozní data (nákupy, akce,...) statistiky, agregace se mazat nemusí, pokud u nich nebude možné dostopovat danou fyzickou osobu. To je právě to správné na GDPR, aby si architekti uvědomili co je k dané úloze potřeba za data a necpali tam všechno, co jim příijde pod ruku.
3) Jakkoliv GDPR nabourává různé technologie, dosavadní praxi, tak hlavní poselství je jasné. Mé osobní data patří pouze mě a jen já rozhodnu kdo s nimi jak naloží. Což si myslím, že je správná věc. Vše ostatní už je podružné a bude se muset přizpůsobit.
4) Třeba konečně se v českých firmách začne brát IT bezpečnost vážně

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
01. 03. 2018 08:18

Je to fascinující, jak je český internet protkán spekulacemi, atd. Nicméně GDPR je dobrá směrnice. Pracuje s pojmy, jako "přiměřené úsilí", tlačí na lidi, kteří drží naše data, že ledabylost (neřešení toho, jak jsou data uložená, kdo k nim má přístup a na jaké úrovni) je taky špatně.A samozřejmě pokud je nutný důvod uchovávat os. údaje (faktury, apod.) tak logicky nejde smazat data.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
01. 03. 2018 07:28

Takový problém to zase není. Stačí data zpracovávána systémy strojového učení, neuronovými sítěmi etc. anonymizovat. Např. uživatele, je-li třeba je rozlišovat, vést pod klientskými čísly. A bokem mít jednoduchou databázi obsahující k číslům i údaje pro identifikaci. Pokud uživatel požádá o výmaz, smaže se záznam z databáze, ale data pod uživatelským číslem zůstanou. Anonymizovaná data GDPR neřeší.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
28. 02. 2018 21:25

jo kéž by to smetlo telco score, aka SID sid.cz

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
28. 02. 2018 16:44

Myslím že by měl někdo požádat za německého Adolfa, aby se přestalo všude psát o tom co udělal, protože to porušuje jeho soukromí, dobré jméno a kdo ví co ještě.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (4)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
28. 02. 2018 14:01

Co to, prosím, znamená být validní s legislativou a ilegální zásah do blockchainu?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
28. 02. 2018 13:52

Mohla by na základě GDPR požádat o vymazání osobních údajů třeba osoba evidovaná pod krycím jménem Bureš ze záznamů uložených v Ústavu pamäti národa?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (9)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
28. 02. 2018 13:07

Jo k tomu mám taky jednu otázku na zamyšlení.
Jsou zákony, které některým institucím (např: Internetoví poskytovatelé, Telefoní operátoři, Banky, atd...) nařizují uchovávat záznamy po nějakou dobu. A teď si někdo s GDPR vzpomene že chce být vymazán. A teď babo (tedy právníku) raď co se má udělat. Když se v záznamu nechá tak to znamená nedodržení GDPR, a když se vymaže tak to zase znamená nedodržení jiného zákona.
Už asi tuším jak se Hamlet cítil když vynesl tu sovou proslulou větu: "Být či nebýt?"

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (10)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
28. 02. 2018 13:07

V případě AI je to skutečně problém, neumíme jí poručit zapomenout. Myslím, že by to šlo ošetřit právním titulem "Oprávněný zájem". Praxe nám ukáže. Pořád ale platí princip minimálnosti. Tedy správce by musel zdůvodnit, proč AI nepracuje s anonymizovanými daty.
U blockchainu problém nevidím. Samotný blockchain nemusí obsahovat osobní data. Místo toho může obsahovat hashe dokumentů, které tato data obsahují. Pokud přijde požadavek na smazání osobních dat, smaže se jen příslušný dokument, blockchain zůstává nezměněn.
Jiný problém jsou zálohy dat. Zálohy jsou svaté a na ně se nesahá. Tady nám zase praxe ukáže.Ještě si dovolím citát z uoou.cz, třeba to někomu pomůže:
"GDPR předpokládá vytvoření a používání nejrůznějších vzorových dokumentů a kodexů, které mají správcům a zpracovatelům pomáhat při plnění právních povinností. ..... Z obecného nařízení vyplývá předpoklad, že kodexy chování vytvoří asociace či sdružení zastupující správce ze stejné oblasti (např. bankovnictví, telekomunikace, cestovní kanceláře). Není vyloučeno vytvoření horizontálního kodexu např. pro internetové obchody. Není úkolem dozorového úřadu tyto kodexy vytvářet, ÚOOÚ však již k přípravě několika kodexů poskytl konzultace. Obecné nařízení nestanovuje povinnost kodexy vytvořit. "

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
28. 02. 2018 13:06

Pani Jourova vam vysvetli, ze to je fakenews.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
28. 02. 2018 12:54

> Ohledně cestování v čase bych byl opatrný. Když se vrátíte v čase a zabijete svoji vlastní prababičku, nepřestanete existovat. Dnes se má za to, že s největší pravděpodobností dojde k rozdělení časové linie, kdy od momentu dané vraždy, se tato linie bude vyvíjet jinak (provedl jste změnu), ale vy z ní nezmizíte, protože vaši linii, ze které jste přišel již vlastně změnit nelze. Další vraždou, by jste totiž už jen větvil, do jakéhosi pomyslného stromu všechny takto změněné časové linie.
> Chápu, že daná pravidla a omezení mohou v ledasčem vadit, ale vám připadá normální, aby jakási neuronová síť, analyzovala osobní data miliónů lidí?! Pak věřím, že je každému zcela jasné, proč nikde na internetu nemám svá osobní data. Bankovní, telefonní, internetové všechny účty vedu zprostředkovaně. Je to technicky i právně lehce ošetřitelná záležitost. Běžný konzum jsem přitom nemyslel, tam je fake účet, a neuvedení pravého jména, adresy, telefonního čísla a důležitého (či adresného) emailu základ. A kdo tak neučinil, může nebo už čelí vážným problémům se soukromím - bezpečností.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (3)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor