Je stále těžší najít zlaté internetové doly; investoři jsou opatrní a mají dost starostí se svými stávajícími firmami.
Žádné zlaté časy netrvají věčně, to by se jim pak už neříkalo zlaté časy, ale nějak jinak. Cosi mimořádného se děje v posledních třech letech na západním pobřeží USA: počet dvacetiletých mladíků, kteří se po dvouletém podnikání stali multimilionáři a jejichž firmy dosáhly tržní kapitalizace větší než největší firmy v evropských zemích, se staletou historií a tisíci zaměstnanci. Tento stav byl mnohokrát kritizován: tyto firmy, kterých je už několik stovek, které v souhrnu pouze prodělaly stovky milionů dolarů a jejichž tržby se v průměru blíží příjmu střední hospůdky, jsou označovány za nafouklou bublinu, která splaskne. Je ale nutné zdůraznit, že i když toto bude zřejmě blízko pravdě, vůbec to neznamená splasknutí
internetové ekonomiky, tj. fundamentálních změn v podnikání a hospodaření díky Internetu, komunikacím a e-komerci.
Zatímní neuvěřitelný příliv internetových podnikatelských aktivit, které se přes noc měnily v korporace či byly pohlcovány velkými firmami za podobně těžko uvěřitelné peníze, měl svou logiku – podobnou té, s jakou lidé sázejí na koníčky. Sázka je totiž poměrně malá a výhra může být obrovská – investice v řádu milionů dolarů až málo desítek milionů se pak dovedou při úspěšném prodeji zhodnotit desatero až stonásobně. Proč je těchto firem tak mnoho, je také jasné – internetový svět je zrcadlem světa a ekonomiky reálné, a prakticky na každou podnikatelskou aktivitu lze najít její internetový protějšek.
Jenomže právě v tom je onen možný zádrhel. Už i internetový trh je docela „vybrakovaný“, evidentních děr na trhu moc není a noví podnikatelé už přicházejí se stále zoufalejšími návrhy a stále více vabank hrou. Jednou z typických je zde už zmiňovaná firma NetZero, která poskytuje v USA Internet naprosto zadarmo (pouze nutí bannerovou reklamu, což je rozdíl od například českého VOL, který bude chtít inkasovat na telefonních poplatcích a případně internetové telefonii). Firma jako NetZero, která se právě chystá provést tzv. IPO (vstup na burzu), je vabank pokusem, jak vyrvat společnosti America Online její stále silnější nadvládu nad internetovými uživateli v USA, ať to stojí co to stojí. Jenomže problém firmy typu NetZero je nulová přidaná hodnota, žádná exkluzivní, trvalá lákadla pro uživatele – takže po ní může přijít firma NetOne, která nabídne totéž co NetZero, akorát o třetinu menší otravování bannery, a milión zákazníků k ní přejde během pár týdnů.
Takových případů najdeme u nově vznikajících a etablujících se internetových start-ups stále více: risk už začíná pomalu přesahovat šance na zisky. Výsledkem je, že se příliv těchto firem zpomaluje (přesto: důkazem zpomalení je to, že v poslední době se dělají „jen“ tři IPO internetových firem za týden!), a velkou ránu tomuto trhu daly i dva nepovedené vstupy na burzu v poslední době – vstupy, kdy o akcie nově uváděných firem nebyl skoro žádný zájem a vstup byl stornován. To je na akciovém trhu vlastně průšvih; vstupy na burzu se neprovádějí bez předchozí a nákladné přípravy, nejsou to pokusy typu „zkusme to, třeba to vyjde“.
Je ale zajímavé, že se tato horečka údajně má přesouvat z Ameriky do Evropy. Zde jsou totiž podmínky náhle lepší: trh je prázdný a přitom má do Evropy dorazit americká „internetová vlna“ velice intenzivně, hlavně proto, že jsou už na ni dobře připraveny vnější podmínky (konektivita, software/hardware atd.). A první, i když zatím ojedinělé případy se objevují už i u nás, zejména v podobě vstupu firem venture kapitálu do českých start-up firem podnikajících v Internetu.