Blade: superauto vytisknuté pomocí 3D tiskárny

Na unikátní platformě vytisknuté na 3D tiskárně je postaveno superauto Blade. Z 0 na 100 km/h zvládne za dvě sekundy. Čeká nás revoluce v malovýrobě aut?

3D tisk pomocí specializovaných tiskáren není jen ve znamení domácích kutilů, ale profesionální 3D tiskárny se používají i pro rychlou a levnou výroby prototypů nejrůznějších produktů.

Omezením přitom není ani v materiálu, protože existují 3D tiskárny třeba i pro slitiny kovu. Kevin Czinger ze společnosti Divergent Microfactories tak ukázal první superauto, které bylo vyrobené pomocí 3D tiskárny. Základem jsou lehké a odolné díly pro stavbu šasi.

První vytisknuté superauto Blade

Společnost se pochlubila tím, že dokázala pomocí 3D tisku vyrobit první superauto s označením Blade, které se pyšní výjimečnými parametry – má celkovou hmotnost jen 630 kg a dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za neuvěřitelné dvě sekundy.

Klepněte pro větší obrázek
Balde a jeho šasi vytvořené na 3D tiskárně

Háček je samozřejmě v tom, že vytisknuté není úplně celé auto se všemi komponenty, ale především vnitřní struktura složená z propojovacích částí z kovové slitiny, které jsou spojené pomocí trubek z uhlíkových vláken.

Klepněte pro větší obrázek
Hlavní spojovací části jsou vyrobené z kovové slitiny na 3D tiskárně jsou velmi lehké a zároveň odolné

Hmotnost propojovacích částí z kovové slitiny je dle tvrzení až o 90 % nižší, než u běžných automobilů, díky čemuž lze v konečném výsledku dosáhnout mnohem nižší hmotnosti vozidla a tím zlepšit i jeho efektivitu. S nižší hmotností je totiž potřeba menší výkon, což znamená i nižší spotřebu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Blade zatím nepoužívá elektromotor, ale klasický čtyřválec poháněný plynem nebo benzínem. Výkon tohoto motoru je 700 koní, díky čemuž má Blade tak výborné zrychlení.

Licence pro malovýrobce

Jak ale uvádí Kevin Czinger, současný šéf společnosti, který v minulosti neuspěl při vývoji hybridního elektrického auta (Coda Automotive), cílem firmy není vyrábět automobily. Možná v malých sériích, ale jeho hlavním plánem je licencovat konstrukci dílů pro kostru, které lze vytisknout pomocí 3D tiskáren.

Klepněte pro větší obrázek
Kevin Czinger chce 3D výrobu licencovat dalším společnostem

Díky tomu se do výroby vlastních automobilů mohou pustit i menší společnosti po celém světě, protože náklady jsou o dost nižší než při běžné výrobě automobilů. Czinger tak doufá, že se mu podaří odstartovat malou revoluci, kdy výroba automobilů nebude jen výsadou velkých společností s miliardovými prostředky, ale naopak se stane dostupnější a umožní vstup na trh i novým menším společnostem a startupům.

I když na stránkách neuvádí, jak rychlá je výroba komponent na 3D tiskárnách, dle tvrzení je možné složit hlavní kostru jednoho vozu za přibližně 30 minut.

Spousta otázek a budoucnost

I když vypadá tento koncept skvěle, v současné fázi obsahuje spoustu otázek, o kterých se výrobce nezmiňuje. Pomocí 3D tiskárny je vyrobený podvozek, volant a možná pár dalších menších částí. Ale motor, tlumiče, kola, sedadla, světla, elektronika a další spousta součástek musí pocházet z běžné výroby.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Vnitřní vytisknutá kostra vozidla je dle tvrzení z pevných a lehkých materiálů, ale důležitou informací by bylo, zda takový vůz bude bezpečný a projde crash testy pro schválení provozu na pozemních komunikacích. Vyrobení lehkého vozu totiž není takový problém, jako vymyslet konstrukci, která zároveň dokáže efektivně absorbovat náraz z různých úhlů a rychlostí.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Když ale budeme uvažovat o blízké budoucnosti, kdy automobily budou řídit stroje a takřka zcela zmizí nehodovost, lze si koncept extrémně lehkých a jednoduchých vozidel vyráběných na 3D tiskárnách představit poměrně dobře. Navíc s přechodem na elektromobily se výrazně zmenšuje i počet komponent, ze kterých je celý automobil tvořen.

Témata článku: 3D tisk, Technologie, Tiskárny, 3D, Automobil, Podvozek, Poháněný stroj, Celé auto, Nový elektromobil, Uhlíkové vlákno, Blade, Vyrobený elektromobil, Hlavní spoj, Tisk, Pomoc, Crash, Malý vůz, Automobile, Coda, Automotive, První elektromobil, První vůz, Domácí kutil, Vnitřní struktura

Určitě si přečtěte

Velká podzimní aktualizace Windows 10 je tady: Co přináší Fall Creators Update

Velká podzimní aktualizace Windows 10 je tady: Co přináší Fall Creators Update

** Po půl roce je tu další aktualizace Windows ** A opět přináší hlavně hromadu drobných kosmetických vylepšení ** Podívali jsme se na ty nejzajímavější

17.  10.  2017 | Jakub Čížek | 186

Jak funguje největší akumulátor v Česku: podívejte se do elektrárny Dlouhé Stráně

Jak funguje největší akumulátor v Česku: podívejte se do elektrárny Dlouhé Stráně

** Přečerpávací vodní elektrárna Dlouhé stráně je obdivuhodné technické dílo ** Stejná turbína vyrábí elektřinu i tlačí vodu zpět do horního jezera ** Strojovna elektrárny je zabudována v podzemí

19.  10.  2017 | David Polesný | 22

Budoucností Windows 10 je Fluent Design. Takto bude jednou vypadat celý systém

Budoucností Windows 10 je Fluent Design. Takto bude jednou vypadat celý systém

** Fluent Design je vzhled, do kterého postupně Microsoft převleče celý systém ** Staví na průhlednosti a velkých plochách ** Do Windows 10 se z části dostane už zítra při vydání podzimní aktualizace

16.  10.  2017 | Stanislav Janů | 158

Nejlepší optické iluze: Z toho vám půjde hlava kolem

Nejlepší optické iluze: Z toho vám půjde hlava kolem

** Mozek se nechá snadno ošálit, a to mnoha způsoby ** Podívejte se na několik nejlepších optických iluzí ** Iluze dokazují, že vnímání reality může být značně zkreslené

16.  10.  2017 | Vojtěch Malý


Aktuální číslo časopisu Computer

Nový seriál o programování elektroniky

Otestovali jsme 17 bezdrátových sluchátek

Jak na nákup vánočních dárků ze zahraničí

4 tankové tiskárny v přímém souboji