Více než 1600 letadel bylo po dobu 63 hodin a 40 minut zasaženo záhadným rušením signálu satelitního pozičního systému GPS v Pobaltí. Na bezpečnost letecké dopravy však tento incident neměl významný vliv, neboť dopravní letadla při své navigaci primárně spoléhají na radary a pozemní majáky. Podrobnosti přináší magazín New Scientist.
„Od začátku ruské války proti Ukrajině jsme zaznamenali nárůst počtu rušení GPS a spojenci veřejně varovali, že za rušením GPS, ovlivňujícím leteckou a lodní dopravu, stojí Rusko.“ uvedl nejmenovaný představitel NATO. „Rusko má zkušenosti s rušením signálů GPS a disponuje řadou prostředků pro elektronický boj.“
Bezprecedentní rušení GPS
Letadla prolétající nad Baltským mořem a v jeho okolí v severní Evropě zaznamenávala technické problémy způsobené rušením, přičemž potíže nahlásilo 1614 letů (většinou se jednalo o civilní stroje). Většina incidentů se odehrála v polském vzdušném prostoru, nicméně problémy s rušením měla i letadla letící v německém, dánském, švédském, lotyšském a litevském vzdušném prostoru.
Pozoruhodné je, že v Bělorusku, které je dlouhé roky věrným spojencem Ruska, a v Kaliningradu – ruské provincii oddělené od Ruska mořem a pevninou – nedocházelo k žádnému rušení satelitních pozičních systémů. Rušení přitom způsobuje, že přístroje závislé na signálu GPS ukazují jinou než skutečnou pozici, případně zcela ztratí ponětí o své poloze.
Účet Rundradion na sociální síti X (dříve Twitter) zveřejnil animaci, na které je vidět hlášená rušení GPS v průběhu času. „Prvních 24 hodin probíhalo s plným/regulérním výkonem (Švédsko, Německo, Polsko) a poté bylo rušení po dobu 40 hodin omezeno na oblast polského vzdušného prostoru.“ uvedl s tím, že rušení začalo v pátek 22. března večer a skončilo v pondělí 25. března odpoledne.
Zdaleka nejde o první případ
Dle litevského zdroje disponují ruské ozbrojené síly širokým spektrem vojenského vybavení určeného k rušení GNSS (globální navigační satelitní systém), včetně rušení a spoofingu, a to na různé vzdálenosti, s různou dobou trvání a intenzitou.
Od února 2022, kdy Rusko napadlo Ukrajinu, se v Evropě razantně zvýšil počet rozsáhlých rušení systému GPS a dalších globálních družicových navigačních systémů. Rušení byla zaznamenána například v blízkosti Středozemního a Černého moře a v oblasti Baltského moře a Arktidy.
V polovině března tohoto roku bylo terčem útoku letadlo britského královského letectva, na jehož palubě byl britský ministr obrany Grant Shapps. Během letu poblíž Kaliningradu byl na půl hodiny přerušen signál GPS, nicméně útok neohrozil bezpečnost letu a piloti museli použít jiné navigační systémy.