Oživeno 18. října | Před měsícem Musk „přemýšlel nahlas“, že jediným lékem na boj s robotickými účty na X je levné předplatné, bez něhož síť nepůjde používat. Nebyly to jen plané řeči, jeho firma totiž skutečně začala takový tarif testovat.
Jmenuje se Not A Bot, zatím funguje jen na Novém Zélandu a Filipínách, kde stojí v přepočtu asi jeden americký dolar ročně (24 Kč). Placení není povinné, ale bez předplatného budou účty fungovat jen v režimu čtení. Uživatelé pak budou moci číst příspěvky, sledovat videa a začít sledovat ostatní účty.
Až s předplatným ale budou moci sami psát, retweetovat, citovat, ale také lajkovat nebo ukládat cizí příspěvky do záložek. Jestli je platbou podmíněno i používání soukromých zpráv, není z podmínek zřejmé.
„Cílem tohoto programu je obrana proti botům a spammerům, kteří se snaží manipulovat platformou a narušují prožitek ostatních uživatelů X,“ uvádí služba na webu s tím, že chce brzy zveřejnit výsledky, jak test dopadl. Podle něj se pak jistě rozhodne, jak bude postupovat v dalších zemích.
Symbolické předplatné v ceně jednoho dolaru za rok měl v minulosti i WhatsApp. Po odkoupení Facebookem jej ale v roce 2016 zrušil.
Původní článek z 19. září | Izraelský premiér Benjamin Netanjahu se včera v Kalifornii sešel s Elonem Musk, s nímž chtěl probrat regulaci umělé inteligence a růst antisemitismu na sociální platformě X. A z druhého tématu vzešla překvapivá zpráva.
Majitel této sítě, který navíc pořád řídí její strategii, totiž uvedl, že zvažuje zpoplatněný přístup pro všechny uživatele. Nechtěl by ale všechny nahnat do předplatného X Premium (dříve Twitter Blue) v ceně 220 Kč měsíčně, ale přišel by s levnějším základním tarifem.
Takový krok by zabil dvě mouchy jednou ranou, alespoň tedy na papíře. Zlepšil by finanční situaci firmy, která je dlouhodobě ztrátová. A ještě by ze sítě vyhnal boty. Tyto automatizované účty, které zesilují dosah nenávistných či politicky motivovaných příspěvků, by po zpoplatnění nevznikaly v takové míře. A při důkladné ochraně spojené s kontrolou platící osoby by nemusely vznikat vůbec.
Musk zatím nepředjímá, kdy a jestli vůbec placenou bránu zavede. Ve firmě o tom ale diskutují a podle něj je to jediný účinný způsob, jak bojovat s boty.
Předplatná na sociálních sítích se rozmáhají, ale zatím žádná podobně veliká je nezavedla jako povinnost pro všechny uživatele. Ve všech případech jde jen o volitelné tarify, které za poplatek přinesou nové funkce či jiné bonusy. Začátkem měsíce například prosáklo, že i Meta zvažuje, že by evropským uživatelům Facebooku a Instagramu nabídla volitelné předplatné, které je na síti zbaví reklam.
Zdroj: AP, BBC