Bertelsmann vytáhl zpod splavu napůl utopený CDNOW

Za sto miliónů dolarů to vypadá na pakatel, ale firma je silně prodělečná, a tak to německého giganta bude stát ještě mnohem více.
Německý mediální dům Bertelsmann, který se ve vlastních materiálech označuje poněkud bizarně jako „most international media company“, podnikl další výlet do Ameriky za nákupy: koupil téměř zkrachovalou firmu CDNow za zhruba 117 mil. dolarů. CDNow je zřejmě stále ještě světová jednička v prodeji hudby přes Internet, ovšem nepodařilo se jí získat pozici rovnou Amazonu, a i když je firma stejně jako on od začátku ve ztrátě, nezískala už důvěru investorů a peníze pro další fungování. Společnost měla kdysi burzovní kapitalizaci okolo 1,3 miliardy dolarů, ta ale v poslední době spadla pod 100 milionů, a CDNow se tak stalo snadnou a na první pohled i lacinou obětí. Na druhé straně – o CDNow zřejmě neměl nikdo jiný příliš zájem a na Internetu se objevily časté názory burzovních analytiků, že pokud firmu během pár týdnů někdo nekoupí, bude po prázdninách po ní. Tvrdí se, že Bertelsmann může v podobných krocích pokračovat – tak jak je u velkých německých firem typické, sedí na hromadě hotových peněz a dnes jsou některé zajímavé internetové firmy k mání skutečně za výprodejové ceny.

Problém s prodejem hudby přes Internet je stále stejný. Prvním predátorem je Internet sám se svým šířením hudby ve formátu MP3: kdo už je profík na Internetu, často sáhne po „jiném zdroji“ požadované nahrávky, než je obchod s cédéčky. Další důvody jsou ale vážnější: je jimi zuřivé soupeření mezi prodejci hudby po Internetu (Amazon.com, CDUniverse, CDNow a ještě stovky malých, specializovaných obchodů) a na druhé straně tvrdá, ne příliš vlídná rabatová pravidla ze strany hlavních dodavatelů, tzv. velké pětky. Zatímco knihy mají tisíce dodavatelů, velmi různé ceny i discounty, má hudební cédéčko v USA obvykle standardní cenu (standard pro novou nahrávku, pro „Nice price“, pro 2CD, pro výběry, koncerty atd.), a zájemce o hudbu tak velice rychle najde prodejnu, která nabízí zboží za nejnižší ceny – ani nemusí moc pracně srovnávat. CDNow proto mělo relativně nejlepší období hned po svém startu, kdy konkurentů nebylo moc – v té době firma dokonce mírně vydělávala. Pak začaly cenové války, které nikdy neskončily: prodělává na nich stejně tak i Amazon.com, který ve svých zprávách uvádí, že jediná jeho zisková divize je knižní, ostatní jsou ztrátové.

Každopádně je ale CDNow velký web: má čtyři milióny registrovaných zákazníků (Bertelsmann tak dostal jednoho zákazníka za cca 30 dolarů, což je pořád na Internet hodně dobrá cena) a denně jej navštěvuje 700 000 lidí, což je 15 % návštěvnosti všech webů Bertelsmanna. Německá firma ale musí hned zaplatit skoro 50 mil. dluhů CDNow a zabezpečit další financování – a odpovědět na otázku, jak dostat tuto věčně ztrátovou firmu do zisku.

Váš názor Další článek: Mapy jako na dlani, pátá premiéra

Témata článku: , , , , , , , , ,