Bannery, ustupte stranou, přichází e-mailová reklama

Firmy, které se cíleně a usilovně specializují na zasílání mailů s reklamou, jsou momentálně v USA „žhavé“. Není to spam, a je to sakramentsky účinné.
Bannerová reklama je dnes zdaleka nejpoužívanější formou propagace zboží a služeb na Internetu, a nedá se říci, že by byla nějak výrazně neúčinná: provádí-li se dobře, dosahuje se podstatně většího účinku za menší peníze než u reklamy tištěné, provádí-li se špatně, jsou také účinky nijaké. Ale Internet si žádá stále více a Amerika už před nějakou dobou objevila obrovskou účinnost reklamy mailové. Firmy, které se cíleně a usilovně specializují na zasílání mailů s reklamou, jsou momentálně v USA „žhavé“ a tradiční bannerové firmy (např. DoubleClick) je sledují trošku žárlivě. Konkrétně DoubleClick, který je světovou jedničkou v bannerové reklamě, nedávno pohltil firmu s názvem Opt-in Email.com, která se na rozesílání hromadných mailů (používá se stále více výraz „mailblasting“, blast = výbuch či obrovská vlna). DoubleClick však do této oblasti přišel pozdě a je pozadu za konkurenty, jako je třeba firma s názvem 24/7 Media nebo NetCreations. Náskok firem, které v mailblastingu podnikají dlouho, není ani tak v technologiích – rozeslat půl miliónu e-mailů není problém – ale v tom, že už vlastní a obsluhují velké databáze lidí, kterým e-maily posílají.

Mailová reklama se samozřejmě snáze provádí než bannerová; důvod, proč se rozjíždí se zpožděním, spočívá v tom, jak uchopit problém spamu, tedy nevyžádaných mailů. Bohužel i spamy jsou velmi účinné, pravděpodobně stejně jako maily vyžádané, ale naštěstí proti hromadnému rozesílání spamu existují v USA docela účinné zákony (nejznámnější spammer šel dokonce za mříže), takže tyto firmy musí podnikat na té správné straně zákona.

Jak se rozesílání hromadných mailů umožní? Firma dodávající na Internetu služby si vynutí či i dobrovolně získá povolení svého zákazníka k tomu, aby jej směla informovat o různých „zajímavých věcech“, jako jsou třeba tipy a triky k používání produktu, jeho nové verze a možnosti apod. S tím člověk obvykle souhlasí – a už se ocitne na mailovém seznamu. Občas tyto formuláře obsahují i nějaké rafinovanější zatržítka, například povolení „sdílení informací se svými partnery“, což znamená, že když to firmě povolíte, tak s vaší mailovou adresou začne obchodovat s firmami jinými. On je v obchodním světě vlastně každý „partner“.

Jak jistě vidíte, mezi jasným spamem a vyžádaným mailem není nějaká propast, ale široká „šedá“ zóna – a ta je právě využívána pro mailblasting. Na jejím jednom, téměř bílém okraji jsou například časopisecké články, které si mailem vyžádáte, ale které jsou prošpikované reklamou – tu jste si zrovna nevyžádali, ale snesete ji tam. Na druhém, už hodně tmavém konci jsou pak maily od firem, kde jste sice se zasíláním mailů souhlasili, avšak ne s tímto obsahem – stále však se asi nejedná o čistý spam.

Účinnost mailové reklamy je obdivuhodná; analýzy takto prováděných reklamních kampaní hovoří až o řádově větším účinku než u banneru. Banner dnes vnímáme jako kolorit webové stránky a jenom hodně dobrý banner nás přiměje ke kliknutí. Jsme stále otrlejší i vůči bannerům, na které bychom loni klikli bez váhání, jako třeba „vydělejte peníze přes noc“, nebo „že sem neklikneš?“ či „tajné informace z života známých osob“. Mail však v nás stále vyvolává potřebu se podívat „co mně to jen přišlo“ a jakmile v něm vidíme modré podtržené URL, klikneme, neboť k tomu vybízí. Je zde i důležitý faktor, že kliknutím na odkaz v mailu se neodchází ze stávající webové stránky: u banneru jste obvykle přesměrováni ze stránky, která vás zajímá, jinam a to nemáte rádi, neboť se pak musíte vracet.

Jak vypadá mailový marketing v Čechách? Zatím skoro nijak, téměř neexistuje. Jedním důvodem je docela agresivní společenská nálada vůči internetové reklamě vůbec – lidé stále berou jako samozřejmost to, že obsah na Internetu někdo pro ně vytváří zadarmo, zřejmě z čisté lásky k nim, a to, že se tvůrci musí aspoň nějak živit, moc neberou. Toto se ale postupně mění – například v počátcích bannerů si uživatelé často „na protest“ vypínali grafiku; nyní to už skoro nikdo nedělá. Připomeňme si jednu analogii – když Nova začala jako první televize u nás prostřihávat film reklamou, bylo z toho málem všelidové povstání. Dnes se dokonce setkáme s názory, že to je príma, že si člověk může oddechnout, popovídat, dolít skleničku atd. Domnívám se, že podobně tomu bude i s e-mailovým marketingem: dnes je u nás považovaný za těžko přijatelný (stejně jako v USA před dvěmi lety), za dva roky to bude běžný prostředek. Navíc se zmírní i druhý důvod – to, že vlastně platíte za to, že vám někdo dodává reklamu svým časem na telefonu, protože rozmach internetových paušálů tento argument vymaže.

Je ale e-mail skutečně vítězným prostředkem v internetové reklamě, vytlačí bannery na okraj zájmu? Jsem si jistý, že nikoli – e-mailová reklama je momentálně docela atraktivní, protože je relativně nová, zajímavá. Za rok se i zde lidé naučí být otrlými a odmítat ji bez čtení, a její význam poklesne na úroveň srovnatelnou s bannery. Domnívám se, že účinná reklama na Internetu musí být jednak chytrá, jednak výborně cílená. Pak je celkem jedno, jedná-li se o tradiční banner, button, textový odkaz nebo i reklamu v mailu.

Diskuze (5) Další článek: Podrobné nastavení Wordu 97 a 2000

Témata článku: Internet, Reklama, Šedá zóna, Ústup, Str, Textový odkaz, Povstání, Stráň, Řek, REK, Obrovský rozmach, Obrovské peníze, Mail, První televize, Obchodní zóna, Tradiční trik, Banner, Obrovská vlna, Ban, Televize Prima



Nová volitelná aktualizace systému Windows 10 opravuje 38 problémů
Karel Kilián
Windows UpdateAktualizaceWindows 10
Jak promítnout displej telefonu na počítač s Windows 10

Jak promítnout displej telefonu na počítač s Windows 10

Chcete jednoduše ukázat známým fotky z dovolené a displej vašeho telefonu vám přijde malý? Promítněte si jej na obrazovku počítače, bez nutnosti kopírování nebo připojení přes kabel.

Jan Spěšný
SmartphoneWindows 10Android
40 ženských erotických symbolů osmdesátých let

40 ženských erotických symbolů osmdesátých let

Vyzývavá krása, rafinovanost, nevinnost i perverzní voyeurské fantazie. Filmaři už se sexu ve filmu nebáli, a tak dala 80. léta vzniknout řadě kultovních ženských erotických symbolů.

Marek Čech
Filmy a seriály
Recenze Windows 11. Microsoft nás opíjí rohlíkem a omezuje použitelnost

Recenze Windows 11. Microsoft nás opíjí rohlíkem a omezuje použitelnost

** Oproti Desítkám významně stouply hardwarové požadavky ** Windows 11 mají nový vzhled, ale výrazně narušují workflow. ** Potěší vyhledávání, multitasking i rychlejší aktualizace

Petr Urban
Windows 11Testy