Avast nabízí oblíbená antivirová řešení, placená i beplatná. Nyní čelí kritice, že těmito programy sbírá uživatelská data a  využívá je k prodeji marketingových nástrojů

Avast nabízí oblíbená antivirová řešení, placená i beplatná. Nyní čelí kritice, že těmito programy sbírá uživatelská data a  využívá je k prodeji marketingových nástrojů

Anonymizovaná uživatelská data z antivirů sdílí Avast se svou dceřinou společností Jumpshot

Anonymizovaná uživatelská data z antivirů sdílí Avast se svou dceřinou společností Jumpshot

Jumpshot na základě sebraných dat nabízí placené marketingové služby 

Jumpshot na základě sebraných dat nabízí placené marketingové služby 

Sama společnost Jumpshot na svém Twitteru chlubí, že umí zaznamenat:  „Každé hledání. Každý klik. Každý nákup. Na jakékoli stránce.“

Sama společnost Jumpshot na svém Twitteru chlubí, že umí zaznamenat: „Každé hledání. Každý klik. Každý nákup. Na jakékoli stránce.“

Dále láká na to, že jejich globální výzkumný panel zahrnuje 100 milionů zařízení a zaznamená 5 miliard akcí denně, a to za účelem dodání informací o chování online spotřebitelů.

Dále láká na to, že jejich globální výzkumný panel zahrnuje 100 milionů zařízení a zaznamená 5 miliard akcí denně, a to za účelem dodání informací o chování online spotřebitelů.

V softwaru je možné odškrtnout, že nechcete, aby se vámi sbíraná data využívala pro marketingové účely

V softwaru je možné odškrtnout, že nechcete, aby se vámi sbíraná data využívala pro marketingové účely

Avast je globálně úspěšnou firmou s bezpečnostním softwarem. Ačkoli teď čelí kritice, nelze ji upřít zásluhy na odhalení mnoha nových typů malwaru a jiných zranitelností. Takto vypadají její nové koanceláře v novém brněnském sídle

Avast je globálně úspěšnou firmou s bezpečnostním softwarem. Ačkoli teď čelí kritice, nelze ji upřít zásluhy na odhalení mnoha nových typů malwaru a jiných zranitelností. Takto vypadají její nové koanceláře v novém brněnském sídle

Nová budova v Brně umožní splnit vysoké nároky, které si firma vytyčila už při budování své pražské pobočky před čtyřmi  roky v Praze.

Nová budova v Brně umožní splnit vysoké nároky, které si firma vytyčila už při budování své pražské pobočky před čtyřmi  roky v Praze.

Obrovský open space už dávno neletí. Prostory sice zůstávají poměrně otevřené, ale jsou členěné zástěnami tak, aby se zaměstnanci cítili příjemně a nerušili jeden druhého

Obrovský open space už dávno neletí. Prostory sice zůstávají poměrně otevřené, ale jsou členěné zástěnami tak, aby se zaměstnanci cítili příjemně a nerušili jeden druhého

K dispzoici je velké množství roznorodých konferenčních místností. Od prosvětlených pro více lidí...

K dispzoici je velké množství roznorodých konferenčních místností. Od prosvětlených pro více lidí...

Samozřejmostí je i tělocvična

Samozřejmostí je i tělocvična

V jídelně mají zaměstnanci k dispozici jídlo po celý den, a to zdarma. 

V jídelně mají zaměstnanci k dispozici jídlo po celý den, a to zdarma. 

Nová budova zaměstnancům poskytne zázemí nejen pro práci, ale jsou tu i relaxační zóny, posilovna, hudební pokoj, herna pro děti nebo jídelna.

Nová budova zaměstnancům poskytne zázemí nejen pro práci, ale jsou tu i relaxační zóny, posilovna, hudební pokoj, herna pro děti nebo jídelna.

Zároveň s tím, aby se budově dobře cítili zaměstnanci, se pochopitelně dbá i na využití moderních technologií šetrných k životnímu prostředí apod.

Zároveň s tím, aby se budově dobře cítili zaměstnanci, se pochopitelně dbá i na využití moderních technologií šetrných k životnímu prostředí apod.

Základem je ale otevřený prostor, ve kterém se mohou lidé setkávat a najít si třeba i alternativní koutek pro práci.

Základem je ale otevřený prostor, ve kterém se mohou lidé setkávat a najít si třeba i alternativní koutek pro práci.

Nově mají zaměstnanci daleko více prostoru, konkrétně osm tisíc metrů čtverečních.

Nově mají zaměstnanci daleko více prostoru, konkrétně osm tisíc metrů čtverečních.

Anonymizovaná uživatelská data z antivirů sdílí Avast se svou dceřinou společností Jumpshot
Jumpshot na základě sebraných dat nabízí placené marketingové služby 
Sama společnost Jumpshot na svém Twitteru chlubí, že umí zaznamenat:  „Každé hledání. Každý klik. Každý nákup. Na jakékoli stránce.“
Dále láká na to, že jejich globální výzkumný panel zahrnuje 100 milionů zařízení a zaznamená 5 miliard akcí denně, a to za účelem dodání informací o chování online spotřebitelů.
16
Fotogalerie

Avast sleduje chování svých uživatelů a na datech dále vydělává, varují americká média. Není to nic nového

Avast prostřednictvím svého antivirového softwaru sleduje chování uživatelů a zjištěná data následně nepřímo prodává prostřednictvím své dceřiné společnosti Jumpshot. Mezi kupujícími byly společnosti Google, Microsoft, Pepsi, Sephora, Home Depot a mnoho dalších, zmiňuje magazín Vice.com, který se tématu podrobně věnuje. V jádru nejde o nic nového, zpracování dat o chování uživatelů k marketingovým účelům Avast nijak netají. Je ale fakt, že aktuální zjištění blíže ukazují, o jaká data jde, a může překvapit, jak jsou podrobná.

Každé hledání. Každý klik. Každý nákup.

Data o chování uživatelů jsou sice anonymizovaná, takže nejsou spojena s konkrétními uživatelskými jmény, ale jde o poměrně podrobné shluky informací, ze kterých by bylo možné konkrétního člověka snadno identifikovat. Sleduje se totiž nejen jaké stránky navštěvuje, kde co nakupuje nebo co vyhledává, ale třeba také poloha jeho zařízení a jeho technické podrobnosti.

Takto vytvořený profil, byť anonymizovaný, je dohromady sbírkou poměrně citlivých osobních dat. Ačkoli jde firmám o souhrnná data, na základě kterých mohou analyzovat trendy ve společnosti nebo například šíření povědomí o produktu a podle toho lépe cílit marketing, hrozba zneužití stínovaných uživatelských profilů visí ve vzduchu. 

Sama společnost Jumpshot na svém Twitteru chlubí, že umí zaznamenat: „Každé hledání. Každý klik. Každý nákup. Na jakékoli stránce.“ Dále láká na to, že jejich globální výzkumný panel zahrnuje 100 milionů zařízení a zaznamená 5 miliard akcí denně, a to za účelem dodání informací o chování online spotřebitelů. Přidává ještě informaci, že tyto informace již od ní nakupují Google, Microsoft, Nestlé, Kantar a další. 

2020 01 28 (09 48 22).jpg2020 01 28 (09 48 33).jpg 
Twít s inzerátem společnosti Jumpshot

Onen globální výzkumní panel na základě 100 milionů zařízení by měli být právě uživatelé softwaru Avast. Donedávna se to týkalo hlavně doplňků do prohlížečů, ale po aféře z podzimu byly tyto doplňky tvůrci prohlížečů zakázány. Ale jak upozornil Vice a PCmag, v poslední době jsou uživatelé antivirového programu Avast dotazováni formou vyskakovacího upozornění na souhlas se sběrem analytických dat. Někteří souhlas odklepli, aniž by tušili, že se nejedná jen o sběr dat, ale i následný prodej. Každopádně tak Avast získal další uživatele do výzkumného panelu.

„Avast data neprodává, jen sdílí...“

Samotný Avast se sběrem analytických dat pochopitelně nijak aktivně nechlubí a ve vyjádření trochu kličkuje. V prosinci jsme se jako reakci na stažené doplňky dočkali od Avastu prohlášení: „Bezpečnost a soukromí našich uživatelů jsou pro Avast absolutní prioritou, a proto máme funkční a komplexní proces na ochranu jejich dat. V posledních dnech se objevily zprávy o tom, že prodáváme osobní údaje třetím stranám, což není pravda.“ 

Dále Avast objasnil, že sběr dat o prohlížení internetu potřebuje, aby jeho bezpečnostní software vůbec mohl fungovat. To je jasné a pochopitelné. Jenže následuje doznání: „Tato agregovaná statistická data také sdílíme s naší vlastní marketingovou analytickou společností, Jumpshot, a v tomto jsme byli k našim zákazníkům transparentní od chvíle jejího startu.“ Jinými slovy: Avast data nijak neprodává, jen je sdílí se svou analytickou společností. Jenže ta už s nimi dál komerčně nakládá. 

5d56574b-e812-4f48-ac03-d03caf5e9772 
V softwaru je možné odškrtnout, že nechcete, aby se vámi sbíraná data využívala pro marketingové účely

Nutno však podotknout, že data nejsou přeprodávána přímo, ale prostřednictvím služby Insights, která marketérům poskytne kýžené výsledky potřebné k marketingovým kampaním. Přímo k jednotlivým virtuálním profilům uživatelů se nedostanou. 

Určitě si přečtěte

Články odjinud