Doprava | USA | Autonomní vůz

Autonomní školní autobus na Floridě dojezdil, podle úřadů nesplňuje předpisy

  • Na Floridě od září vozil školáky autonomní autobus
  • Úřady minulý týden použití vozidla pro tyto účely zakázaly
  • Na čí straně se stala chyba?

Na Floridě několik týdnů vozil školáky autonomní autobus EasyMile Easy10 francouzské dopravní společnosti Transdev. Jeho provoz byl ukončen poté, co Národní správa bezpečnosti silničního provozu (NHTSA) v ostře formulovaném prohlášení použití vozidla pro tyto účely zakázala. Jako první přinesl tuto zprávu server Jalopnik.

Pilotní projekt autonomního školního autobusu v komunitní oblasti Babcock Ranch byl poměrně skromný. Autobus každý pátek přepravoval několik žáků základní školy, které po skončení vyučování odvezl domů.

Na palubě byl přítomen „řidič“ (označovaný jako „bezpečnostní operátor“), jehož úkolem bylo dohlížet na chod stroje a bezpečnost. Jedná se o krátkou trasu, vedoucí po soukromých cestách, kterou v ostatní dny děti absolvovaly pěšky či na kolech.

Dopravce v srpnu v oficiálním tiskovém prohlášení uvedl, že se minibus bude pohybovat maximální rychlostí 13 km/h. Po dokončení potřebné infrastruktury se počítalo s přepravní rychlostí až 48 km/h. Ve srovnání s mnoha dalšími pilotními projekty, probíhajícími na území Spojených států, se jednalo o testování ve velmi nenáročných dopravních podmínkách.

Proč úřady projekt zastavily?

Proč tedy federální úřady vystavily autonomnímu autobusu STOPku, zatímco na mnoha jiných místech se prohánějí automatická vozidla v hustém provozu mnohem vyššími rychlostmi? NHTSA poukazuje na dva faktory. Jedním z nich je již zmíněný fakt, že Transdev je francouzská společnost. Různé země mají odlišné bezpečnostní standardy, takže vozidla navržená v zámoří většinou nemohou být používána v USA bez zvláštního povolení od amerických regulátorů.

NHTSA vydala společnosti Transdev povolení k dočasnému dovozu s cílem otestovat kyvadlovou dopravu bez řidiče ve Spojených státech. „Transdev požádal o povolení používat minibus pro konkrétní ukázkový projekt, ne jako školní autobus,“ uvedla NHTSA ve svém pátečním prohlášení. „Společnost Transdev nepožádala ani neobdržela souhlas s tímto použitím.“

Druhým problémem je, že autonomní vozidlo přepravovalo děti. Ze zřejmých důvodů jsou úřady s testováním experimentální technologie na školácích opatrnější. „Školní autobusy podléhají přísným normám, které berou v úvahu jejich specifický účel přepravovat děti, tedy zranitelné osoby,“ uvádí NHTSA.

Úřady zasáhly, možná ale pozdě

„Inovace nesmí ohrožovat veřejnou bezpečnost," uvedla, náměstkyně NHTSA Heidi King. „Použití nekompatibilního zkušebního vozidla k přepravě dětí je nezodpovědné, nevhodné a v přímém rozporu s podmínkami schváleného zkušebního projektu společnosti Transdev.“

Některá americká média se však pozastavují nad otázkou: pokud Transdev skutečně neoznámil agentuře plán využít svůj minibus pro školní kyvadlovou dopravu, proč NHTSA trvalo skoro dva měsíce, než začala jednat?

Jedná se o jeden z nejsilnějších zásahů amerického ministerstva dopravy do testovacích provozů autonomních vozidel. Zatímco děti byly z automatického autobusu nadšené, úřady jejich pocity z pochopitelných důvodů nesdílely.

Diskuze (12) Další článek: Hlasový překladač Langie je kapesní polyglot ve vašich službách

Témata článku: Doprava, USA, Automobily, Autonomní vůz, Autobus, Federální úřad, Pilotní projekt, Testovací provoz, Americké ministerstvo, Americký regulátor, Přímý rozpor, Autonomní autobus, Školák, Francouzská společnost, Automatické vozidlo, J & AMP, Zvláštní povolení, Ostatní den, Autonomní vozidlo, Florida, Minibus, Potřebná infrastruktura, Použití, Ministerstvo dopravy, Základní škola

Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest mobilů do 5 500 Kč

Test levných herních notebooků

Hrajeme na Xbox Series X

Programy pro kontrolu dětí na počítači