Autonomní školní autobus na Floridě dojezdil, podle úřadů nesplňuje předpisy

  • Na Floridě od září vozil školáky autonomní autobus
  • Úřady minulý týden použití vozidla pro tyto účely zakázaly
  • Na čí straně se stala chyba?

Na Floridě několik týdnů vozil školáky autonomní autobus EasyMile Easy10 francouzské dopravní společnosti Transdev. Jeho provoz byl ukončen poté, co Národní správa bezpečnosti silničního provozu (NHTSA) v ostře formulovaném prohlášení použití vozidla pro tyto účely zakázala. Jako první přinesl tuto zprávu server Jalopnik.

Pilotní projekt autonomního školního autobusu v komunitní oblasti Babcock Ranch byl poměrně skromný. Autobus každý pátek přepravoval několik žáků základní školy, které po skončení vyučování odvezl domů.

Na palubě byl přítomen „řidič“ (označovaný jako „bezpečnostní operátor“), jehož úkolem bylo dohlížet na chod stroje a bezpečnost. Jedná se o krátkou trasu, vedoucí po soukromých cestách, kterou v ostatní dny děti absolvovaly pěšky či na kolech.

Dopravce v srpnu v oficiálním tiskovém prohlášení uvedl, že se minibus bude pohybovat maximální rychlostí 13 km/h. Po dokončení potřebné infrastruktury se počítalo s přepravní rychlostí až 48 km/h. Ve srovnání s mnoha dalšími pilotními projekty, probíhajícími na území Spojených států, se jednalo o testování ve velmi nenáročných dopravních podmínkách.

Proč úřady projekt zastavily?

Proč tedy federální úřady vystavily autonomnímu autobusu STOPku, zatímco na mnoha jiných místech se prohánějí automatická vozidla v hustém provozu mnohem vyššími rychlostmi? NHTSA poukazuje na dva faktory. Jedním z nich je již zmíněný fakt, že Transdev je francouzská společnost. Různé země mají odlišné bezpečnostní standardy, takže vozidla navržená v zámoří většinou nemohou být používána v USA bez zvláštního povolení od amerických regulátorů.

NHTSA vydala společnosti Transdev povolení k dočasnému dovozu s cílem otestovat kyvadlovou dopravu bez řidiče ve Spojených státech. „Transdev požádal o povolení používat minibus pro konkrétní ukázkový projekt, ne jako školní autobus,“ uvedla NHTSA ve svém pátečním prohlášení. „Společnost Transdev nepožádala ani neobdržela souhlas s tímto použitím.“

Druhým problémem je, že autonomní vozidlo přepravovalo děti. Ze zřejmých důvodů jsou úřady s testováním experimentální technologie na školácích opatrnější. „Školní autobusy podléhají přísným normám, které berou v úvahu jejich specifický účel přepravovat děti, tedy zranitelné osoby,“ uvádí NHTSA.

Úřady zasáhly, možná ale pozdě

„Inovace nesmí ohrožovat veřejnou bezpečnost," uvedla, náměstkyně NHTSA Heidi King. „Použití nekompatibilního zkušebního vozidla k přepravě dětí je nezodpovědné, nevhodné a v přímém rozporu s podmínkami schváleného zkušebního projektu společnosti Transdev.“

Některá americká média se však pozastavují nad otázkou: pokud Transdev skutečně neoznámil agentuře plán využít svůj minibus pro školní kyvadlovou dopravu, proč NHTSA trvalo skoro dva měsíce, než začala jednat?

Jedná se o jeden z nejsilnějších zásahů amerického ministerstva dopravy do testovacích provozů autonomních vozidel. Zatímco děti byly z automatického autobusu nadšené, úřady jejich pocity z pochopitelných důvodů nesdílely.

Diskuze (12) Další článek: Hlasový překladač Langie je kapesní polyglot ve vašich službách

Témata článku: Automobily, USA, Doprava, Autonomní vůz, Florida, Specifický účel, Druhý problém, Testovací provoz, Pilotní projekt, Ministerstvo dopravy, Školák, Autonomní autobus, Školní autobus, Americký regulátor, Přímý rozpor, Pochopitelný důvod, Účel, Potřebná infrastruktura, Autobus, Automatické vozidlo, Americké médium, Americké ministerstvo, Vysoká rychlost, Zřejmý důvod, Vozidlo


Určitě si přečtěte

Modelářský zázrak: Maketa raketoplánu Columbia, která létá jako skutečná raketa

Modelářský zázrak: Maketa raketoplánu Columbia, která létá jako skutečná raketa

** Model raketoplánu Columbia od českého konstruktéra umí i létat ** Obdivuhodný model si vzal 1600 hodin práce ** Podívejte se na fotografie ze stavby a prvního letu

Karel Jeřábek | 20

Porno insider: Jak virtuální realita vstupuje do filmů pro dospělé

Porno insider: Jak virtuální realita vstupuje do filmů pro dospělé

** Pornografie údajně představuje třetinu internetové obsahu a je technologický tahounem ** Do erotického obsahu postupně zasahuje i virtuální realita ** Kromě vizuálního vjemu se pracuje také na virtuálním uspokojení toho hmatového

Jan Dudek | 30

Kvantový internet se blíží. Oproti tomu klasickému bude mnohem bezpečnější

Kvantový internet se blíží. Oproti tomu klasickému bude mnohem bezpečnější

** Jednotlivé bloky kvantového internetu už se pomalu vyvíjí a testují ** Kvantová síť už bude mít své uplatnění dříve, než bude všude dostupný kvantový internet ** Nejdříve půjde o doplněk ke klasickému internetu

Karel Javůrek | 14


Aktuální číslo časopisu Computer

Odhalte skryté funkce Windows 10

Test levných Androidů do 4 000 Kč

Srovnání úsporných minipočítačů

Změřili jsme rychlost 10Gb/s ethernetu