Mário Kovačič (Evangelion01)
11. 7. 2021 • 13:33

Celé je to len reklama pre investorov. Dajte nám peniaze a ak to bude fungovať vaša investícia sa niekoľkonásobne vráti. Určite žiaden zákon neporušili len proste vymenili dozor. Podstata bola ukázať že v budúcnosti bez vodiča to výrazne skráti čas. Všetky dôležité informácie si nechali pre seba a zverejnili len výsledok. Lenže každý kto sa trochu viac zaujíma o AI a autonómne riadenie vie že je to len pekná reklama. Prechod na piaty stupeň autonómie je dvakrát náročnejší ako prvé štyri stupne dokopy! Aj spoľahlivosť na úrovni 99.999999 je stále žalostne málo a musí to byť takmer 100%. Ak sa stane akákoľvek situácia ktorú ten kamión nezvládne čo urobí? Nemôže zastaviť uprostred diaľnice alebo počkať než operátor na diaľku situáciu vyrieši. Ak ten kamión spôsobí čo i len jednu nehodu kto prevezme zodpovednosť? Najdlhšie potrvá úprava predpisov obzvlášť tuv EÚ. Ak by autonómne riadenie bolo také ľahké Tesla má už dávno robotaxi a taxikári nemajú čo žrať 😀.

MMXA
9. 7. 2021 • 21:54

Chci vidět výrobce kamionu, který převezme plnou zodpovědnost za provoz takového zařízení na veřejné komunikaci.
Autonomní systémy již dnes fungují skvěle, ale za pěkného počasí, ale to nepanuje vždy - co sníh, mlha, bouřka a ovlivnění el. systémů, apod. Ještě vývojáře čeká dlouhá cesta než budou ochotni přijmout bod 1 - plně převezmou zodpovědnost za provoz. Všechny dnes provozované systémy vyžadují fyzickou pozornost operátora/řidiče, který je schopen ihned převzít řízení.
Jinak co se týká porovnání vlak x kamion, tak je to jen o nákladech na km. Pokud bude km nakladaku stat 10x, 50x nebo 100x více než vlakem, tak se vyvinou systémy, jak využít k dopravě vlak a náklaďak pojede jen poslední míli.

Jozef Kostelansky
Jozef Kostelansky
9. 7. 2021 • 16:35

Ja by som budúcnosť nákladnej dopravy videl inak: popri diaľniciach by sa mohli vybudovať trate, ktoré by boli určené výhradne pre kontajnery. Pri novo stavaných diaľniciach by mohli byť umiestnené v stredovom pásme diaľníc. Kontajnery by sa nepohybovali klasicky vo vagónoch po koľajniciach, ale nejakou inou metódou. Napr. na vzduchovom polštáři, alebo systéme kolečiek, ktoré sa používajú pri preprave zboží vo veľkoskladoch s jedného miesta na druhé. Mohlo by to byť skombinované so systémom, že by trate boli uzavreté a kvôli odporu vzduchu by tam bol čiastočne vyčerpaný vzduch. Rýchlosť by tak mohla byť oveľa vyššia ako pri štandardnej preprave kamiónmi - napr. 200, 250 či dokonca 300 km/h. Násobne zvýšená rýchlosť by súčasne znamenala aj násobné zvýšenie prepravnej kapacity.
Pri diaľkovej preprave ty potom stačilo odviezť kontajner k najbližšiemu terminálu, z ktorého by bol odoslaný. Automaticky by mohol byť prepravený aj na vzdialenosť niekoľko tisíc kilometrov. Jeho cesta by sa skončila na termináli, ktorý by bol najbližšie k miestu doručenia. Z terminálu na miesto doručenia by ho potom odviezli prepravné firmy na kamióne.
Bola by to v podstate len kópia, resp. modifikovaná verzia systému, ktorý používajú špedičné firmy, keď triedia balíky. Zozbierané balíky za daný deň sa vyložia z dodávkových áut na dopravný pás a balíky potom cestujú systémom cestičiek a automaticky sa - podľa štítkov na balíkoch - roztriedia podľa oblastí, kam majú byť doručené.

Kuba12345678
8. 7. 2021 • 23:19

tak to je ale pekna hovadina, zase si to nekdo cele prekroutil. proste novinari

LudaL
8. 7. 2021 • 17:15

Záleží jak dlouho předem dá řídící systém před krizovým dějem vědět operátorovi, že má převzít řízení. Pokud jako systém Tesly 1 sekundu, tak je to prostě blbost, to se nedá zvládnout ani 1 hodina, kdy nemáš co dělat a přitom máš dávat pozor. Pokud 5 minut, tak samozřejmě je těch 14 hodin nudy reálných. Ale nelze požadovat a vůbec předpokládat, že lidi vydrží 14 hodin pozorně sledovat co děje.

Tehomas
8. 7. 2021 • 15:38

Když v USA elektrifikovali železnice, odbory měly problém s tím, že by topiči přišli o práci. Tak si vymohli, že topiči budou jezdit dál, i když tam už nemají nic na práci. Takže nepřekvapí, pokud stávající řidiči budou dál jezdit kamionama, co se řídí samy a nemají už ani volant, ani pedály...

TrSek
TrSek
8. 7. 2021 • 15:12

Tak jestli prosadi ze ridic muze ridit ten kamion na dalku. Tedy ze v pripade nouze ho jenom zastavi a nic vic. Pak je mozne ze bude velin kde bude sedet par ridicu, kazdy bude dohlizet na 5-6 kamionu kterym v pripade nouze da jenom stop. Co dal se pak rozhodne.

MichaelsCZ
MichaelsCZ
8. 7. 2021 • 13:20

"Autonomní kamion porazil živého řidiče."
... a přežil řidič? 😉

dušan  rajninec (alter012)
8. 7. 2021 • 12:53

A nepovažuje nás autor za hlupákov ?
Trasu 1529km za 14,06 hodiny ? priemernou rýchlosťou 109,7 km / hod. ?
A to nehovorím , že to môže byť aj 100 míl/hod. , lebo píše o trase 1500 míl.
Pochybujem , že by ten kamion išiel priemernou rýchlosťou 106 km/h . Iba ak v noci zo soboty na neďeľu po dialnici.

Michal Diviš
8. 7. 2021 • 12:46

Vsichni to tu porad kritizujete, ale je to pokrok, jiste jeste to neni dokonale, ale je to zacatek a ja osobne se uz hodne tesim, az se zbavim kamionaku, kteri posledni dobou zacinaji byt na dalnicich velice nebezpecni.

Neurotic
8. 7. 2021 • 11:05

Takže řidič dodržující přestávky byl poražen systémem, na který někdo celou cestu musí dávat pozor a osoba, která to dělá vůbec nedodržuje pracovní dobu tedy je otzáka času, kdy bude chrápat v nevhodný okamžik. Opravdu chceme, aby se po silnicích proháněly 40 tunové věci, jejichž dozor má 48 hodinové směny?

frantaN47
8. 7. 2021 • 10:49

Takže celé to porovnání je úplný nesmysl, jelikož každý má úplně jiné podmínky.
Když porovnávat tak:
1) řidič člověk s kolegou, s kterým se bude v řízení střídat a nebudou tak potřebovat přestávky
2) autonomní řízení, které celou trasu odřídí samo bez jakéhokoliv zásahu člověka.
Pak by byly zajímavé výsledky... tipoju ale, že by to autonomní řízení nezvládlo úplně všechny situace a uvázlo někde na trati.

Karel Trojan
Karel Trojan
8. 7. 2021 • 10:05

Stačilo by, kdyby truck zvládl úplně sám dálnici. Řidič by ho mohl čekat na parkovišti a dojet s ním po okreskách do cíle.

tomas_5203567
8. 7. 2021 • 9:40

Vypnu si simulaci únavy v American Truck Simulatoru a jsem tam rychleji než ten autonomní 😉

Noclaf
8. 7. 2021 • 9:32

Pareto v praxi 😀 Uspesne zvladli tech 80% jednoduche prace a ted zbyva jen tech komplikovanych 20% a autonomni rizeni je tady! 😝

Martin Novotný (Mmmartan)
8. 7. 2021 • 9:07

Na začátku píšete vzdálenost v kilometrech, pak pro změnu v mílích. Jak to tedy bylo daleku?!?

mdgarf
8. 7. 2021 • 9:04

me prekvapilo ze jak ted byly problemy s lodema tak se z ciny vozilo autama. Jen ta predstava v shenzhen nastoupim do kamionu a vylezu v hamburku😀Vlaky uz taky jezdi, ale nejsou nejlevnejsi

Net.Xtreme
8. 7. 2021 • 9:04

“ Řidič přebíral kontrolu jen v zastavěných oblastech, na začátku a na konci trasy.”Takže řidič s asistentem, který nedodržoval pauzy, porazil řidiče bez asistenta, protože pauzy musel dodržovat (a neměl náhradního řidiče).

straces
8. 7. 2021 • 8:42

Moc mi to nesedí, takže řidič který byl v "autonomním" kamionu musel stejně celou cestu dávat pozor protože v určitých situacích musí převzít řízení. Takže logicky by měl mít stejné povinosti na přestávky jako ten, který řídí celou dobu kamion sám. Připadá mi to jako by ta zpráva byla buď blbě přepsaná, nebo za tím bylo ještě něco jinýho, co není zveřejněno..

jirik66
8. 7. 2021 • 8:33
nechci25
8. 7. 2021 • 8:18

Tak, a ted jeste srovnani zbozi cestujiciho autonomnim kamionem a vlakem. To by se i cestam ulevilo a mnohem vice zbozi prepravilo.

Určitě si přečtěte

Články odjinud