Kolik nehod navíc by způsobila autonomním vozidla? Kolik cest a situací by autonomním vozidla odmítla řešit? Je fajn, že se neunaví, problém je, když neví o překážce nebo má deaktivované nouzové brzdy.
Tak je třeba známo, že autonomní vozidla mají velký problem se stíny a rády nečkaně brzdí na dálnici snažící se vyhnout "překážce" tvořené stínem. Dále některé typy radaru nevidí stacionární objekty (Tesla a její CW radar) takže to je důvod proč naráží do špatně zaparkovaných aut či nevidí převrácený náklaďák uprostřed dálnice.
Záleží od toho, v které třetině budu já 😀
Je to obrovske cislo, samozrejme ak je presne. Super vec.
ehm. este skoro na hodnotenie
Názor byl 1× upraven, naposled 9. 6. 2020 10:18
Da se mnohem jednoduseji a mnohem vice snizit pocet nehod. Staci aby stat pochopil, ze tak minimalne polovine lidi nepatri auto do ruky a proste jim nedal ridicak.
jsem stejneho nazoru, podobne jako se zbranema
Tak doufám, že začnete u sebe a zbroják ani řidičák nemáte.Vždycky je to o tom, že JÁ jsem dokonalý, zodpovědný a OSTATNÍ jsou hovada, kterým by měl stát všechno zakázat. Ve finále mají zakázáno všichni všechno. Takže by to chtělo trochu pokory a zametání před vlastním prahem.
no tak potom dejme vsechno vsem a a hotovo. Miluju tyhle blaboly.
Proč bláboly? Vždycky když někdo volá po represi a omezování, pak by si měl prostě uvědomit, že se to netýkýká nějakých ostatních imaginárních pirátů a zloduchů, ale všech a především i jeho. Tedy, čím méně omezování, tím lépe i pro vás. Řidičák by měl prokazovat, že jste schopen ovládat auto a pouze soud by vám v této činnosti měl z nějakých důvodů bránit (třeba že jste zrovna pacient alko-léčebny). Ne, že vám ho může sebrat kdejakej trouba s plackou při běžné kontrole na základě svých dojmů. Hele něco nafoukal, berem řidičák, auto nechte u krajnice. Jo aha, ono pak z krve nevyšlo nic a jste abstinent. No tak to nám to asi špatně měřilo. Jo vy jste byl kvůli tomu bezdůvodně týden bez auta a musel jste jet sto kiláků busem na úřad pro vrácení řidičáku? Jo a makáte jako kurýr? No tak to nás fakt mrzí, ale nic vám nedáme. Tak zas příště.
sice 1/3 zabrání, ale dalších X vytvoří jen proto, že onen autopilot nedokáže reagovat tak jako člověk. Osobně bych nechtěl mít v autě autopilota ani v podobě asistenta. Soudě dle videí na youtube od vlastníků Tesla, tak téměř každý z nich už měl nějakou nehodu. Proč? Protože se nesoustředil na řízení. Předpokládal, že to auto vyřeší za něj. Jednou, dvakrát, stokrát možná ano. Ale to "řidiče" akorát ještě více uchlácholilo, že se tolik nemusí věnovat řízení. Pak přišlo to "po 101" a orvali to o svodidla, nebo trefili sloupek atp. Nebo to rozštípali komplet, protože usnuli s rukama na volantu. Netvrdím, že nelze usnout za volantem běžného auta, ale ta šance je menší. Už jen to, že se musíte více soustředit, vás drží vzhůru. Nebo jste tak unaven, že objektivně zhodnotíte, že nikam nejedete vs. u Tesly si řeknete, že vás přinejhorším zahrání autopilot.
Na ACC jazdím veľmi veľa a žiadnu nehodu som nemal. Pár krát to zareagovalo dokonca skôr ako ja.Treba to brat trocha z nadhľadom. ACC/ základný Autopilot ma v podstate každá Tesla a koľko sa ich už predalo? Niekoľko milionov. Koľko bolo tých článkov/videii? Pár.A verím, že väčšina majiteľov Tesly tu funkciu využíva čo sa dá.
Acc jsem měl a v 99.99% případů reagoval dobře, ale to je ten problém, člověk otupí a ani ho nenapadne to 0,01% řešit.
tesla autopilot havaruje v prumeru 9x mene nez lide: https://electrek.co/2019/10/23/tesla-autopilo... ...
Koukám, že si Tesla zase cucá data z prstu, naposledy se snažili tvrdit, že jen o 40%, aby se přišlo na to, že Autopilot nehodovost zvyšuje, pokud se vstupní data očistí od blbostí....When Whitfield performed the same analysis that NHTSA had on this cohort for which complete mileage data before and after Autosteer installation was available, he found that it pointed to a 59% increase in airbag deployment after Autosteer was installed....https://www.thedrive.com/tech/26455/nhtsas-flawed-... ...
Kdoví, jestli také někdo prozkoumá i opačnou stránku věci, tedy kolik nehod autonomní auta způsobí tak nějak navíc? 😉
ano, od toho mame statistiky nehod: https://electrek.co/2019/10/23/tesla-autopilo... ... tesla autopilot v soucasne verzi havaruje v prumeru 9x mene nez lide. To je vetsi rozdil, nez pravdepodobnost zraneni ci smrti s pasama a bez pasu, tak se uvadi pouze 8x. Jinymi slovy: je v prumeru lepsi jet v tesle na autopilot bez pasu, nez s pasama a ridit sam. Tolik statistika
Každý výrobce má vždy takovou statistiku, která nejlépe vyhovuje jeho marketingovým cílům. 😉
tvrdite tedy, ze to je lez? Ze ty pocty najetych kilometru a pocty nehod nejak hrube nesouhlasi?
To nejspíš souhlasí, ale veškerá statistická data je třeba interpretovat a srovnávat srovnatelné. Autobus regiojetu z Prahy do Plzně zažije statisticky méně nehod než průměrný linkový autobus v Praze. Má žlutý autobus lepší techniku nebo řidiče? Jsou data lživá? Ne, jen jezdí po komunikaci, kde je nejméně nehod. Stejně tak je potřeba číst ty najeté kilometry a nehody v tom článku. Kouzlo je v tom, kde se autopilot používá a s čím se to srovnává.
souhlasim, bylo by zajimave srovnat nehody na dalnicich. presto, 9x mene nehod je zasadni cislo
Jenže to zásadní číslo je bullshit a o skutečném přínosu k bezpečnosti to neříká zhola nic. Není to očištěné o vliv komunikace na které je asistent zapnutý (bezpečná dálnice vs městský provoz) a nijak to nezohledňuje situace, kdy je asistent zapnutý a řidič ho zkoriguje a zabrání mu to naprat do mostu. Jestli je 9 zásadní číslo, proč ne třeba 99 nebo 666 nebo 354, jsou to stejně dobrá čísla jako každé jiné a mají podobnou vypovídací hodnotu k tématu bezpečnosti autonomních vozidel.
Ne lež, ale spíš obecná nedůvěra ve statistiky dělané různými výrobci, kde se často míchají různé nesouvisející údaje. Bylo by to mnohem přesvědčivější, kdyby to nebylo přímo od výrobce, ale z nějakého nezávislého zdroje, který si dělá statistiky pro svůj byznys z opačné strany. Asi by bylo důvěryhodnější, kdyby třeba pojištějí bylo u aut s autonomním řízením v základu nižší, než u jiných aut v podobné cenové kategorii. A pojišťovny by ještě navíc nabízely slevy na pojistném ve stylu: "Čím více km najezdíte s autopilotem Tesla, tím dostanete větší slevu na pojistném, protože je to 9x bezpečnější, než kdybyste tu Teslu řídil sám". Jsou ty statistiky od Tesly v tom článku natolik pravdivé a přesné, se to tak nějak projeví třeba i na cenách pojištění?
Ono je zajímavé srovnat nehodovost na počet ujetých km na dálnici a na parkovišti před supermarketem. Ten rozdíl je obrovský.
Je tam hodně statitiských kouzel. Srovnáváme nová auta vyšší třídy s průměrem všeho co kde jezdí. Kdybychom takto srovnali novou audi nebo bmw, vyjde to dost podobně, protože to taky hlídá pruhy, bezpečnou vzdálenost atd. Autopilot je navíc ve většině zemí světa zakázáno používat a tak nevíme kolika nehodám autopilota zabránil člověk, co tam stejně musí sedět a držet volant. Až se bude majitel auta válet na zadní sedačce, pak můžeme počítat kolikrát je které auto bezpečnější. Většina jízd autopilota se odehrává na dálnicích v Kalifornii nebo Nevadě, ale na druhé straně porovnání figuruje každá stará plečka, která se srazí s medvědem v Montaně nebo každej nabouranej taxík v New Yorku.
To "Většina jízd autopilota se odehrává na dálnicích v Kalifornii nebo Nevadě" je na tom to najdôležitejšie, na diaľniciach obvykle nebúrajú (v prepočte na najazdené kilometre) nejako často ani živí vodiči.
Jo jo, to jsme viděli nedávno, jak Tesla krásně zabránila nehodě 🤣 Narvat to do náklaďáku ležícího napříč dálnicí a zcela při tom ignorovat chování ostatních řidičů je fakt kumšt 🤣
a tohle jste videl? https://electrek.co/2020/06/08/tesla-autopilo... ... umi tohle vase auto? Ano, tesla autopilot dela chyby, ale dela jich v prumeru 9x mene nez lide: https://electrek.co/2019/10/23/tesla-autopilo... ...
Videl jsem nekolik videi od TeslaDriver na YT a tomu cislu 9x neverim. Nekde uz to bylo zpochybneno, ale detaily neznam. Nicmene, pokud bych si mel udelat nazor podle toho, co jsem videl na zminenych zaznamech od TeslaDriver, tak jenom takovy, ze ten smejd moc nefunguje.
Různé asistenty dokáží hlídat rozestupy, pruhy, vidět, to co řidič nevidí atd. Naopak ale zase vygenerují vlastní chyby. Vzpomeňme epický fail nějakého nového tuším renaultu, co rozjížděl peloton cyklistů a mávali tam vlajkami závodu. Zamávali vlajkou, asistent to vyhodnotil, jako chodce ve vozovce, zaflekoval na místě a celý peloton to narval do kufru. Udělal by to ve stejné situaci člověk? Ta věc totiž nemá vědomí, takže nechápe co vidí a jen opakuje naučené vzorce. Třeba letový provoz je dokonale zautomatizovaný, navíc centrálně řízený. Přesto jsou tam stále nehody. Ubylo nehod, kdy pilot usne nebo se trefí do komína, ale objevily se zase nové nehody způsobené příliš sofistikovanou technikou. Např. turecké letadlo před lety provedlo autopilotem perfektní přistávací manévr dle manuálu. Akorát ho dokončili sto metrů nad letištěm, protože různé senzory výšky poslaly blbé údaje a mysleli si, že už jsou na runway. Všichno to tenkrát krom letadla přežili.
Tesla manipuluje statistikou, jak se jí to hodí. Není to poprvé.
jak konkretne prosim? taji nejake nehody, nebo nadhodnocuje pocty najetch kilometru? mate pro vase tvrzeni nejake podklady?
Tady je popsáno jak se Tesla snažila tvrdit, že Autopilot snižuje nehodovost o 40%, ale při správném zpracování statistiky Autopilot nehodovost zvyšuje o 59% https://www.thedrive.com/tech/26455/nhtsas-flawed-... ...
Autonomní auta a řidiči na jedné silnici bude vždy problém. Až budou na silnici jen autonomní auta, budou si umět navzájem elektronicky předávat informace - "já jedu rovně", "já nyní zastavím", "já odbočuji vlevo", "já mám technickou závadu". Bezpečnost jízdy pak vzroste řádově. Je to ovšem zatím hudba budoucnosti, závisí to na tom jak dlouho budou lidé ochotni dobrovolně riskovat zdraví a životy.
Asi tak 🙂
Anebo si všechny 4 autonomní auta navzájem řeknou pouze "já jedu rovně" a bude z toho bouračka. Nějaká komunikace mezi vozidly je slibována už nejmíň 20 let a nezdá se, že by to bylo až tak jednoduché, jak to možná vypadá?
A ktomu bude potrebný ešte nejaký štandard. A všetci vieme ako dlho trvá kým sa nejaký štandard naozaj presadí.Ono čisto ekonomicky, prečo by na niečom takom výrobcovia spolupracovať?V prípade chyby je vina na ich strane. Menej dopravných nehôd =menej predaných náhradných dielov na opravy, menej predaných nových aut a v podstate ani žiadna konkurenčná výhoda.
Tak nejdřív musí se musí najít nějaké technické řešení a až pak řešit standard. Jenže to má i opačnou stránku věci. Např. i když se prosadily takové technické standardy jako třeba ABS nebo ESP, tak přesto nehod nějak výrazně neubylo. Lidé si tak nějak obeceně myslí, že když mají k dispozici nějaké takové lepší technicko-bezpečnostní řešení, tak si s tím mohou dovolit jet jinak (rychleji, nebezpečněji, nedávat tolik pozor, ...), protože je ta lepší technika přece "ochrání". A to paradoxně vede k tomu, že nehod neubývá.
Štatistiky nepoznám. Ale to, že neubudlo nehôd ma neprekvapuje. Pretože aut na cestách stále pribúda.
Tak tady jsou ty statistikyhttps://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/2352886-na-ceskych... ... Počet nehod sice na kusy neklesá, nicméně kdyby se to přepočetlo na najeté kilometry nebo registrovaná auta, pak nepochybně ano. Máme podobný počet nehod jako v době, kdy tu jezdila desetina aut.Co ale dlouhodobě klesá je počet mrtvých a těžce zraněných s tím jak máme stále bezpečnější auta. Takže celkový počet nehod mě z hlediska ohrožení života nemusí tolik trápit, protože nehoda ve statistice je i ťukanec před supermarketem. Klesající zdravotní následky prolidi jsou prokazatelný a příjemný fakt, nějakej ten plech ať se klidně zmačká.
Ano, v přepočtu na kilometry je bezpečněji, absolutně je ale větší riziko, najíždí se mnohonásobně víc, než kdysi. Děda měl dvacet let wartburga a najel za tu dobu asi 20 tisíc a auto šlo do šrotu, já najedu tisíc za měsíc, moje auto má dvěstětisíc, a takových je nás mnoho . Tak ono tím, že se víc zmačká plech, se objektivně víc chrání těla lidí uvnitř. Kdyby byla auta vydlabaná z pevného ingotu kovu, každý náraz by se přenesl na lidi uvnitř.
To nedává smysl. Jestliže je absolutní počet nehod cca stejný jako v roce 1960, ale je v provozu 10krát víc aut a ještě se s nimi i více najejezdí, pak je na silnicích neporovnatelně bezpečněji. Více aut, více kilometrů, stejně nehod.
Jak ma ABS nebo ESP zabranit nehode? Oba tyhle systemy pouze zmirnujou nasledky krizovy situace.
ABS nezablokuje kola při brždění na povrchu s horší přilnavostí, takže je možné vozidlo ovládat. Dává tedy větší šanci vyhnout se překážce, do které by vozidlo se zablokovanými koly narazilo. Tohle jde do jisté míry udělat i na vozidlech bez ABS přerušovaným šlapáním na brzdu. ESP přibrzdí jen 1 kolo, aby se snadněji srovnalo vozidlo rozhozené při vyhýbacím manévru zpět do přímého směru. Zkrátka takové systémy umožňující lepší ovládání v krizové situaci tím mohou pomoci zabránit nehodě nebo zmírnit její následky. Kdyby tomu tak nebylo, asi by se asi nestaly standardem? 😉
Kazdy bude chtit protlacit svuj standart, protoze v licencich se toci miliardy. Proto bude mít kazdy svuj standart.
Máte pravdu, ale bude velký problém v tom přechodu na autonomní auta. Lidi se budou bránit zákazu "fyzickému řízení". Já předpovídám, že se to postupně bude měnit podle toho jak se budou měnit ceny pojištění. Pokud pojistky na klasická auta budou postupně velmi zdražovat, tak potom lidi nebudou mít moc na výběr a klasické auto bude luxus, který si nebude moc každý dovolit.
Myslím, že spousta lidí by byla ráda, kdyby si na dálnici mohla číst noviny nebo psát emaily, ale člověk by v tom měl mít i tak možnost všecko vypnout a převzít kontrolu. To je normální u každého stroje, právě z důvodu bezpečnosti.Pojišťovny budou jediné, které se nenechají zmást fůrou keců v PR článcích a ocení pojistné podle skutečného rizika.
To je docela dost nehod, kdo za to ponese odpovědnost? Dnes ji má řidič, ale pochybuju, že někdo nechá nabourat počítač a pak si za něj půjde sednout. Kromě toho ani nevím proč si to kupovat to se radši nabouram případně sám, ono je to přece jenom lepší než, když to s vama to auto někam pošle samo.
S odpovednostibje to otazka. Za me by mel byt zofpovrdny ridic, ktery se pripadne muze pohistit.Ale proc kupovat je snad jasne. Abych mohl za jitdy delat neco jineho nez ridit
Možná by to mohlo být bráno i jako technická závada. Když uvážíme ty nehody, kdy Tesly řízené "autopilotem" narazí v plné rychlosti do nějaké překážky třeba na dálnici, tak prý to má být chyba autopilota, který tu překážku údajně nerozpoznal. Jenže taky by to mohla být chyba brzd, kdy se "autopilot" sice snaží zastavit, ale brzdy z nějakého důvodu nefungují a vyhýbací manévr to ještě neumí. Takových nehod, kde je příčina nějaká technická závada na vozidle, se asi jen tak nezbavíme? 😉
to by bylo zrejme idealni reseni s tim, ze automobilka dostane pokutu, aby byla motivovana to "opravit", tedy zlepsit, aby tech nehod bylo co nejmene. Presto ale budou, nikdy to nebude dokonale, to je potreba si uvedomit.
Nejde o pokutu, ale o náhradu škod. Když mě autonomní vozidlo zraní, třeba s trvalými následky, kdo půjde sedět a po kom budu vymáhat škodu? Pokud po řidiči, kdo si pořídí autonomní vozidlo, aby trnul, že v SW bude chyba a on za ní bude platit nebo dokonce bude trestán? A výrobce nikdy nemůže zaručit, že tam nějaká chyba, která se projeví jen za nějaké nešťastné souhry faktorů, není - bude ochoten převzít plnou odpovědnost? Vždyť dnes i výrobce třeba Wordu se zříká jakékoliv odpovědnosti za chyby v programu a problémy, které by z toho mohly vzejít.
tohle pojistovny neskousnouvzniknou "upravy" pro lepsi lidi...to jsou 2 zakladni problemy s autonomnimi auty 😀
co pistete neplati. pokud dnes nekdo zemre z duvodu chybne vyrobeneho/vymysleneho auta, tak automobilka ponese odpovednost.
Technický stav vozidla je zřídkakdy příčinou nehody a konstrukce už vůbec. Pokud vím, tak Toyota řešila, že se mohl zaseknout plynový pedál o kobereček a Chevrolet řešil, že jim nějaké auto shořelo, protože byla v návrhu nedostatečně ochráněná nádrž při deformaci. To je ale úplně jiný level, než když bude to auto samo kroutit volantem a někoho přejede nebo zrakví majitele. Pokud to kroutí volantem a mačká pedály, pak já jsem pasažér a neodpovídám za to, co ta věc způsobuje.
Názor byl 1× upraven, naposled 10. 6. 2020 13:10
pravni otazka je samozrejme problem a je potreba se rozhodnout, zda je lepsi mit 9x mene nehod, anebo jasneho vinika (autopilot ma v soucasne verzi 9x mene nehod nez lide: https://electrek.co/2019/10/23/tesla-autopilo... ... )
Jenže když sedám do auta nebo letadla, tak přece nepracuju s nějakou objektivní statistikou, ale spíše s tím, že v letadle jsem odkázán na cizí lidi a nemůžu s tím zhola nic udělat. Prostě si hodíme kostkou jestli doletíme nebo ne. Ve statisticky mnohem nebezpečnějším autě mám lepší pocit v tom, že pro svou bezpečnost můžu hodně moc udělat sám. Ať už pasivní (auto, pásy, airbag, technický stav) ale hlavně aktivní. Přizpůsobím jízdu počasí, provozu, odhaduji chování ostatních podle doby a místa očekávám třeba srnky. V životě bych nechtěl řídit auto, kde budu sedět na sedadle řidiče a budu se prát o volant s AI nebo se budem prát o plynový pedál. Koho nebaví řídit nebo se toho bojí, pro toho už dnes existují autonomní vozidla. Říká se jim taxík, kurýr, MHD. Prostě si sednete a jedete.
ano, spravne jste identifikoval, ze jde o psychicky problem, tedy subjektivni, nikoli objektivni skutecnost.Je otazka, u jakeho pomeru to lide zacnou prijimat. Mozna ze 10x je malo, ale u 50x nebo 100x mene nehod s autopilotem se uz mozna vetsina lidi necha presvedcit.
Ale lidé se málokdy rozhodují podle objektivních skutečností.Neustále tu operujete tou xkrát menší nehodovostí, přestože je tu několikrát rozebráno, proč je to číslo z vašeho odkazu nesmyslné. Výsledky autonomního řízení jsou dnes prostě nepřesvědčivé a je to jen zábavná hříčka pro bohaté hipstery. Pokud to dokáže řídit sotva tak dobře jako člověk a do toho občas udělat nějakou kravinu navíc jako trefit za slunečného dne most nebo ani nezabrzdit před člověkem snadno identifikovatelnou překážkou, pak to asi masy nepřesvědčí (krom toho, že to stojí raketu v porovnání s autem za třetinu až čtvrtinu ceny, které pro většinu populace naprosto vyhovuje potřebám se někam dopravit a něco odvézt). Pro mě je navíc auto, které je připojené online a navíc nemá přímé propojení ovládacích prvků s koly, brzdami a motorem bezpečnostní riziko a časovaná bomba. Software a ještě online je několikařádově náchylnější k selhání než tyč od volantu ke kolům, případně hydraulická hadička k brzdám.
zodpovedny je vzdy vodic. tieto systemy vylepsuju reakciu vodica, pripadne zachranuju to co dement za volantom neda.
Ano, dnes je to jen asistenční systém - auto má řidiče, který za všechno odpovídá. Ale skutečné autonomní vozidla, která nevyhnutelně přijdou, budou bez řidiče, nebudou mít asi ani volant a dokážou jezdit samy. A tam bude ta právní stránka velmi zajímavá.
od autonomneho auta cakam nehodovost na urovni 0.0001% najlepsich vodicov. inak povedane, musi to byt velmi vyrazne lepsie ako priemerny vodic. inak to nema zmysel.
Tak zde bych to viděl jednoduše. Má auto možnost manuálního řízení, či může člověk do řízení zasáhnout? Pak je zodpovědnost na řidiče, protože může právě zasáhnout. Pakliže "řidič" nemá jak ovlivnit řízení, tak je z něj vlastně cestující a odpovědnost by měl mít ten, kdo to auto spravuje (dodavatel, výrobce).
Otázka je, kdo si takové auto koupí. Čistě subjektivně - pokud za něco odpovídám, musím to mít pod kontrolou. Takže v autě s řízením budu muset být trvale ve střehu, s rukama na volantu a nohou na brzdě, abych dokázal okamžitě zasáhnout. A to je možná ještě únavnější a náročnější, než kdybych řídil naplno, to asi nechci. A pokud to bude autonomní robot, kde nic nenadělám a budu jen pasivní pasažér, je to pro mě asi lepší, ale zase nevím, jestli mám odvahu se svěřit nějakému výrobci software, kde nevím jaké chyby se objevily v posledním update. Zjevně i velké firmy dělají chyby v běžném software, kde jde maximálně o nějaká data - jak můžu důvěřovat tomu, že neudělají chyby v případě, kdy jde o život? A vezme na sebe výrobce vůbec plnou odpovědnost a náhrady škod, za všechny chyby? Možná, že takové úplně autonomní auto ani nikdo nebude chtít pustit do provozu, aby se chránil.
to se ještě vychytá 🙂
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.