Je to jen vina automobilek. Prodávají produkty za statisíce, ale škrtí každý cent (kdo dělá v automotive, ví o tom své). Určitě každý si mohl připlatit tak jako Apple, aby měl přednostní dodávky pro sebe, ale to by se automobilkám zvedly náklady o jednotky Euro na jeden vyrobený vůz, takže to nepřipadalo v úvahu. A najednou je pozdě a jsou bez čipů.
Automobilky volají o pomoc. Kvůli iPhonu, konzolím a 5G na ně nezbyly čipy.-------------------------------------------------------------------------------------------------------------Na co další auta ?Aut je všude jako máku, že se ani nevlezou na cesty .
Krásná ukázka vachrlatých nohou evropského automotive a neschopnost ekonomicky reagovat 🙂
Asi máš Alienku trošku problém se čtením textu.
A proč ty automobilky neudělají auto bez zbytečných elektronických hloupostí. Bez toho příšerného tabletu uprostřed. Už vidím řemeslníka, jak si kupuje auto za milion a vozí v něm špinavé nářadí. Jak je rok dlouhej jezdí 50 - 100km denně stejnou cestou a navigaci nepotřebuje. Ať udělají auto jako Felicie - jednoduché, s naprostým minimem elektroniky, nebudou jich chybět čipy a pro obrovský zájem nebudou stíhat vyrábět. Tedy pokud to nezprzněj cenou 🙂
Dacia již dlouho přesně splňuje Vaše zadání 🙂
Ani omylem, Dacia je taky plná elektroniky.To máte čidla ABS, to máte elektronicky řízené zapalování, to máte lambda sondu, to máte iCall se všemi periferiemi, airbagy a co já vím kolik toho povinně vůbec je.
Tak ABS, elektronicky řízené zapalování (to se chcete vrátit ke karburátoru a rozdělovači?!?), lambda sondu a airbagy měla i ta Felicie. Pouze ten iCall tam logicky nebyl... Takže Felicia je pro vás také auto plné elektroniky? Čím byste chtěl jezdit? Škodou 120?
Ono sehnat auto bez elektroniky je nemozne. Dnes se bez toho nebezi ani motor. Lidi se neuvedomuji jaky komfort je prijit k autu, nastartovat a odjet at uz je -20 nebo 40.
Dacia prý už taky zavřela - viz např. https://www.autoforum.cz/predstaveni/dacia-nahle-z... ...
Protože nesmí.
Zajímavé řešení by mohlo být, kdyby si tam ten tablet mohl zákazník dát svůj. Ten má dost výpočetního výkonu na celé auto a při odnesení domů by se z vozu stala jen nepojízdná hromada kovu - což by hodně zlobilo zlodějíčky.
Co se takhle omluvit všem těm, co tu nazýváš zloději, ty bezpátení lhářská kreaturo?
Nesmíte si to brát osobně😀😀😀
Já si to osobně neberu, ale tenhle přizdis*áč byl utlučen argumenty v předchozí diskuzi a ani se za svou blbost neomluví, šašek.
To kdysi zkoušel Intel s motorkou, která byla řízena tabletem. Nedopadlo to.A byla to pěkná věc.
https://www.popularmechanics.com/cars/a4768/4218144/... A mělo to být přesně tak, že bez tabletu to nejezdí.
Asi by vám měl někdo vysvětlit, že většina elektroniky v autě není v tom "tabletu uprostřed"...
Renault to skusil v roku 2004 s Daciou Logan prvej generacie, ktora bola pre nich najprv taky maly projektik ktory sa mal predavat len v zopar vybranych krajinach, a zaujem on bol tak velky ze sa nakoniec predaval velmi uspesne v uplne celej Europe, Rusku, casti Azie, Afrike, Juznej Amerike, a ma uz tretiu generaciu. Myslim si ze jednoduchsie auto s menej elektronikou by bolo uspesne aj dnes. Keby bolo navrhnute primerane dnesnej dobe - elektronika by predsa len musela byt tam kde je to nutne kvoli bezpecnosti - ABS, ESP... Tak ze o nieco zlozitejsie ako prvy Logan, ale jednoduchsie ako dnesne auta.
Nesouhlasím s kdojekdo,Nejde jenom o automobilky, jde o všechny.Ukázka nedostatku, kdo by před 6ti roky řekl, že dnes budeme mít noteboooky za 25000 s 8GB RAM? Nikdo.
A co ti brani tam dat 32GB ?
Muj 8-bit Sharp MZ800 mel 512kb ramdisk sestaveny z asi 64 jednotlivych pametovych cipu (dip pouzdra). Samsung aktualne umi vyrobit singlechip 512GB, BGA, 20x16x1,5mm.Apple ma zas 1 x M1 CPU misto v tradicnich PC asi 10-ti chipu ... (cpu, radice, north a south bridge)Ovsem do tech 512kb zalohovanych akumulatorem se mi kdysi vlezl OS (CP/M), turbo pascal 3, dbase 2, txt editor wordstar, spravce souboru a 6 her, start pod 2 sec, temer 48 hodin byl akumulator bez vnejsiho napajeni drzet obsah pameti refresh cykly.Minimum pro jakztakz "svizny" beh dnestnich Win10 + Google Chrome je bohuzel prave tech 8GB RAM + 64GB ssd. A o osmi hrach (ktere nabehnou behem 2 sec) si radej nechejte zdat.Proste lidi maj prirozeny talent delat veci slozitejsi a slozitejsi, jen aby si (mozna) usnadnili zivot.Automobilky jsou v aktualnim ekosilenstvi nuceny redukovat vyrobu, protoze lidi poptavaj jen klasicka spalovaci auta, a na pokutach za ne by automobilky proste zkrachovaly. Pak se paradoxne obcasne vypadky vyroby a nasledny nedostatek napriklad sportovnich aut automobilkam dokonce i velmi vyplaci. Viz poradniky na ostrejsi verze vw golf.
Teď sem sehnal za 26 tisíc s 16GB RAM a 1tb ssd.
Ano, o tomto problému se ví dlouho, ovšem jestli to není chyba nákupčích v automobilkách, resp. jejich uvažování v systému Just in Time. Jo, holt už nejsou Nr. One v obchodním řetězci a kde jsou ty časy dříve, když se dodavatelé předháněli, kdo jim bude dodávat součástky, držet sklady... To samé se stane s velkými potravinářskými řetězci. I tam už postupně dodavatelé a velcí prvovýrobci jsou na stejné úrovni a se splatností 90 dní apod. je už konec.
Nedostatek cipu pro auta nema souvislost s cipy pro mobily, konzolemi ani PC obecne.Cipy do aut se vyrabi vesmes o dost starsimy vyrobnimi procesy. Diky sankcim USA, ale bylo omezeno mnozstvi vyrobcu. Pak taky auta obsahuji vic a vic cipu, ale zadna z automobilek narozdil od Applu a dalsich technologickych firem s vyrobci cipu nespolupracuje na rozsirovani kapacit. Ostatne s baterkama do aut to bude podobne. Proste natazena ruka Asie dodej, misto stavby patricnych tovaren v Evrope - Idealne Spanelsko, mista dostatek a velka nezamestnanost.
Jenom pro zajímavost, Bosch má fabriku na čipy vlastní. Byl a je o tom dokument na Discovery apod. Bohužel s výrobní technologií 200 nm. Což už v té době bylo "mimo", ale dokument byl tak pěkně udělaný, že laik žasl. Ovšem co pak? Věc se má tak, že prostě továrnu na výrobu čipů nepostavíte ze dne na den, není místo, nejsou lidi (obsluha ani "inženýři"). Ale hlavně není vůle.Protože do takové fabriky se musí investovat miliardy a to si žádná vláda v EU nedovolí, protože co by tomu řekli třeba takoví Portugalci, že si dovolí zde v ČR dát takové pobídky a ještě se muset paktovat s USA (patenty, know how).A proč by americká společnost na výrobu čipů měla sama vyrábět čipy v Evropě? Právě z toho důvodu, že jí do toho bude kecat nejen místní vláda, ale i (bohužel) EU a právě závist mezi státy. Takže raději postaví fabriku na Tchaj-wanu, v Indii, Číně, Vietnamu...
1. Bosch prave stavi novou fabriku, jenze ve srovnani s tim v Asii je to trpaslik. I v samotnem automotive ma Bosch procentualni zastoupeni nula nula nic.2. Ve Spanelsku je halda nezamestnanych a vhodneho prostoru mraky.
PS: Soustavu hal na vyrobu aut postavit umime, obdobnou halu na cipy ne? Tohle opravdu neni ten duvod.GlobalFoundries v Nemecku (byvala tovarna AMD) https://mapy.cz/zakladni... . Ano je to trpaslik, ale i vetsich prumyslovych a logistickych komplexu i v EU roste hodne.
Spousta automotive obvodů se vyrábí v ON Semi v Rožnově.... Samozřejmě to nejsou velké zajímavé čipy, nicméně ani sebelepší procesor bez napájení nepoběží. (mají 1 um technologii).
Ad. nedávno investovali do rozšíření 5 miliard, největší problém jsou lidi, nikdo tam nechce. Pamatuji s vtipnou příhodu, jak nám jako studentům udělali hodinovou prezentaci firmy, a pak se ptali, kdo by tam chtěl pracovat.....nikdo se nepřihlásil, protože Rožnov je hrozná díra...
Problem neni to hrozna dira, ale infrastruktura. Kde neni vhodna infrastruktura tak chybi jak mistni, tak dojizdejici.
A co dělá díru dírou? Chybějící infrastrutkura.
Ono z 20k města, kde cokoliv je 100km daleho a víc velký zájem nevyčarujete, i kdyby jste tam postavil přímou dálnici z Brha a Ostravy. Na dojíždění už málokdo dá více jak 100km deně v jednom směru (sám jsem to pár let dělal, a to jsem měl dálnici prakticky od dveří ke dveřím, není to žádný med - a tak 120kkč jen v naftě za rok). Bydlet - mladého tam nedostanete, protože dokud je sám, tak využívá služeb velkých měst, a když už má rodinu a tolik tolik bu mu to nevadilo, tak zase bude problém s prací pro partnera. pokud se tedy bavíte o potřebě klidně několika tisíc středně a vysoko kvalifikovaných lidí, je to v takovém místě v současné době (kdy lidi mají na výběr, ne umístěnky jak to bylo dříve) neřešitelné...
To je dost na čipu.
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.