Automobilky mají problém s čipy. Výrobní kapacitu rozebraly ostatní high-tech segmenty.

Automobilky mají problém s čipy. Výrobní kapacitu rozebraly ostatní high-tech segmenty.

Audi se celkem ostře vrhlo do vývoje aut nové generace. Toto je nové elektrické SUV. Kromě nového pohonu se Audi angažuje i v oblasti autonomního řízení

Audi se celkem ostře vrhlo do vývoje aut nové generace. Toto je nové elektrické SUV. Kromě nového pohonu se Audi angažuje i v oblasti autonomního řízení

Německá automobilka Audi si dala na čas a teprve včera představila své SUV s elektrickým pohonem e-tron. Novinka má vysoké ambice – hodlá konkurovat nejen Tesle Model X.

Německá automobilka Audi si dala na čas a teprve včera představila své SUV s elektrickým pohonem e-tron. Novinka má vysoké ambice – hodlá konkurovat nejen Tesle Model X.

Pětimístný e-tron má na palubě nejnovější verzi informačního systému Audi MMI, podobného jako u sedanu A8 a SUV Q8.

Pětimístný e-tron má na palubě nejnovější verzi informačního systému Audi MMI, podobného jako u sedanu A8 a SUV Q8.

Volkswagen ID.3

Volkswagen ID.3

Volkswagen ID.3

Volkswagen ID.3

Volkswagen ID.3

Volkswagen ID.3

Volkswagen ID.3

Volkswagen ID.3

Panely karoserie jsou vyrobeny z plastu s ohledem na cenu, ale také hmotnost vozu, která se zastavila na 680 kg.

Panely karoserie jsou vyrobeny z plastu s ohledem na cenu, ale také hmotnost vozu, která se zastavila na 680 kg.

...nechybí tu pár odkládacích prostorů a kufr je řešen zbylým místem za sedačkami. Jak ukazuje Toyota na fotkách, pro rychlý nákup stačí.

...nechybí tu pár odkládacích prostorů a kufr je řešen zbylým místem za sedačkami. Jak ukazuje Toyota na fotkách, pro rychlý nákup stačí.

Jednoduché a levné plasty spatříte také v interiéru, kterému dominuje středový přístrojový displej a panel s velkými fyzickými tlačítky. Sedadla čalouněná látkou vypadají pohodlně...

Jednoduché a levné plasty spatříte také v interiéru, kterému dominuje středový přístrojový displej a panel s velkými fyzickými tlačítky. Sedadla čalouněná látkou vypadají pohodlně...

Za pouhých 10 minut by měl Hummer EV své akumulátory dobít o energii potřebnou pro ujetí 100. mil, tedy cca 32 kilometrů.

Za pouhých 10 minut by měl Hummer EV své akumulátory dobít o energii potřebnou pro ujetí 100. mil, tedy cca 32 kilometrů.

Foto: General Motors

Foto: General Motors

 Do prodeje by se tedy vůz měl dostat někdy v roce 2022.

Do prodeje by se tedy vůz měl dostat někdy v roce 2022.

 Ten u některých modelů dokáže zvednout světlou výšku (ground clearance) na cca 40 cm.

 Ten u některých modelů dokáže zvednout světlou výšku (ground clearance) na cca 40 cm.

Audi se celkem ostře vrhlo do vývoje aut nové generace. Toto je nové elektrické SUV. Kromě nového pohonu se Audi angažuje i v oblasti autonomního řízení
Německá automobilka Audi si dala na čas a teprve včera představila své SUV s elektrickým pohonem e-tron. Novinka má vysoké ambice – hodlá konkurovat nejen Tesle Model X.
Pětimístný e-tron má na palubě nejnovější verzi informačního systému Audi MMI, podobného jako u sedanu A8 a SUV Q8.
Volkswagen ID.3
15
Fotogalerie

Automobilky volají o pomoc. Kvůli iPhonu, konzolím a 5G na ně nezbyly čipy

Průtahy v subdodavatelském řetězci postihly průmysl už loni, výrobci s nimi ale bojují dodnes. Zpočátku je způsobily nečekané uzávěry v souvislosti s bojem proti koronaviru a později se přidal zvýšený hlad po nové počítačové elektronice.

Týká se to například automobilek, které zažily v roce 2020 nebývalý útlum výroby, a když chtěly znovu nastartovat, nastal problém. Komplikace hlásí prakticky všechna velká jména jako Ford, Audi, Daimler, Toyota nebo Volkswagen – jejich fabriky musejí namísto zvýšení výroby znovu zpomalovat. Takový General Motors například dočasně uzavřel tři závody v USA, Kanadě a Mexiku.

Na vině je nedostatek integrovaných obvodů – čipů všeho druhu, protože už tak nalomenou výrobní kapacitu asijských fabrik podle Bloombergu velkou měrou odčerpávají Apple, výrobci loni představených nových herních konzolí a relativně čerstvý segment 5G, který se měl už loni stát jedním z pilířů poptávky po nových telefonech.

Nutno podotknout, že hon po čipech do jisté míry způsobily i samotné automobilky, jejichž poptávka se po loňském útlumu zvýšila o stovky procent. Dodavatelé slibují nápravu v průběhu letošního roku.

Určitě si přečtěte

Články odjinud