Výrobci tvrdí: bude to jako klimatizace, na začátku nic a pak to bude chtít každý.
Producenti automobilů po Internetu už nepokukují, ale plnou parou do něj najíždějí. Nejnovější vymoženost je auto připojené neustále během cesty k vysokorychlostnímu Internetu (bezdrátem), přičemž služba mu nabízí jednak podstatné dopravní informace, ale také cokoli, co si vybere, třeba hudbu nebo video pro spolujezdce na přání.
Navigační systémy pro automobily už dávno nejsou novinkou – tento luxusní doplněk si může např. od Alpine pořídit každý, kdo má nazbyt šestimístné částky v korunách, ale zmíněná internetová technologie má být jednak podstatně pokročilejší a také má časem klesnout na daleko příjemnější ceny, které umožní, aby byla sériově montována do automobilů vyšší třídy. Není ostatně divu, že tuto technologii vyvinul Mercedes (a poprvé ji prezentoval na letošním autosalónu v Ženevě). Technologii říká „telematika“ (telematics), ale nejde samozřejmě o nic revolučního – bezdrátové připojení přes GSM síť. V USA již něco podobného funguje, byť na mírně jiném principu, a podle údajů analytiků již dnes po Státech jezdí milión vozidel (!) vybavených telematikou – většinou se jedná o technologii od General Motors s názvem OnStar.
Tržní analytici dávají těmto přístrojům až neobvykle velkou šanci – tvrdí, že do pěti let se v USA bude prodávat polovina aut (!) s telematikou a výrobci aut za ni utrží 47 miliard dolarů ročně; to je gigantická částka odpovídající celému obratu některé z velkých světových automobilek.
Zajímavé je, že telematické technologie nemusí čekat na upgradované GSM/GPRS sítě – i z dnešních sítí např. v Německu umí technologie od německé firmy MegaCar vymáčknout 152 kbps, což je více než dostatečné pro běžný Internet a rovněž postačující pro navigační systémy včetně zobrazování mapy. Firma přitom bude prodávat toto zařízení za nějakých 3000 DM, což právě odpovídá výše zmíněné ceně klimatizace – analytici tvrdí, že se tato technologie rozšíří podobným tempem, tedy zpočátku jenom mezi nadšenci a „luxusními zhýralci“, ale brzy se stane naprostým standardem pro vyšší třídy aut a běžně používanou, i když nadstandardní volbou pro automobily třídy střední. Hlavní překážka ale padne v okamžiku, kdy bude možné tyto přístroje (vlastně internetové prohlížeče) ovládat hlasem – obavy z ohrožení bezpečnosti silničního provozu, když bude řidič za jízdy ještě navíc manipulovat s browserem, jsou dnes určitě na místě.